Itsepuolustus tositilanteessa
Heti alkuun pahoittelen, jos tulee kirjoitusvirheitä tms. sillä kirjoitan puhelimella.
Eli asiaan, oletteko koskaan joutuneet tilanteeseen jossa olette joutuneet puolustamaan joko itseänne tai jotain muuta ihmistä/eläintä/omaisuutta? Mitä olette tehneet tässä tilanteessa?
Katsoin tuossa elokuvaa ja tappelukohtauksessa tuli mieleen että onko esimerkiksi minulla, suht hoikalla naisella, jolla ei lihaksia löydy nimeksikään ja itsevarmuuskin varmasti häväisi tuhka tuuleen jos joku jääkaappi-pakastin-yhdistelmän kokoinen ukko kävisi liian tuttavalliseksi vaikkapa klo 3 aikaan yöllä baari-illan jälkeen? Onko siinä vaiheessa enää mitään tehtävissä?
Äitini on opettanut että jos joku käy päälle niin potkaisu polveen tai klassisesti haaroväliin tai todella pahassa tilanteessa sormet silmiin.
Olen miettinyt jonkun kamppailulajin aloittamista, jo pelkästään hartiavaivojen vuoksi. Esim potkunyrkkeily kuulemma auttaa hartia ja niskavaivoihin, mutta opiskelijana rahatilanne on sellainen että ihan hetkeen ei ole varaa siihen.
Myönnän sen että viimeaikoina on tullut hieman turvaton olo jo pelkästään asuinalueen vuoksi. Tilannetta "helpottaa" se että omistan koiran joka on jo rodultaan varautunut oudosti käyttäytyviä ihmisiä kohtaan ja heti reagoi jos itse jännityn.
Kommentit (171)
Olen reissannut ympäri maailmaa ja pärjännyt tiukoissakin tilanteissa, minulle ei ole koskaan tapahtunut pahaa. Kuten eräs jo sanoikin, että ennakoiminen ja huomaamattomana pysyminen on se juttu. Kävelen myös päättäväisen oloisesti. Jos joku lähtisi seuraamaan minua, huomaisin sen, koska silmät löytyy ns selästäkin.
Olen joutunut tappelutilanteisiin miesten kanssa, hyvin usein miehetkin perääntyvät kun huomaavat ettei nainen peräänny ja tappeluksi menisi. Minussa on myös vähän varttihullun vikaa, eli kun alan puolustautumaan, tappelen viimeiseen saakka. Olen käynyt karatessa, kickboxingissa ja aikidossa. Eniten hyötyä on ollut aikidosta, väistäminen ja heitot tulevat selkärangasta. Kickboxingista on ollut vähiten hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:29"]Olen reissannut ympäri maailmaa ja pärjännyt tiukoissakin tilanteissa, minulle ei ole koskaan tapahtunut pahaa. Kuten eräs jo sanoikin, että ennakoiminen ja huomaamattomana pysyminen on se juttu. Kävelen myös päättäväisen oloisesti. Jos joku lähtisi seuraamaan minua, huomaisin sen, koska silmät löytyy ns selästäkin.
Olen joutunut tappelutilanteisiin miesten kanssa, hyvin usein miehetkin perääntyvät kun huomaavat ettei nainen peräänny ja tappeluksi menisi. Minussa on myös vähän varttihullun vikaa, eli kun alan puolustautumaan, tappelen viimeiseen saakka. Olen käynyt karatessa, kickboxingissa ja aikidossa. Eniten hyötyä on ollut aikidosta, väistäminen ja heitot tulevat selkärangasta. Kickboxingista on ollut vähiten hyötyä.
[/quote]
Lol. Voit uskoa tuohon niin niin pitkään kun joku päättää tehdä sinulle jotain. Naisena suosittelen perääntymään tilanteesta enkä ottaman turpaan. Hyökkääjällä ei ole välttämättä käsitystä tasa-arvosta saati omantunnontuskia murskata heikko nainen. Jos käyttää täyttä voimaa niin kannattaa pelätä henkensä puolesta
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:29"]Olen reissannut ympäri maailmaa ja pärjännyt tiukoissakin tilanteissa, minulle ei ole koskaan tapahtunut pahaa. Kuten eräs jo sanoikin, että ennakoiminen ja huomaamattomana pysyminen on se juttu. Kävelen myös päättäväisen oloisesti. Jos joku lähtisi seuraamaan minua, huomaisin sen, koska silmät löytyy ns selästäkin. Olen joutunut tappelutilanteisiin miesten kanssa, hyvin usein miehetkin perääntyvät kun huomaavat ettei nainen peräänny ja tappeluksi menisi. Minussa on myös vähän varttihullun vikaa, eli kun alan puolustautumaan, tappelen viimeiseen saakka. Olen käynyt karatessa, kickboxingissa ja aikidossa. Eniten hyötyä on ollut aikidosta, väistäminen ja heitot tulevat selkärangasta. Kickboxingista on ollut vähiten hyötyä. [/quote] Lol. Voit uskoa tuohon niin niin pitkään kun joku päättää tehdä sinulle jotain. Naisena suosittelen perääntymään tilanteesta enkä ottaman turpaan. Hyökkääjällä ei ole välttämättä käsitystä tasa-arvosta saati omantunnontuskia murskata heikko nainen. Jos käyttää täyttä voimaa niin kannattaa pelätä henkensä puolesta
[/quote]
Mistä sinä oletat että ne tappelut miesten kanssa on olleet jotenkin leikkitappeluita? Kyllä minua on nakottu huoneen päästä päähän ja oon sylkenyt verta, minua on vedetty turpaan ja potkittu. Luuletko tosiaan että miesten välinen tappelu päättyy aina kuolemaan? Painimisesta siinä usein on kyse.
Ja jos et itse ole koskaan napsahtanut, et voi tietää mitä siinä tapahtuu. Mä en lopeta sitä tappelemista ennenkuin saan järkeni takaisin. Luuletko ettei se varttihulluus voi naisiin iskeä?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:39"]Jätkä äkkiä maahan ja rautoihin ja sähköiskusarjaa selkään... taidat olla ihan pikkusen vajaa ja halluissa. Kuinkas monella mimmillä on joku sähkölamautuin ja käsiraudat käsilaukussa, jos otetaan tuossa päivällä tai illalla tai yöllä sadan naisen otos kadulta tai yökerhosta? Lasketaan virkapukuiset pois, kun ei tässä nyt keskustella kuitenkaan poliisin, sotilaan tai vartijan ammatin varjopuolista (tai eduista, sanois joku väkivallasta nauttiva).
[/quote]
No raiskaajan pistäminen rautoihin ja sähkölamauttimella rankaisu sen jälkeen on hyvä tapa pistää mies, joka luulee olevansa joku maailman hallitsijasukupuolen edustaja, aloilleen. Ja nimenomaan niin että nainen, joka yritetään raiskata, tekee sen. Koko raiskauksen idea on siinä, että nainen ei pärjää. Enkä tällaista voi suositella muuta kuin naiselle, joka on jo kehittynyt hyväksi taistelijaksi. Rautoja voi kantaa hyvin taskussa, niitä voi käyttää myös seksivälineenä sitten toisessa tilanteessa :) Lamauttimen kantaminen varmaan vaatisi lainsäädännön muutoksen. Se oikeus pitäisi koordinoida kuitenkin vain nuorille naisille.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:29"]Olen joutunut tappelutilanteisiin miesten kanssa, hyvin usein miehetkin perääntyvät kun huomaavat ettei nainen peräänny ja tappeluksi menisi. Minussa on myös vähän varttihullun vikaa, eli kun alan puolustautumaan, tappelen viimeiseen saakka. Olen käynyt karatessa, kickboxingissa ja aikidossa. Eniten hyötyä on ollut aikidosta, väistäminen ja heitot tulevat selkärangasta. Kickboxingista on ollut vähiten hyötyä.
[/quote]
Käytännössä vastustajan nopea ohjaaminen kyvyttömään tilaan on tärkeintä, kickboxing toimii hyvänä lisänä. Lisäksi naisten tulisi oppia myös hyökkääminen ja esim. päällekarkaajan rankaisu (se on toisaalta laitonta, mutta tehokas tapa tehdä asia selväksi, eikä siitä helposti tule sanktioita, jos päällekarkaaja ei saa pysyviä vammoja).
Mitä luulette olisko leluaseesta mitään pelotetta? Sellanen pienehkö vesipyssy vaikka jonka spreijaa mustaksi ja pitää povarissa ja takkia auki niin että sen saa helposti käsiin. Sitten vaan uhkaavassa tilanteessa raivokas asenne ja ase esiin povarista ja huutaa että nyt kuolette jos askelkaan tulee lähemmäs. Sitten perääntyen sivutielle ja pakoon.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"]
Joskus kävellessäni baarista kotiin joku narkki alkoi hyppelehtiä ympärilläni ja kamapäissään koitti potkia minua jalkoihin ja käydä kiinni. Vaikka mies oli melko ruipelo
[/quote]
Ruipelot ja pitkäjalkaiset saavat potkuihinsa järkyttävän vipuvarren. Yksi tuollaisen laihan pitkän narkomaanin potku voi tyrmätä. Tykkäävät potkia öisin roskapönttöjä ja katulyhtyjä. Samalla jalat kovettuvat ja tarkkuus paranee. Voi vain kuvitella kumpi voittaa. Tottunut roskiksia ja tolppia potkinut narkomaani vai joku typy...
Ihan oikein teit.
Aika karua, mutta itse olen joutunut viime aikoina miettimään samaa. Lähelleni avataan maahanmuuttajien vastaanottokeskus ja suoraan sanottuna hirvittää.
Olen nuori, nättikin nainen ja tällä hetkellä ainakin viikonloppuisin aktiivisesti baareissa viihtyvä. Saa nähdä uskaltaako pian enää kävellä yöbusseista yksin kotiin.
Minulta vaurioitui sarveiskalvo ja näkö heikentyi kun kerran tanssilavalla puristin kohtalokkaasti tisseistä.
En yrittänyt raiskata tai mitään. Sen jälkeen iski polvella munille ja kyynerpäästä sain korvaan. Sairaaltasta heräsin silmä veressä.
Tekijää ei saatu kiinni koskaan. Miettikää nyt helvetti vähän sitä kynsimistä oikeasti. Onko oikein että näkö viedään?
-kynsitty
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:52"]Minulta vaurioitui sarveiskalvo ja näkö heikentyi kun kerran tanssilavalla puristin kohtalokkaasti tisseistä.
En yrittänyt raiskata tai mitään. Sen jälkeen iski polvella munille ja kyynerpäästä sain korvaan. Sairaaltasta heräsin silmä veressä.
Tekijää ei saatu kiinni koskaan. Miettikää nyt helvetti vähän sitä kynsimistä oikeasti. Onko oikein että näkö viedään?
-kynsitty
[/quote] Millä oikeudella kähmit toisen tissejä?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:13"]
Todellisuus on se, että suurimmasta osasta ihmisistä ei ole yhtään mihinkään tositilanteessa, oma karaten opettaja sanoi että paras itsepuolustuskeino on nopeat jalat ja tilanteesta poistuminen.
[/quote]
Paska karaten opettaja. Oikea mestari ei koskaan harjoittele karatea joka ei toimi.
Minun mieheni harjoittelee oikeaa karatea. Käytännössä opettajasi sanoi että menkää harrastamaan juoksua...
Ei mitään järkeä.
[/quote]Neuvo on paljon fiksumpi kuin luuletkaan, jos viitsit hetken miettiä neuvoa pikkuisen syvällisemmin. Toki se on paljon vaadittu tälläisellä räyhäfoorumilla, mutta kyllä sinullekin se aukeaa ehkä, moni muu sen ymmärsi.
[/quote]
Ap kysyi puolustautumista. Tuo on ennakointia ja pakoon lähtöä.
Ap kysyikin että entä jos ei pääse pakoon. Hölmökin osaa paeta paikalta. Jotenkin typerää lukea typerää neuvoa. Itsestäänselvää. Mitä karateen tulee niin se toimii. Ei tarvitse paeta.
Jos ammattikoulussa opettaja sanoo että tämä muuraustyyli ei toimi ja on parempi hankkia ulkomaalta työntekijä niin vittuako sitä harjoittelemaan. Hä?
Helvetin hölmöläinen.
En tiedä miten itseäni puolustaisin jos joku kimppuun kävisi. Olen ollut tiukoissa tilanteissa Croydonissa, Belfastissa ja Turussa. Muistan vain sen kamalan paniikin.
Istuin Turun linja-autoasemalla ja vieressä oli mies jolla oli puukko kassissa. Kun huomasin puukon, en pystynyt lähtemään, kun tuntui että jalat eivät kantaneet. Oli pakko odottaa, rauhoittua ja ottaa jalat alle.
Croydonissa minua taas ahdisteli sellainen puukoilla varustettu pikkupoikajengi. Britanniassa oli silloin paljon tapauksia että nuoret olivat puukottaneet ihmisiä kuoliaaksi. Minun tilanteessa paikalle onneksi lipuntarkastajat, enkä ehtinyt kuin vähän pelästyä.
Belfastissa taas olin yöllä eksynyt kaupungille ja törmäsin paikalla olevaan autoon, jossa oli aseistautuneita miehiä. Tuostakin muistan vain sen paniikin kun taakse katsomatta kävelin täysillä pois ja mietin että ammutaanko minut nyt.
Näissä mistään ei minuun koskettu fyysisesti, vain uhka oli olemassa. Olen vaan usein miettinyt että pitäisikö 'hankkia' joku itsepuolustustaito.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:00"]
Millä oikeudella kähmit toisen tissejä?
[/quote]
Ei siitä pidä sentään repiä naamaa!
Minäkin olen puristellut tanssilavoilla perseitä ja kas, mustasukkainen poikaystävä on yrittänyt vetää turpaan. No onneksi olen harrastanut nyrkkeilyä ja tanssilava oli pari sekuntia kehä. Siinä sai poikaystävä jäähdytellä verta vuotavaa nokkaansa.
Ei tuollaisesta pidä kenenkään kimppuun käydä!
Boxeri
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:29"]Olen reissannut ympäri maailmaa ja pärjännyt tiukoissakin tilanteissa, minulle ei ole koskaan tapahtunut pahaa. Kuten eräs jo sanoikin, että ennakoiminen ja huomaamattomana pysyminen on se juttu. Kävelen myös päättäväisen oloisesti. Jos joku lähtisi seuraamaan minua, huomaisin sen, koska silmät löytyy ns selästäkin. Olen joutunut tappelutilanteisiin miesten kanssa, hyvin usein miehetkin perääntyvät kun huomaavat ettei nainen peräänny ja tappeluksi menisi. Minussa on myös vähän varttihullun vikaa, eli kun alan puolustautumaan, tappelen viimeiseen saakka. Olen käynyt karatessa, kickboxingissa ja aikidossa. Eniten hyötyä on ollut aikidosta, väistäminen ja heitot tulevat selkärangasta. Kickboxingista on ollut vähiten hyötyä. [/quote] Lol. Voit uskoa tuohon niin niin pitkään kun joku päättää tehdä sinulle jotain. Naisena suosittelen perääntymään tilanteesta enkä ottaman turpaan. Hyökkääjällä ei ole välttämättä käsitystä tasa-arvosta saati omantunnontuskia murskata heikko nainen. Jos käyttää täyttä voimaa niin kannattaa pelätä henkensä puolesta
[/quote]
Mistä sinä oletat että ne tappelut miesten kanssa on olleet jotenkin leikkitappeluita? Kyllä minua on nakottu huoneen päästä päähän ja oon sylkenyt verta, minua on vedetty turpaan ja potkittu. Luuletko tosiaan että miesten välinen tappelu päättyy aina kuolemaan? Painimisesta siinä usein on kyse.
Ja jos et itse ole koskaan napsahtanut, et voi tietää mitä siinä tapahtuu. Mä en lopeta sitä tappelemista ennenkuin saan järkeni takaisin. Luuletko ettei se varttihulluus voi naisiin iskeä?
[/quote]Vain nainen voi elää tälläisessä harhamaailmassa ja olla todellisuudesta näin vieraantunut. Saisit edes kerran eläessäsi yhden kunnon nyrkin iskun naamaasi, niin tajuaisit että sinusta ei ole yhtään mihinkään.
Oikeasti sinun hulluutesi on täysin yhdentekevää, jos joku mies päättäisi sinut hakata tai tehdä jotain, luulen että naiseutesi on ainoa asia mikä sinua on suojellut koko elämäsi, miehenä olisit saanut jo turpaasi kymmeniä kertoja tuolla asenteella.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:52"]
Oikeasti sinun hulluutesi on täysin yhdentekevää, jos joku mies päättäisi sinut hakata tai tehdä jotain, luulen että naiseutesi on ainoa asia mikä sinua on suojellut koko elämäsi, miehenä olisit saanut jo turpaasi kymmeniä kertoja tuolla asenteella.
