Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittajat: millainen koulutus ja työnkuva?

Vierailija
30.10.2010 |

Toimittajan työ kiinnostaa. Olen kuullut, että toimittajaksi voi päätyä monia eri väyliä, mutten tiedä mitä. Medianomi amk:ssa, mutta mitä muita?

Teetkö/oletko tehnyt toimittajan työtä? Missä olet ollut töissä ja millaista työ on ollut? Minkälaista palkkaa saat?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyllä tapaa pitää kuitenkin olla rohkea eli ihmisiä ja tilanteita ei saa pelätä, muuten ei saa juttua kasaan.

Oletteko kaikki toimittajat kauhean sosiaalisia, ulospäinsuuntautuneita ja rohkeita ihmisiä luonnostaan?

Itse olen aika ujo ja epävarma, ja näin alkuvaiheessa arkuuteni tekee työstä aika kuormittavaa. Rutinoituuko tähän jossain vaiheessa?

Vierailija
82/94 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimittajana kohta 20 vuotta ja palkkani on bruttona 2700 euroa, eikä ole edes alimmassa palkkaluokassa, vaan mukana on jo vastuulisiä.

Aika isossa lehdessä saa olla jos palkka alkaa kolmosella. Maakunnassa hyvin harvoin alkaa, eikä aloittavalla koskaan.

Otappa yhteys liittoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajista on ylitarjontaa, heitä koulutetaan liikaa samaan aikaan kun isot mediatalot vähentävät väkeä. Ammattitaitoisia ja pitkään alalla olleita hakijoita on siis joka työpaikkaa kohden paljon, uralle tulevien mahdollisuuden työllistyä ovat heikot.

Palkkataso vaihtelee kovasti. Itse olen ollut 20 vuotta Ylellä tv-uutisissa ja ajankohtaispuolella toimittajana ja saan esimieslisää - ja silti liksa on vain vähän päälle neljä tonnia. Teen vuorotyötä, mutten viikonloppuja. Yle kustantaa yhä hammashoidon ja lääkärit (myös erikoislääkärit) ja lääkkeet, mikä toki on plussaa.

Koska uutisvälineiden osuus on iso, enemmistö toimittajista tekee vuorotyötä. Joo, vuorolisät ovat olemassa, mutta ainakin pidemmän päälle epäsäännölliseen vuorotyöhön ryytyy aika pahasti. Sosiaalinen elämä kärsii, harrastuksien valinta on haasteellista ja lastenhoito voi vaatia erikoisjärjestelyjä.

Itse työ on ajoittain mukavaa. On hauskaa perehtyä uusiin asioihin ja saada siitä vieläpä palkkaa! MUTTA työtahti jokaisessa mediatalossa on kiristynyt aika lailla, ja kaikesta säästetään. Tuntuu siltä, että iso osa toimittajan työstä on nykyään sellaista teknikkoduunia, jossa eri tietokoneohjelmien hallinta on tärkeintä ja journalistinen ammattiosaaminen on sivuseikka... esim. itse käytän työssäni kymmentäkuntaa erilaista ohjelmaa editointiohjelmista aina matkalaskujärjestelmään.

Jos nyt valitsisin ammattia, en alkaisi enää toimittajaksi.

Toimittajan työhön voi päätyä monenlaista reittiä, mutta tosi on, että jos nyt alkaa alalle, on viisainta valita yliopistokoulutus. Medianomeja työllistetään enemmänkin editoijiksi yms tehtäviin.

Lue vaikkapa äidinkieltä tai kansantaloutta tai valtio-oppia ja sitten sivuaineena tiedotusoppia.

Itse olen YTM tiedotusopista Treelta.

- Ylen tv-toimittaja -

Vierailija
84/94 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajalle vakityö on lottovoitto. Suurin osa tekee freenä töitä (jotkut toki haluavatkin ensisijaisesti) ja freenä menestyminen on työn ja tuskan takana.

Vierailija
85/94 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen YTM Tampereelta minäkin, pääaineena valtio-oppi ja töissä sanomalehdessä. Meillä vakinaistetaan, jos vakinaistetaan, korkeakoulututkinnon suorittaneita (sekä tiede- että ammattikorkeakoulututkinto käy).

Suosittelisin toimittajaksi haluavalle monipuolisia akateemisia opintoja. Toimittajalta edellytetään mm. kriittistä ajattelukykyä ja yleissivistystä, ja niitä kai tiedekorkeakouluissa pyritään opettamaan. Nykyään on aika perusjuttu suorittaa maisterin tutkinto, joten miksi hävitä muille vapaaehtoisesti sillä rintamalla? Kilpailu on kovaa. 

Journalistiikan/tiedotusopin kautta saa luontevasti yhteyksiä toimituksiin, mutta itse olen tyytyväinen, että minulla on muu pääaine. Ylipäätään on hyvä, jos toimituksissa on paljon eritaustaisia ihmisiä.

Koulutus ei kuitenkaan automaattisesti tee hyväksi toimittajaksi, tietenkään. Tiedän muutamia varsin päteviä kollegoja, joilla ei ole lukion jälkeistä tutkintoa. Mutta kyllähän jokin tutkinto kannattaa nykypäivänä suorittaa, ihan itsensä takia.

