Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa syödään 5 ateriaa per päivä, kun muualla pärjätään 3-4:llä

Vierailija
07.04.2010 |

Esim. ollessani Englannissa au pairina päivä oli tyypillisesti syömisten suhteen tällainen:

klo 8.30 aamiainen (paahtoleipää, muroja)

klo 12-13 lounas (saattoi olla pelkkä ruokaisa leipä ja hedelmä)

klo 17-18 päivällinen

Ja tässä kaikki, myös lapsilla. No aikuiset tosin saattoivat siemailla teetä vielä illalla telkkaria katsellessaan.

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on yksi oikea ruoka, ja koko muu päivä naahitaan mitä sattuu? Kuulostaapa tosi terveelliseltä.

Työt, harrastukset ja ystävät vievät aikaa. Se on ihme jos edes kerkeää yhden päivällisen laittaa valmiiksi. Ravintola on kätevämpi ratkaisu.

Ei siinä mitään jos on kotiäiti ja on aikaa laittaa ruokaa ja palstailla av:lla. Minulla ei ole aikaa, kuin korkeintaan kahvitaukoon. Kuten nyt.

Vierailija
82/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on sähkölämmitys ja keinovaloakin saa. Ennen piti syödä enemmän kun oli kylmä. Talvi vei tuhansia koko maassa. Keväällä vainajat sulivat saunan takana ja ne haudattiin samaan kuoppaan, joskus ilman siunausta, sillä on käynyt niinkin että kylän pastorikin jäätyi talvella.

Syödä pitää paljon ja runsaasti ettei kylmä vie. Tämä oli mantra. Paljon suolaa ja rasvaa ne keräävät lämpöä soluihin.

Meidän perhe on moderni. Syömme kerran päivässä klo 18-20 aikaan riippuen siitä miten jaksamme ja kerkeämme. Ensin työt, harrastukset, ystävät ja perhe sitten ruokailu. Ruokailu ja perhe isketään samalla iskulla zop.

Jos kesken päivää yllättää nälkä niin ainakin kesäisin voi työntää päänsä vadelmapensaaseen ja koettaa selvitä. Vaan onhan sitä eväsrahaakin jaettu ja sillä saa ostettua suklaapatukan jonka energialla selviää helposti 3 tuntia syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on yksi oikea ruoka, ja koko muu päivä naahitaan mitä sattuu? Kuulostaapa tosi terveelliseltä.

Työt, harrastukset ja ystävät vievät aikaa. Se on ihme jos edes kerkeää yhden päivällisen laittaa valmiiksi. Ravintola on kätevämpi ratkaisu. Ei siinä mitään jos on kotiäiti ja on aikaa laittaa ruokaa ja palstailla av:lla. Minulla ei ole aikaa, kuin korkeintaan kahvitaukoon. Kuten nyt.

viestiä johon kommentoin? Siinä kerrottiin vapaapäivästä, ei työpäivästä.

Ja iltavuoroon olen minäkin menossa, mutta silti teen tänne miehelle ja lapsille päivällisen, vaikka lounas on jo syöty (ja mieskin kävi kotona syömässä). Että silleen.

Vierailija
84/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lämpimissä maissa ei syödä päivällä paljon, ja raskain ruoka syödään vasta illasta. Kuumalla ei kertakaikkiaan tee mieli syödä!

Mutta täällä Suomessa syön 2-3 tunnin välein jotain, ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Olen hoikka ja lapset ovat hoikkia. Kesällä tulee syötyä kevyemmin kuin talvella.

Tiedä sitten miksi Englannissa syödään noin harvoin, ja ei ole mitään syytä, että se heidän tapansa olisi automaattisesti parempi!

Vierailija
85/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin ateistit tekevät pitkää viikkoa. Raha on aikaa ja aika on kultaa.

Eikö mukavempaa ole mennä teatteriin tai konserttiin ja sieltä ravintolaan? Säästyy aika ja koko perhe on rennosti mukana.

Vierailija
86/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä meillä on vielä varaa arvostella

muiden kansakuntien läskejä ;-)

Vierailija
87/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavuustilastossa sijalla 9 ja Suomi on sijalla 48! Älä viitsi valehdella!

Ihan tutkimusten mukaan; eniten ylipanoisia maailmassa on USA:ssa. Hyvänä kakkosena on Suomi ja suomalaiset. Suomessa myös todella paljon diabetestä, sydän- ja verisuoniatuateja yms. muita elintasosairauksia.

Mutta tuskinpa asiaa selittää yksistään ruokailurytmi. eiköhän se ruuan laatu oli myös ratkaiseva asia, samoin mm. geeniperimä, liikuntatottumukset jne.

Mutta siis helvetin läskejä täällä perä-pohjolassamme ollaan.

Vierailija
88/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakaan en millään pysty vääntämään tenaville kuutta ateriaa päivässä kuten opetetaan. Kun esikoinen on eskarissa (ja syö siellä lounaan), olen kuopuksen kanssa kerhossa (käytännössä mahdotonta tulla välillä kotiin kokkaamaan lounasta) ja siellä syömme leipää. Eli se ns. oikeaoppinen lounas jää välistä.

Kotipäivinä laitan lounaan, mutta yleensä emme ehdi syödä välipalaa, koska päivällinen on melko aikaisin. Jos päivällinen on myöhemmin, ei kuopus ehdi syödä vastaavasti iltapalaa, koska menee varsin aikaisin nukkumaan...

Olen tullut siihen tulokseen, etten todellakaan jaksa märehtiä näitä ruoka-asioita. Syömme varmaankin riittävän usein ja ok-laatuista ruokaa. Viikonloppuisin ruoka-ajat voivat hyvinkin heittää, mutta nälässä ei ole ketään pidetty.

Joskus luin jostain ehdotuksen, että Suomessakin voitaisiin päivällisen ja iltapalan paikkaa vaihtaa (jolloin jälkimmäistä ei iltapalaksi tietysti nimitettäisi). Monilla on tosi kiire töistä kotiin ja sitten harrastetaan. On tuskaa yrittää kokata päivällinen siinä välissä ja hotkaista se. Iltapala-aikaan monissa perheissä olisi paljon paremmin aikaa laittaa ruokaa ja syödä yhdessä ja rauhassa sulatellakin kunnon ateria. Mutta rytmejähän on tietysti monenlaisia.

Vierailija
89/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: munakas, paahtoleipa ja lisukkeet tai jugurtti ja hedelma esimerkiksi.

Lounas: yleensa joku lammin ateria, esim. pasta ja salaatti.

Paivallinen: lammin ateria ja salaatti. Lapsille joskus puuro.

Itse jatan yleensa aamupalan valiin, aamulla ei vain yksinkertaisesti maita mikaan. Lapsilla ei yleensa ole mitaan valipalaa aamupalan ja lounaan valissa. Lounaan ja paivallisen valissa joskus syovat jotain. Iltapalaa meilla ei syoda, paivallinen on aika myohaan. Mina siis en vain fyysisesti kykenisi syomaan useammin, vaan koko ajan olisi sellainen ahky olo. Ja huomio, annokseni eivat ole mitaan suuria, vaikka harvemmin syonkin. Samaten lapset eivat halua ruokaa useammin, kylla sita heille annettaisiin, jos haluaisivat.

Olemme kaikki normaalipainoisia.

Vierailija
90/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työt, harrastukset ja ystävät vievät aikaa. Se on ihme jos edes kerkeää yhden päivällisen laittaa valmiiksi. Ravintola on kätevämpi ratkaisu. Ei siinä mitään jos on kotiäiti ja on aikaa laittaa ruokaa ja palstailla av:lla. Minulla ei ole aikaa, kuin korkeintaan kahvitaukoon. Kuten nyt.

viestiä johon kommentoin? Siinä kerrottiin vapaapäivästä, ei työpäivästä.

Ja iltavuoroon olen minäkin menossa, mutta silti teen tänne miehelle ja lapsille päivällisen, vaikka lounas on jo syöty (ja mieskin kävi kotona syömässä). Että silleen.

Taputapu, meidän äiti on perempi kuin teidän äiti ;)))

Vierailija
91/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty ymmartamaan ihmisia, joiden koko elama rakennetaan sen syomisen ymparille. Siis, etta ateriat ja niiden tarkka aika ja sisalto on elaman tarkein asia, ja muut tekemiset suunnitellaan niiden mukaan. Ja usein nailla ihmisilla on juuri se 6 ateriaa paivassa, mihinkaan muuhun ei sitten jaakaan aikaa. Kun valmistellaan yksi ateria, syodaan ja siivotaan, niin onkin aika taas alkaa vahintaan suunnittelemaan seuraavaa...

Meilla syominen on nautinnon asia, ja pitkalti syodaan silloin kun on nalka ja sita mita tekee mieli. Mutta se ei ole elaman sisalto. Joskus ruokailu siirtyy eteenpain kun on jotain muuta kivaa tekemista, ja selvitaan siita jopa ihan traumoitta!

Vierailija
92/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pienet lapset tarvitsevat aika usein jotain suuhunsa, tai tulee kiukku. Meillä pian 5 ja 2v. lapset ja 5 ateriaa päivässä, joskus 4.

Vierailija
93/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on verensokeri heittelehtivää sorttia, kun ruokaa vaaditaan 3 tunnin välein.

Lapsuudenkodissani syötiin aamulla puuroaamiainen lisukkeineen, lounasaikaan kaakaota ja pullaa tai leipää, iltapäivällä päivällinen ja viideltä teetä ja jotain. Muistaakseni söimme vielä iltapalankin.

Nyt syömme aamulla leipää, lounaaksi puuroa, välipalalla jotain, viideltä päivällisen ja kahdeksalta iltapalan. PIdemmillä ruokailuväleillä porukka on kiukkuista, minkä huomaa varsinkin kyläillessä ja reissussa kun ei saa ruokaa milloin tahtoo!

Muuten, meillä ei napostella IKINÄ mitään aterioiden välillä. Ehkäpä harvemmin syövät napsivat jotain?

Vierailija
94/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vettä (ja välillä teetä) voidaan juoda.

terv 3-4 kertaa päivässä syövä.

Muuten, meillä ei napostella IKINÄ mitään aterioiden välillä. Ehkäpä harvemmin syövät napsivat jotain?

Vierailija
95/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tänään aamuplala, sitte mentiin kauppoihin ja muksuille tuli nälkä, söivät jogurttia ku päästiin kotiin.

Äsken kahvit/mehut ja kääretorttua ja kuopus halus leipää

nyt on iltaruoka uunissa

varmaan ennen iltapalaa haluavat vielä jotain pientä

Sitte syyään iltapala n klo21

Toisinaan laitetaan 2 lämmintä ruokaa

Meillä lapset onälyttömän liikkuvia, samoin ku äiti, just oltiin puuhommissa ja kyllä nälkä tulee ku moottorisahan ja kirveen kanssa heiluu..

Meillä mennään niin päivän mukaan ja lapset osaa sanoa jos on nälkä tai et kohta on nälkä, et vois jotain ruokaa tehä :D

Vierailija
96/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viestiä johon kommentoin? Siinä kerrottiin vapaapäivästä, ei työpäivästä. Ja iltavuoroon olen minäkin menossa, mutta silti teen tänne miehelle ja lapsille päivällisen, vaikka lounas on jo syöty (ja mieskin kävi kotona syömässä). Että silleen.

Taputapu, meidän äiti on perempi kuin teidän äiti ;)))

ei ollut nyt tarkoitus mollata ketään, mutta kerroin vain, että itsekin ihan työelämässä olen, eikä silti syödä vain yhtä kertaa päivässä. Kun minun ilmeisesti luultiin olevan kotiäiti, jolla ei ole muuta kuin aikaa olla hellan edessä.

Vierailija
97/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syödään hemmetin terveellisesti ja ollaan ravitsemustietoisia, kuten kouluruokailuistakin on jo todettu...

Luulisi, että jokainen nykyään tietää, että monta pientä ateriaa päivän mittaan on paras vaihtoehto elimistölle.

Vierailija
98/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syövät 5 kertaa päivässä, aikuiset harvemmin.

Itse en ole vielä yli 30-vuotiaanakaan oppinut syömään oikein, vaan ateriarytmini on liian harva ja sen vuoksi verensokeri heittelee ja sorrun naposteluun. Mm. tänään en jostain syystä jaksanut syödä välipalaa (vaikka lapsille laitoinkin) ja sen seurauksena olen tässä iltapäivän aikana päivällistä valmistaessa syönyt taas kerran karkkia ja juonut tuoremehua ja kuola valuen ajatellut kaapissa olevaa sipsipussia (en syönyt koska lapset olisivat kuulleet...). Aamupalan ja lounaan olen kyllä syönyt. Joskus jaksan jonkun aikaa tsempata ruokailun suhteen ja syödä säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä ja silloin en sorru naposteluun tai muuhun herkutteluun.

Omille lapsilleni en halua napostelua opettaa ja sen vuoksi ruokarytmi pysyy meillä säännöllisenä niin pitkään kun vain mahdollista. Napostelu pilaa hampaat ja lihottaa. Järkyttävää lukea, että joissain perheissä kaikki syövät mitä huvittaa ja milloin huvittaa.

Vierailija
99/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselle sopivin rytmi (=se jossa paino ei kasva tai laske ja jossa olo ylipäänsä on mukavin) on 3-4 ateriaa. Jos yritän syödä monta pientä turhaudun: tuntuu että aina pitää lopettaa syöminen kesken ja toisaalta että jatkuvasti pitää pupeltaa jotain, hankala saada tarpeeksi kasviksia ja herkkuja taas liian vähän (riistetty olo :). Ja ei, en ole yli- tai alipainoinen, BMI on piirun vajaa 20.

Tässäkin asiassa ihmiset on erilaisia ja olenkin kuullut suosituksen että syö siinä ateriarytmissä joka ITSELLE tuntuu sopivimmalta.

Luulisi, että jokainen nykyään tietää, että monta pientä ateriaa päivän mittaan on paras vaihtoehto elimistölle.

Vierailija
100/133 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(lapseton) 30+v työkaverini ei syö aamupalaa ja nauttii minimaalisen, yleensä laadukkaan lounaan ja illalla 9-10 aikaan päivällisen. Pitkä ja normaalipainoinen mies.

Itse samanmoisena miehenä en pärjää pienellä lounaalla ja syön lasten kanssa illalla 6 aikaan ekan päivällisen ja toisen 9 aikaan.

Itse liikun kohtuullisesti, kaveri ei ollenkaan. Olisiko ruoan tarpeen eron syy siinä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan