HS: "Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä"
Tämä on painajaisunta, ajatteli Suomen vaikutusvaltaisin virkamies talvella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html
"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että jopa viidennes suomalaisista on vaarassa menettää työpaikkansa tekoälyn takia."
On meillä valoisa tulevaisuus. Ihanaa erityisesti olla nuori, kun tietää ettei ikinä voi saada kokoaikatyötä, eikä tällöin ostaa autoa, asuntoa tai mitään muutakaan isompaa.
Kommentit (49)
Surullisinta on, että jos IHMISET olisivat erilaisia, niin tämä voisi olla upea muutos kaikille. Kaikki voisivat tulevaisuudessa elää kuin entisajan vapaaherrat ja -herrattaret, koneiden tehdessä työt, ja ihmisten nauttiessa niiden luomasta vauraudesta. Vähän kuin entinen orjatalous, mutta orjat olisi koneita, jotka ei kärsi ja joita kohtaan ei tarvi miettiä onko niiden orjuuttaminen väärin. Win-win.
Mutta, ihmisen tuntien. Kapitalismista ei luovuta, eikä talousjärjestelmiä muuteta, vaikka maailma muuttuu. Ihmisille huudetaan edelleen "menkää töihin", riiputaan ihmistyöhön elannon ja verotuksen perusteena perustuvassa mallissa, vaikka tekoäly vie työt. Tekoälyllä korjattu kansanosa kurjistuu, rikkaat rikastuu. Köyhyys ja eriarvoisuus lisääntyy. Valitettavasti itse pidän tätä todennäköisimpänä kehityssuuntana, en ihanaa utopiaa.
Ehkä joskus sitten kun köyhtynyttä rahvasta on tarpeeksi, tulee isot kapinat ja asia muuttuu. Tosin: siinä vaiheessa luultavasti niillä etuoikeutetuilla on robottiarmeijat ja ennätyksellisen tehokkaat vakoilujärjestelmät ihmisten pitämiseksi kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta on, että jos IHMISET olisivat erilaisia, niin tämä voisi olla upea muutos kaikille. Kaikki voisivat tulevaisuudessa elää kuin entisajan vapaaherrat ja -herrattaret, koneiden tehdessä työt, ja ihmisten nauttiessa niiden luomasta vauraudesta. Vähän kuin entinen orjatalous, mutta orjat olisi koneita, jotka ei kärsi ja joita kohtaan ei tarvi miettiä onko niiden orjuuttaminen väärin. Win-win.
Mutta, ihmisen tuntien. Kapitalismista ei luovuta, eikä talousjärjestelmiä muuteta, vaikka maailma muuttuu. Ihmisille huudetaan edelleen "menkää töihin", riiputaan ihmistyöhön elannon ja verotuksen perusteena perustuvassa mallissa, vaikka tekoäly vie työt. Tekoälyllä korjattu kansanosa kurjistuu, rikkaat rikastuu. Köyhyys ja eriarvoisuus lisääntyy. Valitettavasti itse pidän tätä todennäköisimpänä kehityssuuntana, en ihanaa utopiaa.
Ehkä joskus sitten kun köyhtynyttä rahvasta on tarpeeksi, tulee isot kapinat ja asia muuttuu. Tosin: siinä vaiheessa luultavasti niillä etuoikeutetuilla on robottiarmeijat ja ennätyksellisen tehokkaat vakoilujärjestelmät ihmisten pitämiseksi kurissa.
Nii miks Meta haluais jakaa sen voitot suomalaisille 😂
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva saada käyttöön tekoäly, jonka tekemisiä joutuu koko ajan korjaamaan ja joka kaiken lisäksi maksaa enemmän kuin irtisanottavien työntekijöiden palkkakulut. Me taviskansa käytämme maksutonta idioottitekoälyä tai muutaman kympin lisenssityökaluja, mutta kun julkisen sektorin tehtäviä ryhdytään korvaamaan tekoälyllä, puhutaan jo kymmeniä miljoonia maksavista lisensseistä.
Tekoälymantraa hokevien kannattaisi miettiä, mitä se todellisuudessa maksaa ja rajoittaa käyttö sinne, missä se on oikeasti toimivaa. Taide ja kulttuuri ovat hyvä käyttökohde, koska siellä ei saa aikaan vahinkoa, mutta lopputulokset ovat parempia kuin ihmisen tekemät.
Itse olen it-firmassa töissä, jossa kehitetään näitä tekoälyratkaisuja asiakkaille. Kyllä nykyisestä tekoälystä on jo monessa tehtävässä aitoa hyötyä, eikä se tee virheitä sen enempää kuin ihmisetkään. Usein vähemmän. Kun tehtävä ja säännöt on hyvin määritellyt.
Se on vähän eri asia, että LLM voi hallusinoita, jos menet ChatGPT:hen tai Claudeen ja heität sinne jonkun yleisen kysymyksen. Mutta jos sille on tarkkaan kuvattu esim. etuuskäsittelyn säännöt, lisäksi toteutettu tekoälypohjainen toisen tekoälyn tekemä tulosten tarkistus, niin kyllä nämä nykyiset tekoälyt tällaista tekee erittäin luotettavasti.
Itse olen ollut toteuttamassa mm. tiettyjä henkilö- ja taloushallinnon tehtäviä automatisoivia järjestelmiä. Ne ovat toimineet erittäin hyvin, ja tuottaneet säästöä asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva saada käyttöön tekoäly, jonka tekemisiä joutuu koko ajan korjaamaan ja joka kaiken lisäksi maksaa enemmän kuin irtisanottavien työntekijöiden palkkakulut. Me taviskansa käytämme maksutonta idioottitekoälyä tai muutaman kympin lisenssityökaluja, mutta kun julkisen sektorin tehtäviä ryhdytään korvaamaan tekoälyllä, puhutaan jo kymmeniä miljoonia maksavista lisensseistä.
Tekoälymantraa hokevien kannattaisi miettiä, mitä se todellisuudessa maksaa ja rajoittaa käyttö sinne, missä se on oikeasti toimivaa. Taide ja kulttuuri ovat hyvä käyttökohde, koska siellä ei saa aikaan vahinkoa, mutta lopputulokset ovat parempia kuin ihmisen tekemät.
Taiteilijat kiittävät kommentista...
Minua on pitkään huolettanut viime vuosien tapa tehostaa töitä. Vähemmällä on pitänyt saada aikaan enemmän, minkä vuoksi työn tarkkuus huononi. Virheitä tuli aiempaa enemmän. Joskus ne huomattiin jälkikäteen ja joskus ei. Asiat, joihin aiemmin saattoi luottaa, eivät enää olleet yhtä luotettavia. Kukaan ei tietenkään uskaltanut ottaa asiaa esille julkisesti.
Tekoäly ottaa lopulta vallan ja alistaa ihmiset sitä palveleviksi orjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?
Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.
USA ja monet yritykset maksavat siitä datasta isoa rahaa. Miksi olet vientiä, voittoa, bisnestä ja vapaata markkinataloutta vastaan kun tällä voidaan nyt nostaa Suomi suosta, kääntä talous ja muuttaa data isoiksi voitoiksi jos siihen tartutaan oikeaan aikaan eikä vitkastella?
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Tuskin on yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja enää, jos ei julkisellakaan. Työtä kyllä aina löytyy, muttei siitä kukaan mitään halua maksaa kun voi käyttää konetta, joka tekee homman nopeammin ja luotettavammin.
Tieteessä ei ole totuutta, koska tiede perustuu lähtöoletuksiin, joita ei voida todistaa todeksi (oikeiksi). Tiede ei siis perusti lähtökohtaisesti tosiasioihin, vaan aksioomiin, joita ei voida todistaa tosiasioiksi. Tekoäly on oppiva matemaattinen malli (neuroverkkomalli), joka opetetaan tosiasioilla, ja tiedämme matemaattista todistuksista sen, että tekoäly löytää totuuden, kun tosiasioita on riittävän paljon. Lähes kaikki ennustamiseen liittyvät tehtävät voidaan korvata tulevaisuudessa tekoälyllä. Tehtävät, jotka vaativat ymmärrystä, jäävät jäljelle, koska tekoäly on tyhmä kuin saapas, joka ei ymmärrä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva saada käyttöön tekoäly, jonka tekemisiä joutuu koko ajan korjaamaan ja joka kaiken lisäksi maksaa enemmän kuin irtisanottavien työntekijöiden palkkakulut. Me taviskansa käytämme maksutonta idioottitekoälyä tai muutaman kympin lisenssityökaluja, mutta kun julkisen sektorin tehtäviä ryhdytään korvaamaan tekoälyllä, puhutaan jo kymmeniä miljoonia maksavista lisensseistä.
Tekoälymantraa hokevien kannattaisi miettiä, mitä se todellisuudessa maksaa ja rajoittaa käyttö sinne, missä se on oikeasti toimivaa. Taide ja kulttuuri ovat hyvä käyttökohde, koska siellä ei saa aikaan vahinkoa, mutta lopputulokset ovat parempia kuin ihmisen tekemät.
Kymmenien miljoonien lisenssikulut on pisara valtameressä julkisen sektorin palkkakuluihin kun suhteutetaan. Monet mallit ovat avoimia eli ei makseta lisenssikuluja ollenkaan. Jutussahan hyvin kerrotaan, että valtio tulisi malleja pyörittämään omissa datakeskuksissaan.
Tekoäly tulee viemään työpaikkoja myös yksityisellä, kun yhä harvemmalla on varaa ostaa yhtään mitään eikä tekoälyllä rikastuneet kykene määräänsä enempää kuluttamaan. Kaikki teollisuuden yritykset pysyvät pystyssä vain, jos niillä on asiakkaita. Valtioiden verotulot pienenee, yritysten tulot pienenee ja kun maksavia loppuasiakkaita on yhä vähemmän, ei teollisuuttakaan tarvita nykyistä määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.
Helppo ohjelmoida kielteinen vastaus ihan kaikkeen ja siinä olet koneen armoilla . Kaikki on selvää säästöä paitsi konekulut .
Kyllä joku ählämsählm keksii tavan jail breakata se llm kielimalli ja sitten sen kela gold vaihtuu kela premium unlimited platinum black cardiksi. JA Kaikki sen hassaamat rahat tullan vetämään sunkin selkänahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.
Helppo ohjelmoida kielteinen vastaus ihan kaikkeen ja siinä olet koneen armoilla . Kaikki on selvää säästöä paitsi konekulut .
Computer says no.
Onnea uudelle noin miljoonalle työttömälle! Tervetuloa suurten ja loputtomien rahaetuuksien nautintojen pariin. Toivottavasti saatte kerätä sielunne kyllyydestä risuja Purralle!
Heh, nää jotka hehkuttaa jotain avoimia malleja ei kyllä koskaan oo kokeilletkaan niitä. Meinaan että totteleminen ja tulokset on jollakin deepseek 4 pro lla vähän miten sattuu. Kyllä siihen on syynsä miksi se "yks claude firma" on mega trilioonabiljoonien arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kun se tapahtuu mikään ei enää toimi, jo nyt on todella paljon vaikeuksia noissa tekoälysovelluksissa.
Ei se tapahdu kuten kauhuskenaarioissa.
Vierailija kirjoitti:
Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?
Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.
No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.
Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.
Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?
Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.
Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.
Aika moni työ tehdään ilman tekoälyä tai vain osittain sen kanssa.
Siivous, hoitotyö, logistiikka, myynti...
Tekoäly vuonna 2031 on aika varmasti ihan toisenlainen kuin nyt vuonna 2026.
Kelan etuuskäsittely ei oo mitään taidetta (meinasin aluks sanoa et ydinfysiikkaa mut tekoäly varmaan laskee ydinfysiikan laskut paremmin ku ihminen mut taiteen se tekee paskemmin)