HÄVETTÄÄ, mutta en halua lastani tarhan pienryhmään, jonne on integroitu myös ns. erityislapsia.
Pelkää, että hän saa heiltä mahdollisesti huonoa esimerkkiä ja huonoja käytösmalleja, sekä pelkään ettei ryhmän aikuisille jää tarpeeksi aikaa minun kiltille ja helpolle tavislapselleni, kun erityiset vaativat heiltä kuitenkin näitä. Hävettää, kun olen aina ajtellut olevani hyvinkin "suvaitsevainen"!
Mitä mieltä te olette? Entä mitä tekisitte jos olisi oma lapsi kyseessä?
Kommentit (146)
että omat lapset oli naapuripäiväkodissa samaan aikaan ja siksi oli vertailupohjaa resursseista. Siinä päiväkodissa ei ollut sen enempää ongelmakäyttäytyjiä, lasten ongelmat oli enemmin kehitysviivettä, puheenhäiriöitä, liikkumisrajoitteita.
Tuossa päiväkodissa oli paremmat resurssit siis henkilökuntaa enemmän, retkiä useammin, uimahalli viikottain jne.En olisi huolissani. Luulen että huolesi on että sinun ns. normaalilapsi leimautuu kenties erityislapseksi kun hoitopaikkana integroitu päiväkoti.
paljon pienempiä, rauhallisempia, yksilöllisempiä ja yksilöitä kunnioittavampia kuin tavalliset jättikokoiset, meluisat päiväkotiryhmät.
Meidän dysfasialapsemme sai myös onnekseen paikan integroidusta ryhmästä, hän on luonteeltaan erittäin avoin, iloinen, ystävällinen ja fiksu lapsi. Ketään "häirikköä" ei ryhmässä ollut. Vaikka olisi ollutkin, kyllä tuplamäärä aikuisia pystyy paremmin paneutumaan sellaisenkin lapsen erityispiirteisiin ja -vaatimuksiin kuin tavallisen ryhmän aikuiset.
Lapsemme sai erittäin hyvän alun koulutielle integroidusta eskarista kaiken kaikkiaan ja niin kokivat "tavislastenkin" vanhemmat.
Olen lastenhoitaja ja tehnyt töitä sekä "tavisryhmissä että pienryhmissä.
Tietysti ryhmiä on molemmissa erilaisia mutta näin perstuntumalla sanon, että e-ryhmä on parempi! Koska
a) tavisryhmät ovat valtavasti ylimitoitettuja käytännössä jokaisessa tavisryhmässä on joku lapsi joka selvästi tarvitsisi tukea (e-lapsi ilman diagnoosia) mutta vanhemmat eivät leimaantumisen pelossa suostu mihinkään tukitoimiin ja
b) Pienrymissä aikuisia on suhteessa lapsimäärään paljon enemmän ja lasten yksilölliset tarpeet voidaan ottaa ihan eri tavalla huomioon.
Täti
meidänkin PKssa on kaksi erityisryhmää usein kuulee noita epäilyksiä, mutta todella tyytyväisiä vanhemmat ovat loppujen lopuksi olleet ja parhaiten siitä kertoo varmasti se, että monet kuten mekin itse toivoivat paikkaa seuraaville lapsille näistä erityisryhmistä.
Hyviä puolia:
pieni ryhmä
rauhallisempaa
hyvät tilauttaa - mahdollisuus eriyttää toimintoja
enemmän henkilökuntaa
koulutetumpaa henkilökuntaa
motivoituneempaa henkilökuntaa
pysyvämpää henkilökuntaa
pieni ryhmä pystyi tekemään monia juttuja, joita ison ei; esim. käymään uimassa
noi nyt tuli ekana mieleen.
Tiedän toki, että meillä on käynyt tuuri ja koko PK on hyvin toimiva - kaikki eivät ole.
tällaisessa ryhmässä ns. tukilapsna ja ei muuta kuin hyvää snottavaa!
Lapsemme on aina ollut luonteeltaan hyvin avoin ja oppinut mielellään uusia asioita ja tykkäsi kun oppi mm. viittomia. Ei missään vaiheessa ihmetellyt lasten erilaisuutta ja vaan otti jokaisen kaverin sellaisena vastaan kun oli. Ryhmä oli ihana ja rauhallinen ja todellakin ryhmässä oli kokoonsa nähden henkilökuntaa enemmän kuin perusryhmissä.
Mitään huonoja vaikutteita ei lapseni tässä ryhmässä saanut, päinvastoin! Jos jotain niin oppi ottamaan muita entistä paremmin huomioon ja odottamaan kärsivällisesti että kaverit joille puheentuotto oli vaikeaa saivat asiansa kerrottua. Käsittämätöntä yleensä ottaen että erityisapua tarvitsevia lapsia karsastetaan yhä tuolla tavoin! Jokainen lapsi on yhtä spesiaali pakkaus!
Suosittelen lämpimästi näitä ryhmiä!
Miten niistä kultaisista päiväkotilaisista e-lapsista tulee kouluun siirtyessään häiriköitä? =DD
Nimimerkillä empaattisen puhehäiriöisen kohta ekaluokkalaisen ERITYISLAPSEN äiti
särähti korvaan kun joku mainitsi, että kouluissa usein erityislapsi on häirikkö... tjs...
Erityislapsi koulussaKIN voi olla kaikkea muuta kuin häirikkö!
-Koulunkäyntiavustaja-
"Vasta koulussa sana "erityislapsi" tarkoittaa usein häirikköä."
että erityislapsi on sama kuin adhd. Luulevat, että ryhmissä on paljon ylivilkkaita ja huomiota vaativia lapsia. Koska adhd-lapsia on paljon, niin missä ryhmässä he sitten ovat päivädissa?
myöntää etten halua lapsiani pienryhmään.
Kahden tuttavaperheen lapsia on ollut pienryhmässä. Heidät on sinne alunperin valittu siksi kun ovat hyvinkäyttäytyviä 'normilapsia'.
Ei mennyt kummassakaan perheessä pitkä aika kun lapset alkoivat käyttäytyä kotona samalla tavalla kuin erityslapset.
Kumpikin perhe vaihtoi siitä syystä päiväkotia minkä seurauksena lasten käytös muuttui taas normaaliksi.
Nämä perheet eivät tunne toisiaan ja asuvat eri paikkakunnilla mutta silti kummankin kertomukset tarhan pienryhmästä ovat samanlaiset.
Tuossa ikäryhmässä erityislapset ovat jollain tavoin vammaisia, tai kehitysviivästeisiä. Joo ja käytän huoletta sanaa vammainen, sillä opetan itse heitä. Yleensä heillä on mukana henk. koht. avustaja, ja he vievät useamman lapsen paikan ryhmässä. Näin erityislapsen ryhmäkin pysyy pienenä. Ja voin ihan kokemuksen rintaäänellä sanoa, että kyllä se jekkujen oppiminen menee ihan toisin päin, kuin että erityislapsi huonoja tapoja opettaisi.
tuntemieni perheiden lapset joutuivat sellaisiin pienryhmiin, joissa oli aggressiivisia väkivaltaisesti käyttäytyviä e-lapsia, en tiedä mikä heidän diagnoosinsa on mutta käytöksensa vaikutti ikävällä tavalla muihin lapsiin.
että erityislapsi on sama kuin adhd. Luulevat, että ryhmissä on paljon ylivilkkaita ja huomiota vaativia lapsia. Koska adhd-lapsia on paljon, niin missä ryhmässä he sitten ovat päivädissa?
Mutta valitettavan usein adhd-lapset ovat ilman diagnoosia ja ilman mitään tukitoimia ihan tavallisissa ryhmissä. Joissa heitä ei voida ottaa mitenkään huomioon.
Ja ei muuten adhd tarkoita häirikköä automaattisesti! Minun kokemukseni mukaan adhd:t ovat niitä joiden on vaikea istua aamupiirissä paikallaan, jotka juoksevat ja höpöttävät. Useimmat ovat oikein pidettyjä kavereita.
Ne jotka tempaisevat turpaan tai muuta ovat yleensä emotionaalisista ongelmista kärsiviä... ei tosin kaikki heistäkään ole aggressiivisia.
myöntää etten halua lapsiani pienryhmään.
Kahden tuttavaperheen lapsia on ollut pienryhmässä. Heidät on sinne alunperin valittu siksi kun ovat hyvinkäyttäytyviä 'normilapsia'.
Ei mennyt kummassakaan perheessä pitkä aika kun lapset alkoivat käyttäytyä kotona samalla tavalla kuin erityslapset.
Kumpikin perhe vaihtoi siitä syystä päiväkotia minkä seurauksena lasten käytös muuttui taas normaaliksi.
Pikemminkin uskon, että ko. tapauksissa pienryhmää on suositeltu, koska lapset ovat olleet haastavia jo aluksi. Useinhan pienryhmään muka tukipaikalle laitetaan lapsia jotka tarvitsevat pienryhmää. Tämä ei kylläkään ole lainkaan ryhmän etu, koska niille oikeille tukilapsille on huutava tarve...
On ihan tyypillistä, että asiaa häpeilevät vanhemmat tekevät kaikkensa ettei heidän tukea tarvitseva lapsensa "joutuisi" pienryhmään. Tätä en ole koskaan tajunnut, mutta se on arkipäivää.Hoitsu
Nämä perheet eivät tunne toisiaan ja asuvat eri paikkakunnilla mutta silti kummankin kertomukset tarhan pienryhmästä ovat samanlaiset.
tyyppiset ihmiset saavat itse erityislapsen!
Tiedättepähän, mitä on syrjintä. Rotuerottelu alkaa jo pk-iässä.
Vanhimman lapseni tarha-aikoina oli down-cp -lapsi samassa ryhmässä. Ei mitään pahaa sanottavaa ja olin iloinen, että lapset elävät erilaisuuden kanssa! Lpasella oli ihan oma hoitaja.
missä näkyisi kaikki neuro-biologiset -ja psykologiset viat!
Voitas tappaa ne lapset jo alkuunsa. Ettei kenenkään elämää häiritsisi sellainen häirikkö-pentu.
mun poika oli tälläisessä ryhmässä.
12 lasta josta 7 ns. tukaria ja aikuisia 5! Ei todellakaan valittamista, aivan ihana ryhmä. Kokemusta on kahden muun lapsen kohdalta ns. tavisryhmistäkin.
Lapsi on ujo, erittäin sosiaalisesti oikeudenmukainen ja rauhallinen, ja tietysti hyvä sopeutua myös villimpiin, mutta kärsisi tuollaisessa ryhmässä mahdottomasti. Ei muutenkaan ymmärrä "hankalia" lapsia ja menee kuoreensa.
millä perusteella ajattelette että e-ryhmissä on nimenomaan villejä lapsia??
On ryhmiä jossa puheenkehityksen ongelmia omaavia lapsia tai sitten jonkinlainen kehitysviive johon tarvitsevat lisätukea.
Mikä ihmeen käsitys on Erityislapsi= villi???
Tuossa päiväkodissa oli paremmat resurssit siis henkilökuntaa enemmän, retkiä useammin, uimahalli viikottain jne.
En olisi huolissani. Luulen että huolesi on että sinun ns. normaalilapsi leimautuu kenties erityislapseksi kun hoitopaikkana integroitu päiväkoti.