Toimittajat: millainen koulutus ja työnkuva?
Toimittajan työ kiinnostaa. Olen kuullut, että toimittajaksi voi päätyä monia eri väyliä, mutten tiedä mitä. Medianomi amk:ssa, mutta mitä muita?
Teetkö/oletko tehnyt toimittajan työtä? Missä olet ollut töissä ja millaista työ on ollut? Minkälaista palkkaa saat?
Kommentit (94)
olen saanut vakituisen toimittajan paikan työkokemuksen kautta. Ensin sijaisuuksia, sitten friikun töitä, sitten taas sijaisuuksia ja sitten vakinainen duuni. Olen ihan pelkkä ylioppilas.
urheilu on kaikkein helpointa hoidettavaa ja siksi urheilutoimittajilla on kaikista toimittajista alhaisin koulutustaso (sen kyllä yleensä huomaa teksteistä, jos vähänkin lukee niiden juttuja).
Palkan suuruus selittyy arvokisoilla, joista tulee runsaasti päivärahoja, esimerkiksi olympialaisilla. Ne korottavat palkkaa paljon. Urheilutoimittajat tekevät myös paljon viikonloppu- ja iltatöitä joten saavat runsaasti vuorolisiä.
Niin ja urheilutoimittajathan on pääosin miehiä, jolloin ns, munalisä on mukana.
t: tuottaja ylempää
saa matkustella ihan sikana työnantajan piikkiin ja tienaa lähemmäs 80 000 euroa vuodessa palstan naistoimittajilla taitaa olla liikaa koulutusta ja liian vähän palkkaa
kuinka veljesi tekee ilman koulutusta tätä työtä. ei luultavastikaan itse juuri kersku sillä.
toimittajista tekee työtä ihan muulla koulutuksella. Mulla on kaupallisen alan koulutus ja olen vakiduunissa toimittajana. Vain ei-toimittaja tai alaa tuntematon voi ihmetellä tuollaista. Et taida olla kovin pitkään ollut alalla tai et tiedä ihmisten taustoja ?!
eihän esim. yhteiskuntatieteiden maisterilla ole mitään koulutusta kirjoittamisesta ja journalismista, mitä taas medianomilla on. kai nekin jotain sen neljän vuoden aikana oppii?
mutta ajattelemaan ja keksimään eivät ainakaan medianomit tunnu oppivan. Heidän käsityksensä mukaan journalismi on copy pasten käyttämistä verkkojutuissa.
toimittajan työtä voi tehdä hyvin ilman koulutustakin.
sähköisellä puolella paljonkin. Jos valmistut Tampereen yliopiston tiedotusopinlaitokselta, Jyväskylän vastaavasta puljusta tai Hesasta viestinnästä, pääset hyvin todennäköisesti toimittajaksi, jos osaat kirjoittaa. Niin ja Hesarin oma toimittajakoulu takaa lähes varman duunipaikan. Ainakin määräaikaisen.
Palkkataulukot löytyvät täältä
<a href="http://www.journalistiliitto.fi/edunvalvonta/taulukkopalkat/" alt="http://www.journalistiliitto.fi/edunvalvonta/taulukkopalkat/">http://www.journalistiliitto.fi/edunvalvonta/taulukkopalkat/</a>Semmoinen pikkuvinkki, että ala on erittäin kilpailtu ja väkeä on koulutettu aivan liikaa, eikä nytkään riitä kaikille osaajille duunia. Eläköityvien tilalle ei enää palkata uusia, vaan jäljelle jäävät saavat paahtaa hommia entistä enemmän.
ja käytännössä kaikilla on henkilökohtainen palkka. Harvoin edes rivitoimittajat tekevät töitä alle 3000 euron kk-palkalla, sähkösellä puolella aloituspalkatkin alkavat vähintään kolmosella.
Höpöhöpö. Tervetuloa Yleisradioon. Siellä taloon tuleva voi ihan hyvin saada alle kolmetonnia liksaa. Vuorolisät voi tulla päälle, ja osaamisesta palkitaan, muttei kovinkaan avokätisesti.
ja erikoislääkärin hoidot. Ne kummasti kompensoi palkkaa.
Aika iso osa
toimittajista tekee työtä ihan muulla koulutuksella.
Valtaosa toimittajista on ajautunut alalle eri teitä, eikä niillä ole taustalla välttämättä mitään alaan liittyvää koulutusta. Tai edes koulutusta.
Lajin sopivuus itselle on ennenkaikeka persoonäkysymys, koulutuksella voi toki saada alalle lisää edellytyksiä, etenkin kilpailussa työpaikoista.
Mutta jos saa kannuksensa edeten vaikka pienemmistä toimituksista eteenpäin, voi yllättäen olla ihan sujuvasti valtakunnanmediassa ilman koulutusta. Preppaustakin voi saada, kun alalla järjestetään jossain määrin työnantajien omaa koulutusta, kielenhuoltoa jne.
joka on ihan käytännössä tehnyt toimittajan työtä ilman alan koulutusta jo yli 15 vuotta. Missä muka ei voisi tehdä? Joka ikisessä lehdessä on useita toimittajia, joilla ei ole alan koulutusta. Et tnäytä tietävän alasta paljoakaan...
Teoriassa voi, mutta käytännössä ei.
aika moni toimittaja näin tekee.
Meillä ei ainakaan voi palkata tutkinnotonta, jos on yksikin pätevä kilpaileva hakia. Ja niitä on aina kymmeniä. Vaikka olisit ollut 10 vuotta määräaikaisena roikkumassa. Vakituiset paikat pistetään aina julkiseen hakuun.
Joku myös kommentoi ettei yhteiskuntatieteiljä välttämättä osaa kirjoittaa. Olen samaa mieltä. Mutta jos on opiskellut sivuaineena tiedotusoppia, on ainakin harjoitellut asiaa. Hakijoita on määräaikaisuuksiinkin niin paljon, että jyvät voidaan karsia akanoista.
Papereilla tehdään ensimmäinen karsinta, sitten katsotaan onko lahjoja ja työnäytteitä ja haastattelun ja psykologisen tutkimuksen kautta valitaan tosennäköisesti parhaimmat. Ja jos on ollut talossa kesätoimittajana, tiedetään jo, että onko tyypistä mihinkään. Meillä ei pääse vakituiseksi tai pidempään määräaikaisuuteen kuin ne, jotka ovat olleet kesäduunissa. Tai joilla on kymmenen vuoden näyttö kilpailevasta lehdestä. Kyllä siinä vaiheessa tiedetään osaako tyyppi kirjoittaa (ja mahdollisesti kuvata) vai ei.
Se hyvä puoli akateemisista opinnoista on, että jos pelaa korttinsa oikein, pääsee jo kesät harjoittelemaan sopivissa lehdissä ja valmistuttuaan on jalka ovenväälissä ekaan pitempiaikaiseen duuniin.
olen saanut vakituisen toimittajan paikan työkokemuksen kautta. Ensin sijaisuuksia, sitten friikun töitä, sitten taas sijaisuuksia ja sitten vakinainen duuni. Olen ihan pelkkä ylioppilas.
Olen itse YTM Tampereelta, tiedotusoppi pääaineena. Olen työskennellyt 3 sanomalehdessä, myös esimiesasemassa.
Meidänkin lehdessämme ja niissä missä olen ollut töissä ihmisillä on akateeminen loppututkinto, varsinkin nuoremmilla ihan kaikilla. Pääaineena on joko tiedotusoppi/journalistiikka/viestintä tai sitten jotain muuta, esim. suomi ja historia ovat yleisiä.
Ala on hyvin kilpailtu ja toimittajia koulutetaan liikaa. Suuri osa työstä on myös vuorotyötä eikä palkka todellakaan ole sama pääkaupungin isoissa medioissa ja pienemmissä lehdissä.
Olen itse todella tyytyväinen ammattiini, mutta sori, pelkästään se että tykkää kirjoittaa ei riitä. Tarvitaan vahva yleissivistys, kiinnostus yhteiskunnallisiin asioihin, uutisvainua, ahkeruutta jne. Ja hyvin moniin tehtäviin maisterin paperit!
Humanista alaa opiskellut, gardua vaille valmis. Kesätöihin menin, pyydettiin jatkamaan. En mä juuri kirjoita juttuja, editoin, taitan, hankin kuvia, suunnittelen aiheita. Nykyään liki koko vakiporukka tekee kaikkea muuta kuin kirjoittaa, 2/3 on jonkinsortin tuottajia.
toimittajaa edes ilman akateemista loppututkintoa. Se on työnantajan asettama edellytys, jotta voisi päästä tähän lehteen töihin.
toimittajana kohta 20 vuotta ja palkkani on bruttona 2700 euroa, eikä ole edes alimmassa palkkaluokassa, vaan mukana on jo vastuulisiä.
Aika isossa lehdessä saa olla jos palkka alkaa kolmosella. Maakunnassa hyvin harvoin alkaa, eikä aloittavalla koskaan.
Humanista alaa opiskellut, gardua vaille valmis. Kesätöihin menin, pyydettiin jatkamaan. En mä juuri kirjoita juttuja, editoin, taitan, hankin kuvia, suunnittelen aiheita. Nykyään liki koko vakiporukka tekee kaikkea muuta kuin kirjoittaa, 2/3 on jonkinsortin tuottajia.
Mutta yleläisillä on paljon etuja, mm. ilmainen hammashuolto ja erikoislääkärin hoidot. Ne kummasti kompensoi palkkaa.
YLE lopettanut tuon ilmaisen hammashuollon? Tai ainakin aikoi lopettaa sen? En muista kuinka siinä kävi.
toimittajaa edes ilman akateemista loppututkintoa. Se on työnantajan asettama edellytys, jotta voisi päästä tähän lehteen töihin.
ainakaan Hesarissa...
eihän esim. yhteiskuntatieteiden maisterilla ole mitään koulutusta kirjoittamisesta ja journalismista, mitä taas medianomilla on. kai nekin jotain sen neljän vuoden aikana oppii?