HS: "Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä"
Tämä on painajaisunta, ajatteli Suomen vaikutusvaltaisin virkamies talvella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html
"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että jopa viidennes suomalaisista on vaarassa menettää työpaikkansa tekoälyn takia."
On meillä valoisa tulevaisuus. Ihanaa erityisesti olla nuori, kun tietää ettei ikinä voi saada kokoaikatyötä, eikä tällöin ostaa autoa, asuntoa tai mitään muutakaan isompaa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
Eli luuletko itse hyötyväsi jotain siitä, jos yhtä-äkkiä onkin 500 000 ansiotuloverojen maksajaa vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Kun se tapahtuu mikään ei enää toimi, jo nyt on todella paljon vaikeuksia noissa tekoälysovelluksissa.
Missä on todella paljon vaikeuksia?
Mutta suomalaiset ei vaan usko, että työpaikkoja alkaa mennä tekoälyn myötä. Täälläkin on sellaista vastaan aina änkätty, vaikka kaikki asiantuntijat sanovat niin.
Osa kommentoijista vissiin luulee, että tekoäly tarkoittaa avointa kielimallia jonka kanssa chattaillään.
Se on vasta lähtöpiste. Ammattimainen tekoälyn käyttö on hieman toista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta suomalaiset ei vaan usko, että työpaikkoja alkaa mennä tekoälyn myötä. Täälläkin on sellaista vastaan aina änkätty, vaikka kaikki asiantuntijat sanovat niin.
No itse vänkäisin lähinnä tuota mustavalkoista ajattelua vastaan. Tuottavuusloikkia on tapahtunut ennenkin. Lopputulokseen on adaptoiduttu.
Varmasti hevoskärrymiehiä hirvitti höyrymoottorin tuleminen ja höyrymoottorimiehiä polttomoottori.
Oppisi nyt aluksi toimimaan edes älypohjaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oppisi nyt aluksi toimimaan edes älypohjaisesti.
Edes ihminen toimi puoltakaan ajasta älypohjaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin säästetään verorahoissa.
Se siitä. Ei enää puolustusvoimia, terveydenhuoltoa, poliisia, tullia, rajavertiolaitosta jne.
Kehitys on nopeaa, mutta menneisyyden perusteella ei voi ennustaa tulevaa. Joka tapauksessa kehitykseen kaadetaan rahaa niin paljon ettei kannata yllättyä. Kuten jo aikaisemmin on tullut todettua, ihmisen aistien imitoint reaaliaikaisella nopeudella on suurin haaste lskentatehon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Olen kunnallisella töissä oleva luokanopettaja, mutten todellakaan lorvi töissäni, vaan pidän yhteiskuntaa lähestulkoon pystyssä, koska kaikki asiat halutaan koulun hoitavan nykyään (eli opettajien hoitavan!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.
Sit pitää keksiä joku liikeidea yrittäjyyteen tai lähteä ulkomaille töihin.
Miks luulet että ulkomailla olisi eri tilanne.
Liikeida yrittäjyyteen, no kunhan se ei ole mitään mitä tekoäly voi tehdä. Ne jäljelle jäävät ideat on semmosia, että sama liikeidea on aika monella muullakin.
Mutta muistetaan nyt kuitenkin huutava työvoimapula ja haalitaan Suomeen kiireellä lisää väkeä, erityisesti Afrikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta muistetaan nyt kuitenkin huutava työvoimapula ja haalitaan Suomeen kiireellä lisää väkeä, erityisesti Afrikasta.
Poliitikot rakastavat puhumista, mutta se puhe on pelkkää tyhjää ja ristiriitaista jargonia.
Tekoäly ei ole tarkoita pelkästään LLM-botteja. Ne voidaan säätää juuri sellaisiksi kun halutaan.