Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa syödään 5 ateriaa per päivä, kun muualla pärjätään 3-4:llä

Vierailija
07.04.2010 |

Esim. ollessani Englannissa au pairina päivä oli tyypillisesti syömisten suhteen tällainen:

klo 8.30 aamiainen (paahtoleipää, muroja)

klo 12-13 lounas (saattoi olla pelkkä ruokaisa leipä ja hedelmä)

klo 17-18 päivällinen

Ja tässä kaikki, myös lapsilla. No aikuiset tosin saattoivat siemailla teetä vielä illalla telkkaria katsellessaan.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Minä luin Veteraaniurheilija-blogista jutun "Maailman yksinkertaisin laihdutusohje", joka oli jättää välipalat pois ja syödä vain 3 ateriaa päivässä. Päätin kokeilla. Ekat pari vkoa olivat tukalia, koska olin tottunut syömään muutaman tunnin välein. Tuli päänsärkyä, ärtyisyyttä jne aterioiden välillä. Mutta sitten kroppa ilmeisesti tottui säätelemään verensokeria paremmin, ja kaikki oireet ja nälät aterioiden välillä loppuivat. 

Aloin laihtua hyvin ja nykyisin ei tulisi enää mielikään syödä mitään välipaloja. Suuressa osassa maailmaa aikusiet ei syö välipaloja normaalisti, ei suomalainenkaan niitä tarvitse. Tottumuskysymys. Toki jos ei ole mitään ongelmia esim. painon kanssa, samapa tuo jos niitä syökin. Mutta monelle kevyttä työtä tekevälle naiselle helposti tulee kaloreita liikaa jos syö välipaloja, näin kävi itsellekin.

Vierailija
42/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on vain 3-4 ateriaa päivässä ja hyvin pärjätään. En ole koskan ymmärtänyt miksi pitäisi syödä 5 kertaa! Eihän siinä muuta juuri sitten ehdikään päivän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 09:36"]Meilläkin on vain 3-4 ateriaa päivässä ja hyvin pärjätään. En ole koskan ymmärtänyt miksi pitäisi syödä 5 kertaa! Eihän siinä muuta juuri sitten ehdikään päivän aikana.
[/quote

Hyvin ehtii, syön 5 kertaa päivässä ja ehdin houtaa työni, perheen ja liikkua. Voin paljon paremmin näin.

Vierailija
44/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 09:32"]Niinpä. Minä luin Veteraaniurheilija-blogista jutun "Maailman yksinkertaisin laihdutusohje", joka oli jättää välipalat pois ja syödä vain 3 ateriaa päivässä. Päätin kokeilla. Ekat pari vkoa olivat tukalia, koska olin tottunut syömään muutaman tunnin välein. Tuli päänsärkyä, ärtyisyyttä jne aterioiden välillä. Mutta sitten kroppa ilmeisesti tottui säätelemään verensokeria paremmin, ja kaikki oireet ja nälät aterioiden välillä loppuivat. 

Aloin laihtua hyvin ja nykyisin ei tulisi enää mielikään syödä mitään välipaloja. Suuressa osassa maailmaa aikusiet ei syö välipaloja normaalisti, ei suomalainenkaan niitä tarvitse. Tottumuskysymys. Toki jos ei ole mitään ongelmia esim. painon kanssa, samapa tuo jos niitä syökin. Mutta monelle kevyttä työtä tekevälle naiselle helposti tulee kaloreita liikaa jos syö välipaloja, näin kävi itsellekin.
[/quote]

Mulle kävi juuri päinvastoin, laihduin lisämällä ruokailukertoja, näin me ollaan erilaisia

Vierailija
45/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rupesin kanssa laihtumaan kun vähensin noita ruokailukertoja. Nyt syön arkisin näin ja paino tippuu 0,5-1 kg viikossa:
Lounas: salaatti- tai keittolounas, vähän leipää lisänä. Jälkiruokaa (hedelmösalaatti,rahka, kiisseli) pieni annos (1dl).
Iltapäivä: Ludlin kreikkalainen jogurtti 125 g, mustikoita, pähkinöitä. Tämän syön, että jaksan urheilla tai mennä iltakouluun suoraan töistä.
Ilta: Kotiruokaa ja vihanneksia, n. lautasellinen. Jos on kova nälkä saatan santsatakin, mutta yritän pitää pääpainon vihanneksissa.

Lisäksi käytän glucomannan-kapseleita, en tiedä auttavatko ne laihtumista, mutta Jenkeissä niitä suositellaan pcos-naisille tasaamaan verensokeria.

Näillä eväillä laihtuminen on käynyt minusta helposti ja vaivattomasti. Nälkä on ennen lounasta, mutta kestän sen kyllä hyvin.

Vierailija
46/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön arkena

Klo 7-8 aamupala
Klo 11-13 lounas
16-17 päivällinen (=lämmintä ruokaa) tai tuhdimpi välipala (=hedelmaa, leipää)
20-21 iltapala

viikonloppuisin/vapaapäivänä:
10-11 aamupala
15-16 lämmin ruoka
20-21 iltapala
Ja jos jossain välissä nälkä yllättää syön esim hedelmän, keitetyn munan tai palan leipää

174/68

Vierailija
47/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

]Itse syön arkena

Klo 7-8 aamupala

Klo 11-13 lounas

16-17 päivällinen (=lämmintä ruokaa) tai tuhdimpi välipala (=hedelmaa, leipää)

20-21 iltapala

viikonloppuisin/vapaapäivänä:

10-11 aamupala

15-16 lämmin ruoka

20-21 iltapala

Ja jos jossain välissä nälkä yllättää syön esim hedelmän, keitetyn munan tai palan leipää

174/68

Vierailija
48/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 09:32"]Niinpä. Minä luin Veteraaniurheilija-blogista jutun "Maailman yksinkertaisin laihdutusohje", joka oli jättää välipalat pois ja syödä vain 3 ateriaa päivässä. Päätin kokeilla. Ekat pari vkoa olivat tukalia, koska olin tottunut syömään muutaman tunnin välein. Tuli päänsärkyä, ärtyisyyttä jne aterioiden välillä. Mutta sitten kroppa ilmeisesti tottui säätelemään verensokeria paremmin, ja kaikki oireet ja nälät aterioiden välillä loppuivat. 

[/quote]

Mulle kävi juuri päinvastoin, laihduin lisämällä ruokailukertoja, näin me ollaan erilaisia

[/quote]

Tosiaan. Minua ärsytti se usein syöminen koska se tarkoitti että yksittäisten aterioiden täytyi olla kauhean kevyitä. Minä mieluummin mätän vatsan kunnolla täyteen pari kertaa päivässä kuin närpin kevyesti 5 kertaa päivässä. Toisille taas ei varmasti sovi ollenkaan tämä.

Tosi yksilöllistä muutenkin nuo syömisasiat, toinen Suomessa erittäin epä-oikeaoppinen tapa mikä minua auttoi oli alkaa syödä raskain ateria myöhään illlalla. Ennen väänsin suositusten mukaan väkisin sisääni tukevan aamupalan vaikka ällötti, söin lounaalla kunnon aterian vaikkei tehnyt mieli, ja illalla yritin syödä kevyemmin. Valtava iltanälkä ja mieliteot minulle iltaihmisenä siitä tuli. Sitten lopulta aloin tehdä niin kun kehoni käskee, eli aamulla vain kahvi & hedelmä, lounaalla kevyttä salaattia tai keittoa, ja illalla kunnon ateria. Johan loppui iltanälkä, kun illalla sai oikeasti täyttävää ruokaa!

Vierailija
49/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin syömme 3 krt, ei välipaloja.

Viikonloppuisin kaksi kertaa - brunssi n.klo.11 ja illallinen jälkiruoalla n. klo. 16. Jos käymme illalla ulkona syömässä klo.19 jälkeen, niin saatamme juoda pullakahvit päivällä.

Hampaat kiittää, jos on ongelmia pehmeän hammaspinnan kanssa.

Vierailija
50/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:20"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 09:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 09:32"]Niinpä. Minä luin Veteraaniurheilija-blogista jutun "Maailman yksinkertaisin laihdutusohje", joka oli jättää välipalat pois ja syödä vain 3 ateriaa päivässä. Päätin kokeilla. Ekat pari vkoa olivat tukalia, koska olin tottunut syömään muutaman tunnin välein. Tuli päänsärkyä, ärtyisyyttä jne aterioiden välillä. Mutta sitten kroppa ilmeisesti tottui säätelemään verensokeria paremmin, ja kaikki oireet ja nälät aterioiden välillä loppuivat.  Aloin laihtua hyvin ja nykyisin ei tulisi enää mielikään syödä mitään välipaloja. Suuressa osassa maailmaa aikusiet ei syö välipaloja normaalisti, ei suomalainenkaan niitä tarvitse. Tottumuskysymys. Toki jos ei ole mitään ongelmia esim. painon kanssa, samapa tuo jos niitä syökin. Mutta monelle kevyttä työtä tekevälle naiselle helposti tulee kaloreita liikaa jos syö välipaloja, näin kävi itsellekin. [/quote] Mulle kävi juuri päinvastoin, laihduin lisämällä ruokailukertoja, näin me ollaan erilaisia

[/quote] Tosiaan. Minua ärsytti se usein syöminen koska se tarkoitti että yksittäisten aterioiden täytyi olla kauhean kevyitä. Minä mieluummin mätän vatsan kunnolla täyteen pari kertaa päivässä kuin närpin kevyesti 5 kertaa päivässä. Toisille taas ei varmasti sovi ollenkaan tämä. Tosi yksilöllistä muutenkin nuo syömisasiat, toinen Suomessa erittäin epä-oikeaoppinen tapa mikä minua auttoi oli alkaa syödä raskain ateria myöhään illlalla. Ennen väänsin suositusten mukaan väkisin sisääni tukevan aamupalan vaikka ällötti, söin lounaalla kunnon aterian vaikkei tehnyt mieli, ja illalla yritin syödä kevyemmin. Valtava iltanälkä ja mieliteot minulle iltaihmisenä siitä tuli. Sitten lopulta aloin tehdä niin kun kehoni käskee, eli aamulla vain kahvi & hedelmä, lounaalla kevyttä salaattia tai keittoa, ja illalla kunnon ateria. Johan loppui iltanälkä, kun illalla sai oikeasti täyttävää ruokaa![/quote]

Mä taas vedin illalla kaikki mahdolliset sapuskat jääkaapista kun yritin pärjätä kolmella ruoalla/pvä. Verensokeri laski ja kiukkunälässä sitten söin takki päällä jääkaapilla seisten kaikki porkkanoista karjalanpiirakoihin mitä irti vain lähti. Kokeilemalla se selviää mikä on itselle toimivin tyyli :) Hyvä me!

Vierailija
51/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se ihan varmaa, että ne kaikki pärjäävät sillä kolmella aterialla? Itse olin kavereiden luona viikonloppua viettämässä ja heille oli tärkeää, että eletään tuollaisessa kansainvälisesssä ruokailurytmissä. Lounas oli klo 11:30 ja joskus kolmen jälkeen lähdettiin vielä pyöräilemään koko porukalla (minua ainakin heikotti!). Missään nimessä ei saanut lapsetkaan ottaa lounaan jälkeen mitään välipalaa koska sitten ei ole nälkä päivällisellä. Minulla oli hirveä nälkä mutta onneksi laukusta löytyi energiapatukka ja lapselle hedelmä. Päivällistä alettiin tehdä viiden jälkeen ja siinä vaiheessa kaikki närkkivät tarvikkeistä jotain suuhunsa, koska lounaasta oli kulunut jo melkein kuusi tuntia. Lapset söi ennen ruokaa pöydästä kaiken mitä käsiinsä saivat, mutta pääasia että heillä ei välipaloja oteta!

Vierailija
52/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa papujen tai muun proteiinin puute tekee liikkuessa nälän , ellei syö tiheästi.

Vierailija
53/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun normaali päivä:
Klo 6 puuroa, marjoja ja raejuustoa tai maitorahka+hedelmä
Klo 9 hedelmä
Klo 12 lämmin ruoka tai ruokaisa salaatti
Klo 16.30-17 ruisleipä päällisten kanssa tai maitorahka+hedelmä, jos treeni alkaa viiden kuuden maissa. Jos treenit alkaa seiskan jälkeen niin syön lämpimän ruoan
Klo 20-21 lämmin ruoka/ruokaisa salaatti tai iltapala riippuen kumpaa söin ennen treeniä.
Ja laihdun tällä ruokavaliolla.

Vierailija
54/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitto mobiili hukkaa rivinvaihdot...

Vierailija
55/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tyyli Hollannissa: aamupala, kevyt lounas (esim. keitto ja sämpylä) ja kunnon päivällinen klo 18.

Vierailija
56/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 10:44"]

onko se ihan varmaa, että ne kaikki pärjäävät sillä kolmella aterialla? Itse olin kavereiden luona viikonloppua viettämässä ja heille oli tärkeää, että eletään tuollaisessa kansainvälisesssä ruokailurytmissä. Lounas oli klo 11:30 ja joskus kolmen jälkeen lähdettiin vielä pyöräilemään koko porukalla (minua ainakin heikotti!). Missään nimessä ei saanut lapsetkaan ottaa lounaan jälkeen mitään välipalaa koska sitten ei ole nälkä päivällisellä. Minulla oli hirveä nälkä mutta onneksi laukusta löytyi energiapatukka ja lapselle hedelmä. Päivällistä alettiin tehdä viiden jälkeen ja siinä vaiheessa kaikki närkkivät tarvikkeistä jotain suuhunsa, koska lounaasta oli kulunut jo melkein kuusi tuntia. Lapset söi ennen ruokaa pöydästä kaiken mitä käsiinsä saivat, mutta pääasia että heillä ei välipaloja oteta!

[/quote]

On se aika varmaa että terveet ihmiset pärjää 3:lla aterialla, siitä on osoituksena lukuisat kokonaiset kansakunnat joissa välipalojen syöminen ei ole tapana. En usko että suomalaiset on mitenkään poikkeuksia, että täällä osa vaatisi välipaloja.

Mutta selvää on, että tottumuskysymys tuo on, ja jos on tottunut syömään välipaloja niin kyllähän siinä tulee nälkä ja jopa huono olo (verensokerin lasku) ellei saa niitä välipalojaan. Kestää jokusen viikon totuttaa itsensä välipalattomuuteen, jos siis haluaa totuttaa. Se että tuollaisen vierailun aikana tulee ikävä olo ja nälkä kun ei saa välipaloja, ei kerro ettei 3 ateriaa voisi sopia hyvinkin - se vaatisi vain tottumista. 

Meillä vielä huomattavasti pidemmät ateriavälit: arkisin aamupala klo 7.30, lounas klo 13, päivällinen klo 20-21. Näin syö kouluikäiset lapset ja aikuiset eikä kellään ole ateiroiden välillä nälkä.

Vierailija
57/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen aikaisin monet syövät päivällisen. Meillä se on aina kello 19.00 ja pöydässä istutaan yleensä vähintään puolitoista tuntia eli telkkari aukaistaan, kun iltauutiset alkavat klo 20.30.

Aamiainen on 7.30, sen laittaa mieheni. Lounaan lapset syövät koulussa, me setelillä jossain ravintolassa. Lapset syövät välipalan, kun tulevat koulusta(viikkolistan mukaan yksi tekee, välipalan, toinen hoitaa tiskikoneen ja kolmas käy kaupassa pikku ostokset kuten maitoa ja leipää).

Miehen kanssa otetaan kahvit, kun tullaan töistä ja illalliselle kokoonnutaan klo 19.00 Minä teen pääsääntöisesti ruuan, lapset hoitaa pöydän kattamisen ja jälkisiivouksen. Aina on pieni alkupala, pääruoka ja pieni jälkkäri.

Vierailija
58/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti!

jos syö 5 krt vuorokaudessa niin kerrallaan ei kärsi ottaa kuin lusikallisen

Itse en syö kuin 3 krt päivässä, ei vaan ole tarpeen

Vierailija
59/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 12:33"]

Hyvä pointti!

jos syö 5 krt vuorokaudessa niin kerrallaan ei kärsi ottaa kuin lusikallisen

Itse en syö kuin 3 krt päivässä, ei vaan ole tarpeen

[/quote]

Mä syön 2 kunnon lämmintä ateriaa, aamupallalla puuroa, iltapalakin saa mahan sopivasta täyteen, syön 5 krt/päivässä. Riippuu aktiivisuudesta kuinka paljon tarvitsee ruokaa ja ruoan laadusta, kuinka paljon sitä voi syödä. Vertaa 300g sipsejä tai kasa porkkanoita, kummassa on enemmän kaloreita?

Vierailija
60/133 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuin kulkea kadulla niin näkee miten ihmiset vetää koko ajan jotain suuhunsa; patonki suussa juostaan bussin perässä... en ymmärrä moista, onko heillä koko ajan nälkä että pitää syödä vai onko olevinaan niin kiire että ei ehdi hetkeksi istahtaa ja syödä aloillaan istuen.

Itse en syö koskaan kulkiessani, ja en voi sietää sitä kun esim julkisten kulkuvälineiden penkit on aina ruuan muruissa ja kahvin roiskeissa. Niin ja sit tietty ne roskat jätetään ympäriinsä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi