Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.
Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.
Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.
No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.
Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.
Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.
Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.
Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...
Kommentit (240)
seisoi sen naisen takana ja kuuli tilanteen.
ap
kun oli ihan läksyttämistä. Jos sun kakarasi on autistinen, niin se voi hermostua mistä vaan, nätistäkin sanomisesta.
ei kannata. Tähän ketjuun tulevat vastaamaan vain semmoiset mammat, joilla on hiekkalaatikollinen santaa vaginassa.
kun oli ihan läksyttämistä. Jos sun kakarasi on autistinen, niin se voi hermostua mistä vaan, nätistäkin sanomisesta.
tavallinen lapsi ei hermostu.
Mutta nyt oli kuulemma sanonut kovaan ääneen, että "EI SAA ETUILLA" ja nostanut jo liukumäessä istuvan lapsen kädestä nostamalla pois.
Minä en itse koskaan koskisi vieraaseen lapseen, jos ei ole hätätilanne, minusta se ei ole asiallista. Ja meillä siinä on mukana sitäkin, että lapsi ei yhtään tykkää koskettamisesta muutenkaan.
ap
Sanoa saa, muttei käydä käsiksi. Varsinkin kun ei tuossa edes ollut sen suuremmasta rikoksesta kyse kuin että mamma joutui odottamaan 15 sekuntia pidempään.
miksi isonpi lapsesi ei voinut puuttua tilanteeseen. Tai jo ennaltaehkäistä sen huolehtimalla veljestään jos kerta autistinen on.
Tai ihan ensinnä, sun olis pitänyt olla autistisen lapsesi luona, ei missään kaukana liukumäkien alla.
Tosin jos aikuinen retuutti lastasi ja huusi, ei hänkään oikein tehnyt.
munkin adhd-lasta yksi tuntematon mummo haukkui kadulla "hulluksi"- aika paljon sanottu, mummo hyvä!
Ettei saa etuilla.. Ei vahtiminen isoveljen täysaikainen homma kuulu olla, mutta tuollaisessa tilanteessa olisi hyvä ohjata myös autistinen lapsi vähän näkemään tilannetajua.
Ja ehkä myös oppimaan kestämään ihmisten "valitusta". Itekin joutunut ja ne ekat kerrat tuntuu pahalta, mutta siihen pitää vain tottua.
Ettei saa etuilla.. Ei vahtiminen isoveljen täysaikainen homma kuulu olla, mutta tuollaisessa tilanteessa olisi hyvä ohjata myös autistinen lapsi vähän näkemään tilannetajua.
Ei isosisko varmaan edes huomannut sitä ennen kuin tuo nainen alkoi ripittää kuopusta. Eikä kuopus siis nyt normaalisti mikään kohelo olekaan, kunhan nyt hetkellisesti hiukan ajatuksissaan.
Minä en aina ehdi olla vieressä, ja oletan, että muut aikuiset osaavat myös käyttäytyä nätisti.
ap
Sinähän oppii keskittymään paremmin ja olla etuilematta. Ja ehkä myös oppimaan kestämään ihmisten "valitusta". Itekin joutunut ja ne ekat kerrat tuntuu pahalta, mutta siihen pitää vain tottua.
Ja ehkä myös oppimaan kestämään ihmisten "valitusta". Itekin joutunut ja ne ekat kerrat tuntuu pahalta, mutta siihen pitää vain tottua.
että vieras aikuinen alkaa räksyttää.
Lapsi - eikä vain minun lapseni vaan monet muutkin - menee lukkoon tuollaisesta. Kun sanoo kiltisti, lapsi ymmärtää paremmin. Jos siis nyt miettii, mistä kasvatuksesta on lapselle hyötyä...
ap
Tämmöiset avaukset herättävät koloistaan juuri semmoiset AV-mammat, joiden mielestä aikuisen ihmisen oikeus ja jopa velvollisuus on räyhätä kakaroille, varsinkin jos ne ovat ällöttäviä erityislapsia. Kakaran pitää vain kestää aikuisen räyhyy, vaikka kakara olisikin autistinen, eikä pystyisi niin hyvin käsittelemään tällaisia tapauksia.
Eivät tietyt aikuiset voi sille mitään, että heidän täytyy päästä vähän välillä räyhäämään. Ja se, että he räyhäävät sun lapselle on tietenkin SUN vika, kun et ole joka ikinen sekunti lapsesi vierellä.
Ensinnä miksi isonpi lapsesi ei voinut puuttua tilanteeseen. Tai jo ennaltaehkäistä sen huolehtimalla veljestään jos kerta autistinen on.
Tai ihan ensinnä, sun olis pitänyt olla autistisen lapsesi luona, ei missään kaukana liukumäkien alla.
Tosin jos aikuinen retuutti lastasi ja huusi, ei hänkään oikein tehnyt.
Vai saanko minä käydä käsiksi, jos joku av-mamma epähuomiossa etuilee kaupassa? Hä? No ei.
Vai saanko minä käydä käsiksi, jos joku av-mamma epähuomiossa etuilee kaupassa? Hä? No ei.
Miksi tosiaan lapset töpeksintä oikeuttaa tarttumaan kiinni.
ap
t. addun äiti ja samanlaisiin tilanteisiin jatkuvasti joutuva
- suomalaisten on niin vaikea hyväksyä erilaisuutta
miksi isonpi lapsesi ei voinut puuttua tilanteeseen. Tai jo ennaltaehkäistä sen huolehtimalla veljestään jos kerta autistinen on.
Tai ihan ensinnä, sun olis pitänyt olla autistisen lapsesi luona, ei missään kaukana liukumäkien alla.
Tosin jos aikuinen retuutti lastasi ja huusi, ei hänkään oikein tehnyt.
viesti siis on tässä se, että ap, sun pitää olla koko ajan metrin päässä lapsestasi, muuten vieraat voivat mielihyvin alkaa "opettamaan" lastasi.
Oikeasti; tässähän on ollut sellainen tilanne, ettei lapsen teko ole mikään maata kaatavan törkeä ollut. JOs hän olisi useasti etuillut, häirinnyt muita, tms. ettekä silti olisi sinä tai lapsen isoveli puuttuneet asiaan, SITTEN olisi ollut ok jonkun puuttua ja silloinkin asiallisesti.
Mua oksettaa nämä jotka heti kärppänä ovat toisten lapsiin hermona. Tuttuni on esim. jatkuvasti komentamassa mun lapsia, vaikka eivät edes oikeasti tekisi pahaa. Kerran lapseni otti lattialta hänen lapsensa lelun, jolloin hänen lapsensa alkoi itkeä; toi otti multa lelun! Ko. äiti otti heti lelun väkivalloin lapseltani, repi kädestä yhtäkkiä siten, että kynsi lähti lapselta puoliksi irti. Kerran luki toisessa huoneessa hänen lapsensa kirjaa, äiti tuli ja oli tukistanut lastani yhtäkkiä "et ota Lissun kirjaa!" Lastani ei siis oltu etukäteen kielletty koskemasta mihinkään, kehotettu menemään Lissun huoneeseen leikkimään. En sitedä miten hänen olisi pitänyt leikkiä, koskematta minnekään? No jokatapauksessa tässä ap:n tilanteessa olisi ollut parasta antaa olla, etenkin jos lapsi ei tahallaan etuillut ja jos se etuilu oli eka kerta siinä. Tai sitten se äiti olisi voinut vaan huikata että hei älähän etuile. Uskomatonta millaisia noitia jotkut osaavat olla..
Se ei ole mikään puolustus etuilemiselle, että on autisti.
Toiseksi, näitä etuilevia kakaroita on aivan liikaa, joiden mammat vain myhäilee, että Nico-Petterini on niin yritteliäs.
Juuri yks päivä sellainen 10v poika hyppeli altaan reunalta pienempien päälle ja äitinsä vain seisoi vieressä. Usko tai älä, näihin vain kyllästyy joskus.
Omille lapsille on hankala selittää, että altaan reunalta hyppely, liukumäessä etuilu yms. on kielletty, mutta näitä lapsia ei saa kieltää kun lapsen mammalla menee sitä hiekkaa vaginaan. Vai onko näillä vapaankasvatuksen lapsilla suorastaan horopillu, minne lapioivat kottikärrytolkulla hiekkaa.
Koko kylä kasvattaa meinaa sitä, että myös autistista poikaa voi kieltää ja ottaa sen pois jos äiti ei itse siihen kykene.
jos et edes ollut lähellä? Porvoosta päivää.