Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä turvaistuin selkä menosuuntaan?

Vierailija
27.06.2009 |

Hyvin vähän tuntuu olevan turvaistuinmalleja selkä menosuuntaan. Ehdottomasti kuitenkin sellainen haluttaisiin. Yhtenä vaihtoehtona on Britaxin two-way elite, mutta sen turvallisuus mietityttää.



Mitä muita hyviä turvaistuimia on selkä menosuuntaan matkustavalle lapselle?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa lähes kaikki tiet ovat vähintäänkin 4-kaistaisia, jolloin tuhoisimmat kolarit ovat peräänajoja. Tällöin on turvallisempaa istua kasvon menosuuntaan.



Pohjois-Euroopassa tiet suurimmilta osiltaan 2-kaistaisia, jolloin taas nokkakolarit ovat tyypillisiä ja pahimmat kolarit tapahtuvat näin. Siksi pohjoismaissa suositellaan selkämenosuuntaan matkustamista.



Periaatteessa jos ajaa vain Helsingin seudulla/moottoriteitä, voi kasvot menosuuntaan olla ihan järkevää.



Tiedän kolarin, joka ajettiin 40 km/h ja perheen pienin, joka istui kasvot menosuuntaan turvaistuimessa kuoli. Koko muu perhe lähinnä vähän säikähti. Ja kuolinsyy oli kaularangan murtuma.

Vierailija
2/38 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolarin, joka ajettiin 40 km/h ja perheen pienin, joka istui kasvot menosuuntaan turvaistuimessa kuoli. Koko muu perhe lähinnä vähän säikähti. Ja kuolinsyy oli kaularangan murtuma.

- äkkipysähdys on "hitaassakin" (= 40 km/h) vauhdissa yllättävän rajun tuntuinen aikuisellekin. Ihmisen fysiikkaa ei ole suunniteltu edes hitaan auton vauhtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku erikseen kysyi Brio Zentosta niin meillä on se ja Two Way Elite (samalla lapsella eri autoissa). Minusta nuo kaksi ovat hyvin samantyylisiä istuimia, myös kiinnitykseltään. Zento ehkä pienempikokoinen ja onkin meillä pienemmässä autossa. Molemmat ovat edelleen selkä menosuuntaan pian kolmivuotiaalla pienikokoisella tytöllä. Meillä ollaan oltu tyytyväisiä.



Aina ihmettelen kun TWE haukutaan heppoisaksi. Se on pitkälti kiinnityksestä kiinni. Jouduin irrottamaan ja pimeässä kiinnityksen jälkeen oli meilläkin hetken heiluva.

Vierailija
4/38 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen pää painaa niin per'''eleen paljon ja niska vielä tosi ohut, niin SIIKSI!

Vierailija
5/38 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on maxi-cosin mobi, tykkään! Vie sikapaljon tilaa autosta, mutta lapsella on hyvät jalkatilat!

Vierailija
6/38 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisuudesta kolarissa en osaa sanoa koska siitä ei onneksi ole kokemusta mutta varsinkin selkä menosuuntaan asennettuna on todella vakaan ja turvallisen oloinen. Selkä menosuuntaan on vähän hankala asentaa mutta jos ette jatkuvasti vaihtele istuimen paikkaa, suosittelen lämpimästi. Meillä kohta 2 v matkustaa edelleen selkä menosuuntaan tyytyväisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvot menosuuntaan on hyvä valinta.

Ja tuo "peräänajot ovat yleisiä" juttu on vajaaälyisen logiikkaa.

Mitenkäs sen vauvan käy siinä peräänajavassa autossa?

Vierailija
8/38 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille selkä menosuuntaan matkustaminen on sen verran tärkeää, että vaikka esikoinen täyttää nyt kolme ja tulevalle vauvalle tarvitaan isoxix-paikka autossa, niin esikoista EI käännetä kasvot menosuuntaan, vaan maksetaan muutama kymppi, ja asennutetaan toinenkin isofix-kiinnike autoon

Meillä niitä siis ei ole vakiona autossa.

Eli näin sekä vauva, että kolmevuotias matkustavat selkä menosuuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
25.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HTS besafe izi kombi

- huomattavasti suojaisampi istuin kuin tuo elite. Saa myös tarvittaessa kasvot menosuuntaan.

Ai tuo HTS:n penkki turvallinen vai kun sai vain välttävän arvosanan testeissä? Minulle ainakin välttävä on täysin yhtä kuin heikko!

ja miinukset tulivat istuinmukavuudesta, ei turvallisuudesta. Meillä on kyseisen istuinmallin edellisen vuoden malli eikä lapsemme ole valittanut istuinmukavuutta ;) Viihtyy hyvin automatkoilla selkä menosuuntaan ja näkee kyllä hyvin uloskin, vaikka joku kommentoi, ettei muka selkä menosuuntaan olevista istuimista kunnolla näkisi.

Tässä vielä linkki:

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/hts-b…

ja koko testitulokset:

http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/hts-b…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"välttävä" selkä menosuuntaan pienelle lapselle turvallisempi kuin "erinomainen" kasvot menosuuntaan. Istuimen ominaisuuksilla muilla ominaisuuksilla ei paljon tee, kun lapsi kuolee kaularangan vammoihin 40 km /h kolarissa ( pieni kaupunkinopeus, usein ajetaan kaupungissakin lujempaa), jossa lapseen tai istuimeen ei edes osu mikään.

Vierailija
12/38 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä ole mitään hyötyä? Vauvalle voi myös tulla matkapahoinvointia herkemmin? Lisäksi näkee huonommin ympärilleen.

Entä jos... http://kidsincars.blogspot.com/ ja seuraavaksi täydelliset ihmiset saattavat sanoa etteivät he aja kolaria, mutta oma toiminta ei riitä. Liikenteessä on monia muitakin ja vaaratilanteen mahdollisuus on aina olemassa.

Matkapahoinvointi ja ympärilleen näkeminen on pienimpiä murheita jos satasen alueella joku tulee kolmion takaa eteen niin ettei siihen ehdi reagoida mitenkään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
26.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettipä hiukan eroja jos sitten tajuaisit.

kasvot menosuuntaan on hyvä valinta.

Ja tuo "peräänajot ovat yleisiä" juttu on vajaaälyisen logiikkaa.

Mitenkäs sen vauvan käy siinä peräänajavassa autossa?

Vierailija
14/38 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut jo puolitoistavuotta käytössä ja ollaan oltu tyytyväisiä. Voi tarvittaessa laittaa kasvot menosuuntaan (vahaan hiaceen ei saa selkämenosuuntaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattavasti suojaisampi istuin kuin tuo elite. Saa myös tarvittaessa kasvot menosuuntaan.

Vierailija
16/38 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brio Zentosta? Onko hyvä vai huono? Olisi suht edullinen.

Vierailija
17/38 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä ole mitään hyötyä? Vauvalle voi myös tulla matkapahoinvointia herkemmin? Lisäksi näkee huonommin ympärilleen.

Vierailija
18/38 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntui "heppoiselta". Eikä sivutörmäyssuoja oo niin hyvä, kun asennetaan vaan penkille ilman omaa "jalkaa".

Vierailija
19/38 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hakusanaksi "lasten turvaistuimet" tms. muistaakseni ne oli liikenneturvan sivut. Siellä oli luokiteltu istuimet tyyliin "heikko" "hyvä" "tyydyttävä" jne. Sieltä löytyy puolueetonta tietoa.

Vierailija
20/38 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cosmic ja sitä voin suositella! 4v mahtuu yhä selkä menosuuntaanpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi