Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä"

Vierailija
26.06.2026 |

Tämä on painajaisunta, ajatteli Suomen vaikutusvaltaisin virkamies talvella

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html

 

"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että jopa viidennes suomalaisista on vaarassa menettää työpaikkansa tekoälyn takia."

 

On meillä valoisa tulevaisuus. Ihanaa erityisesti olla nuori, kun tietää ettei ikinä voi saada kokoaikatyötä, eikä tällöin ostaa autoa, asuntoa tai mitään muutakaan isompaa.

 

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten valitetaan ettei naiset synnytä. 392

Vierailija
42/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se Klaus Schwab World Economic Forumista sanoikaan? Vuosi 2030: ET TULE omistamaan mitään ja sinä TULET olemaan onnellinen. Ja kun me "foliot" varoiteltiin teitä, haukuitte meitä folio salaliittoteoreetikoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?

Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.

Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.

Aika moni työ tehdään ilman tekoälyä tai vain osittain sen kanssa. 

Siivous, hoitotyö, logistiikka, myynti...

Siivous = robootti imurit, robootti ikkunan pesijät jne. Toki eivät varsinaisesti kovin tekoälykkäitä.

Hoitotyö = noh, guuglaa vaikkapa japanese edlerly care robots

Logistiikka = amazonilla on varastot jotka ovat pilkkopimeitä koska robot hoitavat kaiken työn.

Myynti = kaverilla on firma jossa asiakkaat juttelevat puhelimessa tekoäly agentin kanssa.

Vierailija
44/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten valitetaan ettei naiset synnytä. 392

Kyllähän ne synnyttävät mutta vääränvärisiä.

Vierailija
45/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ala ei ole turvassa tekoälyltä. Kiinassa on jo rakennustyömaita, joissa robotit tekee esim betonivaluja ja nosturikuskeina on tekoäly avusteisia robotteja. 

 

Myös hoiva-alalle robotiikka ja tekoäly tulee vauhdilla. 

 

Tänä vuonna Kiinassa ja E-Koreassa aloitti ilman bussikuskia ajavia busseja muutamalla linjalla eri kaupungeissa. Kokemukset on olleet hyviä, joten ensi vuonna potkitaan pihalle aluksi puolet kuskeista ja heidät korvataan automatiikalla.

Vierailija
46/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni hyvin kohtaan "otamme käyttöön kaikki markkinoiden parhaat mallit" asti. Suomeksi tämä tarkoittaa, että tuhlaamme miljardeja euroja ja palkkaamme lisää konsultteja.

Jos Suomen > 700.000 hengen julkinen sektori kutistuisi 20 % ja olisi 560.000 henkilöä, siinä on edelleen vähintään puolet liikaa.

Yksi Icon of the Seas laiva maksoi noin 1,2 miljardia euroa. Julkinen sektori tärvelee helposti useamman sellaisen laivan verran rahojanne ”markkinoiden parhaisiin malleihin”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästö veronmaksajille olisi valtava, jos hyödynnettäisiin edes nykyisin tarjolla oleva teknologia. Julkisella sektorilla osataan käydä viivytystaistelua teknistä kehitystä vastaan byrokratian, toiminnan hidastamisen, asioiden monimutkaistamisen ja asiakkaiden jonotuttamisen keinoin ja edelleen toimitaan paljolti 90-luvun tavoin. Yksityinen yritys, joka ei seuraa aikaansa putoaisi armotta saman tien pelistä pois.

Vierailija
48/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa viidennes? Jos miettii kuinka tyhmä on keskimääräinen ihminen ja puolet on vielä tätä tyhmempiä, niin eihän tuossa tarvitse yltää kuin parhaaseen 80 prosenttiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ala ei ole turvassa tekoälyltä. Kiinassa on jo rakennustyömaita, joissa robotit tekee esim betonivaluja ja nosturikuskeina on tekoäly avusteisia robotteja. 

 

Myös hoiva-alalle robotiikka ja tekoäly tulee vauhdilla. 

 

Tänä vuonna Kiinassa ja E-Koreassa aloitti ilman bussikuskia ajavia busseja muutamalla linjalla eri kaupungeissa. Kokemukset on olleet hyviä, joten ensi vuonna potkitaan pihalle aluksi puolet kuskeista ja heidät korvataan automatiikalla.

Tuntuu melko turhalta maksaa palkkaa pornoa kuolaavalle henkilölle ratin takana. Ehkä kaupunkien jalankulkijatkin säästyvät sokeilta kuskeilta jatkossa.

Vierailija
50/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi aikatauluttamaan asiaa kovin painokkaasti. Mutta ennen pitkää asioiden käsittelystä vastaavat ensi sijassa Ai-agentit. Tällä hetkellä en uskaltaisi niihin luottaa, aivan liikaa ongelmia ja kun ihminen poistetaan yhtälöstä kokonaan, virheiden jäljitys muuttuu työläämmäksi. Eli luotettavuuden pitää parantua eksponentiaalisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apotti, joka osaa pyytää anteeksi ettei se osaa käsitellä asiaa?

Vierailija
52/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?

Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.

No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.

Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.

Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.

Tämähän se olisi ideaali tilanne tulevaisuudessa; enemmän käsillätekevää työtä aloille, johon siihen on tarve. Tekoäly korvaa hyvin usean toimisto-ja virkapirkon hankehumpan, paperipyörityksen, tiimipalaverit yms. hömpän. Säästynyttä työvoimaa ja julkisia varoja voisi siirtää vaikka terveydenhoitoalalle, mihin on tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karmaisevaa. Tuntuu hurjalta olla katsomassa miten länsimaat tuhoavat itse itsensä. 

Vierailija
54/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä koske vain julkista sektoria, vaan ihan kaikkia työntekijöitä. 10v kuluttua Suomessa on arviolta 1,1 miljoonaa työikäistä työttömänä. Tekoäly vie niin monen työpaikat. Uusia työpaikkoja syntyy tekoälyn myötä vain promillen verran. 

Myös valtion rahoituskyky on kadonnut ensi vuosikymmenellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?

Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.

Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.

Sit pitää keksiä joku liikeidea yrittäjyyteen tai lähteä ulkomaille töihin. 

Ei taitaisi riittää asiakkaita, jos melkein jokainen suomalainen ryhtyy yrittäjäksi. Pelkästä yrittäjyydestä kun ei saa tuloja, vaan pitäisi olla kunnollinen liikeidea ja asiakkaita. Jos kaikkien yritys on jotain nurmikon leikkaamista, lastenhoitoa, sanomalehden lukua vanhuksille tai villasukkien neulomista, niin eiväthän nämä yritykset oikeasti menesty.

Vierailija
56/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?

Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.

No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.

Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.

Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.

Tämähän se olisi ideaali tilanne tulevaisuudessa; enemmän käsillätekevää työtä aloille, johon siihen on tarve. Tekoäly korvaa hyvin usean toimisto-ja virkapirkon hankehumpan, paperipyörityksen, tiimipalaverit yms. hömpän. Säästynyttä työvoimaa ja julkisia varoja voisi siirtää vaikka terveydenhoitoalalle, mihin on tarvetta.

Eli tekoäly tekee kaikki kiinnostavat työt ja ihmisille jää hanttihommat sekä tekoälyn ylläpito. Onhan kivaa.

Vierailija
57/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksen pitää myydä suomen rajojen ulkopuolelle. Rakentaa vaikka saunoja saksaan.

Vierailija
58/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aikakin saada turpealle julkiselle sektorille edes jotain älyä, oli se sitten vaikka tekoälyä.

 

N58

Vierailija
59/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?

Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.

No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.

Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.

Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.

Ihmisille jää tylsimmät ja epämiellyttävimmät työt, kun tekoäly vie kaikki kiinnostavat työt, joissa vaaditaan ajattelua. Halutaanko me ihmiset oikeasti tätä?

Vierailija
60/95 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apotti, joka osaa pyytää anteeksi ettei se osaa käsitellä asiaa?

Apotilla ei ole mitään keinoälypohjaa. Mielestäni sen iso vika on, että mentiin taas ostamaan tehokkaasti tänne myyty amerikkalainen järjestelmä, vaikka meillä on kovia koodareita, jotka olisivat tehneet paremman murto-osalla hinnasta. Emme oikeasti tajua miten hyviä softankehittäjiä Suomella on. Ja edullisia.

 

N58

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi