Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainaa sijoittamiseen 18k vai maksimit

Vierailija
22.06.2026 |

Koulujen kohta alkaessa tämä on taas ajankohtaista: ottaisitteko itse opintolainaa sijoittamiseen sellaisen summan, että opintolainahyvitystä määrittäessä saldo olisi 18 000 e (eli maksimi opintolainahyvitys), vai kaiken mahdollisen opintolainan? Ja miksi?

 

Opintolaina on kuitenkin halvin mahdollinen laina, ja olisi periaatteessa järkevää ottaa se kaikki. Lisäksi kun intin käy korkeakoulun jälkeen, valtio maksaisi tämän sijoituslainan korot intin ajalta. Saisi siis vuoden ajan tuottoja ehkä noin 50 000 euron sijoitussalkulla, joka on pelkkää lainarahaa, ilman korkokuluja.

 

Jakakaahan mielipiteitä.

 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oman riskinottokyvyn mukaan. Itse ottaisin vain 18 000 e asti.

 

Tosin moni opiskelijahan käyttää koko 40 000 e lainaa elämiseen (eli ryyppäämiseen), ja ihan hyvin hekin siitä selviävät.

 

Jos tuo 40 000e on sijoitettuna ja tulisi pörssiromahdus, ja jostain ihmeen syystä myisit pohjalla, olisit silti paljon paremmassa tilanteessa kuin nuo lainarahalla ryypänneet.

 

Eli siis pahin mahdollinen skenaario sinulle olisi muiden nykyinen todellisuus.

Vierailija
2/7 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollain voi jäädä rahaa opintolainan sijoittamiseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot vs tuotot? Ap jää tappiolle.

Vierailija
4/7 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korot vs tuotot? Ap jää tappiolle.

Jäähän siinä helposti voitolle, kun opintolainan korot on niin matalat.

Vierailija
5/7 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sijoitat?

 

Laittaisin maksimit jos et ole ostamassa asuntoa.

 

Asunto esim pk seudulla voi olla parempi sijoitus.

Vierailija
6/7 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sijoitat?

 

Laittaisin maksimit jos et ole ostamassa asuntoa.

 

Asunto esim pk seudulla voi olla parempi sijoitus.

Maailma-ETF:ään, todennäköisesti SPYI:in (kulut 0,17%).

 

Asuntosijoittamiseen en ehkä uskalla ryhtyä vielä 18-vuotiaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sijoitat?

 

Laittaisin maksimit jos et ole ostamassa asuntoa.

 

Asunto esim pk seudulla voi olla parempi sijoitus.

Maailma-ETF:ään, todennäköisesti SPYI:in (kulut 0,17%).

 

Asuntosijoittamiseen en ehkä uskalla ryhtyä vielä 18-vuotiaana

Tuo varmaan ihan ok.

 

Meenasin että oma asunto sittenkun valmistut. Iso opintolaina voi estää sen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi