Miksi Suomessa syödään 5 ateriaa per päivä, kun muualla pärjätään 3-4:llä
Esim. ollessani Englannissa au pairina päivä oli tyypillisesti syömisten suhteen tällainen:
klo 8.30 aamiainen (paahtoleipää, muroja)
klo 12-13 lounas (saattoi olla pelkkä ruokaisa leipä ja hedelmä)
klo 17-18 päivällinen
Ja tässä kaikki, myös lapsilla. No aikuiset tosin saattoivat siemailla teetä vielä illalla telkkaria katsellessaan.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2012 klo 17:10"]Kasvis ja kasvis...
Jos oletan, että painat 60kg, ei päivittäinen proteiinin tarpeesi täyty.
Rasvaton massasi olkoon nyt 52kg, joten tarvitset 104g proteiinia päivässä. Tämä tarkoittaa yhtä kiloa(1kg) korkeaproteiinista ruokaa, kuten raejuustoa. Joten sinun tulisi syödä rahkaa/raejuustoa tms noin 700g/päivä + muut ateriat(mielellään kalaa/kanaa).
[/quote]
Miten sä oikein lasket... Ensinnäkään proteiinia ei tarvi 2g per painokilo. Proteiinia kertyy monesta jutusta, eikä kenenkään normaalin sekasyöjän tarvi sitä protskua mättää.
Italiassa syödään kyllä ainakin 4-5x:
- aamukahvi ja croissant tms
- lounas
- välipala kun tullaan koulusta/töistä
(- aperitivo tai jäätelö ainakin viikonloppuisin kesällä )
- illallinen klo 19
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:37"]
En tajua miten joku JAKSAA tehdä kaksi lämmintä ruoka-ateriaa PÄIVÄSSÄ!
Yksi ruoka-ateria on jo tarpeeksi työläs ja aikaavievä operaatio.
Minä teen näin:
Tuhti aamupala kello 7.
Kahvitauko kello 9-10
Lounaaksi kevyt välipala kello 11-12 esim leipää, banaani jne.
Kahvitauko kello 14
Päivällinen kello 17-18 jolloin on tuhti ateria, salaatteja, lisukkeita jne.
Iltapala kello 21-22. Leipää ja jotain.
HUH HUUH, mutta että pitäisi ruveta kello 11-12 tekemään oikeata ruokaa.. ei ei ei. Edelleen olen hengissä vaikka näin olen elänyt 40 vuotta..
[/quote]
Nyt kun me ollaan miehen kanssa kotitoimistolla molemmat teen joka päivä meille lounaan:
- ruokaisan salaatin, keiton tai vaikka lämpimiä voileipiä
Lisäksi syödään illalla lämmin ateria. Ei tuohon lounaan tekoon montaa minuuttia mene...
[quote author="Vierailija" time="07.04.2010 klo 10:50"]Aamulla kahvi ja pala patonkia tai croissantti.
Lounaaksi kevyt ateria
Illalla n. klo 19-20 tukeva illallinen, monesti kolme ruokalajia + välijuustot.
Ja Euroopan hoikimmasta päästä ovat ranskalaiset. Aikuiset ei napostele koskaan.
[/quote]Sinähän sen tiedät miljoonien ihmisten ruokatavat? Kaupunkihipsterin ruokailua ei voi verrata esim. maanviljelijän ruokaluihin jne. Tämmöisillä palstoilla vain pätevät ne ensinmainitut ja kansan syvät rivit syövät ja juovat aivan eri määriä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 16:37"]
En tajua miten joku JAKSAA tehdä kaksi lämmintä ruoka-ateriaa PÄIVÄSSÄ!
Yksi ruoka-ateria on jo tarpeeksi työläs ja aikaavievä operaatio.
Minä teen näin:
Tuhti aamupala kello 7.
Kahvitauko kello 9-10
Lounaaksi kevyt välipala kello 11-12 esim leipää, banaani jne.
Kahvitauko kello 14
Päivällinen kello 17-18 jolloin on tuhti ateria, salaatteja, lisukkeita jne.
Iltapala kello 21-22. Leipää ja jotain.
HUH HUUH, mutta että pitäisi ruveta kello 11-12 tekemään oikeata ruokaa.. ei ei ei. Edelleen olen hengissä vaikka näin olen elänyt 40 vuotta..
[/quote]
Nyt kun me ollaan miehen kanssa kotitoimistolla molemmat teen joka päivä meille lounaan:
- ruokaisan salaatin, keiton tai vaikka lämpimiä voileipiä
Lisäksi syödään illalla lämmin ateria. Ei tuohon lounaan tekoon montaa minuuttia mene...
[/quote]
Miten sä jaksat vääntää ja tiskata koko ajan? Kyllä kerta päivässä saa riittää!
Minulla on tuttava joka asuu New York Cityssä. Olin aina hieman hämilläni ja jotenkin huolestunut hänestä, että miten hän voi elää sellaisessa paikassa päivästä toiseen.. kunnes eräänä päivänä lähdin tapaamaan tätä tuttavaa ja sai nähdä sitä jokapäiväistä elämää siellä. Siis tuttava asuu lähellä Manhattania ja EI LAITA KERTAAKAAN VIIKOSSA RUOKAA!
Aamupalan syö mennessään töihin, matkalla jostain kojutyylisestä ostaa "aamupalan". Juomat/kahvit työpaikalla, käy syömässä lounaan ravintolassa JOKA PÄIVÄ.. työpäivän jälkeen syö ruokansa RAVINTOLASSA JOKA PÄIVÄ! Terveellistä ravintolaruokaa, salaatteja, hedelmiä ja kaikenlaista. Ja rahaa näyttää riittävän... hänellä ei ole edes keittiötä koko asunnossaan, ei ainuttakaan soppakattilaa tai paistinpannua. Jääkaappi on ja siellä jotain pientä purtavaa, mutta mitään RUOKAA siellä ei ole..
Huoh, helpompaa tuollainen elämä on kuin koko ajan tehdä kaikki itse.. että silleen!1
Ja minä olen syönyt kolme kertaa klo 15 mennessä, toiset kolme kertaa ennnekuin silmät menee kiinni. Kukin tyylillään.
Proteiinia, rahkaa, raejuustooa, rahkaa, kananmunia, rahkaa, raejuusto, rahkaa, raejuustoa, rahkaa, raejuustoa
Tämäkö on sitä terveyttä
Brititkään eivät ole kovin hoikkaa kansaa, joten en tiedä onko sillä niin suurta merkitystä, syökö viisi vai kolme kertaa päivässä, kunhan ei päivittäinen kalorimäärä ylity.
Ei ruokaa ole pakko änkeä suuhun. Minä syön varmaan 2-3 ateriaa ja pari hedelmää välipaloina. Ihan perusterve olen. En näe nälkää.
Itse pärjään kolmella aterialla, eli aamupala, lounaspala ja illallinen. Lapseni syö 5-6 ateriaa päivässä. Ja tosiaan lapsi on laiha. En kestä nälkäistä lasta kuunnella joten ruokaa on oltava saatavilla.
Pituus: 190 cm
Paino: 60 kg
Eli perus lihaksikas atleetti olen
joo elikkäs mun syömiset on joka päivä
06:00 Aamupala (2 kananmunaa, paketti pekonia, terttu tomaatteja, puoli kiloa puuroa, pari desiä mysliä, kolme kinkkujuusto leipää majoneesilla, puoli litraa raakapuristettua appelsiinimehua)
08:30 Välipala (2-3 leipää, kahvia, leivoksia, hedelmiä)
10:00 Kahvitauko (keksejä, kahvia, maitoa, sokeria yms.)
11:30 Lounas (pääateria, lisukkeet, jälkiruoka, kahvi n. 1500 kcal)
13:30 Välipala (2-3 leipää, kahvia, leivoksia, hedelmiä, joku patukka ja karkkia ehkä)
14:00 Kahvitauko (keksejä, suklaata, kahvia, maitoa, sokeria yms.)
16:30 Päivällinen (tuhti pääateria, tuhdit lisukkeet, tuhti jälkiruoka, runsaasti kahvia n. 2500 kcal)
18:00 Välipala (2-3 juustolla ja kinkulla täytettyä leipää, kahvia, leivoksia yms.)
19:30 Grillausta ulkona tai talvisin ulkotulilla (paketillinen makkaraa, 1-2 olutta (arkisin), pihvejä, hotdogseja, coleslaw-salaattia, paistettuja perunoita yms.)
21:30 Iltapala (leipää, puuroa, hiutaleita, pihlajanmarjoja, lakkahilloa, mustikoita, puolukoita, omega3-rasvahappojen tankkausta yötä varten, magnesium-tabletin nauttiminen, banaani, lihapiirakka (kinkkuleikkeellä, sinappisuolakurkkusalaatilla, majoneesilla, ketsupilla ja emmental-juustolla), palautusjuoman nauttiminen (proteiinia 100g)
22:00 Nukkumaanmeno
Oksennus on lähellä kun tätä itsekin ajattelee, mutta näin sitä mennään päivästä toiseen..
Olen yksineläjä, pärjään 1 lämpimällä aterialla, en tarvitse 6 ateriaa, 4 riittää mainiosti. Aamulla ei ole kovin nälkä, paahtoleipä, kahvi ja jogurtti/rahka riittävät. Raskasta lounasta en syö kotona enkä töissä, yleensä leipää ja hedelmiä, klo 17 sitten päivän ruoka, iltakahvin kanssa joku leivonnainen tai keksi, napostelua en harrasta. Painokin on pysynyt kuosissa, ruokavaliossani voisi olla enemmän hedelmiä ja vihanneksia.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2012 klo 16:45"]aamulla 05:30-12:00 : Raejuusto 400g, kahvi, kananmuna & leipä.
kahvitauolla 09:00 : kahvia, joskus leivän.
lounastauolla 11:00 : normi ruoka + 400g raejuustoa tai rahkaa.
kahvitauolla 14:00 : Kahvi+ 100g raejuustoa/rahkaa tai leipä
Päivällinen 16-18:00: perus ruoka + 250-400g raejuustoa ja annos proteiinilisäravinnetta"
Urheilusuoritusten jälkeen 19-22:00: Palautusjuoma + raejuustoa ~250g + leipää
Iltapala: 22-02:00 : Leipää n. 4-6 ruispalaa.
Tämmösillä mennään arkipäivisin, viikonloppuina syön miten sattuu ja ylipainoa ei ole kertynyt.
Rasvaprosentti 8%, mittautin 1,5kk sitten.
Hemoglobiini 168 (g/l)
Pituus 182,5cm
Paino 71,4
[/quote]
Mitä hittoa? Sinä jos et saa syöpää noista vähärasvaisista maitotuotteista niin jo on kumma.