Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.

Vierailija
03.04.2011 |

Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.



Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.



No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.



Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.



Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.



Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.



Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...



Kommentit (240)

Vierailija
221/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jankkaa siis tänääkin tästä aiheesta, toivottavasti pian tulee oikeaa elämää ja tekemistä, sinullekin :) Pitkä on kyllä ketjusta tullut, ja ihan "tarkkana" oli pakko katsoa, kuinka aktiivisesti ap asiaansa ajaa :) Harvalla mammalla on näin paljoa aikaa ja halua, WAU!


ap:llä sentään on kyseessä oma asia, mutta miksi sä täällä jaksat inttää?

Vierailija
222/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoin vaan aapeen aloitusta. Kiitos siitä. Olen harrastanut aina sitä, että sanon myös vieraille lapsille, jos häröilevät vaikka puistossa. Mutta aloin tästä ajatella, että sävyn on syytä olla rauhallinen, koska tosihan se on, että ei voi tietää, miten lapsi sen torun ottaa. isot lapset voi jopa suuttua, sekin on mahdollista, eikä se ole viisasta jos liikkuu pienen lapsen kanssa yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomasta esimerkistä, eikä asiasta. Olen samaa mieltä, vieraille lapsille on syytä puhua ystävällisesti siinä missä vieraille aikuisillekin. Jokaiselle sattuu joskus pieniä vahinkoja, eikä niistä aleta huutaa kuin hinaaja heti. Musta tuntuu, että osalta äideistä on kadonnut kokonaan välimuoto kasvatuskeinoissa. Varotaan ihan hirveesti sitä, että oltaisiin lepsuja kasvattajia, koska siitä on paljon mediassa keskusteltu ja yleinen tuomio on, että curling-vanhemmuus on idioottimaista. Olen samaa mieltä, se on idioottimaista, mutta ei pitäisi mennä ääripäähänkään ja ajatella, ettei lapselle voi enää puhua rakentavasti järkeä. Kuitenkin se järkipuhe tosiaan pelaa monta kertaa paljon paremmin. (yläasteen ope vm. 72)


mietin ihan samaa, se on tää nanny-asenne nykyään, poimittu siitä vaan se kuri, eikä ollenkaan sitä keinojen vaihtelua ja kiristämistä vähitellen 1-10. Nyt mennään heti suoraan kikka kymppiin, vieraiden lastenkin kanssa.

(olinko mä nyt 122 vai mikä)

Vierailija
224/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(edellinen komppaaja)

Vierailija
225/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomasta esimerkistä, eikä asiasta. Olen samaa mieltä, vieraille lapsille on syytä puhua ystävällisesti siinä missä vieraille aikuisillekin. Jokaiselle sattuu joskus pieniä vahinkoja, eikä niistä aleta huutaa kuin hinaaja heti. Musta tuntuu, että osalta äideistä on kadonnut kokonaan välimuoto kasvatuskeinoissa. Varotaan ihan hirveesti sitä, että oltaisiin lepsuja kasvattajia, koska siitä on paljon mediassa keskusteltu ja yleinen tuomio on, että curling-vanhemmuus on idioottimaista. Olen samaa mieltä, se on idioottimaista, mutta ei pitäisi mennä ääripäähänkään ja ajatella, ettei lapselle voi enää puhua rakentavasti järkeä. Kuitenkin se järkipuhe tosiaan pelaa monta kertaa paljon paremmin. (yläasteen ope vm. 72)

mietin ihan samaa, se on tää nanny-asenne nykyään, poimittu siitä vaan se kuri, eikä ollenkaan sitä keinojen vaihtelua ja kiristämistä vähitellen 1-10. Nyt mennään heti suoraan kikka kymppiin, vieraiden lastenkin kanssa. (olinko mä nyt 122 vai mikä)

Ja siinä on minusta ristiriita, että samaan aikaan tuollaiset mammat eivät sietäisi, että vaikkapa koulussa opettaja toimisi samoin heidän lastensa kanssa.

Mietin, että lisänä voi olla se, että pienten lasten vanhemmat eivät siedä isoja lapsia. Minun kuopuksenikin on melkein 140-senttinen poika, joten tuntemattoman mamman mielestä voi olla automaattisesti joku kiusankappale. Ikävää, että asenne on niin lapsikielteinen! Pienet saavat tehdä ja remeltää, mutta koululaisiin suhtaudutaan (VARSINKIN poikiin) tosi kielteisesti.

ap

Vierailija
226/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään ei ole niin halveksuttu olio maan päällä kuin teinipoika ; )

Olen samaa mieltä, ihmisillä on rankat ennakkoasenteet. Tietenkin pojat saavat pahimmillaan aika lailla kaikkea tyhmää tehdyksi, mutta se ei koske kaikkia poikia kaikkialla.

(yläasteen ope)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se tätikin vaan nyt teki virheen... ja oli jälkikäteen pahoillaan räyhäämisestään... Vahinkoja sattuu myös aikuisille.

Vierailija
228/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se tätikin vaan nyt teki virheen... ja oli jälkikäteen pahoillaan räyhäämisestään... Vahinkoja sattuu myös aikuisille.


Sitä olisi voinut kuitenkin käydä pahoittelemassa siinä tapauksessa. Niinhän lapsiakin käsketään tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
229/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se tätikin vaan nyt teki virheen... ja oli jälkikäteen pahoillaan räyhäämisestään... Vahinkoja sattuu myös aikuisille.

Sitä olisi voinut kuitenkin käydä pahoittelemassa siinä tapauksessa. Niinhän lapsiakin käsketään tekemään.

Vierailija
230/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvomaan mitään. Puukosta saattaa tulla vastaan tai käyvät sitten yöllä potkimassa auton ikkunat sisään.



Niin ne pienet kullanmurut nykyään tekevät. Söpöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
231/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvomaan mitään. Puukosta saattaa tulla vastaan tai käyvät sitten yöllä potkimassa auton ikkunat sisään. Niin ne pienet kullanmurut nykyään tekevät. Söpöjä.


uhkaavista pojista, et ole kelvollinen kasvattajaksi.

Vierailija
232/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku alkaa huutaa vieraalle lapselle, repiä käsistä ja saa lapsen itkemään. Ja sitten livistää paikalta muina naisina. Hyi hemmetti teitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
233/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku alkaa huutaa vieraalle lapselle, repiä käsistä ja saa lapsen itkemään. Ja sitten livistää paikalta muina naisina. Hyi hemmetti teitä!


mutta tuli alas liusta itkua nieleskellen ja heti mun luokse. Eipä kiinnostanut lapsen reaktio sitä äitiä.

ap

Vierailija
234/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lta on kuulutettu kasvatusta ja lapsilta käytöstapoja niin ala-arvoisin sanakääntein, että itselleni tulisi mieleen kehottaa vielä kerran pohtimaan omia käytöstapoja. lisäksi tältä liian tiukasti ojentaneelta äidiltä ei kuitenkaan näissä viesteissä vaadita käytöstapoja. miksi vain lapsen pitäisi osata käyttäytyä?



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
235/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen sitä mieltä että lasta ei olisi saanut lähettää yksin laskemaan mäkea alas. Jos äidin kuitenkin oli pakko sitä vahtia alhaalla että se lähtee alta pois, niin äiti tietää että se EI OSAA toimia oikein tilanteessa kuin tilanteessa. Eli ap olisi pitänyt laskea sen kanssa mäkeä alas. Eli mennyt jonossa laskenut ensimmäisenä ja sitten lapsi heti perään. Lapsi on iso jo 140 cm, eli paljon isompi kuin normi 9 vuotiaat. Tosin käytöstapoja pitää toisella äidillä myöskin olla, mutta AP oikeasti sinun olisi pitänyt valvoa tilannetta. Älä aseta lapsesi semmoiseen tilanteeseen johon tiedät että se ei pysty hoitamaan.

Vierailija
236/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen sitä mieltä että lasta ei olisi saanut lähettää yksin laskemaan mäkea alas. Jos äidin kuitenkin oli pakko sitä vahtia alhaalla että se lähtee alta pois, niin äiti tietää että se EI OSAA toimia oikein tilanteessa kuin tilanteessa. Eli ap olisi pitänyt laskea sen kanssa mäkeä alas. Eli mennyt jonossa laskenut ensimmäisenä ja sitten lapsi heti perään. Lapsi on iso jo 140 cm, eli paljon isompi kuin normi 9 vuotiaat. Tosin käytöstapoja pitää toisella äidillä myöskin olla, mutta AP oikeasti sinun olisi pitänyt valvoa tilannetta. Älä aseta lapsesi semmoiseen tilanteeseen johon tiedät että se ei pysty hoitamaan.


sitähän olen sinulle (?) yrittänyt sanoa. Ei etuile, vaan pitää jonojärjestyksestä koulussakin tiukasti kiinni.

Vahinkoja sattuu lapsille joskus. Normaalisti aikuiset osaavat suhtautua siihen lempeästi ja sanoa nätisti. Tuo äiti ei osannut, ja se tuli ns. puskasta.

Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Yhdeksänvuotiaani käy jo koulua, iltapäiväkerhoa ja kulkee koulusta itsenäisesti kotiin. Itsenäistymistä on erityislapsellakin tuettava, ei voi lähteä siitä, että äiti on joka sekunti käsivarren mitan päässä. Ja syyttää äitiä, jos joku muu aikuinen ei osaakaan käyttäytyä normaalisti.

VAIKKA siinä olisi ollut normaalilapsi (se äitihän ei tosiaan voi tietää, millaista lasta alkaa läksyttää), veikkaan, että hän olisi säikähtänyt kiinni käyvää aikuista.

PS: lapseni kasvaa nollakäyrällä, eli on ikäisensä kokoinen.

ap

Vierailija
237/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei osaa poistua sieltä altaasta? Sit ymmärrän, että menit ensin, muutoinhan se isompi menis ensin ja sinä viimeisenä, varmistaaksesi.



Toivotaan, että se täti potee tunnontuskaa, ja toivotaan, että sinäkin opastat lasta sen verran, että suinkaan kaikki aikuiset eivät ole hyväkäytöksisiä.

Vierailija
238/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomasta esimerkistä, eikä asiasta. Olen samaa mieltä, vieraille lapsille on syytä puhua ystävällisesti siinä missä vieraille aikuisillekin. Jokaiselle sattuu joskus pieniä vahinkoja, eikä niistä aleta huutaa kuin hinaaja heti. Musta tuntuu, että osalta äideistä on kadonnut kokonaan välimuoto kasvatuskeinoissa. Varotaan ihan hirveesti sitä, että oltaisiin lepsuja kasvattajia, koska siitä on paljon mediassa keskusteltu ja yleinen tuomio on, että curling-vanhemmuus on idioottimaista. Olen samaa mieltä, se on idioottimaista, mutta ei pitäisi mennä ääripäähänkään ja ajatella, ettei lapselle voi enää puhua rakentavasti järkeä. Kuitenkin se järkipuhe tosiaan pelaa monta kertaa paljon paremmin. (yläasteen ope vm. 72)

mietin ihan samaa, se on tää nanny-asenne nykyään, poimittu siitä vaan se kuri, eikä ollenkaan sitä keinojen vaihtelua ja kiristämistä vähitellen 1-10. Nyt mennään heti suoraan kikka kymppiin, vieraiden lastenkin kanssa. (olinko mä nyt 122 vai mikä)

Ja siinä on minusta ristiriita, että samaan aikaan tuollaiset mammat eivät sietäisi, että vaikkapa koulussa opettaja toimisi samoin heidän lastensa kanssa. Mietin, että lisänä voi olla se, että pienten lasten vanhemmat eivät siedä isoja lapsia. Minun kuopuksenikin on melkein 140-senttinen poika, joten tuntemattoman mamman mielestä voi olla automaattisesti joku kiusankappale. Ikävää, että asenne on niin lapsikielteinen! Pienet saavat tehdä ja remeltää, mutta koululaisiin suhtaudutaan (VARSINKIN poikiin) tosi kielteisesti. ap

Ja ymmärrän hyvin miksi poikiin suhtaudutaan niin kielteisesti. Mullakin on vaikka kuinka paljon kavereita, joita ei kiinnosta pätkän vertaa miten lapsensa käyttäytyvät julkisilla paikoilla. Eli viedään vaan jonnekin Hopolopiin tms. ja annetaan juosta siellä naama punaisena hiki roiskuen kumoon kaikki pienemmät, riehua alle 4-v lasten paikoissa jne.

Ja teinipojat sitten... onhan ne suloisia kun räkivät bussipysäkille sellaisen vitunmoisen räkälammikon ihan vaan söpöyttään.

Tiedän toki, ettei kaikki pojat ole sellaisia, mutta kyllä siihen maineeseen ja yleiseen vihamielisyyteen on paljon syytäkin.

Ja toisaalta, tuollaisesta joukosta taasen ne oikeasti fiksut ja hyvin käyttäytyvät erottuvat loistavasti edukseen.

Vierailija
239/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei osaa poistua sieltä altaasta? Sit ymmärrän, että menit ensin, muutoinhan se isompi menis ensin ja sinä viimeisenä, varmistaaksesi. Toivotaan, että se täti potee tunnontuskaa, ja toivotaan, että sinäkin opastat lasta sen verran, että suinkaan kaikki aikuiset eivät ole hyväkäytöksisiä.


Hän vaan ei halunnut jutella ollenkaan, oli vieläkin järkyttynyt. Aion palata asiaan joskus vähän ajan päästä.

Eli sanoin, että joillekin se jonojärjestys on tosi tärkeä asia ja pitävät röyhkeänä, jos joku vahingossakin menee eteen. Että sen naisen ei silti olisi pitänyt käydä kiinni häneen (tyypillisesti autismikirjolle hän inhoaa kosketusta muutenkin ja aivan erityisesti vieraiden ihmisten kosketusta).

Vesi on hänelle kiehtova juttu ja vaikka hän yleensä osaa ja muistaa poistua sieltä altaasta alta pois, ei niin aina välttämättä käy. Ja sen vuoksi (koska siinä on iso loukaantumisriski, jos joku laskee selkään) aion vastedeskin varmistaa erityisesti sen alastulon.

ap

Vierailija
240/240 |
05.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertomasta esimerkistä, eikä asiasta. Olen samaa mieltä, vieraille lapsille on syytä puhua ystävällisesti siinä missä vieraille aikuisillekin. Jokaiselle sattuu joskus pieniä vahinkoja, eikä niistä aleta huutaa kuin hinaaja heti. Musta tuntuu, että osalta äideistä on kadonnut kokonaan välimuoto kasvatuskeinoissa. Varotaan ihan hirveesti sitä, että oltaisiin lepsuja kasvattajia, koska siitä on paljon mediassa keskusteltu ja yleinen tuomio on, että curling-vanhemmuus on idioottimaista. Olen samaa mieltä, se on idioottimaista, mutta ei pitäisi mennä ääripäähänkään ja ajatella, ettei lapselle voi enää puhua rakentavasti järkeä. Kuitenkin se järkipuhe tosiaan pelaa monta kertaa paljon paremmin. (yläasteen ope vm. 72)

mietin ihan samaa, se on tää nanny-asenne nykyään, poimittu siitä vaan se kuri, eikä ollenkaan sitä keinojen vaihtelua ja kiristämistä vähitellen 1-10. Nyt mennään heti suoraan kikka kymppiin, vieraiden lastenkin kanssa. (olinko mä nyt 122 vai mikä)

Ja siinä on minusta ristiriita, että samaan aikaan tuollaiset mammat eivät sietäisi, että vaikkapa koulussa opettaja toimisi samoin heidän lastensa kanssa. Mietin, että lisänä voi olla se, että pienten lasten vanhemmat eivät siedä isoja lapsia. Minun kuopuksenikin on melkein 140-senttinen poika, joten tuntemattoman mamman mielestä voi olla automaattisesti joku kiusankappale. Ikävää, että asenne on niin lapsikielteinen! Pienet saavat tehdä ja remeltää, mutta koululaisiin suhtaudutaan (VARSINKIN poikiin) tosi kielteisesti. ap

Ja ymmärrän hyvin miksi poikiin suhtaudutaan niin kielteisesti. Mullakin on vaikka kuinka paljon kavereita, joita ei kiinnosta pätkän vertaa miten lapsensa käyttäytyvät julkisilla paikoilla. Eli viedään vaan jonnekin Hopolopiin tms. ja annetaan juosta siellä naama punaisena hiki roiskuen kumoon kaikki pienemmät, riehua alle 4-v lasten paikoissa jne. Ja teinipojat sitten... onhan ne suloisia kun räkivät bussipysäkille sellaisen vitunmoisen räkälammikon ihan vaan söpöyttään. Tiedän toki, ettei kaikki pojat ole sellaisia, mutta kyllä siihen maineeseen ja yleiseen vihamielisyyteen on paljon syytäkin. Ja toisaalta, tuollaisesta joukosta taasen ne oikeasti fiksut ja hyvin käyttäytyvät erottuvat loistavasti edukseen.


mutta minusta silti on sivistyksen ja käytöstapojen mittari, että osaa erottaa yksilön joukosta. Säätää sitten sitä sävyä, jos vastareaktio on häijy.

On sitten kyse ulkomaalaisista, teineistä, pojista tai vaikkapa pissiksen näköisistä tytöistä.

ap