Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimittajat: millainen koulutus ja työnkuva?

Vierailija
30.10.2010 |

Toimittajan työ kiinnostaa. Olen kuullut, että toimittajaksi voi päätyä monia eri väyliä, mutten tiedä mitä. Medianomi amk:ssa, mutta mitä muita?

Teetkö/oletko tehnyt toimittajan työtä? Missä olet ollut töissä ja millaista työ on ollut? Minkälaista palkkaa saat?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä se on palstan palkkakeskusteluissa minimisumma ja kaikki muu on "itsensä myymistä alihintaan"

Vierailija
62/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselee rivitoimittaja, joka on niin pienessä lehdessä, että siellä ei ole tuottajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku taisi jo sanoakin, että että pelkkä kirjoitustaito ei riitä. Opiskelen tiedotusoppia ja olen huomannut saman. Olen aina ollut hyvä kirjoittaja, mutta sillä ei kovin pitkälle pääse. Hyvää juttua varten pitää osata niin paljon muutakin, kuten keksiä tuoreita näkökulmia, löytää hyvät haastateltavat ja keksiä oikeat kysymykset. Pitäisi myös olla tosi hyvin perillä maailmanmenosta.

Mutta aika monessa lehdessä kai annetaan rivitoimittajalle aihe ja vinkkejä lähteistäkin valmiiksi, mikä helpottaa hommaa.

Vierailija
64/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yhdessä Suomen suurimmista sanomalehdistä toimittajana. Kollegoistani suuri osa on vailla akateemista tutkintoa, jotkut ovat käyneet lukion jälkeen vain jonkun kansanopiston. Itse tunnen olevani maisterin papereilla melkein ylikoulutettu porukkaan.

Vierailija
65/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK:n ammattien arvostuskyselyssä toimittaja sijoittui häntäpäähän, jonnekin sijalle 450 politiikon ja kauppamatkustajan väliin....

:=DDD

Vierailija
66/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen yhdessä Suomen suurimmista sanomalehdistä toimittajana. Kollegoistani suuri osa on vailla akateemista tutkintoa, jotkut ovat käyneet lukion jälkeen vain jonkun kansanopiston. Itse tunnen olevani maisterin papereilla melkein ylikoulutettu porukkaan.

vakipaikan sai jäsenkirjalla ja Alkio-opiston käymällä

Vierailija
67/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aika monessa lehdessä kai annetaan rivitoimittajalle aihe ja vinkkejä lähteistäkin valmiiksi, mikä helpottaa hommaa.

Eikä tämä tarkoita aina edes sitä ettei toimittajan kykyyn tuottaa juttua itsenäisesti luotettaisi, vaan ennemminkin sitä että jutun merkitys ja fokus on jo ennalta mietitty.

Vierailija
68/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattia arvostavat vain toisen toimittajat. Muistaakseni taisi lammaspaimenkin olla arvostetumpi;)

Ainakin mulla on hyvin hektinen ja vaativa työ. Meidän toimitus on pieni, mutta sen ajan mitä olen ollut, on sieltä puolisen tusinaa toimittajaa tullut ja mennyt, vaikka vakinaisena ovat olleetkin, koska eivät ole pitäneet työn vauhdista ja sirpaleisuudesta. Ei se tosiaan ole sitä, että aamulla saat kaksi juttuaihetta ja teet niistä kaksi pientä juttua ja lähdet kotiin. Se on varman se mielikuva, mikä alaa tuntemattomilla on.

t. toimittaja

Vierailija
69/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin alalle ilman mitään kesätyökokemusta, minulla oli ainoastaan vahva usko siihen, että tämä voisi olla unelmieni työ.

Pelottelua ei kannata kuunnella. Tällä alalla on valitettavasti paljon kateutta ja nurkkakuntaisuutta, mutta sille ei kannata antaa arvoa.

Vierailija
70/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki toimittajat kauhean sosiaalisia, ulospäinsuuntautuneita ja rohkeita ihmisiä luonnostaan?

Itse olen aika ujo ja epävarma, ja näin alkuvaiheessa arkuuteni tekee työstä aika kuormittavaa. Rutinoituuko tähän jossain vaiheessa?

Vierailija
71/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokaisella on takana oma tarinansa siitä, kuinka alalle on päässyt. Tosi moni lehti ottaa harjoittelijoita muutamaksi kuukaudeksi, sitä kautta kannattaa aloittaa.

Ei, en ole itse tippaakaan sosiaalinen. Kyllä siihen rutinoituu, että joutuu kyselemään ihmisiltä. Työssäni ole puhelias ja utelias. Jos tapaisin samat ihmiset omana itsenäni vaikkapa jossain tilaisuudessa, en menisi edes puhumaan heille mitään. Työn kyllä osaa erottaa ja saa rohkeutta mennä juttusille, soitella ja sopia :)

Vierailija
72/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä todellakaan loista seuran keskipisteenä. Mielestäni se ei ole ongelma sanomalehden toimittajan työssä, tärkeintä että on utelias. Uteliaisuus saa sitten avaamaan suun kun on tarvetta.

Eräs tuttuni alalla tosin on ilmeisesti vielä ujompi kuin minä ja hän ihan tosissaan kärsii siitä. Itselläni kiinnostus ja uteliaisuus saa unohtamaan ujouden, mutta minusta ei olisi pitämään esimerkiksi esitelmää yleisön edessä.

Vierailija
73/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sellaista, jossa oikeasti on oltava sosiaalinen ja puhelias. Ei riitä, että on hyvä toimittaja, on oltava myös erinomaiset puhelahjat! Minusta ei ikinä olisi siihen työhön, vaikka olenkin toimittaja. Jos pitäisi lopettaa lehtityöt, menisin mieluummin vaikka kaupan kassalle. En ikinä pärjäisi radiotoimittajana, en ikinä. Se olisi aivan kammotusala, ei ollenkaan minulle sopiva. Enkä kyllä menisi televisioonkaan! Televisiossa ja radiossa tarvii jo ihan erilaisia taipumuksia, luonnetta, persoonallisuutta jne, ei vaan työkokemusta tai koulutusta.

Vierailija
74/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiossa ja radiossa tarvii jo ihan erilaisia taipumuksia, luonnetta, persoonallisuutta jne, ei vaan työkokemusta tai koulutusta.

seurata sähköiseen mediaan siirtyneen toimittajan alkutaivalta. Siis todella hyväkin toimittaja saattaa antaa itsestään todella huonon ja epäammattimaisen, asioita ymmärtämättömän kuvan, kun ei kykene esiintymään luontevasti ja häiriintyy tästä.

Yleensä se menee useilla ihmisillä ohi ja hommaan rutinoituu, jos vaan ei jää tuleen makaamaan.

Vierailija
75/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon ei-akateemistakin porukkaa. Monet ovat ajautuneet alalle mitä omituisimpia reittejä. Hyvä koulutus on tietysti tärkeää ja kirjoitustaito ihan perusedellytys. Mutta taidon kysyä oikeita kysymyksiä, taidon kyseenalaistaa ja nähdä kokonaisuuksia voi saada monella muullakin koulutuksella kun vain sillä akateemisella. Sivistyneitä paljon lukeneita ihmisiä löytyy vaikka miltä aloilta. Aika naivia kuvitella, että tietty osaamisen taso löytyy vain yliopiston maistereilta.

Vierailija
76/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika naivia kuvitella, että tietty osaamisen taso löytyy vain yliopiston maistereilta.

Vierailija
77/94 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylioppilas olen sekä media-assistentti. Journalistiikan ja yhteisöviestinnän approt olen suorittanut yliopistossa.

Aloitin paikallislehdessä 13v pitämällä nuorten palastaa, jatkoin kesätöihin ja vähitellen aloin tehdä pidempiä pätkiä.

Tänä vuonna tein ekan 10kk pätkän vuorotteluvapaan sijaisena. Tämän loputtua ehdin olla työttömänä kaksi viikkoa, kun toinen paikallislehti otti yhteyttä naapuripaikkakunnalta. Siellä olen marraskuun loppuun.

Tämän jälkeen jatkan jälleen ekassa paikallislehdessä.

Työhöni kuuluu juttujen ideointi, haastattelut, kuvaus, kuvankäsittely, nettiuutiset ja poliisipätkät.

Olen työskennellyt vuosien varrella kolme vuotta myös freelancena radioon omalla paikkakunnallani, sekä 8kk naapurikaupungin radioasemalle.

Voin sanoa, että kaiken olen oppinut tekemällä. Koulutusta ei ole kysytty koskaan, täällä päin on kova pula toimittajista. Tai hyvistä toimittajista siis, koska tähän nykyiseen sijaisuuteni olisi ollut kaksi juuri koulunpenkiltä tullutta tarjolla, mutta minut halusivat.

Jos saisin valita, olisin radiotoimittaja. Mutta tällä hetkellä alueella ei ole radioasemia lähellä, enkä halua muuttaa työn perässä paikkakunnaltani pois.

Joku kysyi, mitä tuottaja tekee. Meidän paikallislehdessä tuottaja ainakin tekee juttuja, taittaa, on vastuussa töiden jakamisesta ja edustuksesta yhdessä päätoimittajan kanssa.

Vierailija
78/94 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo riittää. Te kommentoijat ette tunnu tuntevan alaa sitten ollenkaan.

Minä tiedän monta medianomipohjalta ponnistanutta ihmistä, joilla on vakituinen toimittajan paikka. On totta, että yleissivistys medianomeilla on oman onnen nojassa, mutta sitä voi täydentää yliopistossa.

Komiat pärjää aina. Tahtoo sanoa, että fiksut pärjäävät kyllä. Tyhmiä voi tulla muuten yliopistostakin. Ainakin tuntuu, että se ei ol kovin viisasta, että arvotetaan kandit ja maisteri samaan pärjääjien nippuun ja kandin tasoinen amk jonnekin piippuhyllyn pimentoon. Pitäisikö teidän oppia ajattelemaan ja kyseenalaistamaan asioita, kuten omat lukkiutuneet käsityksenne omasta paremmuudestanne?

(Sanomalehti ei muuten ole ainoa paikka, jossa toimittaja voi olla töissä.) :)

Vierailija
79/94 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelin. Tämän ketjun mukaan medianomit eivät voi saada työpaikkaa, ja jos saavat, he eivät voi kirjoittaa juttuja, vaan ovat avustavissa tehtävissä jne. Mitä ihmettä te oikein höpisette? :D Muun muassa tässä ketjussa parjatusta Haaga-Helian toimittajakoulutuksesta valmistuu koko ajan toimittajia oman alansa töihin. Niin valtakunnallisiin sanomalehtiin, aikakauslehtiin kuin kaikkiin muihinkin medioihin. Aivan käsittämätön ketju tämä kyllä oli.

Vierailija
80/94 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järjestölehdessä töissä, tienaan noin 4300 euroa kuussa.

Olen ennen nykyistä työpaikkaani ollut kahdessa muussa toimituksessa, yhteensä noin 15 vuotta.

Toimittajista on tosiaan ylitarjontaa, kun amk-tutkinnon suorittaneita on niin paljon. Meidän lehteen ei heitä voi vakituiseksi palkata, koulutus ei riitä. On kokeiltu sijaisina, eivät pärjää, kun tulee vähänkään vaikeampia aiheita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän