Kaino toive: älkää räyhätkö vieraille lapsille.
Tapahtui Salossa lauantaina... oltiin koko perhe uimahallissa. Lapset ovat 9- ja 11-vuotiaita.
Nuorempi jonotti liukumäkeen ja meni vahingossa yhden äitin+lapsen edelle jonossa. Äiti läksytti pojan ja veti käsivarresta nostamalla pois liukumäestä. Itse olin altaassa alapuolella, enkä siten voinut puuttua tilanteeseen.
No juu, minustakin lapsille saa NÄTISTI sanoa, jos he möhlivät. Sillä tavallahan sitä opitaan asioita.
Mutta kun tämä meidänkin vesseli on autistinen ja varmasti ei etuile ketään tahallaan, niin olisi mukavaa, jos sen sanomisen tosiaan sanoisi nätisti. Eikä alkaisi riuhtoa.
Nyt lapsi meni aivan lukkoon, itkeskeli pitkään ja oli allapäin lopun päivää.
Lapset harvemmin ovat tuhmia tai röyhkeitä, vaan möhlivät epähuomiossa. Jos vieras aikuinen alkaa läksyttää, se on aika kova paikka. Toki jos siinä olisi ollut isompi remmi isoja lapsia häiriköimässä ja mahdollisesti kiusaamassa pienempiään, tiukka puuttuminen varmasti olisikin paikallaan.
Muttei yksin liikkeellä oleva, hajamielisyyttään jonossa eteen pukkaava lapsi...
Kommentit (240)
Sun lapsi oli kuulematta ja meni vaan istumaan? Silloin sanoisin kyllä tiukemmin jo minäkin, ja käskisin noustakin siitä, jos niin ylimielisen oloinen lapsi siinä etuilisi, Faktaa on, että koko episodia sinä et nähnyt, ei edes tämä isompi sisarus...
Sisko oli siinä metrin päässä ja näki kyllä ihan koko episodin. ap
siihen, että näki ja myös kertoi kaiken rehellisesti. Kuten kiilajaa, joka ei koskaan kiilaa... paitsi juuri tällä kerralla, eli ehkä siompi sisarus "puolustaa" syyttä?
No whatever, turha provo jo, ja hiton paljon aikaa näin lyhyessä ajassa olet jaksanut panostaa tähän ketjuusi, eikö tosiaan ole parempaa tekemistä?
Tämä viesti paljasti ap.n hulluksi räyhääjäksi itsensä. Ei ole omena kauas puusta pudonnut.
että tuo sääntöjen tiukka noudattaminen on ihan puppua ja itsesi keksimä juttu. Moni vammaisen lapsen äiti sulkee silmänsä ja haluaa uskoa, että oma lapsi on juuri se erikoisen viisas ja hyvinkäyttäytyvä mussukka ja kaikki häntä kritisoivat ovat inhottavia, eivätkä ymmärrä. Tästä esimerkkinä esim. sellainen tapaus, missä henkilökunta paloi loppuun erään äidin takia juuri tästä syystä. On myös otettava huomioon, että autistiset piirteet ovat periytyviä. Ap vaikuttaa myös yhden asian ajajalta, joka vouhottaa ja koohottaa pystymättä ajattelemaan asiaa yhtään muiden näkökannalta.
että mistä tiedät ettei lapsesi etuillut useampaa kertaa, kun et kerran ollut katsomassa? Mitä jos vetäisikin kolmatta kertaa jonon ohi, ja siinä vaiheessa mammalla meni hermo? Ja mä kyllä puutun edelleenkin lasten touhuihin. Yleensä se nätisti sanominen saa aikaan vaan lällättelyä tai muuta. Mutta kun tekee heti alkuun selväksi, että kaikki ryppyily on ihan turhaa, alkaa homma toimia. Mua ei haittaa yhtään jos joku vieras pentu mua pelkää. Opettakaa ne käyttäytymään tai vahtikaa.
Minähän näin koko episodin. Ja tiedän, että lapseni on säännöistä erittäin tarkka, sekin on tyypillistä autistisille lapsille että säännöistä ja rutiineista pidetään tiukasti kiinni, koska sillä tavalla he yrittävät selvitä kaoottiseksi kokemistaan sosiaalisista tilanteista. Opettele nyt sanomaan kiltisti, niin et varmasti saa niin usein lällättelyäkään vastaukseksi. Aika harva aikuinenkaan sietää kiukkua vierailta ihmisiltä nöyrästi. ap
tietysti kiukuttavat sen verran, että vastaan, kun solvataan. Miksi ihmeessä en saisi? Hä? Autismikirjoon liittyy usein geenivirhe, mutta se ei ole siinä mielessä periytyvä, että sitä olisi välttämättä suvussa. Ei ole meilläkään, kiitos vaan diagnoosista. Epäempaattisuus sen sijaan siirtyy kasvatuksessa vanhemmilta lapsille ja sinun kotioloistasi voi päätellä yhtä ja toista. Tietenkään kaikki autistit eivät noudata sääntöjä. Osa autisteista on puhumattomia ja omissa maailmoissaan. Mutta aspergerin syndroomassa ja hfa:ssa tuollainen sääntötiukkuus on ihan tyypillistä, jonka sinä kyllä tietäisit, jos oikeasti olisit ollut missään tekemisissä autismikirjon kanssa. ap
Väität muka tehneesi työtä autistien kanssa, mutta et selvästi tiedä heistä mitään.
No, jos nyt muita (lukutaitoisempia) kiinnostaa, niin täällä on asiasta:
"Autismin piirteitä
Myönteiset käyttäytymismuodot
–Rehellisyys, sääntöjen noudattaminen, tunnollisuus"
http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf
Tuon nyt äkkiä löysin, mutta jos sinulla on vastaevidenssiä muutakin kuin että väität olevasi asiantuntija ja "tietäväsi" päinvastaista, niin etsin kyllä lisääkin.
ap
Oli sitten autisti tai ei niin kyllä sitä vaan jonossa pitää mennä jos kerran sellainen siinä on. Ei voi mitenkään tietää, että kuka etuilija on autisti tai muuten vaan outo.
Luitko ollenkaan aloitustani?
ap
Miksi ottaa niin lujille myöntää, että lapsesi toimi väärin
t. eräs autistien kanssa työskentelevä
Vahingossa!!!! Onneksi olet niin täydellinen, että sulle ei milloinkaan missään olosuhteissa tapahdu virheitä!
Apua minkälaisia ihmisiä on olemassa!
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Älä ap välitä näistä omituisista äityleistä.
Työskentelen autistien kanssa ja niin se vain menee, että pikemminkin heille pitää pitää tiukkaa päiväjärjestystä, että homma pysyy kasassa. Mielellään tehdään päivärytmi kuvin, mistä autisti voi etukäteen katsoa, mitä tänään tapahtuu ja näin hahmottaa tekemisiään.
Ja todellakin, kaikki autistit eivät todellakaan ole positiivisia, herttaisia pussukoita, jotka vahingodda tuosta noin vain etuilevat. Ymmärrän vallan mainiosti sitä äitiä, joka kyllästyi tähän etuilevaan poikaasi.
Se sutistien kanssa työskentelevä
. Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, ap
Kun EI KIINNOSTA. Ihan oikeasti. Jos joku pentu etuilee, sitä ojennetaan, ja jos se on joku pipipää, joka menee tolaltaan, niin voi voi. Ehkä sen äidin sitten pitäisi miettiä onko se lapsi kypsä liikkumaan itsekseen ollenkaan.
Eli jatkossakin tulen komentamaan niin terveet kuin sairaatkon , jos käytöstapoja ei löydy.
Sun lapsi oli kuulematta ja meni vaan istumaan? Silloin sanoisin kyllä tiukemmin jo minäkin, ja käskisin noustakin siitä, jos niin ylimielisen oloinen lapsi siinä etuilisi, Faktaa on, että koko episodia sinä et nähnyt, ei edes tämä isompi sisarus...
