Neuvola tyrkyttää sairaslomaa, tunnen itseni terveeksi
En tajua: Odotan esikoista ja minulle on nyt joka ikisellä neuvolakäynnillä puhuttu, että halutessani sitten saan sairaslomaa. Että sanon vaan, kun siltä tuntuu. Ja että varmaan kohta tuntuu jo tosi huonolta...
Minulla on oikein hyvä olo, ei mitään pahoinvointeja edes alkuraskaudesta. Olen toki ylipainoinen, bmi 29, mutta kaikki arvot kohdallaan, ei raskaudiabetestä eikä muissakaan kokeissa mitään vikaa. Siis tunnen oloni todella terveeksi ja hyvinvoivaksi. Viikkoja siis menossa 28.
Mietin vain, että jos tämä on asenne neuvoloissa, en yhtään ihmettele, että heikkohermoisemmat alkavat pikku hiljaa tuntea itsensä huonovointisiksi ja löytää jotain oireita.
Minulla ainakin hyvä motivaatio pysyä loppuun asti töissä. Ja osaan kyllä kuunnella kroppaani. Tylsistyisin kotonaa odottelemassa, jos minut pakotettaisiin sairaslomalle. Minusta tässä on paljon asenteestakin kiinni.
Onko muilla kokemuksia?
Kommentit (76)
t. neljän äiti
2 keskenmenoa
1 lapsi rv35+2
1 lapsi ev36+6
2 normaaliaikaisia (rv 37 ja joku päivä päälle)
Kahdesta sairaalassa levossa ennenaikaisten supistusten takia. Varmaan oli lääkärit väärässä ja turhaan makuuttivat kalliilla paikalla.
Eikö ymmärretä, että kohtu harjoittelee synnytystä varten ja ns. harjoitussupistukset ovat täysin normaaleja. Itselläni kohtu oli välillä supistuneena (kovana) useita tunteja putkeen, kunnes rentoutui. Ei ole ihme, jos raskausaikana lihotaan ja mennään rapakuntoon, kun ei edes neuvolassa osata kertoa normaaleista, raskauteen liittyvistä jutuista. t. kolmen äiti
Ensinnäkin, eka raskaus mulla meni kuin tanssi vaan. Ei ollut juuri mitään vaivaa eikä haittaa. Mutta silti en ole niin ääliö, että olisin pitänyt automaattisesti kaikkia raskausvaivaisia jotenkin asennevammaisina. Minulle kun luoja on suonut tuota empatiakykyä. Ja sulle kolmen äiti, aika usein supistuksia kun tulee raskaana oleville ja siitä joutuu/pääsee saikulle, niin supistukset ovat jotain muuta kuin harjoitussupistuksia, joissa vain kohtulihas kovenee. Yleensä tällaiset saikkutapaukset ovat ihan kivuliaita supistuksia ja niissä usein on myös muutoksia kohdusuullakin havaittavissa, mikä ei ole ollenkaan hyväksi liian aikaisilla viikoilla. Mutta niinhän se tietenkin on, kolmen äiti, että jos sinulla vain vähän harkkasupistusta tyrkkää, niin sitten kaikkien muidenkin supistukset ovat samanlaisia. Voi vitsi mikä asenne taas...
..että monisynnyttäjillä myös kohdunsuu pehmenee aikaisemmin ja on parille sormelle auki jo muutama kuukausi ennen synnytystä, ja sekin on normaalia. Ainakin omalla kohdallani on ollut.
t. se kolmen äiti, joka on ollut työelämässä jo 20 vuotta ja ihmettelee, miten niin uskomattoman monella on juuri niitä vaarallisia harjoitussupistuksia..
Eikö neuvolaa saa täällä kritisoida?
Nyt jo huomattu, että osa neuvoloista patistaa turhille sairaslomill, osa taas ei huomaa äitien ilmiselvää hätää.
millä voitaisiin taata, että neuvolajärjestelmä kohtelisi kaikkia tasapuolisesti? Vai onko tämäkin taas resurssipulan syytä?
t. neljän äiti 2 keskenmenoa 1 lapsi rv35+2 1 lapsi ev36+6 2 normaaliaikaisia (rv 37 ja joku päivä päälle) Kahdesta sairaalassa levossa ennenaikaisten supistusten takia. Varmaan oli lääkärit väärässä ja turhaan makuuttivat kalliilla paikalla.
Eikö ymmärretä, että kohtu harjoittelee synnytystä varten ja ns. harjoitussupistukset ovat täysin normaaleja. Itselläni kohtu oli välillä supistuneena (kovana) useita tunteja putkeen, kunnes rentoutui. Ei ole ihme, jos raskausaikana lihotaan ja mennään rapakuntoon, kun ei edes neuvolassa osata kertoa normaaleista, raskauteen liittyvistä jutuista. t. kolmen äiti
Ensinnäkin, eka raskaus mulla meni kuin tanssi vaan. Ei ollut juuri mitään vaivaa eikä haittaa. Mutta silti en ole niin ääliö, että olisin pitänyt automaattisesti kaikkia raskausvaivaisia jotenkin asennevammaisina. Minulle kun luoja on suonut tuota empatiakykyä. Ja sulle kolmen äiti, aika usein supistuksia kun tulee raskaana oleville ja siitä joutuu/pääsee saikulle, niin supistukset ovat jotain muuta kuin harjoitussupistuksia, joissa vain kohtulihas kovenee. Yleensä tällaiset saikkutapaukset ovat ihan kivuliaita supistuksia ja niissä usein on myös muutoksia kohdusuullakin havaittavissa, mikä ei ole ollenkaan hyväksi liian aikaisilla viikoilla. Mutta niinhän se tietenkin on, kolmen äiti, että jos sinulla vain vähän harkkasupistusta tyrkkää, niin sitten kaikkien muidenkin supistukset ovat samanlaisia. Voi vitsi mikä asenne taas...
..että monisynnyttäjillä myös kohdunsuu pehmenee aikaisemmin ja on parille sormelle auki jo muutama kuukausi ennen synnytystä, ja sekin on normaalia. Ainakin omalla kohdallani on ollut. t. se kolmen äiti, joka on ollut työelämässä jo 20 vuotta ja ihmettelee, miten niin uskomattoman monella on juuri niitä vaarallisia harjoitussupistuksia..
Siitä huolimatta väitän, että moni laitetaan sairaslomalle ihan turhaan, kun päinvastoin liikunta ja normaali elämä olisi parempi vaihtoehto.
t.kolmen äiti
Siitä huolimatta väitän, että moni laitetaan sairaslomalle ihan turhaan, kun päinvastoin liikunta ja normaali elämä olisi parempi vaihtoehto.
t.kolmen äiti
Oletko lääkäri? Vai oletko ansainnut asiantuntijuutesi kolmen raskauden ja kolmen lapsen tuomalla kokemuksella?
noin, että tunsin itseni terveeksi, mutta en sitä kuitenkaan ollut. Ensimmäisen syntymäaikaan tein raskasta tehdassiivousta joka painottui vielä yöaikaan tehtäväksi. Mut laitettiin, melkein pakotettiin saikulle kohonneen verenpaineen ja sen aikaisten puhdistusaineiden takia. Hyvä että uskoin ja jäin saikulle jo aika varhaisessa vaiheessa. Tiedä mitä vaurioita lapselle olisi tullut liuottimista yms.
Itse olen alan ammattilainen ja olen myös hiukan ihmetellyt nykypäivän herkkyyttä tarjoilla odottajille sairauslomaa kaiken varalta.
Jos äiti on hiukan epävarma, kenties odottaa esikoistaan, saattaa hän alka itsekin löytää kropastaan kaikenlaisia tuntemuksia, jotka eivät vielä tarkoita mitään.
Liekö sitten joissain neuvoloissa otettu käyttöön se asenne, että varmuuden vuoksi passitetaan odottaja jo hyvissä ajoin kotiin lepäilemään. Aika harva kuitenkaan kieltäytyy ylimääräisistä vapaista...
Ammattilainen
mutta jos nyt ei olisikaan: kun kaikkien supistukset eivat ole harjoitus-supistuksia, tai ainakin monesti laakarin on mahdotonta tietaa, ovatko saannolliset, 5-1 minuutin valein tulevat, kayrilla nakyvat supistukset, "oikeita" vai "harjoitus". Silloin on parempi levata kuin leikkia sankaria. Eli puhu vain asioista, joista oikeasti tiedat jotain.
Itse olen alan ammattilainen ja olen myös hiukan ihmetellyt nykypäivän herkkyyttä tarjoilla odottajille sairauslomaa kaiken varalta.
Jos äiti on hiukan epävarma, kenties odottaa esikoistaan, saattaa hän alka itsekin löytää kropastaan kaikenlaisia tuntemuksia, jotka eivät vielä tarkoita mitään.
Liekö sitten joissain neuvoloissa otettu käyttöön se asenne, että varmuuden vuoksi passitetaan odottaja jo hyvissä ajoin kotiin lepäilemään. Aika harva kuitenkaan kieltäytyy ylimääräisistä vapaista...
Ammattilainen
Minäkin olen ammattilainen. Minkä alan ammattilainen sinä olet? Oletko sellaisessa asemassa, että saat määrätä sairauslomaa?
jatkuvia vuotoja sekä supistuksia, eikä yksikään lääkäri edes puhunut sairauslomasta. Yhden kerran kun vuoto oli todella raju, oli yhden päivän saikulla.
Syy varmaan oli se, ettei paikat olleet mitenkään auenneet eikä noi supistukset liittyneet mitenkään rasitukseen - niitä vain tuli koko ajan. Olin töissä siihen asti, kunnes vauva syntyi viikolla 35:)
Mutta jännä juttu, kun musta tuntuu, että joka toinen on saikulla just supistusten takia, mutta ehkä ne on muilla sitten sellaisia erilaisia supistuksia ja en siis tosiaan itsekään mitenkään vaatinut sairikselle - luotin lääkäreiden arvioon, ettei ole tarvetta. Ja tuskin mä kotonkakaan olisin sen iisimmin ottanut, kun ei lääkärit kerta niin suositelleen.
Itse olen perusterve ja erittäin hoikka (ei sillä, että nyt todellakaan uskoisin sillä olevan mitään merkitystä. Mainitsin nyt siksi, kun ap:kin mainitsi painostaan).
jatkuvia vuotoja sekä supistuksia, eikä yksikään lääkäri edes puhunut sairauslomasta. Yhden kerran kun vuoto oli todella raju, oli yhden päivän saikulla. Syy varmaan oli se, ettei paikat olleet mitenkään auenneet eikä noi supistukset liittyneet mitenkään rasitukseen - niitä vain tuli koko ajan. Olin töissä siihen asti, kunnes vauva syntyi viikolla 35:) Mutta jännä juttu, kun musta tuntuu, että joka toinen on saikulla just supistusten takia, mutta ehkä ne on muilla sitten sellaisia erilaisia supistuksia ja en siis tosiaan itsekään mitenkään vaatinut sairikselle - luotin lääkäreiden arvioon, ettei ole tarvetta. Ja tuskin mä kotonkakaan olisin sen iisimmin ottanut, kun ei lääkärit kerta niin suositelleen. Itse olen perusterve ja erittäin hoikka (ei sillä, että nyt todellakaan uskoisin sillä olevan mitään merkitystä. Mainitsin nyt siksi, kun ap:kin mainitsi painostaan).
... että ylipainoisilla herkemmin ajatellaan olevan ongelmia raskaudessa? Syntyikö sun lapsi kuitenkin terveenä?
pohtii ap
Olin töissä siihen asti, kunnes vauva syntyi viikolla 35:)
Ja silla, etta sait keskosen, ei tietenkaan ollut mitaan yhteytta supistuksiisi? Tietysti viikolla 35 syntyminen on jo ihan lottovoitto verrattuna esim. viikolla 24 syntymiseen, mutta tuliko mieleesi etta olisit voinut saada taysiaikaisenkin lapsen ihan vaan hiukan hellittamalla tahtia?
Mutta kuten joku edelläkin kirjoitti empatiakyvystä, eikö teille tule mieleen, että vaikka itse ei vaivoista kärsikään, niin joku toinen ihan oikeasti voi kärsiä? Minusta on käsittämätön ajattelutapa sellainen, että kun ei minulla ole mitään hätää, niin ei ole muillakaan.
Nille, jotka kokee että saikkua tyrkytetään turhaan. Älkää ottako sitä. Mitä sitä sen enempää vatvomaan.
Minulla myös oli eka raskaus helppo. Alkuajan pahoinvoinnista kun selvisi, niin kaikki sujui hyvin ja helposti loppuun asti. Muistan kyllä kun jonkun kerran terkka sanoi, että jos tuntuu ettei jaksa, niin saikulle voi jäädä, mutta en ottanut mitenkään sitä tyrkyttämisenä. Lähinnä otin sen sellaisena muistutuksena, että raskaana ollessa ei tarvitse yrittää ylittää omia jaksamisen rajoja.
Toinen raskaus onkin ollut kremppaa alusta loppuun saakka. Kaikkea mahdollista vaivaa löytyy. Ihan kivuliaita harjoitussupistuksia alkoi tulla viikolta 26 asti ja minä tyhmänä en tajunnut olla edes huolissaan asiasta. Mutta kun lääkäri tsekkauksen tehtyään piti minulle saarnan siitä, että näiden supistusten ja kohdunsuun muutosten kanssa ei ole leikkiminen, niin uskoin ja jäin saikulle.
Minulle on ihan sama vaikka joku 15 lapsen äiti kuinka jankkaisi, että on ihan normaalia olla monta kuukautta ennen laskettua aikaa sormelle auki, jos lääkäri kerta ei ole sitä mieltä. Minä luotan sata kertaa enemmän terveydenhoitohenkilökuntaan ja heidän ammattitaitoonsa kuin jonku mutu-tuntuma -mamman julistuksiin tällä palstalla.
Eikö ymmärretä, että kohtu harjoittelee synnytystä varten ja ns. harjoitussupistukset ovat täysin normaaleja. Itselläni kohtu oli välillä supistuneena (kovana) useita tunteja putkeen, kunnes rentoutui.
Ei ole ihme, jos raskausaikana lihotaan ja mennään rapakuntoon, kun ei edes neuvolassa osata kertoa normaaleista, raskauteen liittyvistä jutuista.
t. kolmen äiti
Harjoitussupparit on ihan asia erikseen. Eiköhän nyt jokainen osaa erottaa harjoitussupistukset (maha menee kovaksi, ei minkäänlaista tai pientä kipua) ihan kunnon supistuksista.
Itselläni on ollut rv16 lähtien kunnolla kipeitä supistuksia lähes päivittäin. Jatkoin töissä normaalisti, kunnes alkoivat rv22 muuttua säännöllisen epäsäännöllisiksi (siis usempi tunti supisteli kivuliaasti putkeen, epäsäännölliset supistusten välit).
Nyt rv28 menossa ja olen edelleen sairaslomalla, supistuksia tulee päivittäin, mutta ei enää niin säännöllisesti. KOhdun suuta ovat kuitenkin kypsyttäneet nuo supistukset ja tilannetta tarkkaillaan viikottain neuvolassa. Vuode lepoon joutuminen on mahdollista jopa hyvion todennäköistä, että saadaan vauva pysymään sisällä mahdollisimman pitkään.
Keskustelin supistuksista useamman lääkärin kanssa, samoin ennenaikaisen syntymän yhteydestä niihin.
Uskoako heitä vai sinua, arvon AV-mamma.
Vaikea varmasti laakareidenkaan sanoa mitaan varmaa. Toisaalta, ajattele jos he olisivat myontaneet tehneensa virheen kun eivat maaranneet sairaslomaa? Olisitko tehnyt hoitovirhekantelun?
Sinulla nyt kuitenkin on keskonen. Minulla taas on kolme (tosin niukin naukin) taysiaikaista lasta, useiden kuukausien taysvuodelevon ja erilaisten supistuksia vahentavien laakkeiden ansiosta. Raskauksiani seurannut perinatologi (=riskiraskauksien erikosilaakari) sanoi 3. lapseni synnyttya: "olet saastanyt seka lasta etta itseasi paljolta" (makaamalla 6 kk liikkumatta).
että on aivan eri asia, että ulkosuu on auki kuin se, että on sisäsuu auki. Ulkosuun auki oleminen onkin ihan normaalia.
Ja kyllä, minua ainakin vituttaa tämä muiden vähättely. Itsekin jäin jo puolivälissä saikulle selkäkipujen takia. Ja ne selkäkivut oli supistelua joka aukaisi paikkoja. Ekasta olin loppuun saakka vaikka selkää särki koska terkkari ei uskonut supistuksiksi. Supistuksiksi uskoivat vasya rv 35 kun kohdunsuu oli 4 cm auki. Ja itse en tajunnut koska "maha kovettuu kun on supistuksia" ja minulla ei ole edelleenkään tuota tapahtunut.
Mutta MISTÄ sen voi etukäteen tietää onko supistelu normaalia vai juurikin sitä että vauva syntyy etuajassa. Eikö tällaisissa tapauksissa ole parempi vaikka varmuuden varalta olla saikulla. Ja tosiaan ne mahaa kovettavat supparit on aivan normaaleja, särkevät supparit ei ja niitäkin ikävä kyllä on monilla vaikka juuri teillä arvon äiti ei ole ollutkaan. Liikunta ei todellakaan auta supistuksiin.
No aivan! Jos ei paikat aukea tai supistukset ei vaikuta mitenkään ja jos odottaja on lisäksi niin tyhmä ja itsekäs ettei edes vauvan takia hidasta niin mitäpä saikkukaan hyödyttäisi? Minulla on molemmilla kerroilla ollut kohdunsuu auki useita senttejä ( toisessa jo puolivälissä) ja ilmeisesti sinä sitten kehtaat olla katkera siitä että minä pääsin saikulle ja sinä et. Mutta minäpäs sain täysiaikaisen vauvan kun maltoin levätä =)
mutta minulla kolmas ja neljäs käynnistetty monta päivää yliaikaisina eikä mitään muutoksia sitä ennen. Viides tuli itsestään, muttei myöskään mitään pehmenemistä tai avautumista tapahtunut kuin vasta synnytyksessä, joka olikin sitten pikainen, 8cm auki kun sairaalaan saavuin ja 40min. kuluttua vauva maailmassa. Ja en älynnyt niistä supistuksista että tosi on kyseessä, kuin vasta pari viimeistä tuntia.
Nyt kuudetta odotan ja viikon supistellut päivittäin, yksi yö tuli jo tunnin 3 min. välein ja supparit aiheuttaneet muutoksia. Jollekin uudelleensynnyttäjälle ehkä normaaleja mulle ei.
..että monisynnyttäjillä myös kohdunsuu pehmenee aikaisemmin ja on parille sormelle auki jo muutama kuukausi ennen synnytystä, ja sekin on normaalia. Ainakin omalla kohdallani on ollut.
t. se kolmen äiti, joka on ollut työelämässä jo 20 vuotta ja ihmettelee, miten niin uskomattoman monella on juuri niitä vaarallisia harjoitussupistuksia..