Vierailija
86/94 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi toimittajan homma, mutta työt taitaa olla aika kiven alla? Olen ihminen joka jaksaa paljon työtä, ahkera ja kestän stressiä ja paineita.

(Olen nainen) Niin oisko mahdollisuuksia kyseiselle alalla?

Vierailija
87/94 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2010 klo 20:23"]

olen saanut vakituisen toimittajan paikan työkokemuksen kautta. Ensin sijaisuuksia, sitten friikun töitä, sitten taas sijaisuuksia ja sitten vakinainen duuni. Olen ihan pelkkä ylioppilas.

[/quote]olet siis seiskassa? Tuskin olet poliittinen, talousalan toimittaja jne

Vierailija
88/94 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli olet kirjoittanut äikästä laudaturin niin siitä on hyvä jatkaa opiskeluja yliopistossa jotta kelpaa toimittajaksi muualle kun johonkin roskalehteen.

Vierailija
89/94 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työvuosia takana yhteensä viisi, kyseessä ensimmäinen vakituinen duunipaikkani alalla. Koulutukseltani olen Suomen kielen maisteri.

Kaksivuorotyö, jossa peruspalkka 3170 euroa kk ja siihen lisät päälle. Vuorolisät vaihtelevat sen mukaan, kuinka paljon kullakin työvuorojaksolla on iltoja ja viikonloppuja, mutta keskimäärä lienee jotain 500 euroa.

Illan parhaat naurut. Vai että oikein "Suomen kielen maisteri" 😂👍

Vierailija
90/94 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työvuosia takana yhteensä viisi, kyseessä ensimmäinen vakituinen duunipaikkani alalla. Koulutukseltani olen Suomen kielen maisteri.

Kaksivuorotyö, jossa peruspalkka 3170 euroa kk ja siihen lisät päälle. Vuorolisät vaihtelevat sen mukaan, kuinka paljon kullakin työvuorojaksolla on iltoja ja viikonloppuja, mutta keskimäärä lienee jotain 500 euroa.

Illan parhaat naurut. Vai että oikein "Suomen kielen maisteri" 😂👍

Believe or not. It does exist.

Vierailija
91/94 |
28.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toimittajista jo niin paljon tarjontaa, että vakipaikat on käytännössä varattu journalistiikkaa opiskelleille korkeakoulun käyneille?

Vierailija
92/94 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ketju on vanha, kommentoin silti, journalismia kun opiskelen AMK:ssa. Aika mielenkiintoista lukea, miten monen mielestä AMK-paperit kelpaa vain takan sytykkeeksi. Itse en ole vielä edes valmistunut ja töitä riittää niin paljon, että laitoin opinnot hetkeksi tauolle. Kesätyöpaikan olen myös aina saanut ja loppua kohden kysellään, että voisinko jatkaa vielä pidempään. Vaikkei ole mitään akateemisia papereita, mutta palkassahan se sitten tuntuu.

Työkavereista suurimmalla osalla ei ole mitään koulutusta alalle, joillain lyhyt opisto- tai ammattikoulutasoinen koulutus. Silti he ovat loistavia toimittajia, toki jo vanhempaa ikäpolvea, jolloin maailma oli erilainen. Nyt paperit kannattaa hankkia, kun on niin kova kilpailu.

Noh, nähtäväksi jää, pitääkö minunkin läksiä täältä pellosta yliopistoon hakemaan sitä yleissivistystä, jota täällä peräänkuulutetaan. Eipä sillä, ei siitäkään haittaa koskaan ole. Jonkun tasoista yleissivistystä voi toki hankkia itsekin seuraamalla ajankohtaisia asioita ja lukemalla paljon. Täytyy myös muistaa, että toimittajan tehtävä ei ole kirjoittaa väitöskirjaa juttuaiheista, vaan haastateltavat ovat niitä oman alansa asiantuntijoita.

Olen pannut merkille, että nykyisessä työpaikassani isohkossa paikallislehdessä arvostetaan sitä, että on sen peruskirjoitustaidon lisäksi joku oma juttu. Omalla kohdallani valokuvaus. Lisäksi arvostetaan, ideointikykyä ja paikallistuntemusta. Tärkeinä kykyinä pidän nopeutta, paineensietokykyä, julkisen kritiikin kestämistä ja tietynlaista hahmotuskykyä, jolla monimutkaisetkin asiat osaa pyöritellä selkeäksi paketiksi lukijalle.

Tämä toki opiskelijan ja vain vähän aikaa alalla olleen näkökulmasta.

Vierailija
93/94 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäm koulu riittää:

"Henkilöautossa oli tapahtumahetkellä neljä matkustajaa: kolme alaikäistä ja kaksi aikuista"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5da19d54-6e6d-4e3b-ab10-17fb92dd71b6

Vierailija
94/94 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään toimittajan tarvitse muuta osata kuin nyökytellä päätään, vaikka haastateltava ei vastaisi edes kysymykseen vaan jaarittelisi ihan puutaheinää aiheen sivusta, kuten poliitikot tyypillisesti, ja toimittajanketale vaan nyökyttelee päätään kuin haastateltava olisi vastannut asiallisesti kysymykseen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi