HS: "Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä"
Tämä on painajaisunta, ajatteli Suomen vaikutusvaltaisin virkamies talvella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html
"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että jopa viidennes suomalaisista on vaarassa menettää työpaikkansa tekoälyn takia."
On meillä valoisa tulevaisuus. Ihanaa erityisesti olla nuori, kun tietää ettei ikinä voi saada kokoaikatyötä, eikä tällöin ostaa autoa, asuntoa tai mitään muutakaan isompaa.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
Eli luuletko itse hyötyväsi jotain siitä, jos yhtä-äkkiä onkin 500 000 ansiotuloverojen maksajaa vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Kun se tapahtuu mikään ei enää toimi, jo nyt on todella paljon vaikeuksia noissa tekoälysovelluksissa.
Missä on todella paljon vaikeuksia?
Mutta suomalaiset ei vaan usko, että työpaikkoja alkaa mennä tekoälyn myötä. Täälläkin on sellaista vastaan aina änkätty, vaikka kaikki asiantuntijat sanovat niin.
Osa kommentoijista vissiin luulee, että tekoäly tarkoittaa avointa kielimallia jonka kanssa chattaillään.
Se on vasta lähtöpiste. Ammattimainen tekoälyn käyttö on hieman toista.
Vierailija kirjoitti:
Mutta suomalaiset ei vaan usko, että työpaikkoja alkaa mennä tekoälyn myötä. Täälläkin on sellaista vastaan aina änkätty, vaikka kaikki asiantuntijat sanovat niin.
No itse vänkäisin lähinnä tuota mustavalkoista ajattelua vastaan. Tuottavuusloikkia on tapahtunut ennenkin. Lopputulokseen on adaptoiduttu.
Varmasti hevoskärrymiehiä hirvitti höyrymoottorin tuleminen ja höyrymoottorimiehiä polttomoottori.
Oppisi nyt aluksi toimimaan edes älypohjaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oppisi nyt aluksi toimimaan edes älypohjaisesti.
Edes ihminen toimi puoltakaan ajasta älypohjaisesti.
Tekoäly ei ole tarkoita pelkästään LLM-botteja. Ne voidaan säätää juuri sellaisiksi kun halutaan.