Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä"

Vierailija
26.06.2026 |

Tämä on painajaisunta, ajatteli Suomen vaikutusvaltaisin virkamies talvella

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html

 

"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että jopa viidennes suomalaisista on vaarassa menettää työpaikkansa tekoälyn takia."

 

On meillä valoisa tulevaisuus. Ihanaa erityisesti olla nuori, kun tietää ettei ikinä voi saada kokoaikatyötä, eikä tällöin ostaa autoa, asuntoa tai mitään muutakaan isompaa.

 

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka sanoo, että ei se tekoäly näitä hommia tee, niin olisin aika hiljaa. Vaikea keksiä alaa, jossa tekoälyn myötä työpaikat ei vähenisi. Nyt robotit on tulleet käsillä tehtäviin huolto ja rakennustöihinkin. 

Oli aika spoogia olla Kiinassa ravintolassa, jossa oli robottikokki ja robottitarjoilija. Koko noin 150 paikkaisen ravintolan pyörittämistä päivysti 1 ihminen lasin takaa. 

Samoin näin, kuinka rengasliikkeen pihalla robotti vaihtoi sujuvasti renkaita autoon ja toinen robo vei ja toi niitä halliin. 

Vierailija
62/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.

Helppo ohjelmoida kielteinen vastaus ihan kaikkeen ja siinä olet koneen armoilla . Kaikki on selvää säästöä paitsi konekulut .

Ei välttämättä ole säästöä, jos isot massat riehuu kadulla. Saattaa datakeskuskin kaatua johonkin riehujien aiheuttamaan vahinkoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma jos yksinkertaiset asiat voi tekoäly hoitaa. Valtiolla on paljon paperinpyörittelijöitä joille pitää maksaa palkkaa yksinkertaisesta työstä. Tällä tavalla vapautetaan osaavaa työvoimaa haastavampiin töihin yksityispuolelle ja valtio säästää palkkamenoissa satoja miljoonia euroja vähintään.

Vierailija
64/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?

Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.

No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.

Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.

Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.

Tämähän se olisi ideaali tilanne tulevaisuudessa; enemmän käsillätekevää työtä aloille, johon siihen on tarve. Tekoäly korvaa hyvin usean toimisto-ja virkapirkon hankehumpan, paperipyörityksen, tiimipalaverit yms. hömpän. Säästynyttä työvoimaa ja julkisia varoja voisi siirtää vaikka terveydenhoitoalalle, mihin on tarvetta.

Eli tekoäly tekee kaikki kiinnostavat työt ja ihmisille jää hanttihommat sekä tekoälyn ylläpito. Onhan kivaa.

Jäisi edes ne hanttihommat. Nyt robotiikka on niin kehittynyttä tekoälyn myötä, että roboilla voi tehdä myös ne hanttihommat. Suomi ei vain ole tässä mukana aallonharjalla. 

Vierailija
65/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kiva saada käyttöön tekoäly, jonka tekemisiä joutuu koko ajan korjaamaan ja joka kaiken lisäksi maksaa enemmän kuin irtisanottavien työntekijöiden palkkakulut. Me taviskansa käytämme maksutonta idioottitekoälyä tai muutaman kympin lisenssityökaluja, mutta kun julkisen sektorin tehtäviä ryhdytään korvaamaan tekoälyllä, puhutaan jo kymmeniä miljoonia maksavista lisensseistä.

Tekoälymantraa hokevien kannattaisi miettiä, mitä se todellisuudessa maksaa ja rajoittaa käyttö sinne, missä se on oikeasti toimivaa. Taide ja kulttuuri ovat hyvä käyttökohde, koska siellä ei saa aikaan vahinkoa, mutta lopputulokset ovat parempia kuin ihmisen tekemät.

Taiteessa on nimenomaan ideana se, että se on ihmisen tekemää: sillä halutaan sanoa tai ilmaista jotain, siinä on inhimillinen näkemys. Taide ja kulttuuri on ihmisyyden ydintä, hienoimpia asioita, mitä ihmiskunta voi saada aikaan. Teoälyn teemä taide tai kulttuuri on oxymoron, ei sellaista voi olla.

Vierailija
66/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä vähemmän syitä verkostoitua varsinkaan hänen kanssa, joka työskentelee tai opiskelee työskentelevänsä tulevaisuudessa julkisen puolen johtotehtävissä...

Toivotan tervetulleeksia linjauksen, mutta pelkään samalla ensivuoden mahdollista demareiden invaasiota ja heidän änkyröintiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma jos yksinkertaiset asiat voi tekoäly hoitaa. Valtiolla on paljon paperinpyörittelijöitä joille pitää maksaa palkkaa yksinkertaisesta työstä. Tällä tavalla vapautetaan osaavaa työvoimaa haastavampiin töihin yksityispuolelle ja valtio säästää palkkamenoissa satoja miljoonia euroja vähintään.

Mitä työvoimaa yksitysipuolelle muka tarvitaan, kun myös yksityispuolelta jengiä pannaan hurjasti pihalle tekoälyn myötä? Valtion säästöt on hiekanmuru Saharassa, koska valtio tulee lähivuosina menettämään kymmeniä miljardeja ansiotulo ja arvonlisäveroja. 

Vierailija
68/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?

Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.

No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.

Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.

Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.

Tämähän se olisi ideaali tilanne tulevaisuudessa; enemmän käsillätekevää työtä aloille, johon siihen on tarve. Tekoäly korvaa hyvin usean toimisto-ja virkapirkon hankehumpan, paperipyörityksen, tiimipalaverit yms. hömpän. Säästynyttä työvoimaa ja julkisia varoja voisi siirtää vaikka terveydenhoitoalalle, mihin on tarvetta.

Eli tekoäly tekee kaikki kiinnostavat työt ja ihmisille jää hanttihommat sekä tekoälyn ylläpito. Onhan kivaa.

Jäisi edes ne hanttihommat. Nyt robotiikka on niin kehittynyttä tekoälyn myötä, että roboilla voi tehdä myös ne hanttihommat. Suomi ei vain ole tässä mukana aallonharjalla. 

En usko et robotti pystyy tekemään täysin kerrostalon julkisivuremonttia ees 2080-luvilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyörien korjausta ei tekoäly tee lähiaikoina.

 

Ihmiset pitävät kuitenkin pyöräilystä ja kaikki ei osaa/ehdi huoltaa ja korjata pyöräänsä itse.

Vierailija
70/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?

Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.

No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.

Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.

Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.

Tämähän se olisi ideaali tilanne tulevaisuudessa; enemmän käsillätekevää työtä aloille, johon siihen on tarve. Tekoäly korvaa hyvin usean toimisto-ja virkapirkon hankehumpan, paperipyörityksen, tiimipalaverit yms. hömpän. Säästynyttä työvoimaa ja julkisia varoja voisi siirtää vaikka terveydenhoitoalalle, mihin on tarvetta.

Eli tekoäly tekee kaikki kiinnostavat työt ja ihmisille jää hanttihommat sekä tekoälyn ylläpito. Onhan kivaa.

Jäisi edes ne hanttihommat. Nyt robotiikka on niin kehittynyttä tekoälyn myötä, että roboilla voi tehdä myös ne hanttihommat. Suomi ei vain ole tässä mukana aallonharjalla. 

En usko et robotti pystyy tekemään täysin kerrostalon julkisivuremonttia ees 2080-luvilla

Tämä ei ole uskon asia. Kiinassa robotit tekee jo nyt rakennusmiesten hommia paljon tehokkaammin ja paremmin kuin ihmiset. Ja mä kyllä veikkaan, että ihmiskuntaa ei enää ole 2080-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörien korjausta ei tekoäly tee lähiaikoina.

 

Ihmiset pitävät kuitenkin pyöräilystä ja kaikki ei osaa/ehdi huoltaa ja korjata pyöräänsä itse.

Tekoälylasit voisivat auttaa paikantamaan ongelmakohdan, antamaan korjausophjeen, tilaamaan varaosat, neuvomaan momentit ja muut huollontarpeet... Näin yksi pyöränhuoltaja voinee lähitulevaisuudessa tehdä ainakin 15 muun pyöränhuoltajan työt...

Vierailija
72/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?

Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.

Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.

Aika moni työ tehdään ilman tekoälyä tai vain osittain sen kanssa. 

Siivous, hoitotyö, logistiikka, myynti...

Aika jännä sitten nähdä, että onko sitten kun tekoäly on ottanut kunnolla tuulta alleen, siivoojan työ sellainen tosi kilpailtu työpaikka, jossa on ns. hyvä palkka. Ei se palkka varmaan silloinkaan oikeasti hyvä ole, mutta parempi kuin mitä saa kotona lorvimalla, koska iso osa työpaikoista on kadonnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?

Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.

No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.

Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.

Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.

Ihmisille jää tylsimmät ja epämiellyttävimmät työt, kun tekoäly vie kaikki kiinnostavat työt, joissa vaaditaan ajattelua. Halutaanko me ihmiset oikeasti tätä?

Juuri jonkun järjestelmän tai nettisivun käytännön koodaus on sitä puuduttavaa rutiinityötä. Softakehittäjä keskittyy jatkossa täsmällisiin määrittelyihin ja arkkitehtuurivalintoihin, jonka pohjalta AI toteuttaa. Tietysti tuossa tarvitaan huomattavasti vähemmän junioritason devaajia, koska AI on niitä paljon osaavampi ja tehokkaampi.

Julkisella sektorilla AI jakaa helposti tieavustukset, tekee toimeentulotukipäätökset ym. toimitettujen dokumenttien perusteella.

Vierailija
74/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?

Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.

Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.

Aika moni työ tehdään ilman tekoälyä tai vain osittain sen kanssa. 

Siivous, hoitotyö, logistiikka, myynti...

Aika jännä sitten nähdä, että onko sitten kun tekoäly on ottanut kunnolla tuulta alleen, siivoojan työ sellainen tosi kilpailtu työpaikka, jossa on ns. hyvä palkka. Ei se palkka varmaan silloinkaan oikeasti hyvä ole, mutta parempi kuin mitä saa kotona lorvimalla, koska iso osa työpaikoista on kadonnut.

Ainakin maailmalla siivojien työt on vähentyneet paljon ja vähenee edelleen, koska tekoälyllä varustetut siivousrobotit hoitaa monin paikoin esim kaikkien julkisten tilojen siivoukset. Jopa wc-pöntön ja työpöytien ym siivoukset. Saksassa, olikohan se Viesmann konserni, luopui ihmissiivojista, kun robotit tekee hommat paljon tehokkaammin ja nopeammin kuin ihmiset. Ja palkatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa yksityinen sektori kera vientiteollisuuden. Sinne töihin eikä mitään julkiselle lorvimaan?

Kuinka nyt käy poliitikkojen suojatyöpaikkojen? Kai niihin aina niitä sopii tekonahkatuolien täytteeksi.

Ei siellä yksityiselläkään sektorilla työpaikkoja ole, eikä niitä ole tulossa. Todennäköisesti edessämme on tilanne, jossa suurimmalla osalla aikuisväestöstä ei ole säännöllistä palkkatyötä.

Sit pitää keksiä joku liikeidea yrittäjyyteen tai lähteä ulkomaille töihin. 

Ei niitä töitä tule olemaan ulkomaillakaan. Miksi ajattelet että tilanne olisi tämä vain Suomessa? Kehityksen suunta on sama globaalisti.

 

Miten pitäisi yrittää, kun kenelläkään ei ole palkkatyötä eli kenelläkään ei ole rahaa?

 

Kuka ostaisi yrittäjien tuottamat hyödykkeet, kun kenelläkään ei ole töitä tai rahaa?

No sit voit hakea rautakaupasta köyttä ja vetästä ittes vaatekaappiin roikkumaan rippipuvun viereen. Jos kaikki toivo on mennyttä.

Aika moni näin tekeekin. Tai oikeastaan harvempi varmaan komeroon rippipuvun viereen, mutta kuitenkin. 

Vierailija
76/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain murto-osalla ihmisistä on tulevaisuudessa työtä. Ihmisten pitää luoda itsestään versio 2.0. Jotain muuta pitää keksiä päivien sisällöksi, kuin työn teko.

Vierailija
77/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa oli mukava ajatus siitä, että digitaidottoman vanhuksen ei enää tarvitse osata asioittensa hoitoa, riittää, että kertoo tietokoneelle, mitä pitää tehdä ja tekoäly sitten avustaa. Harmi, että ensin on oltava se tietokone (halpakin maksaa 300 e) ja nettiyhteys (olisikohan tuokin vähintään 20 e/kk) ja joku, joka opastaa vanhuksen kaksivaiheisen tunnistautumisen läpi tekoälyn luokse. Puhelin voi teoriassa korvata läppärin, onhan sekin tietokone, mutta yritäpä reuman runtelemin sormin käyttää sitä. 

Valtio siirtää kulut käyttäjälle, olisi myös ihan kiva, että netti pelittäisi koko maassa. Katvealueita on paljon eteläisessäkin Suomessa.

Vierailija
78/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen. Työttömyys prosentti 2029 on Suomessa 25%

Vierailija
79/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen. Työttömyys prosentti 2029 on Suomessa 25%

Tämä on hyvin todennäköistä..

Vierailija
80/107 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarallisinta on, että typerät poliitikot uskovat tuon ja kohta ei toimi enää mikään julkinen palvelu.

Tämä. Pitää olla typerys, että tämä juttu uppoaa. Esim poliitikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä