Paljonko miehesi pitäisi tienata että jäisit KOTIÄIDIKSI?
Mies sai tuntuvan palkankorotuksen ja mielessä pyörii omien tuntien vähentäminen, opiskelu ja lyhyemmät päivät, kuntosalilla roikkuminen ja lapsien kanssa paremmin jaksaminen...
En tosin jaksanut vauva-aikojakaan puurtaa kuin sen reilun vuoden kotona. Teen itsekin aivotyötä ja olen kohtuullisen hyvin palkattu ellen hyvätuloisen rajalla. Kannattaisiko kokeilla pari vuotta kokonaan ilman töitä, toki samalla opiskellen omaan alaan liittyviä opintoja yliopistolla?
Kommentit (88)
siitä maksaa vielä n. 280€ elatusmaksuja isommista lapsistaan. Meillä yksi yhteinen. Asumismenot/lainojen korot yhteensä n. 700€/kk. Päälle tietty muut pakolliset menot ja ruuat, ja isompien lasten menot, ei sillä jäljelle jäävällä rahalla paljoa juhlita.
Jos nettopalkka olisi ollut 2300-2500 kieppeillä, olisin voinut hyvin jäädä kotihoidontuelle.
Miten niin en ole kotiäiti?? Mikäs sitten? Milloin sitten on kotiäiti???
Ei ole työpaikkaa odottamassa..
ole meillä ainakaan merkitystä vaikka nyt tosiaan alkaa rahat loppumaan. Olen ollut kotona miltei yli kolme vuotta. Kaksi lasta 1,5v ja 3vuotiaat ja olen jo valmis palaamaan takaisin töihin. Mutta jos mieheni tienaisi enemmän, ehkä noin 5000 euroa voisin mennä takaisin töihin 50 prosenttiseksi enkä 80 prosenttiseksi niin kuin nyt aion mennä.
Odotan innolla tammikuuta ja töihin paluuta. Kotiäitinä en halua olla koko elämääni. Kolme vuotta riitti minulle hyvin ja oikeasti uskon olevani parempi ja kärsivällisempi äiti töihin palattuani. Tällä hetkellä on pinna joskus kireällä uhmakohtausten ja takoituksellisen sotkemisen iskiessä.
mä en aio jäädä kotiäidiksi, oon äitiyslomalla nyt, mutta ku loma loppuu, meen töihin. Jaksan paljon paremmin kotona, ku saan tehdä jotain muutakin kuin pestä kakkapyllyä toisen perään. Ja ku oon kotona 3pienen kans (vanhin 2v) ni oletus on, että teen kaikki kotityöt myös vkonloppuina, eli mulla ei tuu siinäkään vaihtelua, että saisin viikonloppuna olla vähemmällä vastuulla kodista, ihan kuin mies ei jotenkin oivaltaisi sitä, että oon täällä kotona meidän yhteisten lasten takia ja siis oon kiinni tässä rumbassa 24/7....
mutta, jos olisi pakko, voisin jäädä vaikkapa siihen asti että nuorimmainen täyttää 5v. Miehen tulojen pitäisi tietysti sitten nousta vähintään 2000€/kk.
ulkomaankomennuksella 5000 euroa nettona kuussa. Plus työnantaja maksoi vuokran ja muut kulut.
Ei riittänyt. Halusin töihin.
en halua olla toisesta riippuvainen ja lisäksi en ole valtion rahoilla suorittanut yliopistotutkintoa jäädäkseni kotiin pitkiksi ajoiksi. Turhautuisin ilman älyllisiä haasteita ja sitten ei olisi kivaa kellään.
Lapset pidän hoidossa/koulussa lyhyempää päivää ja opiskelen päivisin, joten työnsaantimahdollisuudet parin vuoden päästä ovat siltä osin hyvät. Täytyy laittaa mies maksamaan jotain eläkevakuutusta minulle, kiitoksia ideasta.
Miestä pitäisi ainakin vaihtaa, koska oma mieheni ei haluaisi kotiäitiä vaimokseen.
Aika kaukaa pitää miettiä kun ei yhtään tiedä millainen sen miehen pitäisi muuten olla jotta se suostuisi tuohon kuvioon, ja sitten vielä että minkälaiset tulot pitäisi olla jotta minä voisin kuvitella luopuvani omasta ammatillisesta elämästäni kokonaan, mahdollisesti loppuiäkseni (olettaen siis ettei ole mitenkään itsestään selvää saada sitten kypsemmällä iällä mielekästä työtä, kun ainoa elämänkokemus on perhe-elämästä).
käteen pitäisi jäädä ainakin 7.000 e/kk että jäidin kotiin. Nyt jää tuo 7500 e/kk käteen, kun kummatkin käy töissä. En haluaisi kauheasti elintasoa laskea. Periaatteessa onnistuisi hetikin, jos mieheni vaihtaisia töitä. Jos jään vielä äitiyslomalle, aion venyttää töihin paluuta vuodella/kahdella. Nyt olen mennyt kahden ensimmäisen äitiysloman jälkeen heti, kun on pitänyt.
meillä mies "tienaa" 200e/kk, opiskelee siis uuttta ammattia. Minä olen kotona kolman lapsen kanssa.
lapset? Kannatan stressittomampaa elamaa.
Meillä minä olin kotona, vaikka mies tienaa vain 2500€ kuukaudessa bruttona, tonni meni asunto- ja autolainaan kuukaudessa. Pärjäsimme, tein kotona paljon itse.
Sitten kokeilin työttömänä oloa, onhan mulla aika hyvä ansiosidonnainen, ei suurta pudotusta äippärahaan. Mutta työkkäri ei antanut olla kotona, vaan patisti kurssille 2kk työttömyyden jälkeen. Siinä piti hoitopaikat hakea ja muuta sähklinkiä. Onnetonta, 4 kk kurssi ja olimme todella tiukoilla, sukulaiset auttoivat rahallisesti.
Sitten pääsin töihin ja talous rullaa lähes samalla tavalla kuin olisin ollut kotona. Nyt ostetaan pakasteita ja puolivalmiita ruokia, toisen auton kulut suuret, hoitomaksut vievät lähes 500€ kuussa.
Yhteenvetona totean, että parhaiten pärjäsimme kun olin äippälomalla ja mies töissä. Kun molemmat ovat töissä, kuluja on tullut paljon lisää, käytössä olevan rahan määrä ei ole kuin 300€ kuussa enemmän, se kuluu ylimääräisiin lastenvaatteisiin, työpaikan ruokalaani ja minun vaatteisiini.
Toi mies töissä, lapset hoidossa ja minä jollain työkkärin kurssilla oli kaikkein kamalin vaihe, tulot samat kuin äippäloma-aikana, mutta kulut olivat jo samat kuin työssäkäyvillä hoitomaksuineen.
kotiäidiksi ja välillä asiaa mietinkin, mutta jotenkin asia ei houkuttele. Mies reissaa työkseen paljon, joten olisihan arki ehkä sujuvampaa, mutta toisaalta taas haluan itse tienata omat rahani ja pitää asemani työelämässä.
minä jäisin ehdottomasti kotiin, ja ylipäänsä olisin valmis kitkuttamaan aika pienillä tuloilla saadakseni olla lapsen kanssa kotona. Mutta se ei ole mahdollista.
Mutta siis loppupeleissä kyse on minusta siitä, miten _itse_ asian koet, kukaan muu ei voi tietää mikä on sinulle ja perheellesi oikea ratkaisu.
mutta mä kotona treidaan pörssissä ja teen monta tonnia kuussa nettoa lisää, vaipanvaihtojen välissä. Nää hommat pitää vaan osata, turha sitä muuten on kotona roikkua.
Terkkuja vaan, kärpäne
Minun mieheni ansaitsee 4300 €/nto/kk. Minä en käy töissä. Olen ehkä paljolti ulkonäköni turvin päässyt tähän asemaan ja siitä on moni kanssa sisar kateellinen. Onneksi minulla on muutama samassa asemassa oleva ystävä, joiden kanssa vietän paljon aikaa paremmissa kahviloissa, shoppaillen laatukaupoissa, yms. ei siis missään chittimarketissa tuulipuvussa kirkuvien penskojen kanssa.
Nim: Cosmopolitan
Ansaitsen 3500 €/kk ja olin kotona lapsen kanssa 1v8kk.
meillä on omat rahat kummallakin, eikä miehen tienestit vaikuta minun elämääni.