Olen miettinyt että miksi äidit kilpailee sillä
kenen vauva oli isoin synytyessään ,kuinka palon enemmän vauvalle tulee painoa ja pituutta kuukaudessa , kenen vauva osaa kääntyä ja ryömiä jne ...
Ja se mua ihmetyttää miksi niitä äitejä joilla synnytys menee viikoille 41 ja 42 "haukutaan" ja sit kehutaan kun oma lapsi synty viikolla 38 ...
onko muita jotka ovat huomanneet tälläistä ?
Kommentit (21)
että esim. tuosta synnytyksen ajasta en ymmärrä tuota logiikkaa, miksi ylimennyt olisi jotenkin huonompi..?? Silti harrastan naisporukalla tätäkin, keskustellaan raskausajoista ja synnytyksistä. Onhan se vertailua toki, mutta ei mielestäni KILPAILUA. Jos vaikka itse odottaa toista lastaan, on kiva kuulla kokemuksia siitä, että asiat voi toisella kerralla mennä eri tavalla kuin oman esikoisen kanssa.
MINÄ en missään vaiheessa maininnutkaan sanaa kilpailu, puhuin vain vertailusta, mikä täällä heti jyrkästi kiellettiin ja alettiin laukoa solvauksia...
ainakin tuossa kehityksessä. Minun tytöllä ja kaverin tytöllä on 3 kk ikä eroa. hänen tyttönäs oppi konttaamaan 5kk iässä ja minun ei edes ryöminut kun vasta 8 kk iässä. tästä sain sitten kuulla usein että pitäiskö tota alkaa tutkia. No siinä kävikin sitten niin että meidän muksu käveli 10kk iässä ja hänen ei kävele vieläkään on nyt 1vja2kk.
kysymällä, että missä vaiheessa minä olen maininnut sanan kilpailu tai viesteistäni on saanut sellaisen kuvan, että en ole rauhallinen?
Tähän mennessä olen siis kirjoittanut viestit numeroilla 4,5,8,19 ja 20 (pakko kohta rekisteröityä, niin pysyy tää homma kasassa...)
Kylläpä jaksat ottaa tosissasi.
Oletko itse kiinnittänyt huomiota siihen, että jotkut täällä palstalla tuomitsevat muita? Ei saa mielenkiinnosta kysyä asioita, koska se on kilpailua.
Tämähän on nykyajan hiekkalaatikko, täältä sitä vertaistukea tai kokemuksia saa.Joten yritäpä sinä 4/5 itse rauhoittua ja vastaa vaikka siihen, että miksi sinua häiritsee, jos joku haluaa tietää miten asiat on muilla? Ja miksi et ymmärrä, että se ei silti ole kilpailua?
Ja ihan nyt pöytäkirjaa varten haluan sanoa vielä, että minua ei siis missään tapauksessa häiritse millään tapaa se, että joku täällä haluaa vertailla oman lapsensa kehitystä toisten lasten kehitykseen. Olen vain sitä mieltä, että tämän asenteen lisääntyminen yhteiskunnassa on huolestuttavaa. Tehkää te siis ihan niin kuin tahdotte, mutta koska tämä on käsittääkseni KESKUSTELUpalsta, niin ehkäpä minullakin on silloin oikeus ilmaista mielipiteeni?
JA lisäksi haluaisin edelleen saada vastauksen alkuperäiseen kysymykseeni, eli siihen miksi te sitten esitätte täällä kysymyksiä, kuten "Minkä kokoisia teidän puolivuotiaat lapsenne ovat? Meidän tyttö on xx cm ja xxxx grammaa.", jos ette vertaillaksenne vastauksia oman lapsenne mittoihin? Ja alleviivataan nyt vielä kerarn, että MINÄ en kertaakaan puhunut kilpailusta...
En ole huomannut mitään tällaista muuta kun nyt pisti silmään sinun kirjoituksesi ensimmäisen kerran.
Olen itsekin joskus kysynyt minkä kokoisia muilla on sen ja sen ikäiset vauvat olleet, mutta vaan sen takia koska oma vauvani kasvaa miinus käyrillä niin on ollut mielenkiintoista nähdä minkä kokoisia lapsia muilla siinä iässä ollut normaalilla käyrällä kasvavia.
Tämäkään siis ei ollut kilpailemista milläänlailla.
En myöskään koskaan kuullut että haukuttaisiin naisia joilla synnytys mennyt yliajan.. öö millälailla niitä sitten haukutaan?
mutta se toki on kehumisen aiha, mitä aikaisemmin lapsi oppii asioita
Just yritin kysyä tuossa yhdessä toisessa ketjussa, että miksi sen aloittaja haluaa tietää muiden lasten pituuden ja painon kuuden kuukauden iässä. Tästä tää ap sai sitten tietysti kauheat kilarit, mutta en vieläkään saanut vastausta kysymykseeni...
vielä enemmän ihmettelen sitä, miksi pitää kehuskella sillä, kuinka aikaisin lapsi on esimerkiksi siirtynyt pinnasängystä nuorisosänkyyn, ei käytä enää syöttötuolia ja niin edelleen...
Siis meillä kyllä ainakin pidetään noin pinnasängyt käytössä ihan niin pitkään kun mahdollista, eli kunnes lapset tulee sieltä pää edellä pois.
Ei se mitään kilpailua ole jos vain kysyy :) Tyhmäkin tajuaa että lapset ovat myös erilaisia ja kasvavat eritavalla ja kehittyvät eritavalla.
Sitä minä ainakin ihmettelen että miksi te otatte kaiken kilpailuna? Ettekö ole kuulleet mielenkiinnosta? Se ei tarkoita samaa kuin kilpaileminen. Itsekin saatan kysellä kavereilta ja muilta että minkäpainoinen muksu oli, joko kävelee yms yms. Ei se ole kilpailua.
sen ketjun ap vastasi sinulle, mutta sinua ei sellainen vastaus ilmeisesti kiinnostanut :)
Piti ihan käydä kyttäämässä :)
tämä:
"Missä vaiheessa olen sanonut että vertaan?
Yritä nyt ymmärtää. Kysyn mielenkiinnosta että MINKÄ KOKOISIA OVAT 6 KK VAUVAT. En jaksaisi enää toistaa joten ole ystävällinen ja mene pilaamaan muita ketjuja jos se sinun on aivan pakko tehdä. Onneksi kaikki muut ovat ymmärtäneet.
ap"
on asiallinen vastaus esittämääni kysymykseen?
Esitin lisäksi kaksi jatkokommenttia:
"Hei,
ole nyt ystävällinen ja älä hermostu, jos joku esittää sinulle kysymyksen. Ei kai se nyt sentään ole keskustelun pilaamista, että on vähän eri linjoilla kuin alkuperäinen tai muut kirjoittajat?
Kysyin vaan, että miksi sitten kysyt? Ja juu, mielenkiinnosta, mutta mitä kohtaan? Nyt käsi sydämelle ja sano, että et muka halua tietää, onko oma lapsesi isompi vai pienempi kuin muiden vastaavan ikäiset lapset. Eihän tossa koko kysymyksessä ole muuten mitään järkeä. Ja jos on, niin kerro ihmeessä mitä? Asiallisesti, jooko? :)"
sekä:
"Jatkan vielä, että...
Jos minä kertoisin, että minulla kestää xx minuuttia juosta viiden kilometrin lenkki ja sitten ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että miten kauan teillä menee vastaavaan matkaan, niin kai se nyt olisi selvää, että haluan tietää olenko hyvässä vai rapakunnossa verrattuna muihin äiteihin? (Tai sitten vaihtoehtoisesti rehennellä omalla kunnollani.) Eikä siinä mitään, vertailu on joskus ihan ok ja kannustaa yrittämään parhaansa, mutta tiettyihin juttuihin se ei mielestäni nyt vaan kuulu."
Ja näihin en ole saanut minkäänlaista vastausta. Anteeksi nyt, että toistan itseäni, mutta olisin ihan oikeasti kiinnostunut ymmärtämään tämän ap:n ajatuksenjuoksua...
Ja tottakai on ihan normaalia olla kiinnostunut YSTÄVÄN lapsen kasvusta ja kehityksestä, mutta en keksi mitään hyvää syytä siihen, että joku kysyy nettipalstalla täysin satunnaisten oman lapsen kanssa samanikäisten lasten mittoja, ellei se sitten ole tuo vertailu.
Minä ihmettelen niitä äitejä jotka kehuvat, kuinka paljon irtosuhteita heidän pojillaan on. Jos pojan isällä on rutkasti sivusuhteita, sitä ei jostakin kumman syystä arvosteta yhtä paljoa.
Ehkä tuossa kehityksessä on kilpailua, koska voisi ajatella että aiemmin kehittynyt on jotenkin parempi.. Tosin itse toivoisin oman lapseni olevan kehitykseltään 'keskiverto', koska suvussa on aikaisin kehittynyt lapsi, jolla todettiin myöhemmin Asperger ja mielenterveysongelmia. Tiedän, että hassu pelko tämäkin, mutta mielestäni on tärkeää että tiedostaa ja tunnistaa omat tunteensa ja ajatuksensa.
Sen sijaan en yksinkertaisesti ymmärrä, miten esimerkiksi pituudesta tai painosta saisi kilpailun, siis kumpi siinä olisi parempi? Mielestäni on hauskaa verrata, kuinka eri ikäisenä lapset ovat käyttäneet samoja vaatteita yms., mutta en tosiaan keksi, kumpi lapsi siinä olisi sitten 'parempi'.
Tai vaikka se, onko rauhallinen vai vilkas lapsi. Kumpi niistä sitten olisi parempi? Itse kyllä väitän vertailevani ihan hyväntahtoisesti siihen tyyliin että onpa jännä kun lapset voikin olla niin erilaisia.
jos raskaus menee viikolle 42 tai 43 on huono äiti. Ajatteleeko joku sitten, että siihen lapsen syntymähetkeen voi vaikuttaa vaikka liikkumalla. Ei tod.!
että esim. tuosta synnytyksen ajasta en ymmärrä tuota logiikkaa, miksi ylimennyt olisi jotenkin huonompi..?? Silti harrastan naisporukalla tätäkin, keskustellaan raskausajoista ja synnytyksistä. Onhan se vertailua toki, mutta ei mielestäni KILPAILUA. Jos vaikka itse odottaa toista lastaan, on kiva kuulla kokemuksia siitä, että asiat voi toisella kerralla mennä eri tavalla kuin oman esikoisen kanssa.
Kylläpä jaksat ottaa tosissasi.
Oletko itse kiinnittänyt huomiota siihen, että jotkut täällä palstalla tuomitsevat muita? Ei saa mielenkiinnosta kysyä asioita, koska se on kilpailua.
Tämähän on nykyajan hiekkalaatikko, täältä sitä vertaistukea tai kokemuksia saa.
Joten yritäpä sinä 4/5 itse rauhoittua ja vastaa vaikka siihen, että miksi sinua häiritsee, jos joku haluaa tietää miten asiat on muilla? Ja miksi et ymmärrä, että se ei silti ole kilpailua?
huomanneet että suomessa kehutaan itseään muka väheksyen. Esimerkkejä:
-Voi kun tää Jukka on niin valtava vauva, ihan koko ajan neuvlassa ihmetellään että "miten voi noin isoksi kasvaa rintamaidolla, että onko sulla jotain supermiesmaitoa?" Minä että, ihan tavallista maitoa, heh heh. Voi voi kun on rankkaa kun näin iso vauva! Teilläpä on pikkuinen poikavauva..
-Voi kun oli kauheeta se synnytys, kaikki ihmetteli että "kuinka sinä kestit sellaista touhua ihna LUOMUNA! Ei ehtinyt mitään puudutusta laittamaan. Ihan siellä sairaalassa olivat että "ihan olet megaäiti kun kestät" ja minä että no ei tää mitään. Ai sä otit puudutuksen..?
-On tää kauheeta, mä syön koko ajan vaan enemmän ja enemmän ja silti vaan laihdun! Ihmeellistä! En tajua! Mä oon talläinen luuranko vaan ja en muutu..
-Meidän poika on niiin pitkä ja kaskaa niin paljon että ihan kauheesti menee rahaa uusiin vaatteisiin. Ehei noi teidän pojan mitat ole puoliakaan, kyllä teillä säästyy pitkä penni vaatteissa. kyllä meillä on rankkaa!
14 esittämä tyyli tapana. En ole tuollaista huomannut.
Kyllä meillä sanotaan ihan suoraan, että onpa meidän Jukka jättiläinen. Sun vauva on tollanen ihanan siro.
Minä taas en raaski kysellä tutuilta lapsiensa asioista, netti on turvallinen paikka KESKUSTELULLE.
Miksi tutulta kyseleminen olisi sulle 8 normaalia juttelua mutta netissä heti vertailua?
Meillä on neljä lasta ja 4 eri kokoista ihmisen alkua, yksi on kävellyt 3 kk aikasemmin kuin toinen ja yksi taas puhunut aikasemmin.
Minä käyn lenkillä ja jos haluan puhua lenkkeilystä niin miksi siitä tarttee soittaa kaverille jos voi puhua täällä? Minulla on kavereita jotka ei aktiivisesti edes lenkkeile.
Olen täällä kysellyt lenkkimusiikista ja kauanko muilla kestää juosta 12 kilsaa. Ja minut siinä haukuttiin, vaikken mitään vertailua halunnut tehdä vaan jutella ihan juoksemisesta ja tekniikasta. Miksi joku ystäväni olisi parempi juttelemaan aiheesta?
Minua ei kiinnosta jos joku on synnyttänyt pienemmän/suuremman lapsen kuin mitä omani ovat olleet. Milläköhän raskausviikolla mahtoivat edes syntyä.. :) En tee vertailuja moisesta asiasta mutta kyllä ymmärrän jos jotain kiinnostaa asia, toivottavasti ei ajatellen että omansa olisi pienin tai suurin.
Tuntuu aihe olla kipeä näin netinkin kautta, mitä se mahtaa olla sitten livenä keskustellessa?
Jos joku vetää TÄÄLLÄ herneen nenään niin miksei muka tekisi sitä muualla?
Hidastahan se on vaan kysellä tuttava piirissä painoja yms mutta vertailua sekin vaikka otanta on 2 mammaa kerralla!
Olen siis tämän ketjun 4,5 ja 8 sekä kirjoitin tuohon toiseen ketjuun edellä mainitsemani viestit. En aloittanut tätä ketjua.
Jos luette oikein tarkkaan, niin saatatte tekin huomata, että minä en ole kertaakaan käyttänyt loukkaavia sanavalintoja (epäillyt esimerkiksi toisen luetun ymmärtämiskykyä) tai millään muullakaan tapaa "vetänyt hernettä nenään" mistään. Te olette.
Halusin vain saada teidätkin hieman kyseenalaistamaan omia ajatuksianne. Mutta, koska keskustelun taso on nyt näemmä (ei kuitenkaan mielestäni aina) täällä tämä, että kaikki vain sulkeutuvat omaan poteroonsa ja laukovat sieltä, eivätkä edes yritä nähdä asioita mistään muusta näkövinkkelistä, niin olkoon.