[/quote]
Vähän riippuu siitä miten hyvä tappelemaan on. Tiedän pari ketä ei koskaan ole voitettu vaikka vastassa on ollut useampi hyökkääjä ja veitselläkin on yritetty. Aina on voittanut.
Olen seurannut kerran vierestä miten ammattilainen hoitaa roistot nippuun ja raivolla veti. Ilman raivoa tekemisestä puuttuu voima ja tahto. Jotenkin sinun tekstistä paistaa epäitseluottamus ja sellainen naivi maailman katsomus siihen mitä tappelu oikeasti on. Tappelu on taidetta. Sinusta ei ehkä siihen ole mutta älä sano muille etteivät he osaa. He nimittäin osaavat.
Yleensä nää tyypit, jotka väittää ettei nainen mihinkään pysty ovat aika patriarkaalisia. Eivät ole nähneet naisia, jotka hoitaa tilanteita. Se vain nyt on niin, että ihmiset oppii eri vauhtia siellä lajeissa. Ja kaikki ei saa vedettyä sitä juttua selkärankaansa. Mun mielestä naiset jollakin tavalla voisivat enemmän tuoda esiin sitä pärjäämistään, ne jää vähän taustalle aina. Raiskaajan niputtaminen ja rankaiseminen säkäreillä ois yksi sellanen, joka herättäis ihmisten huomion. Youtubessa myöskin voisi olla enemmän tavaraa näistä osaavista naisista.
Todellisuus on se, että suurimmasta osasta ihmisistä ei ole yhtään mihinkään tositilanteessa, oma karaten opettaja sanoi että paras itsepuolustuskeino on nopeat jalat ja tilanteesta poistuminen.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:49"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:46"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:45"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:42"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 02:33"] Kerran kävellessäni juna-asemalta yöllä kotiin lähi-itäläisen näköinen mamu tuli puhumaan minulle jotain, mutta en kuunnellut enkä vastannut. Mamu lähti seuraamaan minua pienen matkan päässä. Jossain vaiheessa mamu juoksi minut kiinni ja yritti tarttua kiinni takaapäin. Käännyin ympäri ja yritin potkaista mamua haarojen väliin jolloin kyseinen pelkuri lähti heti karkuun :D Kannattaa siis osoittaa olevansa agressiivinen ja osaansa puolustaa itseään niin saa olla rauhassa. [/quote]Just tälläinen paskanjauhaminen ja omien fantasioiden höpöttäminen on kaikista naurettavinta, kertoo vain ihmisestä joka on katsonut liikaa elokuvia ja tv-sarjoja, sieltä nämä fantasiat kumpuaa. [/quote] No ei ole mikään fantasia vaan tositapahtuma. [/quote] Ps. En katso tv:tä. [/quote]Sovitaan niin, voit nyt olla hetken netissä leikisti kova muija anonyymina, söpöä. [/quote] Oletko vain katkera kun olet avuton heikko nainen etkä osaa puolustaa itseäsi?
[/quote]
Tuskin oli naisen kommentti. ;)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:03"]
Pistää heti ensimmäiseksi merkille monien alistuva asenne tilanteeseen ettei selvitä ja mies on liian mahtava vastustaja.
Jos noin ajattelee niin voi saman tien tappaa itsensä. Sen verran pitää löytyä sisua että laittaa vastaan koko ajatusta vastaan. Jos selviytymisviettiä ei ole niin on turha pohtia ja mennä minnekään puolustuslajiin.
[/quote]
Samaa mieltä.
Vaikeinta on opettaa toiselle raivokas itsesuojelu. Sitä ei saa rahalla. Se hankitaan usein kadulla vaikeissa oloissa. Olen pistänyt merkille että hyvistä keskiluokkaisista oloista lähtöisin oleva oppilas ei opi niin kovaksi kuin lähiöistä tullut oppilas.
Mustanvyön saa usein katujen kasvatti joka osaa soveltaa teoreettisen paskan käytännölliseen muotoon. Esimerkiksi katat eivät sovellu itsepuolustukseen, mutta niitä voi tehdä näyttävästi takapihalla ilman paitaa tai autotallin katolla hidastettuna.
[/quote]
Itse asiassa mustaan vyöhön tarvitaan opettajana olemista, eli harvemmin raivopäät katujen kasvatit saa sitä.