Sisko oli siinä metrin päässä ja näki kyllä ihan koko episodin. ap
siihen, että näki ja myös kertoi kaiken rehellisesti. Kuten kiilajaa, joka ei koskaan kiilaa... paitsi juuri tällä kerralla, eli ehkä siompi sisarus "puolustaa" syyttä? No whatever, turha provo jo, ja hiton paljon aikaa näin lyhyessä ajassa olet jaksanut panostaa tähän ketjuusi, eikö tosiaan ole parempaa tekemistä?
Ja näinhän minä itsekin, mitä tapahtui. Silmissäni ei ole vikaa, vaikka kuulo ei kaikuvassa uimahallissa kauas kannakaan.
Miksi ihmeessä sinun pitää netitse alkaa inttää asiasta, josta sinulla ei ole mitään omaa evidenssiä? Hä? Mikset voi vaan keskittyä asiaan?
Eli siihen, että koska ei voi tietää, miksi vieras lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja koska ei voi tietää, miten hän reagoi, olisi hyvä, että ensin sanotaan moitteet nätisti ja sitten vasta tiukemmin. Eikä kiinni saa käydä, jos kerran toinen ei ole vaarassa tai vaaranna ketään.
Minä istun tässä päätteen ääressä duunissa ja välillä teen töitä ja välillä piipahdan tässä.
ap
älä välitä ap;ee!
kyllä normaalit tunne-elämällä varustetut ihmiset tajuaa ettei lapsen mieltä ole soveliasta pahoittaa,saatikka kiskoa kädestä!
. Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, ap
Kun EI KIINNOSTA. Ihan oikeasti. Jos joku pentu etuilee, sitä ojennetaan, ja jos se on joku pipipää, joka menee tolaltaan, niin voi voi. Ehkä sen äidin sitten pitäisi miettiä onko se lapsi kypsä liikkumaan itsekseen ollenkaan. Eli jatkossakin tulen komentamaan niin terveet kuin sairaatkon , jos käytöstapoja ei löydy.
tiuskin sinun lapsellesi ja vetelen pois tieltä kädestä? Ok, asia tuli ymmärretyksi.Onneksi enemmistö tässä ketjussa on samaa mieltä siitä, että käsiksi ei käydä. Ja nätisti voi sanoa ensiksi.
Sanotko ujojakin lapsia pipipäiksi, vai ärsyttävätkö sinua autistiset lapset ihan erityisesti? Miksi?
ap
Jos aloitus olisi ollut, että 9v poikani etuili jonossa ja jäljessä tuleva nainen tiuskaisi sille ja nosti pois, olisi empatiat olleet tämän tiuskaisevan äidin puolella.
Mutta kun on autisti niin voi voi. Autisti ja ADHD yms saa luokassa riehua ja häiritä tuntia ja niitä pitää ymmärtää kun eihän niille mitään voi.
Ap. ratsastaa autismidiagnoosilla, ettei tarvitse kasvattaa lastaan. Jos olisi jättänyt autismin pois, olisi ketjusta muodostunut ihan toisenlainen.
Kiitos, päivän paras "totuus".
Olen samaa mieltä kanssasi edelleen siitä, että riuhota ei saa, mutta tiukasti saa sanoa, jos tilanne sen vaatii. En aio ajatella, että joku siitä mielensä pahoittaa. Johan meidän nico-yampankin mieli pahoittuu, kun joku iso kakara tulee ja etuilee... Sille täytyy näyttää, että äiti hoitaa homman, kukaan ei saa etuilla. Tarvittaessa tämä kiilaaja poistetaan edestämme, ja me menemme vuorollamme.
Toivottavasti teet itse samoin, jos vastaava tilanne tulee eteesi. Mutta voit myös vain nätisti puhumallakin hoitaa tilanteen, jos se riittää ja toimii.
lukemisen, kaikella ystavyydella. Mulla tulee jo ulkopuolisena surullinen olo taman lukemisesta. Sympatiat sinulle ja pojallesi - toivottavasti teilla on pian edessa mukavia uimareissuja.
Kohteliaisuuus, hyvat tavat, empatia. Niilla paasee pitkalle.
Jos aloitus olisi ollut, että 9v poikani etuili jonossa ja jäljessä tuleva nainen tiuskaisi sille ja nosti pois, olisi empatiat olleet tämän tiuskaisevan äidin puolella. Mutta kun on autisti niin voi voi. Autisti ja ADHD yms saa luokassa riehua ja häiritä tuntia ja niitä pitää ymmärtää kun eihän niille mitään voi. Ap. ratsastaa autismidiagnoosilla, ettei tarvitse kasvattaa lastaan. Jos olisi jättänyt autismin pois, olisi ketjusta muodostunut ihan toisenlainen.
vieraaseen lapseen ei kosketa,ja pahoiteta,oli lapsi autisti tai ei!
miten on nyt niin vaikeata ymmärtää että asioista voi huomauttaa nätistikkin??
Jos aloitus olisi ollut, että 9v poikani etuili jonossa ja jäljessä tuleva nainen tiuskaisi sille ja nosti pois, olisi empatiat olleet tämän tiuskaisevan äidin puolella. Mutta kun on autisti niin voi voi. Autisti ja ADHD yms saa luokassa riehua ja häiritä tuntia ja niitä pitää ymmärtää kun eihän niille mitään voi. Ap. ratsastaa autismidiagnoosilla, ettei tarvitse kasvattaa lastaan. Jos olisi jättänyt autismin pois, olisi ketjusta muodostunut ihan toisenlainen.
vieraaseen lapseen ei kosketa,ja pahoiteta,oli lapsi autisti tai ei! miten on nyt niin vaikeata ymmärtää että asioista voi huomauttaa nätistikkin??
niin vaikeaa ymmärtää, ettei aina enää jaksa puuttua asioihin nätisti... ennen tuota episodia on voinut sattua jo vallan muuta, mihin on puututtu nätisti. En tunne yhtään aikuistakaan, jolla sentään lehmänhermot olisivat.
ja siis vieläkään ei saa fyysisesti riepotella...
Väität muka tehneesi työtä autistien kanssa, mutta et selvästi tiedä heistä mitään. No, jos nyt muita (lukutaitoisempia) kiinnostaa, niin täällä on asiasta: "Autismin piirteitä Myönteiset käyttäytymismuodot –Rehellisyys, sääntöjen noudattaminen, tunnollisuus" <a href="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf" alt="http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf">http://www.eskoo.fi/documents/KASV%20KUNT%20ja%20aut%20%20KKAK20008.pdf…; Tuon nyt äkkiä löysin, mutta jos sinulla on vastaevidenssiä muutakin kuin että väität olevasi asiantuntija ja "tietäväsi" päinvastaista, niin etsin kyllä lisääkin. ap
Varmasti riippuu autsimin tasostakin, mutta esim. hyvän ystäväni poika on vaikeasti autistinen, nyt jo aikuinen, eikä todellakaan mikään "kiva tyyppi",vaan hän oli hyvin omaehtoinen ja tempperamenttinen, ja sai kovia raivokohtauksia.
Hän oli kyllä muutenkin sen tasoinen autisti, ettei häntä voi koksaan, nyt aikuisenakaan jättää valvomatta.
. Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, ap
Kun EI KIINNOSTA. Ihan oikeasti. Jos joku pentu etuilee, sitä ojennetaan, ja jos se on joku pipipää, joka menee tolaltaan, niin voi voi. Ehkä sen äidin sitten pitäisi miettiä onko se lapsi kypsä liikkumaan itsekseen ollenkaan. Eli jatkossakin tulen komentamaan niin terveet kuin sairaatkon , jos käytöstapoja ei löydy.
tiuskin sinun lapsellesi ja vetelen pois tieltä kädestä? Ok, asia tuli ymmärretyksi. Onneksi enemmistö tässä ketjussa on samaa mieltä siitä, että käsiksi ei käydä. Ja nätisti voi sanoa ensiksi. Sanotko ujojakin lapsia pipipäiksi, vai ärsyttävätkö sinua autistiset lapset ihan erityisesti? Miksi? ap
Miten sun on ap niin vaikea ymmärtää, että jos mun ISO lapseni ( 9v on jo iso) käyttäytyy sun poikasi tavoin, sille saa sanoa tiukasti ja siirtää pois kädestä. Ei saa lyödä tai sylkeä päälle.
Ymmärrätkö?
miksi isonpi lapsesi ei voinut puuttua tilanteeseen. Tai jo ennaltaehkäistä sen huolehtimalla veljestään jos kerta autistinen on. Tai ihan ensinnä, sun olis pitänyt olla autistisen lapsesi luona, ei missään kaukana liukumäkien alla. Tosin jos aikuinen retuutti lastasi ja huusi, ei hänkään oikein tehnyt.
viesti siis on tässä se, että ap, sun pitää olla koko ajan metrin päässä lapsestasi, muuten vieraat voivat mielihyvin alkaa "opettamaan" lastasi. Oikeasti; tässähän on ollut sellainen tilanne, ettei lapsen teko ole mikään maata kaatavan törkeä ollut. JOs hän olisi useasti etuillut, häirinnyt muita, tms. ettekä silti olisi sinä tai lapsen isoveli puuttuneet asiaan, SITTEN olisi ollut ok jonkun puuttua ja silloinkin asiallisesti. Mua oksettaa nämä jotka heti kärppänä ovat toisten lapsiin hermona. Tuttuni on esim. jatkuvasti komentamassa mun lapsia, vaikka eivät edes oikeasti tekisi pahaa. Kerran lapseni otti lattialta hänen lapsensa lelun, jolloin hänen lapsensa alkoi itkeä; toi otti multa lelun! Ko. äiti otti heti lelun väkivalloin lapseltani, repi kädestä yhtäkkiä siten, että kynsi lähti lapselta puoliksi irti. Kerran luki toisessa huoneessa hänen lapsensa kirjaa, äiti tuli ja oli tukistanut lastani yhtäkkiä "et ota Lissun kirjaa!" Lastani ei siis oltu etukäteen kielletty koskemasta mihinkään, kehotettu menemään Lissun huoneeseen leikkimään. En sitedä miten hänen olisi pitänyt leikkiä, koskematta minnekään? No jokatapauksessa tässä ap:n tilanteessa olisi ollut parasta antaa olla, etenkin jos lapsi ei tahallaan etuillut ja jos se etuilu oli eka kerta siinä. Tai sitten se äiti olisi voinut vaan huikata että hei älähän etuile. Uskomatonta millaisia noitia jotkut osaavat olla..
olevan autistinen, ei siitä millä tasolla lapsi on yms. Jos joku sanoo jättävänsä noin pienen autistisen lapsen ilman valvontaa, kyllä sitä ihmettelee. Ap vasta myöhemmin kertoi lisää tietoa.
Ja jätit aika huomiotta viimeisen lauseeni, tod näköisesti tahallasi.
Ja kummastellaan nyt sitten veilä, että miksi kaveeraat moisen ihmisen kanssa joka lastasi pahoinpitelee?
ja samaa mäkin ihmettelisin. Tää "kaveri" kuitenki sattuu olemaan mieheni sukulainen ja aika kireä sellainen, olen yrittänyt olla huomioimatta.
Silti, jos vastaava tilanne vielä tulee, olen päättänyt että mainitsen asiasta. Vaikeaa on lastakin kasvattaa että ketään ei saa lyödä eika käydä käsiksi kun sukulainen sitten tekee vastoin kaikkia sääntöjä.
Olen nähnyt tämän saman äidin myös paiskaavan täysillä lapsensa penkkiin kun tämä meinasi lähteä kesken ruokapöydästä. Oon niin pelkuri etten uskaltanut silloinkaan älähtää.
. Ja KOSKA vieraalle lapselle huutaja ei voi tietää, miksi lapsi käyttäytyy kuten käyttäytyy ja miten hän sen ripityksen tulkitsee, ap
Kun EI KIINNOSTA. Ihan oikeasti. Jos joku pentu etuilee, sitä ojennetaan, ja jos se on joku pipipää, joka menee tolaltaan, niin voi voi. Ehkä sen äidin sitten pitäisi miettiä onko se lapsi kypsä liikkumaan itsekseen ollenkaan. Eli jatkossakin tulen komentamaan niin terveet kuin sairaatkon , jos käytöstapoja ei löydy.
tiuskin sinun lapsellesi ja vetelen pois tieltä kädestä? Ok, asia tuli ymmärretyksi. Onneksi enemmistö tässä ketjussa on samaa mieltä siitä, että käsiksi ei käydä. Ja nätisti voi sanoa ensiksi. Sanotko ujojakin lapsia pipipäiksi, vai ärsyttävätkö sinua autistiset lapset ihan erityisesti? Miksi? ap
Miten sun on ap niin vaikea ymmärtää, että jos mun ISO lapseni ( 9v on jo iso) käyttäytyy sun poikasi tavoin, sille saa sanoa tiukasti ja siirtää pois kädestä. Ei saa lyödä tai sylkeä päälle. Ymmärrätkö?
Mutta minun lastani ei saa.Hän ottaa sen todella raskaasti, eikä tahallaan etuile, koska ei ole sillä tavalla sosiaalisella juonikkuudella varustettu.
Joten sanotaanpa nyt asia näin. Jos sinä otat oikeudeksesi käyttäytyä uhkaavasti vieraita lapsia kohtaan, varaudu siihen, että minä käyttäydyn sitten uhkaavasti sinua kohtaan.
Et näy ymmärtävän järkipuhetta, joten puhutaan sitten kielellä, jota ymmärrät.
ap
että tuo sääntöjen tiukka noudattaminen on ihan puppua ja itsesi keksimä juttu.
Moni vammaisen lapsen äiti sulkee silmänsä ja haluaa uskoa, että oma lapsi on juuri se erikoisen viisas ja hyvinkäyttäytyvä mussukka ja kaikki häntä kritisoivat ovat inhottavia, eivätkä ymmärrä.
Tästä esimerkkinä esim. sellainen tapaus, missä henkilökunta paloi loppuun erään äidin takia juuri tästä syystä. On myös otettava huomioon, että autistiset piirteet ovat periytyviä. Ap vaikuttaa myös yhden asian ajajalta, joka vouhottaa ja koohottaa pystymättä ajattelemaan asiaa yhtään muiden näkökannalta.
että mistä tiedät ettei lapsesi etuillut useampaa kertaa, kun et kerran ollut katsomassa? Mitä jos vetäisikin kolmatta kertaa jonon ohi, ja siinä vaiheessa mammalla meni hermo? Ja mä kyllä puutun edelleenkin lasten touhuihin. Yleensä se nätisti sanominen saa aikaan vaan lällättelyä tai muuta. Mutta kun tekee heti alkuun selväksi, että kaikki ryppyily on ihan turhaa, alkaa homma toimia. Mua ei haittaa yhtään jos joku vieras pentu mua pelkää. Opettakaa ne käyttäytymään tai vahtikaa.
Minähän näin koko episodin.Ja tiedän, että lapseni on säännöistä erittäin tarkka, sekin on tyypillistä autistisille lapsille että säännöistä ja rutiineista pidetään tiukasti kiinni, koska sillä tavalla he yrittävät selvitä kaoottiseksi kokemistaan sosiaalisista tilanteista.
Opettele nyt sanomaan kiltisti, niin et varmasti saa niin usein lällättelyäkään vastaukseksi. Aika harva aikuinenkaan sietää kiukkua vierailta ihmisiltä nöyrästi.
ap
meidän eriyislapsi on nimenomaan erittäin tarkka siitä että kaikki menee juuri niinkuin pitääkin, säännöt hänellä erittäin tarkkoja. JA kaikessa kirjallisuudessa mihin olen tutustunut, tämä sama piirre kerrotaan yhtenä "oireena", ts. ominaisuutena. Ei ole kaikilla, mutta monilla..
Oli sitten autisti tai ei niin kyllä sitä vaan jonossa pitää mennä jos kerran sellainen siinä on.
Ei voi mitenkään tietää, että kuka etuilija on autisti tai muuten vaan outo.