Itsepuolustus tositilanteessa
Heti alkuun pahoittelen, jos tulee kirjoitusvirheitä tms. sillä kirjoitan puhelimella.
Eli asiaan, oletteko koskaan joutuneet tilanteeseen jossa olette joutuneet puolustamaan joko itseänne tai jotain muuta ihmistä/eläintä/omaisuutta? Mitä olette tehneet tässä tilanteessa?
Katsoin tuossa elokuvaa ja tappelukohtauksessa tuli mieleen että onko esimerkiksi minulla, suht hoikalla naisella, jolla ei lihaksia löydy nimeksikään ja itsevarmuuskin varmasti häväisi tuhka tuuleen jos joku jääkaappi-pakastin-yhdistelmän kokoinen ukko kävisi liian tuttavalliseksi vaikkapa klo 3 aikaan yöllä baari-illan jälkeen? Onko siinä vaiheessa enää mitään tehtävissä?
Äitini on opettanut että jos joku käy päälle niin potkaisu polveen tai klassisesti haaroväliin tai todella pahassa tilanteessa sormet silmiin.
Olen miettinyt jonkun kamppailulajin aloittamista, jo pelkästään hartiavaivojen vuoksi. Esim potkunyrkkeily kuulemma auttaa hartia ja niskavaivoihin, mutta opiskelijana rahatilanne on sellainen että ihan hetkeen ei ole varaa siihen.
Myönnän sen että viimeaikoina on tullut hieman turvaton olo jo pelkästään asuinalueen vuoksi. Tilannetta "helpottaa" se että omistan koiran joka on jo rodultaan varautunut oudosti käyttäytyviä ihmisiä kohtaan ja heti reagoi jos itse jännityn.
Kommentit (171)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:08"]
Puukko mukana AINA
[/quote]
Äänestitkö perussuomalaisia? :P
Itse on ainakin oppinut tunnistamaan tilanteita, kun lähiössä koko elämänsä asunut. Paras itsepuolustuskeino joka on minulla toiminut on järjen käyttö. Monista tilanteista selviää myös ihan puhumalla, huumorikin toimii.
Sen olen huomannut, että joillakin ihmisillä katoaa kännissä viimeisetkin järjenrippeet ja tilannetaju, joudutaan tilanteisiin mitkä olisi aivan helposti voinut välttää.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:05"]
Heti alkuun pahoittelen, jos tulee kirjoitusvirheitä tms. sillä kirjoitan puhelimella. Eli asiaan, oletteko koskaan joutuneet tilanteeseen jossa olette joutuneet puolustamaan joko itseänne tai jotain muuta ihmistä/eläintä/omaisuutta? Mitä olette tehneet tässä tilanteessa? Katsoin tuossa elokuvaa ja tappelukohtauksessa tuli mieleen että onko esimerkiksi minulla, suht hoikalla naisella, jolla ei lihaksia löydy nimeksikään ja itsevarmuuskin varmasti häväisi tuhka tuuleen jos joku jääkaappi-pakastin-yhdistelmän kokoinen ukko kävisi liian tuttavalliseksi vaikkapa klo 3 aikaan yöllä baari-illan jälkeen? Onko siinä vaiheessa enää mitään tehtävissä? Äitini on opettanut että jos joku käy päälle niin potkaisu polveen tai klassisesti haaroväliin tai todella pahassa tilanteessa sormet silmiin. Olen miettinyt jonkun kamppailulajin aloittamista, jo pelkästään hartiavaivojen vuoksi. Esim potkunyrkkeily kuulemma auttaa hartia ja niskavaivoihin, mutta opiskelijana rahatilanne on sellainen että ihan hetkeen ei ole varaa siihen. Myönnän sen että viimeaikoina on tullut hieman turvaton olo jo pelkästään asuinalueen vuoksi. Tilannetta "helpottaa" se että omistan koiran joka on jo rodultaan varautunut oudosti käyttäytyviä ihmisiä kohtaan ja heti reagoi jos itse jännityn.
[/quote]
Oon ite aina ajatellut että jos joudun tilanteeseen josta en voi paeta, yritän leikkiä hullua. Siis seota ihan täysin, huutaa, viuhtoa, raivota, tuijottaa hullun kiilto silmissä ja vaikka huutaa jotain demoneista... Ehkä hyökkääjä hämmentyisi sen verran että pääsisin paremmin pakoon.
En tiiä. Onneksi ei ole tarvinnut kokeilla.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:20"]
katat eivät sovellu itsepuolustukseen, mutta niitä voi tehdä näyttävästi takapihalla ilman paitaa tai autotallin katolla hidastettuna.
[/quote]
Lumihangessa tehty kata voimistaa jalkoja. Näyttää myös jäätävän hyvältä postikortissa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:41"]
Itse on ainakin oppinut tunnistamaan tilanteita, kun lähiössä koko elämänsä asunut. Paras itsepuolustuskeino joka on minulla toiminut on järjen käyttö. Monista tilanteista selviää myös ihan puhumalla, huumorikin toimii.
[/quote]
Alistuminen ja mielistely on paras keino selviytyä lähiössä jos haluaa elää elämänsä vässykkänä.
Sama koodi toimii myös vankilassa.
Entä jos nainen haluaa selviytyä koskemattomana niin mitä keinoja on enää jäljellä?
Alistuminen on ihan hyvä keinona, mutta jos haluaa mieluummin kuolla kuin alistua niin mitä keinoja sinulla on ap:lle?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:41"]
[/quote]
Alistuminen ja mielistely on paras keino selviytyä lähiössä jos haluaa elää elämänsä vässykkänä.
Entä jos nainen haluaa selviytyä koskemattomana niin mitä keinoja on enää jäljellä?
Alistuminen on ihan hyvä keinona, mutta jos haluaa mieluummin kuolla kuin alistua niin mitä keinoja sinulla on ap:lle?
[/quote]
Itsemurha ainakin täyttää kriteerisi.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:41"]
[/quote]
[/quote]Ei se ole alistumista, jos oikeasti tiedostaa mitä ympärillä tapahtuu ja toimii sen mukaan, se on viisautta. Väkivaltaan turvautuminen on ainakin minulle se viimeinen vaihtoehto, mutta 99,99% tilanteista on selvitty ilman väkivaltaa, jos on kiperiin paikkoihin joutunut.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:40"]
Ensin totesit, että aivan sama osaako kamppailulajeja ja sitten sanot, että JOS ei osaa... Vastasin siihen aivan sama osioon ja osaan kamppailulajeja. Hiukan vaikea alkaa kirjoittamaan sepustusta lukkopainista, kun ei sitä voi kirjekurssilla oppia. Enkä ole heiveröinen. Jos on sattunut syntymään heiveröisenä ja heikkona, luoja teitä auttakoon.
[/quote]
Oli tosi informatiivista ja täytit hyvin tämän päivän pätemiskiintiösi, bravo.
Minä siltikin sirona naisena katson, että jokaisella tulee olla oikeus ja sen verran vapautta tässä maassa, että saisi kulkea suht turvallisessa ympäristössä kellonaikaan katsomatta ilman vaatimusta amazonivartalosta ja vuosikausien painitreeneistä.
[/quote]
On tietenkin OIKEUS!!! Olenko sen kieltänyt?! Jokaisen on vain syytä tunnistaa heikkoutensa ja rajoituksensa. Edellä kuvatussa tilanteessa kovin pientä ja heikkoa naista ei auta kuin armo. Elämän tosiasia, ei ihmisoikeuskysymys.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:32"]
Ei todellakaan kannata yrittää puolustautua jos ei ole mitään kokemusta ja on pienikokoinen. Karu fakta on että saat vaan itsesi pahasti hakatuksi tai jopa pääset hengestäsi. Pakoon ja pois tilanteesta, vahinkojen minimointi. Itsekin miettisin pari kertaa alanko tappelemaan tositilanteessa, vaikka minulla on 15v lähitaistelukokemus.
Olen treenattu mutta hoikka nainen, ja tiedän että jos jonkun kaapin kokoisen suututtaa, siinä voi henki lähteä vaikka olisi itse miten taitava. Pahinta mitä voi olla että taitamattomana potkit munille ja toisella tulee sokea raivokohtaus. Tietysti jos tiedät että toinen aikoo tappaa just sinut niin sitten taistellaan loppuun asti, mutta harvoin tätä kellekään sattuu.
[/quote]
Öö? Oletko sitä mieltä ettei kannata laittaa vastaan? No, olet väärässä. Kannattaa huutaa ja yrittää päästä pois tilanteesta. Ihan vitun sama "suututtaako" siinä hyökkääjään. Totta kai jalat alle jos pystyy, mutta jos ei pysty, kannattaa laittaa hanttiin keinolla millä hyvänsä. Tässä vielä uutinen tältä päivältä todisteeksi:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305980123996
[/quote]
Oli muuten raportoitu AV - palstalla heti tapahtuneen jälkeen ja reilusti ennen uutista. Kiitos sille joka tuon aikanaan laittoi näkyville.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4563874/ketju/simonkylassa_raiskausyritys/sivu/1
Paras itsepuolustuslaji on 100m sprintin ja kestävyysjuoksun yhdistelmä. Itsepuolustusvälineenä suosittelen äänihälytintä, ellei ampuma-asetta ole mahdollista kantaa (ja Suomessahan ei ole).
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:13"]
Todellisuus on se, että suurimmasta osasta ihmisistä ei ole yhtään mihinkään tositilanteessa, oma karaten opettaja sanoi että paras itsepuolustuskeino on nopeat jalat ja tilanteesta poistuminen.
[/quote]
Entä jos ei kykene juoksemaan, niin mikä olisi sitten paras toimintatapa?
Kerran on tuntematon mies käynyt just viikonloppuna myöhään illalla kiinni. Yritti ottaa "halausotteeseen", oli humalassa tai aineissa, isokokoinen. Tosin itekin oon pitkä, mutta hoikka enkä todellakaan vahva. En saanut käsiä kunnolla irti, mut eka puskin päällä se naamaan (sattui itseäkin) ja sen ote löystyi sen verran, että sain toisen käden vapaaksi ja löin sitä nyrkillä naamaan. Oli huonosti ja heikompi käsi ja asento oli tosiaan sellainen ettei saanut kauheesti voimaa taakse, mutta mies irrotti heti ja alkoi valittaa kädet naamalla. En jäänyt kattomaan jälkiä vaan juoksin pakoon. Poliisille soitin, mutta tyyppiä ei saatu ikinä kiinni.
Joskus kävellessäni baarista kotiin joku narkki alkoi hyppelehtiä ympärilläni ja kamapäissään koitti potkia minua jalkoihin ja käydä kiinni. Vaikka mies oli melko ruipelo, eipä tullut mieleenkään käydä yrittämään mitään äijän niputusta tai muitakaan kikkakolmosia vaan pakenin tilanteesta niin nopeasti kuin pystyin. Kannatan tuota jalat alle tekniikkaa mikäli pystyy sen tekemään.
Tosiasia taitaa olla se, että harvempi ihminen kenen kimppuun käydään, sattuu olemaan mikään taistelulajien mestari ja sitä paitsi, tosi tilanne on aina eri asia kuin tilanteiden harjoittelu valvotuissa ja suunnitelmallisissa olosuhteissa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"]
Joskus kävellessäni baarista kotiin joku narkki alkoi hyppelehtiä ympärilläni ja kamapäissään koitti potkia minua jalkoihin ja käydä kiinni. Vaikka mies oli melko ruipelo, eipä tullut mieleenkään käydä yrittämään mitään äijän niputusta tai muitakaan kikkakolmosia vaan pakenin tilanteesta niin nopeasti kuin pystyin. Kannatan tuota jalat alle tekniikkaa mikäli pystyy sen tekemään. Tosiasia taitaa olla se, että harvempi ihminen kenen kimppuun käydään, sattuu olemaan mikään taistelulajien mestari ja sitä paitsi, tosi tilanne on aina eri asia kuin tilanteiden harjoittelu valvotuissa ja suunnitelmallisissa olosuhteissa.
[/quote]Täällä yhä useampi kantaa puukkoa nykyään, kaveri sai puukosta baarijonossa jokin aika sitten, joten ilman muuta näinä aikoina paikalta kannataa poistua, jos pystyy. Hyvin suositeltavaa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"]
Joskus kävellessäni baarista kotiin joku narkki alkoi hyppelehtiä ympärilläni ja kamapäissään koitti potkia minua jalkoihin ja käydä kiinni. Vaikka mies oli melko ruipelo, eipä tullut mieleenkään käydä yrittämään mitään äijän niputusta tai muitakaan kikkakolmosia vaan pakenin tilanteesta niin nopeasti kuin pystyin. Kannatan tuota jalat alle tekniikkaa mikäli pystyy sen tekemään. Tosiasia taitaa olla se, että harvempi ihminen kenen kimppuun käydään, sattuu olemaan mikään taistelulajien mestari ja sitä paitsi, tosi tilanne on aina eri asia kuin tilanteiden harjoittelu valvotuissa ja suunnitelmallisissa olosuhteissa.
[/quote]
Moni nainen voi 2-3 vuoden treenillä kamppailulajeissa oppia hoitamaan kuvaamasi tilanteen. Mutta kun ei taitoja ole niin kannattaa toki poista paikalta. Mitä enemmän naiset niputtavat näitä öyhöjä sen parempi, saadaan poistettua yhteisöstä sitä kuvitelmaa, että miehet yksin hallitsevat maailmaa fysiikallaan ja voivat tehdä kaikille naisille mitä huvittaa, jos haluavat. Jos ei ole ketään lähistöllä (esim. pimeä kuja), niin jätkä äkkiä maahan käsivarsi seläntakana ja rautoihin. Luihulle se onnistuu jopa 5 sekunnissa. Sitten sähköpatukalla (alle puolen miljoonan voltin) iskusarja pitkin selkää. Jokaisesta iskusta seuraa. hirveä tuska/huuto ja lopuksi tärsky munien/pallien tietämille. Jätkä ei lähde siitä mihinkään. Raudat pois vaan... Eikä hirveesti tarvi pelätä, että tulee rikosilmoitusta perästä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 19:47"]
[/quote]
Moni nainen voi 2-3 vuoden treenillä kamppailulajeissa oppia hoitamaan kuvaamasi tilanteen. Mutta kun ei taitoja ole niin kannattaa toki poista paikalta. Mitä enemmän naiset niputtavat näitä öyhöjä sen parempi, saadaan poistettua yhteisöstä sitä kuvitelmaa, että miehet yksin hallitsevat maailmaa fysiikallaan ja voivat tehdä kaikille naisille mitä huvittaa, jos haluavat. Jos ei ole ketään lähistöllä (esim. pimeä kuja), niin jätkä äkkiä maahan käsivarsi seläntakana ja rautoihin. Luihulle se onnistuu jopa 5 sekunnissa. Sitten sähköpatukalla (alle puolen miljoonan voltin) iskusarja pitkin selkää. Jokaisesta iskusta seuraa. hirveä tuska/huuto ja lopuksi tärsky munien/pallien tietämille. Jätkä ei lähde siitä mihinkään. Raudat pois vaan... Eikä hirveesti tarvi pelätä, että tulee rikosilmoitusta perästä.
[/quote]
Niin mitenkäs jos sillä luihulla onkin vaikka puukko tms.? Veikkaan, ettei poliisikaan suosittele kenenkään maallikon alkavan leikkiä sankaria "jotta nämä luikerot jotain oppisivat".
No puukon poistamiseen on omat tekniikkansa, mutta eipä ehdi kaivaa sitä esiin, ellei ole jo valmiina. Tuo vinkki olikin niille, jotka hallitsee tilanteen ja tuossa kuvauksessa oli kysymys jokseenkin luihusta tyypistä. Tietysti vastus pitää aina huomioida.
Mitä jos se ei onnistu niinkuin fantasioit aika harvasta kun on tosielämän sankariksi ja aika moni omat kykynsä myös yliarvio. Se on vain karu fakta ja voi käydä niin, että pääset hengestä tai heräät sairaalasta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:32"]
Ei todellakaan kannata yrittää puolustautua jos ei ole mitään kokemusta ja on pienikokoinen. Karu fakta on että saat vaan itsesi pahasti hakatuksi tai jopa pääset hengestäsi. Pakoon ja pois tilanteesta, vahinkojen minimointi. Itsekin miettisin pari kertaa alanko tappelemaan tositilanteessa, vaikka minulla on 15v lähitaistelukokemus.
Olen treenattu mutta hoikka nainen, ja tiedän että jos jonkun kaapin kokoisen suututtaa, siinä voi henki lähteä vaikka olisi itse miten taitava. Pahinta mitä voi olla että taitamattomana potkit munille ja toisella tulee sokea raivokohtaus. Tietysti jos tiedät että toinen aikoo tappaa just sinut niin sitten taistellaan loppuun asti, mutta harvoin tätä kellekään sattuu.
[/quote]
Öö? Oletko sitä mieltä ettei kannata laittaa vastaan? No, olet väärässä. Kannattaa huutaa ja yrittää päästä pois tilanteesta. Ihan vitun sama "suututtaako" siinä hyökkääjään. Totta kai jalat alle jos pystyy, mutta jos ei pysty, kannattaa laittaa hanttiin keinolla millä hyvänsä. Tässä vielä uutinen tältä päivältä todisteeksi:
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305980123996
[/quote]
En tarkoita että ei kannattaisi koskaan taistella vastaan. Käyttäisin vain ihan kaikki ei-väkivaltaiset keinot ensin. Hämäys, pako, keskustelu, sanoisin että kaveri tulee 2min päästä, mitä vain. Arvioisin vastustajan ja tilanteen. Kommentti tähän keskusteluun on lähinnä se, että ihan taitamattomana ei kannata yhden itsepuolustuskurssin pohjalta lähteä ottamaan matsia.
1) ennaltaehkäise tilanteet, kuten jo todettu tässä keskustelussa.
2) jos joudut uhkaavaan tilanteeseen, jalat alle ja helvetin lujaa mikäli vielä mahdollista!
3) jos toinen kuitenkin lyö/potkii/tarttuu, puolustaudu. Voi tehdä vastaiskun esim munille, akupisteisiin tai lukottaa, MUTTA lain puitteissa. Unohtakaa nuo kaikki silmien puhkomiset tai muut pysyvää vammaa tuottavat jutut. Tehokkain on sellainen tekniikka, joka aiheuttaa hetkeksi kovaa kipua, mutta ei sen kummempaa vammaa. Esim. nivuseen kun säspsähtää isku tiettyyn kohtaan, tulee jalka hetkeksi ihan pökkelöksi. Kun oot sitten saanut väistettyä iskun tai päässyt irti otteesta, juokse!
4) älä mene maahan ottamaan painimatsia, ellei ole ihan pakko. Hyökkääjällä voi olla kavereita ja muutenkin on vaikeampi paeta maasta.
Eli siis aina pitäisi pyrkiä pääsemään mahdollisimman vähällä kontaktilla.