Toimittajat: millainen koulutus ja työnkuva?
Toimittajan työ kiinnostaa. Olen kuullut, että toimittajaksi voi päätyä monia eri väyliä, mutten tiedä mitä. Medianomi amk:ssa, mutta mitä muita?
Teetkö/oletko tehnyt toimittajan työtä? Missä olet ollut töissä ja millaista työ on ollut? Minkälaista palkkaa saat?
Kommentit (94)
ei muuten ole toimittajan koulutusta. Olisiko ollut muistaakseni metsänhoitaja tai jotain vastaavaa. Pitkä alan työkokemus tosin, mutta ei journalistiikan koulutusta. Eiköhän se jo kerro, että kyllä se työkokemus ratkaisee, ei se koulutus :)
Humanista alaa opiskellut, gardua vaille valmis. Kesätöihin menin, pyydettiin jatkamaan. En mä juuri kirjoita juttuja, editoin, taitan, hankin kuvia, suunnittelen aiheita. Nykyään liki koko vakiporukka tekee kaikkea muuta kuin kirjoittaa, 2/3 on jonkinsortin tuottajia.
Silloin nimittäin olet heikoilla.
ei muuten ole toimittajan koulutusta. Olisiko ollut muistaakseni metsänhoitaja tai jotain vastaavaa. Pitkä alan työkokemus tosin, mutta ei journalistiikan koulutusta. Eiköhän se jo kerro, että kyllä se työkokemus ratkaisee, ei se koulutus :)
ei kyllä liity tähän toimituksellisen työn tekemiseen tai sen vaatimuksiin millään lailla.
toimittajana kohta 20 vuotta ja palkkani on bruttona 2700 euroa, eikä ole edes alimmassa palkkaluokassa, vaan mukana on jo vastuulisiä.
Aika isossa lehdessä saa olla jos palkka alkaa kolmosella. Maakunnassa hyvin harvoin alkaa, eikä aloittavalla koskaan.
Otappa yhteys liittoon.
ei kyllä liity tähän toimituksellisen työn tekemiseen tai sen vaatimuksiin millään lailla.
työehtosopimusten mukainen sopimus, liiton avulla olen tuon saanutkin!
Et taida olla vakituinen. Mitähän tarkoittaa että olet käytännössä tehnyt...
Minä työskentelen sanomalehdessä, jossa ei ole yli 15 vuoteen palkattu yhtään ei-akateemista hakijaa. Tiedän yhden kuusikymppisen miestoimittajan työyhteisöstämme, joka ei ole valmistunut koskaan maisteriksi vaan on klassinen yhteiskuntaiteteiden ylioppilas.
Jossain paikallislehdissä vielä on ehkä mahdollista päästä duuniin epäpätevänä, mutta itse olen työskennellyt useammassa valtakunnallisessa sanomalehdessä, missä ei-akateemisia ei enää toimittajiksi palkata. paitsi joku amk-tyyppi nettipätkien käsittelijäksi. Mutta en sanoisi sitä toimittajaksi, vaan tekstinkäsittelijäksi.
joka on ihan käytännössä tehnyt toimittajan työtä ilman alan koulutusta jo yli 15 vuotta. Missä muka ei voisi tehdä? Joka ikisessä lehdessä on useita toimittajia, joilla ei ole alan koulutusta. Et tnäytä tietävän alasta paljoakaan...
ole mitään tekemistä toimituksellisen työn kanssa... Jaahas, no mitähän se sitten tekee, siivoaa ja keittää kahvia?
työehtosopimusten mukainen sopimus, liiton avulla olen tuon saanutkin!
tuolla työkokemuksella siellä ei ole yhtään palkkaluokkaa alle 2800 euron ja itsehän kerroit, että et kuulu alimpaan palkkaluokkaan. Tes-rikkomus tuo on jos mikä!
ole mitään tekemistä toimituksellisen työn kanssa... Jaahas, no mitähän se sitten tekee, siivoaa ja keittää kahvia?
Ei todellakaan osallistu toimitukselliseen työhön paitsi jossain ilmaisjakelulehdissä ehkä.
Usko nyt huviksesi. Vaikka en ole päivääkään opiskellut alaa.
ja ihan iso lehti on:-) Gradua vaille valmis jatkaa, 23 v töissä jo...
on entisen urheilijan tausta ja sisäpiiritiedot ja tuntee oman taustansa vuoksi lajin todella hyvin ja tarkkaan? Palkan innoittamana kyselen, kun joskus olen itsekin haaveillut toimittajan työstä. Taustaltani olen entinen SM-tason urheilija ja nykyinen kotiäiti mut akateeminen loppututkinto kyllä löytyy ja lukiosta äidinkielen kymppi!
*tökkää välistä*
palkka on 10prosentin kokemuslisällä 2877 euroa. Katso itse, siellä ei juurikaan ole palkkaluokissa yli 3000 euron palkkoja. En nyt muista onko se palkkani 2700 vai 2900, mutta alle 3000 euroa kuitenkin, eli ihan juuri noissa kantimissa. Onko me katsottu samaa listaa? Siellä on ihan alin luokka 2100 euroa - teidän lehdessä se tietysti on 3500 euroa...
Onko kaikki toimittajat yhtä aikaa roikkumassa netissä lauantai-iltana?! :-)
Ihan kiva kuulla muitten mietteitä alasta ja alalle pääsystä. Mulla on yksi tuttava, joka haaveilee toimittajan työstä ja kuvittelee, että alalle voi vain tulla. Äitiyslomalla olisi kuulemma kiva alkaa kirjoitella juttuja ja kokeilla, että löytyisikö vakkaria duunia, kun vanha työpaikka ja ala eivät kiinnosta.
En ole saanut sanottua ajatuksiani hänelle täysin suoraan, vaikka ehkä pitäisi. Toivottavasti hän lukee tämän ketjun.
Mukavaa iltaa kaikille!
Terv. 7
kirjoittaa osan pääkirjoituksista ja kolumneja. Jos ei tee mitään toimituksellista, sitten on varmaan päätoimittajana Porvoon Sanomissa ;)
on entisen urheilijan tausta ja sisäpiiritiedot ja tuntee oman taustansa vuoksi lajin todella hyvin ja tarkkaan? Palkan innoittamana kyselen, kun joskus olen itsekin haaveillut toimittajan työstä. Taustaltani olen entinen SM-tason urheilija ja nykyinen kotiäiti mut akateeminen loppututkinto kyllä löytyy ja lukiosta äidinkielen kymppi!
*tökkää välistä*
matkustella pitkin maailmaa viikkokaupalla joidenkin formuloiden perässä. Sieltä ne hyvät palkat tulee.
t. edelleen se tuottaja