Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.

Vierailija
03.04.2011 |

Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.



Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.



No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.



Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.



Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.



Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.



Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...



Kommentit (240)

Vierailija
41/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokonaan luettavaksi, tuli vain ensin mieleen, että miten 9v vahingossa eli huomaamattaan etuilee? Etenkin kun on sisaruksensa kanssa, eikö sekään ehtinyt huomata? Onko 9v erittäin vilkas? Sellainen säheltäjä?



Ensi kerralla kannattanee tehdä niin, että se isompi laskee ensin, sitten tämä vahinkoetuilija ja sitten sinä?

Vierailija
42/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mahdoton on satunnaisen ohikulkijan osata sellaista heti epäillä. Mun kokemus esim. Linnanmäeltä ja kylpylöistä on se, että isommat pojat etuilevat pienempiä tyttöjä ihn härkisti ja tökerösti. Ja varmana sanon joka kerta.


Eikä autismi olekaan mikään syy, minkä takia huonoa käytöstä pitäisi suvaita, ainoastaan ymmärtää - eikä siitä nyt ole edes kyse.

Vaan koska tosiaan lapsi voi olla millainen tahansa - koska hän on vieras - niin olisi fiksua ensin sanoa nätisti ja vasta sitten tiukemmin, jos vastaus on uhmakas haistattelu. Koskaan ei voi tietää, mistä se lapsen käytös kumpuaa ja miten hän reagoi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten möhlimiseen on aina puututtava, oli oma tai vieras, mutta mielellään rakentavasti, ei räyhäämällä, varsinkin jos on vieras. Omani kohdalla en tosiaankaan osaa olla räyhäämättä, vaikka toinen hölmöilee hajamielisyyttään vain siksi, että sattuu olemaan 4-vuotias. Ei siis tahallaan. Mutta vieraille lapsille ja esim, töissäni opettajana onnistun kyllä antamaan palautetta yleensä rakentavasti. t. äiti ja ope


ehkä tämä täti, joka tiuski ja repi, onnistuu yleensä myös? Tällä kertaa oli jo pariin kertaan joutunut sanomaan toisille? Ja kun sama meno jatkuu, ei olekaan se oma pinnakaan niin hyvä? Riuhtaisu nyt on totaalisen kiellettyä kyllä, mutta "rumasti" sanominen ei ehkä...

Vierailija
44/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää provo on valumassa väärille urille, tai ainakin sun työpaikkas on vaarassa, jos siis sellainen on :)

Vierailija
45/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos lapseni sellaista tekisi (9v jo ymmärtää tekonsa), olisin ihan tyytyväinen jos joku ärähtäisikin hänelle.

Tämä on niin tätä. Joka puolelta huudetaan, että pitäisi ottaa vastuuta toisista ja miksi kukaan ei mene puolustamaan jos näkee kun kakarat potkii toista kakaraa. Mutta miten sitä uskaltaa kun on heti joku mamma uhkailemassa syytteillä.

Parempi vain kääntää selkänsä ja antaa potkia vaan. Ei kukaan uskalla enää mennä puolustamaan ketään.

Ei ihme, että opettajat ovat niin uupuneita kun näitä kullannuppuja ei saa kukaan komentaa kun heti ollaan uhkailemassa poliisilla. Eikös joku tästä kirjoittanut kirjankin.

Edelleenkään en nyt oikein läksyttämisenä osaa pitää jos toinen tainen on muutamamalla sanalla kommentoinut lapsesi etuilua, vaikka sitten olisikin vähän ääntä korottanut. Toisaalta aikaisemman mukaisesti epäilen että mikäli todella olit niin lähellä, olisit myös kuullut mikäli nainen olisi huutanut. Vähän jää tästä fiilis että ainoa mikä ap:lle kelpaa olisi ollut ettei kukaan sano hänen herrantertulleen mitään ja antaa vain etuilla rauhassa. Minä kyllä olen aina huomauttanut ja tulen huomauttamaan jatkossakin, etuilu on niin ärsyttävä tapa. Kyllä lapsen kuin lapsen täytyy kestää "jonon pää on tuolla" tai "ei saa etuilla" huomautukset!

Sinähän et tilannetta nähnyt, etkä ole edes varmaan käynyt kyseisessä uimahallissa. Olin 7-8 metriä sen tasanteen alapuolella, enkä tosiaan olisi kuullut kuin ihan puolen metrin päästä normaalia puhetta. Esikoiseni sen sijaan oli siinä sen naisen takana ja kuuli koko jutun.

Normaalista sanomisesta ei ainakaan ollut takuulla kyse, sen jopa minun herkkätunteinen lapseni olisi sietänyt eikä olisi reagoinut tuolla tavalla.

Koeta nyt vaan siis uskoa, että joskus joillain mopo menee käsistä. Jopa äiti-ihmisillä.

ap

Vierailija
46/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokonaan luettavaksi, tuli vain ensin mieleen, että miten 9v vahingossa eli huomaamattaan etuilee? Etenkin kun on sisaruksensa kanssa, eikö sekään ehtinyt huomata? Onko 9v erittäin vilkas? Sellainen säheltäjä? Ensi kerralla kannattanee tehdä niin, että se isompi laskee ensin, sitten tämä vahinkoetuilija ja sitten sinä?


Leveä tasanne, jolla lapseni meni seisomaan toiseen reunaan, katseli sieltä alas minuun, joka siis odotin alhaalla altaassa lapsia.

Astui huomaamattaan eteen, koska se toinen nainen seisoskeli (ehkä itsekin ajatuksissaan, kun ei edennyt ajoissa itse) toisessa tasanteen reunassa.

Lapseni ei ole säheltäjä, vaan rauhallinen ja syrjäänvetäytyvä.

Ei isosiskokaan ehtinyt siihen väliin mennä, taisi vähän säikähtää itsekin sitä aikuisen naisen tiuskimista. Tilanne oli ohi nopeasti.

Minusta tässä nyt haukutaan ihan hooposti väärää puuta kun aletaan etsiä vikaa minusta. Minä toimin, kuten yleensä aina tuollaisissa tilanteissa ohjeistetaan eli laskin ensin alas, että voin varmistaa, ettei lapsista kukaan jää altaaseen liukumäen alaosaan tielle.

Miten se nyt VOI ottaa niin lujille myöntää, ettei vieraille mennä heti tiuskimaan, vaan puhutaan rakentavasti. Edes ensin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten möhlimiseen on aina puututtava, oli oma tai vieras, mutta mielellään rakentavasti, ei räyhäämällä, varsinkin jos on vieras. Omani kohdalla en tosiaankaan osaa olla räyhäämättä, vaikka toinen hölmöilee hajamielisyyttään vain siksi, että sattuu olemaan 4-vuotias. Ei siis tahallaan. Mutta vieraille lapsille ja esim, töissäni opettajana onnistun kyllä antamaan palautetta yleensä rakentavasti. t. äiti ja ope

ehkä tämä täti, joka tiuski ja repi, onnistuu yleensä myös? Tällä kertaa oli jo pariin kertaan joutunut sanomaan toisille? Ja kun sama meno jatkuu, ei olekaan se oma pinnakaan niin hyvä? Riuhtaisu nyt on totaalisen kiellettyä kyllä, mutta "rumasti" sanominen ei ehkä...


mutta sitä tässä ei kyllä oltu ymmärretty, että syntyjään neurologisesti sairas lapsi on hajamielinen ja astuu vahingossa aikuisen eteen LIUKUMÄKIjonossa?

Ei hitsi, olette sairaita.

Tsemppiä ap:lle, toivottavasti saat lapsesi joskus vielä uudestaan siihen uimahalliin.

Vierailija
48/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikeaa, enkä väärää, en ylipäätään haukkunut ketään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos lapseni sellaista tekisi (9v jo ymmärtää tekonsa), olisin ihan tyytyväinen jos joku ärähtäisikin hänelle. Tämä on niin tätä. Joka puolelta huudetaan, että pitäisi ottaa vastuuta toisista ja miksi kukaan ei mene puolustamaan jos näkee kun kakarat potkii toista kakaraa. Mutta miten sitä uskaltaa kun on heti joku mamma uhkailemassa syytteillä. Parempi vain kääntää selkänsä ja antaa potkia vaan. Ei kukaan uskalla enää mennä puolustamaan ketään. Ei ihme, että opettajat ovat niin uupuneita kun näitä kullannuppuja ei saa kukaan komentaa kun heti ollaan uhkailemassa poliisilla. Eikös joku tästä kirjoittanut kirjankin.

Edelleenkään en nyt oikein läksyttämisenä osaa pitää jos toinen tainen on muutamamalla sanalla kommentoinut lapsesi etuilua, vaikka sitten olisikin vähän ääntä korottanut. Toisaalta aikaisemman mukaisesti epäilen että mikäli todella olit niin lähellä, olisit myös kuullut mikäli nainen olisi huutanut. Vähän jää tästä fiilis että ainoa mikä ap:lle kelpaa olisi ollut ettei kukaan sano hänen herrantertulleen mitään ja antaa vain etuilla rauhassa. Minä kyllä olen aina huomauttanut ja tulen huomauttamaan jatkossakin, etuilu on niin ärsyttävä tapa. Kyllä lapsen kuin lapsen täytyy kestää "jonon pää on tuolla" tai "ei saa etuilla" huomautukset!

Sinähän et tilannetta nähnyt, etkä ole edes varmaan käynyt kyseisessä uimahallissa. Olin 7-8 metriä sen tasanteen alapuolella, enkä tosiaan olisi kuullut kuin ihan puolen metrin päästä normaalia puhetta. Esikoiseni sen sijaan oli siinä sen naisen takana ja kuuli koko jutun. Normaalista sanomisesta ei ainakaan ollut takuulla kyse, sen jopa minun herkkätunteinen lapseni olisi sietänyt eikä olisi reagoinut tuolla tavalla. Koeta nyt vaan siis uskoa, että joskus joillain mopo menee käsistä. Jopa äiti-ihmisillä. ap


Nyt minä oikeasti jo kiukustunkin.

Lapseni EI pahoinpidellyt ketään.

En uhkaile ketään.

Sanoin jopa, että saa sanoa, kun sanoo nätisti.

Ja nyt olenkin sitten yhtäkkiä koulukiusaajan äiti, joka antaa lapsensa potkia muita ja uhkailee poliisilla.

Olet kipeä, ei voi muuta sanoa.

ap

Vierailija
50/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. eräs autistien kanssa työskentelevä

kokonaan luettavaksi, tuli vain ensin mieleen, että miten 9v vahingossa eli huomaamattaan etuilee? Etenkin kun on sisaruksensa kanssa, eikö sekään ehtinyt huomata? Onko 9v erittäin vilkas? Sellainen säheltäjä? Ensi kerralla kannattanee tehdä niin, että se isompi laskee ensin, sitten tämä vahinkoetuilija ja sitten sinä?


Leveä tasanne, jolla lapseni meni seisomaan toiseen reunaan, katseli sieltä alas minuun, joka siis odotin alhaalla altaassa lapsia.

Astui huomaamattaan eteen, koska se toinen nainen seisoskeli (ehkä itsekin ajatuksissaan, kun ei edennyt ajoissa itse) toisessa tasanteen reunassa.

Lapseni ei ole säheltäjä, vaan rauhallinen ja syrjäänvetäytyvä.

Ei isosiskokaan ehtinyt siihen väliin mennä, taisi vähän säikähtää itsekin sitä aikuisen naisen tiuskimista. Tilanne oli ohi nopeasti.

Minusta tässä nyt haukutaan ihan hooposti väärää puuta kun aletaan etsiä vikaa minusta. Minä toimin, kuten yleensä aina tuollaisissa tilanteissa ohjeistetaan eli laskin ensin alas, että voin varmistaa, ettei lapsista kukaan jää altaaseen liukumäen alaosaan tielle.

Miten se nyt VOI ottaa niin lujille myöntää, ettei vieraille mennä heti tiuskimaan, vaan puhutaan rakentavasti. Edes ensin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten möhlimiseen on aina puututtava, oli oma tai vieras, mutta mielellään rakentavasti, ei räyhäämällä, varsinkin jos on vieras. Omani kohdalla en tosiaankaan osaa olla räyhäämättä, vaikka toinen hölmöilee hajamielisyyttään vain siksi, että sattuu olemaan 4-vuotias. Ei siis tahallaan. Mutta vieraille lapsille ja esim, töissäni opettajana onnistun kyllä antamaan palautetta yleensä rakentavasti. t. äiti ja ope

ehkä tämä täti, joka tiuski ja repi, onnistuu yleensä myös? Tällä kertaa oli jo pariin kertaan joutunut sanomaan toisille? Ja kun sama meno jatkuu, ei olekaan se oma pinnakaan niin hyvä? Riuhtaisu nyt on totaalisen kiellettyä kyllä, mutta "rumasti" sanominen ei ehkä...

mutta sitä tässä ei kyllä oltu ymmärretty, että syntyjään neurologisesti sairas lapsi on hajamielinen ja astuu vahingossa aikuisen eteen LIUKUMÄKIjonossa? Ei hitsi, olette sairaita. Tsemppiä ap:lle, toivottavasti saat lapsesi joskus vielä uudestaan siihen uimahalliin.


nimenomaan kirjoitin, että riuhtaisu on totaalisen kiellettyä... hengitä vaikka hetki syvään.

Vierailija
52/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mistä tiedät ettei lapsesi etuillut useampaa kertaa, kun et kerran ollut katsomassa? Mitä jos vetäisikin kolmatta kertaa jonon ohi, ja siinä vaiheessa mammalla meni hermo?



Ja mä kyllä puutun edelleenkin lasten touhuihin. Yleensä se nätisti sanominen saa aikaan vaan lällättelyä tai muuta. Mutta kun tekee heti alkuun selväksi, että kaikki ryppyily on ihan turhaa, alkaa homma toimia. Mua ei haittaa yhtään jos joku vieras pentu mua pelkää.



Opettakaa ne käyttäytymään tai vahtikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistithan tehdä naisesta poliisille tutkintapyynnön? Kenenkään lasta ei saa tulla repimään mäestä pois. Eri asia, jos olisi ollut hukkumassa ja joku hätätapaus, mutta sellaisesta ei ollut kyse. Kenenkään lapseen ei saa käydä käsiksi. Teosta tekee vielä pahemman se, että käytiin käsiksi autistiseen lapseen!

Jatkakaa vain näitä ylireagointejanne, sitten kun pentunne on oikeasti hukkumassa, ei kukaan viitsi silloinkaan koskea, kun mamma, joka ei ollut paikalla saattaa syyttää msitä tahansa. Siinähän meititte mikä meni pieleen.

TUliko sille ap:n lapselle jotain jälkiä tuosta? Jos ei tullut, on aika villiä puhua "repimisestä". Tosin jos lapsensa on umpimölö autisti, tuskin on ymmärtänyt puheen perusteella edes siirtyä, joten on ollut ihan asiallista siirtää kiilaaja pois liukumäestä.

Vierailija
54/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mistä tiedät ettei lapsesi etuillut useampaa kertaa, kun et kerran ollut katsomassa? Mitä jos vetäisikin kolmatta kertaa jonon ohi, ja siinä vaiheessa mammalla meni hermo? Ja mä kyllä puutun edelleenkin lasten touhuihin. Yleensä se nätisti sanominen saa aikaan vaan lällättelyä tai muuta. Mutta kun tekee heti alkuun selväksi, että kaikki ryppyily on ihan turhaa, alkaa homma toimia. Mua ei haittaa yhtään jos joku vieras pentu mua pelkää. Opettakaa ne käyttäytymään tai vahtikaa.


Minähän näin koko episodin.

Ja tiedän, että lapseni on säännöistä erittäin tarkka, sekin on tyypillistä autistisille lapsille että säännöistä ja rutiineista pidetään tiukasti kiinni, koska sillä tavalla he yrittävät selvitä kaoottiseksi kokemistaan sosiaalisista tilanteista.

Opettele nyt sanomaan kiltisti, niin et varmasti saa niin usein lällättelyäkään vastaukseksi. Aika harva aikuinenkaan sietää kiukkua vierailta ihmisiltä nöyrästi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistithan tehdä naisesta poliisille tutkintapyynnön? Kenenkään lasta ei saa tulla repimään mäestä pois. Eri asia, jos olisi ollut hukkumassa ja joku hätätapaus, mutta sellaisesta ei ollut kyse. Kenenkään lapseen ei saa käydä käsiksi. Teosta tekee vielä pahemman se, että käytiin käsiksi autistiseen lapseen!

Jatkakaa vain näitä ylireagointejanne, sitten kun pentunne on oikeasti hukkumassa, ei kukaan viitsi silloinkaan koskea, kun mamma, joka ei ollut paikalla saattaa syyttää msitä tahansa. Siinähän meititte mikä meni pieleen. TUliko sille ap:n lapselle jotain jälkiä tuosta? Jos ei tullut, on aika villiä puhua "repimisestä". Tosin jos lapsensa on umpimölö autisti, tuskin on ymmärtänyt puheen perusteella edes siirtyä, joten on ollut ihan asiallista siirtää kiilaaja pois liukumäestä.


Joten turha minulle keuhkota jonkun muun kommenteista.

Ei tullut fyysisiä jälkiä, mutta henkisiä kyllä. Normaalisanomisen lapseni sietää, muttei tuollaista vihaista läksytystä ja kädestä nostelua.

Lapseni ei ole puhumaton, vaan ymmärtää ja puhuu suht hyvin. Joka tapauksessa ei häntä missään oloissa ole vieraan syytä mennä repimään kädestä, kun kerran kukaan ei ole vaarassa eikä tuon pahemmasta rikoksesta ollut kyse.

ap

Vierailija
56/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo sääntöjen tiukka noudattaminen on ihan puppua ja itsesi keksimä juttu.

Moni vammaisen lapsen äiti sulkee silmänsä ja haluaa uskoa, että oma lapsi on juuri se erikoisen viisas ja hyvinkäyttäytyvä mussukka ja kaikki häntä kritisoivat ovat inhottavia, eivätkä ymmärrä.

Tästä esimerkkinä esim. sellainen tapaus, missä henkilökunta paloi loppuun erään äidin takia juuri tästä syystä. On myös otettava huomioon, että autistiset piirteet ovat periytyviä. Ap vaikuttaa myös yhden asian ajajalta, joka vouhottaa ja koohottaa pystymättä ajattelemaan asiaa yhtään muiden näkökannalta.

että mistä tiedät ettei lapsesi etuillut useampaa kertaa, kun et kerran ollut katsomassa? Mitä jos vetäisikin kolmatta kertaa jonon ohi, ja siinä vaiheessa mammalla meni hermo? Ja mä kyllä puutun edelleenkin lasten touhuihin. Yleensä se nätisti sanominen saa aikaan vaan lällättelyä tai muuta. Mutta kun tekee heti alkuun selväksi, että kaikki ryppyily on ihan turhaa, alkaa homma toimia. Mua ei haittaa yhtään jos joku vieras pentu mua pelkää. Opettakaa ne käyttäytymään tai vahtikaa.


Minähän näin koko episodin.

Ja tiedän, että lapseni on säännöistä erittäin tarkka, sekin on tyypillistä autistisille lapsille että säännöistä ja rutiineista pidetään tiukasti kiinni, koska sillä tavalla he yrittävät selvitä kaoottiseksi kokemistaan sosiaalisista tilanteista.

Opettele nyt sanomaan kiltisti, niin et varmasti saa niin usein lällättelyäkään vastaukseksi. Aika harva aikuinenkaan sietää kiukkua vierailta ihmisiltä nöyrästi.

ap

Vierailija
57/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi oli kuulematta ja meni vaan istumaan? Silloin sanoisin kyllä tiukemmin jo minäkin, ja käskisin noustakin siitä, jos niin ylimielisen oloinen lapsi siinä etuilisi, Faktaa on, että koko episodia sinä et nähnyt, ei edes tämä isompi sisarus...

Vierailija
58/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo sääntöjen tiukka noudattaminen on ihan puppua ja itsesi keksimä juttu. Moni vammaisen lapsen äiti sulkee silmänsä ja haluaa uskoa, että oma lapsi on juuri se erikoisen viisas ja hyvinkäyttäytyvä mussukka ja kaikki häntä kritisoivat ovat inhottavia, eivätkä ymmärrä. Tästä esimerkkinä esim. sellainen tapaus, missä henkilökunta paloi loppuun erään äidin takia juuri tästä syystä. On myös otettava huomioon, että autistiset piirteet ovat periytyviä. Ap vaikuttaa myös yhden asian ajajalta, joka vouhottaa ja koohottaa pystymättä ajattelemaan asiaa yhtään muiden näkökannalta.

että mistä tiedät ettei lapsesi etuillut useampaa kertaa, kun et kerran ollut katsomassa? Mitä jos vetäisikin kolmatta kertaa jonon ohi, ja siinä vaiheessa mammalla meni hermo? Ja mä kyllä puutun edelleenkin lasten touhuihin. Yleensä se nätisti sanominen saa aikaan vaan lällättelyä tai muuta. Mutta kun tekee heti alkuun selväksi, että kaikki ryppyily on ihan turhaa, alkaa homma toimia. Mua ei haittaa yhtään jos joku vieras pentu mua pelkää. Opettakaa ne käyttäytymään tai vahtikaa.

Minähän näin koko episodin. Ja tiedän, että lapseni on säännöistä erittäin tarkka, sekin on tyypillistä autistisille lapsille että säännöistä ja rutiineista pidetään tiukasti kiinni, koska sillä tavalla he yrittävät selvitä kaoottiseksi kokemistaan sosiaalisista tilanteista. Opettele nyt sanomaan kiltisti, niin et varmasti saa niin usein lällättelyäkään vastaukseksi. Aika harva aikuinenkaan sietää kiukkua vierailta ihmisiltä nöyrästi. ap


tietysti kiukuttavat sen verran, että vastaan, kun solvataan. Miksi ihmeessä en saisi? Hä?

Autismikirjoon liittyy usein geenivirhe, mutta se ei ole siinä mielessä periytyvä, että sitä olisi välttämättä suvussa. Ei ole meilläkään, kiitos vaan diagnoosista.

Epäempaattisuus sen sijaan siirtyy kasvatuksessa vanhemmilta lapsille ja sinun kotioloistasi voi päätellä yhtä ja toista.

Tietenkään kaikki autistit eivät noudata sääntöjä. Osa autisteista on puhumattomia ja omissa maailmoissaan. Mutta aspergerin syndroomassa ja hfa:ssa tuollainen sääntötiukkuus on ihan tyypillistä, jonka sinä kyllä tietäisit, jos oikeasti olisit ollut missään tekemisissä autismikirjon kanssa.

ap

Vierailija
59/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi oli kuulematta ja meni vaan istumaan? Silloin sanoisin kyllä tiukemmin jo minäkin, ja käskisin noustakin siitä, jos niin ylimielisen oloinen lapsi siinä etuilisi, Faktaa on, että koko episodia sinä et nähnyt, ei edes tämä isompi sisarus...


Sisko oli siinä metrin päässä ja näki kyllä ihan koko episodin.

ap

Vierailija
60/240 |
04.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsensä. Ei ole omena kauas puusta pudonnut.

että tuo sääntöjen tiukka noudattaminen on ihan puppua ja itsesi keksimä juttu. Moni vammaisen lapsen äiti sulkee silmänsä ja haluaa uskoa, että oma lapsi on juuri se erikoisen viisas ja hyvinkäyttäytyvä mussukka ja kaikki häntä kritisoivat ovat inhottavia, eivätkä ymmärrä. Tästä esimerkkinä esim. sellainen tapaus, missä henkilökunta paloi loppuun erään äidin takia juuri tästä syystä. On myös otettava huomioon, että autistiset piirteet ovat periytyviä. Ap vaikuttaa myös yhden asian ajajalta, joka vouhottaa ja koohottaa pystymättä ajattelemaan asiaa yhtään muiden näkökannalta.

että mistä tiedät ettei lapsesi etuillut useampaa kertaa, kun et kerran ollut katsomassa? Mitä jos vetäisikin kolmatta kertaa jonon ohi, ja siinä vaiheessa mammalla meni hermo? Ja mä kyllä puutun edelleenkin lasten touhuihin. Yleensä se nätisti sanominen saa aikaan vaan lällättelyä tai muuta. Mutta kun tekee heti alkuun selväksi, että kaikki ryppyily on ihan turhaa, alkaa homma toimia. Mua ei haittaa yhtään jos joku vieras pentu mua pelkää. Opettakaa ne käyttäytymään tai vahtikaa.

Minähän näin koko episodin. Ja tiedän, että lapseni on säännöistä erittäin tarkka, sekin on tyypillistä autistisille lapsille että säännöistä ja rutiineista pidetään tiukasti kiinni, koska sillä tavalla he yrittävät selvitä kaoottiseksi kokemistaan sosiaalisista tilanteista. Opettele nyt sanomaan kiltisti, niin et varmasti saa niin usein lällättelyäkään vastaukseksi. Aika harva aikuinenkaan sietää kiukkua vierailta ihmisiltä nöyrästi. ap


tietysti kiukuttavat sen verran, että vastaan, kun solvataan. Miksi ihmeessä en saisi? Hä?

Autismikirjoon liittyy usein geenivirhe, mutta se ei ole siinä mielessä periytyvä, että sitä olisi välttämättä suvussa. Ei ole meilläkään, kiitos vaan diagnoosista.

Epäempaattisuus sen sijaan siirtyy kasvatuksessa vanhemmilta lapsille ja sinun kotioloistasi voi päätellä yhtä ja toista.

Tietenkään kaikki autistit eivät noudata sääntöjä. Osa autisteista on puhumattomia ja omissa maailmoissaan. Mutta aspergerin syndroomassa ja hfa:ssa tuollainen sääntötiukkuus on ihan tyypillistä, jonka sinä kyllä tietäisit, jos oikeasti olisit ollut missään tekemisissä autismikirjon kanssa.

ap