Itsepuolustus tositilanteessa
Heti alkuun pahoittelen, jos tulee kirjoitusvirheitä tms. sillä kirjoitan puhelimella.
Eli asiaan, oletteko koskaan joutuneet tilanteeseen jossa olette joutuneet puolustamaan joko itseänne tai jotain muuta ihmistä/eläintä/omaisuutta? Mitä olette tehneet tässä tilanteessa?
Katsoin tuossa elokuvaa ja tappelukohtauksessa tuli mieleen että onko esimerkiksi minulla, suht hoikalla naisella, jolla ei lihaksia löydy nimeksikään ja itsevarmuuskin varmasti häväisi tuhka tuuleen jos joku jääkaappi-pakastin-yhdistelmän kokoinen ukko kävisi liian tuttavalliseksi vaikkapa klo 3 aikaan yöllä baari-illan jälkeen? Onko siinä vaiheessa enää mitään tehtävissä?
Äitini on opettanut että jos joku käy päälle niin potkaisu polveen tai klassisesti haaroväliin tai todella pahassa tilanteessa sormet silmiin.
Olen miettinyt jonkun kamppailulajin aloittamista, jo pelkästään hartiavaivojen vuoksi. Esim potkunyrkkeily kuulemma auttaa hartia ja niskavaivoihin, mutta opiskelijana rahatilanne on sellainen että ihan hetkeen ei ole varaa siihen.
Myönnän sen että viimeaikoina on tullut hieman turvaton olo jo pelkästään asuinalueen vuoksi. Tilannetta "helpottaa" se että omistan koiran joka on jo rodultaan varautunut oudosti käyttäytyviä ihmisiä kohtaan ja heti reagoi jos itse jännityn.
Kommentit (171)
No kyl mä sanon et ei joku iso äijä ainakaan pysy normipainosen naisen perässä kovin pitkään, loistoneuvo kipittää helvettiin, jos multa kysytään ja soittaa kytät ku on karkuun päässy.
Pidä haarukkaa, veistä tai sumutetta mukana. On väärin, että pienen naisen pitäisi pärjätä paljain nyrkein useita kymmeniä kiloja painavampaa miestä vastaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:11"]
Mitä jos se ei onnistu niinkuin fantasioit aika harvasta kun on tosielämän sankariksi ja aika moni omat kykynsä myös yliarvio. Se on vain karu fakta ja voi käydä niin, että pääset hengestä tai heräät sairaalasta.
[/quote]
Monet aliarvio taitonsa ja sitten on näitä oho nyrkki meni päästä läpi ja jeppe kuoli kun ryntäsi puukolla päin.
Yksi lyönti tappaa se pitäisi tajuta. Ihmettelen näitä väheksyjiä. Oletteko te tosiaan niin huonoja harrastajia ettette opi lyömään ja potkimaan lujaa?
Tai heittämään vipuvartta ajatellen toista katuun? Tappeleminen on ihmiselle luontaista toimintaa. Pitkään karatea harrastanut kaveri pystyy niputtamaan kymmenenkin tavallista narkkaria oli vastassa puukot tai ei. Se on selvä.
Kyseessä ei kuitenkaan ole pitkämatikka.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:11"]
Mitä jos se ei onnistu niinkuin fantasioit aika harvasta kun on tosielämän sankariksi ja aika moni omat kykynsä myös yliarvio. Se on vain karu fakta ja voi käydä niin, että pääset hengestä tai heräät sairaalasta.
[/quote]
Monet aliarvio taitonsa ja sitten on näitä oho nyrkki meni päästä läpi ja jeppe kuoli kun ryntäsi puukolla päin.
Yksi lyönti tappaa se pitäisi tajuta. Ihmettelen näitä väheksyjiä. Oletteko te tosiaan niin huonoja harrastajia ettette opi lyömään ja potkimaan lujaa?
Tai heittämään vipuvartta ajatellen toista katuun? Tappeleminen on ihmiselle luontaista toimintaa. Pitkään karatea harrastanut kaveri pystyy niputtamaan kymmenenkin tavallista narkkaria oli vastassa puukot tai ei. Se on selvä.
Kyseessä ei kuitenkaan ole pitkämatikka.
[/quote]Okei, tuntuu vain että sinä olet uhosassi missanut koko keskustelun pointin, nyt ei keskustella uusimmasta Van Damme pätkästä vaan ihan jostain muusta.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:39"]
- jos tilanne on jo päällä, niin kaikki mahdollinen fyysinen kivun tuottaminen mikä on mahdollista: sormilla kova painaminen nopeasti silmiin (kipu voi höllentää otetta), potkuja polvella ja jalalla ja lyöntejä muniin, nenänpäähän, aataminomenaan (kipu voi höllentää otetta) => heti kun ote herpoaa millä tahansa keinolla niin jalat alle ja nopeasti kauas.
[/quote]
Miksi sovellella monimutkaisia kun voi potkaista takakiertopotkulla ohimoon ja peli on poikki.
Potkuetäisyys on miellyttävä ja varmasti pudottaa vastustajan hyökkäyshalut nollaan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:32"] [quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 15:20"]Ensin kannattaa miettiä miltä puolustautuu. Esim. raiskauksessa on aivan sama osaatko kamppailulajeja, jos hyökkääjä iskee takaapäin kaataen maahan ja peittää kädellä suun. Silloin ei paljoa ole tehtävissä enää ikävä kyllä :( Että jos vannoo sumutteiden tai varashälyttimien nimeen, niin silloin ne tulee olla käsillä koko ajan jos kulkee esim. iltaisin yksin. [/quote] Hyvin pääsee alta poiskin. Eli kyllä on paljonkin tehtävissä. [/quote] Teetkö huviksesi pilkkaa? Olisit edes kertonut miten se teoriassa olisi mahdollista jos jotain hyödyllistä kommentillasi haluaisit saada aikaan. Mun on täysin käsittämätöntä ajatella miten tuossa tilanteessa enää voi mitään tehdä jos on pienikokoinen ja siro nainen, eikä mitään kokemusta itsepuolustuksesta. Ja päälle vielä se, että on inhimillistä ihmiselle (myös osalle miehistä, eivät kaikki miehetkään pysty väkivaltatilanteessa aggressiivisesti puolustamaan itseään...), että uhkaavassa vaaratilanteessa jähmettyy täysin pelosta, koska jähmettymällä voi kenties pystyä pelastamaan kehonsa esim. pysyviltä vammoilta kuten repeämisiltä, pahimmillaan oma henki on kyseessä ettei lähde puolustamaan itseään. [/quote] Ensin totesit, että aivan sama osaako kamppailulajeja ja sitten sanot, että JOS ei osaa... Vastasin siihen aivan sama osioon ja osaan kamppailulajeja. Hiukan vaikea alkaa kirjoittamaan sepustusta lukkopainista, kun ei sitä voi kirjekurssilla oppia. Enkä ole heiveröinen. Jos on sattunut syntymään heiveröisenä ja heikkona, luoja teitä auttakoon.
[/quote]
eiköhän kaikki ihmiset synny heikkona ja heiveröisinä.
Kyllä sieltä alta voi päästä pois, pieni ja heiveröinenkin, mutta se vaatii tsemppiä ja kyllä taidoista on siinä kohtaa paljon hyötyä. Edelleen auttaa, jos vastapuolella ei ole taitoja tai hän ei ehdi hoksata tarvitsevansa niitä.
ja tässä on sitten se looginen ongelma, jota monet eivät tajua. Kyllä, alta VOI päästä pois. Ei, ei välttämättä silti pääse. Kyllä, pienempi voi voittaa isomman. Ei, pienempi ei silti aina voita. Ei, vaikka olis treenannut. Ja vaikka pienempi olisi treenannut, on mahdollista, että myös se isompi osaa jotain. Ja vielä: osaavakin voi saada turpaan ja hävitä, oli pieni taikka iso.
95% budolajeista on larppaamista. Ihan turha kuvitella, että joku pumpulissa kasvanut toimistojamppa pistäisi onnistuneesti kampoihin jollekin satakiloiselle raivohullulle taparikolliselle koska on sattunut tekemään katoja paikallisen ala-asteen jumppasalissa. Itselläni on yli 25v budolajitausta, enkä ole koskaan kuvitellut, että noilla harjoitteilla olisi kovinkaan paljon tekemistä reaalimaailman kanssa. Mukavaa liikuntaa ja sosiaalista toimintaa, mutta ei juurikaan anna valmiuksia tosielämän väkivaltatilanteiden varalle.
Veitsi tms mukaan. Jos joku yrittää raiskata, lyöt kerran että se putoaa ja lähdet himaan. Meneekö se tyyppi poliisiasemalle kertomaan että yritti raiskta ja sitten sai puukosta?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:20"]
95% budolajeista on larppaamista. Ihan turha kuvitella, että joku pumpulissa kasvanut toimistojamppa pistäisi onnistuneesti kampoihin jollekin satakiloiselle raivohullulle taparikolliselle koska on sattunut tekemään katoja paikallisen ala-asteen jumppasalissa. Itselläni on yli 25v budolajitausta, enkä ole koskaan kuvitellut, että noilla harjoitteilla olisi kovinkaan paljon tekemistä reaalimaailman kanssa. Mukavaa liikuntaa ja sosiaalista toimintaa, mutta ei juurikaan anna valmiuksia tosielämän väkivaltatilanteiden varalle.
[/quote]
Prosenteista en tiedä, mutta kaikki missä sparrataan "täysillä" ovat toimivia lajeja, ne missä ei sparrata ovat tuota larppaamista.
Olen myös miettinyt kuinka puolustautua tositilanteessa, lähinnä sen takia että olen kerran yrittänyt eikä se toiminut, joten olen yrittänyt miettiä mitä olisin voinut tehdä toisin... Jos toisella on fyysinen etulyöntiasema, niin olisiko jotain älykästä konstia satuttaa ilman voimaa?:o Silmien kynsiminen?
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 23:20"]
[/quote]
Ihan turha alistua. Minä olin nuorempana tiukka taparikollinen lähinnä luonteeni vuoksi. Olen hyvin äkkipikainen ja käyn nopeasti käsiksi. Raivoni ei myöskään laannu vaan jatkuu ja jatkuu. Vaadin hyvitystä. Jos viinaa minuun kaadetaan niin sitten on tuli irti.
Nykyisessä elämässä olen toimistojamppa ja pelaan lentopalloa ala-asteen liikuntasalissa. Silti käsieni kautta on mennyt moni katuun. Ei voiman takia vaan häikäilemättömyyteni takia. Kävin hoitamassa luonnettani vuosia mielenterveystoimistossa rauhoittavilla ja mielikuvaharjoituksilla.
Edelleenkin saatan hermostua ja mieleni tekisi lättästä avokämmenellä lentopalloa nekkuun. Teen laskutoimituksen ja totean ettei ole sen arvoista. Nuorempana käsi olisi heilahtanut lättyyn automaattisesti. Jos katat ei auta niin liity lentopalloseuraan. Lentopallossa oppii lyömään koko varrella.
t. Jeesuksen
Minulla oli nuorena tyttönä AINA pullo hiuslakkaa mukana öiseen aikaan.
suhaus lakkaa silmille pysäyttää kenet tahansa!
Koira on hyvä! Ikävä kyllä me jouduttiin lopettamaan, kun sairastui vakavasti. Oli tosi hyvä vahti.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:24"]Olen myös miettinyt kuinka puolustautua tositilanteessa, lähinnä sen takia että olen kerran yrittänyt eikä se toiminut, joten olen yrittänyt miettiä mitä olisin voinut tehdä toisin... Jos toisella on fyysinen etulyöntiasema, niin olisiko jotain älykästä konstia satuttaa ilman voimaa?:o Silmien kynsiminen?
[/quote]
Shredding.
Tosi tilanteessa on paras lähteä pois ja välttää tappelut jos mitenkään mahdollista. Vaikka olisit miten hyvä itsepuolustuksessa, käynyt kursseja, niin aina voi olla toisilla esim ase ja sitten ei paljon mitkään tekniikat auta.
Kannattaa ottaa huomioon yllätys-momentti. Naisilta ei yleensä odoteta mitään kunnon vastusta noissa tilanteissa. Pelkästään se että uhkaa huutaa ja lyödä topakasti, siis tiukka asenne, voi säikäyttää hyökkääjän.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 20:17"]
No en minä itsestäni puhu, vaan niistä joilla on nämä taidot. Olin sellaisen naisen kanssa, joka osasi monia lajeja ja hoiti tilanteita ilman pelon häivääkään. Useimmat miehet lopetti kun tuli vähän ukaasia, huomasi, että toi tulee tosiaan päälle ja siinä ei käy hyvin.
[/quote]
TÄMÄ!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:08"]
Veitsi tms mukaan. Jos joku yrittää raiskata, lyöt kerran että se putoaa ja lähdet himaan. Meneekö se tyyppi poliisiasemalle kertomaan että yritti raiskta ja sitten sai puukosta?
[/quote]
Se menee kertomaan et sai puukosta.
Ressukat toimii niin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 01:13"]
Todellisuus on se, että suurimmasta osasta ihmisistä ei ole yhtään mihinkään tositilanteessa, oma karaten opettaja sanoi että paras itsepuolustuskeino on nopeat jalat ja tilanteesta poistuminen.
[/quote]
Paska karaten opettaja. Oikea mestari ei koskaan harjoittele karatea joka ei toimi.
Minun mieheni harjoittelee oikeaa karatea. Käytännössä opettajasi sanoi että menkää harrastamaan juoksua...
Ei mitään järkeä.
[/quote]Neuvo on paljon fiksumpi kuin luuletkaan, jos viitsit hetken miettiä neuvoa pikkuisen syvällisemmin. Toki se on paljon vaadittu tälläisellä räyhäfoorumilla, mutta kyllä sinullekin se aukeaa ehkä, moni muu sen ymmärsi.
[/quote]
No, hojoundo aloitetaan usein juoksemalla salia ympäri että voihan se olla niin että karatessa harjoitellaan alusta lähtien pelkuruutta.
[/quote]
Pelkuruus ja nöyryys voi olla parempi kuin yliarvioida omat voimansa ja taitonsa. Mutta eiköhän ne temput löydy selkärangasta tarpeen tullen, jos vuosia on niitä säännöllisesti harjoitellut.
No en minä itsestäni puhu, vaan niistä joilla on nämä taidot. Olin sellaisen naisen kanssa, joka osasi monia lajeja ja hoiti tilanteita ilman pelon häivääkään. Useimmat miehet lopetti kun tuli vähän ukaasia, huomasi, että toi tulee tosiaan päälle ja siinä ei käy hyvin.