Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa syödään 5 ateriaa per päivä, kun muualla pärjätään 3-4:llä

Vierailija
07.04.2010 |

Esim. ollessani Englannissa au pairina päivä oli tyypillisesti syömisten suhteen tällainen:

klo 8.30 aamiainen (paahtoleipää, muroja)

klo 12-13 lounas (saattoi olla pelkkä ruokaisa leipä ja hedelmä)

klo 17-18 päivällinen

Ja tässä kaikki, myös lapsilla. No aikuiset tosin saattoivat siemailla teetä vielä illalla telkkaria katsellessaan.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä päivään kuuluu vain yksi ateria, koska syön koko ajan.:D

Vierailija
102/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lasken ateriaksi myös välipalat (esim. porkkana/omena/tee).

Kyllä ne siellä englannissakin välipaloja syövät. Ainakin silloin söivät kun itse siellä opiskelin =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisin mallia ruokakulttuurin suhteen. Euroopan lihavimpia kansoja, kouluroka fish and chips-linjaa ym.

Vierailija
104/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin ollut au pair, ja päivän ruoat olivat samantyylisiä kuin ap:lla. Laihduinkin 12 kiloa siellä ollessani...

Esim. ollessani Englannissa au pairina päivä oli tyypillisesti syömisten suhteen tällainen:

klo 8.30 aamiainen (paahtoleipää, muroja)

klo 12-13 lounas (saattoi olla pelkkä ruokaisa leipä ja hedelmä)

klo 17-18 päivällinen

Ja tässä kaikki, myös lapsilla. No aikuiset tosin saattoivat siemailla teetä vielä illalla telkkaria katsellessaan.

Vierailija
105/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaa menty neljäl aterial päiväs.Typsy syö aamul enne seiskaa aamupalan, siin yhetoista pintaa lounaan, puol neljä aikaa lämpimä ruuan ja illal puol7 iltapuuron. hyvi ollaa pärjätty

siis tuo on tosiaan lapsen ateriarytmi ollut jo pitkään. Me vanhemmat emme syö kuin yhden lämpimän aterian päivässä ja kaikki ollaan ihan normipainoisia.

Vierailija
106/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkimusten mukaan; eniten ylipanoisia maailmassa on USA:ssa. Hyvänä kakkosena on Suomi ja suomalaiset. Suomessa myös todella paljon diabetestä, sydän- ja verisuoniatuateja yms. muita elintasosairauksia.

Mutta tuskinpa asiaa selittää yksistään ruokailurytmi. eiköhän se ruuan laatu oli myös ratkaiseva asia, samoin mm. geeniperimä, liikuntatottumukset jne.

Mutta siis helvetin läskejä täällä perä-pohjolassamme ollaan.

Ja vertaapa esim. koko USA:n mannerta ja pientä kärpäsenpaska suomea keskenään, ihan vaan näin asukasluvultaan!

Herranjumala, Lontoossakin on enemmän ihmisiä kuin koko suomessa, mutta silti me ollaan maailman toiseksi läskein kansa. :DDD

Vierailija
107/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden kansakuntien läskejä ;-)

Vierailija
108/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapset kasvavat näilläkin eväillä ihan hyvin.

Vierailija
109/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Myös miehet ja naiset on erilaisia; miehet tuntee nälkää myöhemmin kuin naiset, joiden elimistö ilmoittaa alhaisesta verensokerista aiemmin. Jne.

Mulle sopii sellainen ateriarytmi, että aamiainen on runsas, puoli yhdeltätoista on lämmin ateria (ja syön paljon), sit kolmelta joku jogurtti ja hedelmä ja viideltä salaattia ja keittoa. Sen jälkeen ei ruokaa tarvikaan ennen seuraavaa aamua. Miehellä menee ateriarytmi ihan päin vastoin; kevyt aamiainen ja kevyt lounas, mut runsas päivällinen ja runsas iltapala. Lapsi taas ei voi syödä aamulla mitään, mut syö hyvin lounasta, ison välipalan ja pienen päivällisen.

Vierailija
110/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvallato on sijalla 9.

Vierailija
111/133 |
12.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuussijoitus lasketaan PROSENTUAALISESTI eli minkä verran maan asukkaista on lihavia, EI LIHAVIEN IHMISTEN MÄÄRÄN MUKAAN.

Ihan tutkimusten mukaan; eniten ylipanoisia maailmassa on USA:ssa. Hyvänä kakkosena on Suomi ja suomalaiset. Suomessa myös todella paljon diabetestä, sydän- ja verisuoniatuateja yms. muita elintasosairauksia.

Mutta tuskinpa asiaa selittää yksistään ruokailurytmi. eiköhän se ruuan laatu oli myös ratkaiseva asia, samoin mm. geeniperimä, liikuntatottumukset jne.

Mutta siis helvetin läskejä täällä perä-pohjolassamme ollaan.

Ja vertaapa esim. koko USA:n mannerta ja pientä kärpäsenpaska suomea keskenään, ihan vaan näin asukasluvultaan!

Herranjumala, Lontoossakin on enemmän ihmisiä kuin koko suomessa, mutta silti me ollaan maailman toiseksi läskein kansa. :DDD

Vierailija
112/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten joku JAKSAA tehdä kaksi lämmintä ruoka-ateriaa PÄIVÄSSÄ!

Yksi ruoka-ateria on jo tarpeeksi työläs ja aikaavievä operaatio.

Minä teen näin:

Tuhti aamupala kello 7.

Kahvitauko kello 9-10

Lounaaksi kevyt välipala kello 11-12 esim leipää, banaani jne.

Kahvitauko kello 14

Päivällinen kello 17-18 jolloin on tuhti ateria, salaatteja, lisukkeita jne.

Iltapala kello 21-22. Leipää ja jotain.

HUH HUUH, mutta että pitäisi ruveta kello 11-12 tekemään oikeata ruokaa.. ei ei ei. Edelleen olen hengissä vaikka näin olen elänyt 40 vuotta..

Vierailija
113/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala 9 . Kahvi ja cornetto.
Lounas 13.30 pastaa
Illallinen 19.30 kalaa/lihaa vihanneksia.

Vierailija
114/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla syödään vain yksi lämmin ateria ja lapset koulussa, eivätkö saa lämmintä ruokaa koululounaan lisäksi?

Meillä syödään aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Viikonloppunakin syödään kaksi isompaa ateriaa noiden "palojen" lisäksi. Lapset syövät PALJON joka aterialla, paitsi välipala voi olla hedelmää, leipää tms. Kaikki olemme normaalipainoisia/hoikkia.

Brittiläisestä kouluruoastako pitäisi ottaa mallia? ;)

Vierailija
115/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen laihtunut puolessa vuodessa 13kg lisäämällä ruokailukertojen määrää ja satsaamalla ruoan laatuun:

Ennen ekan ruoan söin klo 11, seuraavan klo 17 ja sitten iltapalan ysiltä ja olin ylipainoinen.

Nyt syön:

-aamupala klo 7, puuroa&raejuustoa, tai munakas tai rahkaa ja marjoja

-lounas klo 11: kasviksia ja kalaa

-välipala klo 14

-treenin päälle palautusjuoma

-päivällinen klo 18-19: kasviksia, riisiä/perunaa/pastaa tms. ja lihaa/kalaa/äyriäisiä jne.

-iltapala 21-22 aikaan, rahkaa ja marjoja, munakas ja kasviksia tms.

Mulle sopii paremiin tämä rytmi kuin muutaman kerran päivässä syöminen. Nälässä tai ähkyssä ei edes liikunta suju.

Vierailija
116/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sillä, mitä syö ja paljonko, ole enemmän väliä kuin ruokailukertojen määrällä. Itse tarvitsen vähintään 4 kertaa päivässä ruokaa pysyäkseni tasaisen toiminta- ja ajattelukykyisenä. Jos joku muu pärjää kolmella, ei se ole minulta pois. Väitän vain, että osalla (huom. ei kaikilla) noista harvoin syövistä on juuri sen pitkän ateriavälin ja hidastuneen aineenvaihdunnan takia kertyneitä liikakiloja.

Vierailija
117/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2010 klo 15:48"]

on verensokeri heittelehtivää sorttia, kun ruokaa vaaditaan 3 tunnin välein.

Lapsuudenkodissani syötiin aamulla puuroaamiainen lisukkeineen, lounasaikaan kaakaota ja pullaa tai leipää, iltapäivällä päivällinen ja viideltä teetä ja jotain. Muistaakseni söimme vielä iltapalankin.

Nyt syömme aamulla leipää, lounaaksi puuroa, välipalalla jotain, viideltä päivällisen ja kahdeksalta iltapalan. PIdemmillä ruokailuväleillä porukka on kiukkuista, minkä huomaa varsinkin kyläillessä ja reissussa kun ei saa ruokaa milloin tahtoo!

Muuten, meillä ei napostella IKINÄ mitään aterioiden välillä. Ehkäpä harvemmin syövät napsivat jotain?

[/quote]

Mulla kans verensokerit heittelee, jos syön viljatuotteita, kuten puuroa tai leipää. Kun syön rasva- ja proteiinipitoista sapuskaa, olo on ihan toinen.

Vierailija
118/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo limsapullo on ateria -siinä on enemmän kaloreita kuin minun välipalassani tai jopa lounaassani

Vierailija
119/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan pärjäis tollasella mitenkään... Mä syön aamupala, 2 lämmintä ateriaa joka päivä iltapalan, väleihen välipaloja aina kun siltä tuntuu. Ateriakoot pysyy pienempinä kun useasti syö eikä tule ahmittua mitään karkkeja tms. Ei liity aiheeseen mutta painoindeksi on normaalipainon alarajoilla eli kannattaa se kai useasti syödäkin!

Vierailija
120/133 |
09.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2010 klo 10:36"]
[/quote]
Ykköstyypin diabetesta aiheuttaa etenkin rasvaton a1-tyypin maito, jota Suomessa juodaan. Ehkä Englannissa on niitä a2 tyypin lehmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan