HS: "Koko Suomen julkinen sektori muutetaan toimimaan tekoälypohjaisesti vuoteen 2031 mennessä"
Tämä on painajaisunta, ajatteli Suomen vaikutusvaltaisin virkamies talvella
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html
"Kansainvälinen valuuttarahasto IMF arvioi, että jopa viidennes suomalaisista on vaarassa menettää työpaikkansa tekoälyn takia."
On meillä valoisa tulevaisuus. Ihanaa erityisesti olla nuori, kun tietää ettei ikinä voi saada kokoaikatyötä, eikä tällöin ostaa autoa, asuntoa tai mitään muutakaan isompaa.
Kommentit (107)
Tempusta voi tilata tälläisen kotiavustajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?
Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.
No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.
Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.
Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.
Tämähän se olisi ideaali tilanne tulevaisuudessa; enemmän käsillätekevää työtä aloille, johon siihen on tarve. Tekoäly korvaa hyvin usean toimisto-ja virkapirkon hankehumpan, paperipyörityksen, tiimipalaverit yms. hömpän. Säästynyttä työvoimaa ja julkisia varoja voisi siirtää vaikka terveydenhoitoalalle, mihin on tarvetta.
Eli tekoäly tekee kaikki kiinnostavat työt ja ihmisille jää hanttihommat sekä tekoälyn ylläpito. Onhan kivaa.
Jäisi edes ne hanttihommat. Nyt robotiikka on niin kehittynyttä tekoälyn myötä, että roboilla voi tehdä myös ne hanttihommat. Suomi ei vain ole tässä mukana aallonharjalla.
En usko et robotti pystyy tekemään täysin kerrostalon julkisivuremonttia ees 2080-luvilla
Tämä ei ole uskon asia. Kiinassa robotit tekee jo nyt rakennusmiesten hommia paljon tehokkaammin ja paremmin kuin ihmiset. Ja mä kyllä veikkaan, että ihmiskuntaa ei enää ole 2080-luvulla.
No ei kyllä varmasti tee. Puhut höpöjä
siitä vaan tekoälukappari ölähtelemään kassun pihalle ja tekoälypoliisi valvomaan pussikaljanhakijoita
Vierailija kirjoitti:
Vain murto-osalla ihmisistä on tulevaisuudessa työtä. Ihmisten pitää luoda itsestään versio 2.0. Jotain muuta pitää keksiä päivien sisällöksi, kuin työn teko.
Helppohan se tekemistä on keksiä, mutta jollain sitä pitäs saada ruokansa ostettua. Ratkaisuhan tähän on tiedossa, mutta poliittista tahtotilaa ei.
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
No mutta lisää syntyvyyttä ja maahan muutoa jotta katastrofi olisi mahdollisimman täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
kokeile laittaa tekoälyrobotti erityisluokkaan ja katsotaan montako minuuttia se on ehjä
jos olis kaikkialla tekiälyn sijasta tekopenis niin olisivat mammat tyytyväisempiä!
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka sanoo, että ei se tekoäly näitä hommia tee, niin olisin aika hiljaa. Vaikea keksiä alaa, jossa tekoälyn myötä työpaikat ei vähenisi. Nyt robotit on tulleet käsillä tehtäviin huolto ja rakennustöihinkin.
Oli aika spoogia olla Kiinassa ravintolassa, jossa oli robottikokki ja robottitarjoilija. Koko noin 150 paikkaisen ravintolan pyörittämistä päivysti 1 ihminen lasin takaa.
Samoin näin, kuinka rengasliikkeen pihalla robotti vaihtoi sujuvasti renkaita autoon ja toinen robo vei ja toi niitä halliin.
Uskon, että ihmistyöt jää ihmisille. Ohjaaminen, terapiatyö, valmentaminen. Sekä käsityönä tehtävät ammatit kuten fysioterapia tms. Suurin osa taidealoista. En usko, että tekoälyn kirjoittamat kirjat tai elokuvakäsikirjoitukset kiinnostaa juuri ketään. Eikä ne tekoälyvalokuvatkaan ole kiinnostavia.
En oikeastaan usko, että viranomaistyötäkään voi kokonaan laittaa tekoälylle. Se on fantasia, joka ei toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
kokeile laittaa tekoälyrobotti erityisluokkaan ja katsotaan montako minuuttia se on ehjä
Robotteja ei voi tuomita väkivallasta ja kun robotti antaa muutaman litsarin päin näköä, rauhoittuu siinä pahempikin erityisluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
kokeile laittaa tekoälyrobotti erityisluokkaan ja katsotaan montako minuuttia se on ehjä
Niin tai tulipaloon pelastamaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painajaista on se, että poliitikko höpöttelee tällaista tosissaan. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miksi me tarkoituksella tuhoamme työpaikat ja poistamme verotulot, samalla kun MAKSAMME näille verovapaille sekoäly- ja datayhtiöille?
Ja kivasti sitten kaikki data luovutetaan USA:aan.
No eihän ne jenkkifirmat ole ainoita vaihtoehtoja. Kiinalaisten mallit ovat pitkälti avoimia ja niitä voi ladata omaan infraan käytettäväksi kuka tahansa. Mallien opetusdataa ei ole saatavilla, joten ei ne täysin avoimia ole. Varmasti jatkossa tulee myös täysin avoimen lähdekoodin malleja, joissa kaikki data on saatavilla.
Julkisella sektorilla tehdään vuodessa satoja miljoonia erilaisia päätöksiä ja tuossa on valtava tehostamispotentiaali. AI tekee joskus virheitä ja hallusinoi, mutta niin tekevät ihmisetkin. Sen takia hallintopäätöksustä voi valittaa.
Ihmisten kannattaisi miettiä sellaisia ammatteja, joissa pitää tehdä käsillä jotain. AI ei pysty lähiaikoina korvaamaan putkimiehiä tai autoasentajia.
Tämähän se olisi ideaali tilanne tulevaisuudessa; enemmän käsillätekevää työtä aloille, johon siihen on tarve. Tekoäly korvaa hyvin usean toimisto-ja virkapirkon hankehumpan, paperipyörityksen, tiimipalaverit yms. hömpän. Säästynyttä työvoimaa ja julkisia varoja voisi siirtää vaikka terveydenhoitoalalle, mihin on tarvetta.
Eli tekoäly tekee kaikki kiinnostavat työt ja ihmisille jää hanttihommat sekä tekoälyn ylläpito. Onhan kivaa.
Jäisi edes ne hanttihommat. Nyt robotiikka on niin kehittynyttä tekoälyn myötä, että roboilla voi tehdä myös ne hanttihommat. Suomi ei vain ole tässä mukana aallonharjalla.
En usko et robotti pystyy tekemään täysin kerrostalon julkisivuremonttia ees 2080-luvilla
Tässä vaiheessa riittäisi, että rakennustyömiehen työaika saataisiin siitä 20% lähemmäs sataa, kun kaikenmaailman johtajien päätökset ja hyväksynnyistä saadaan luotua likipitäen välittömästi... Minkälisäksi jokainen rakennusmies saa koko työpaivan ajan ohjeistusta siitä, miten tehdä työ tehokkaammin, ehkä ympäristöystävällisemmin ja/tai ergonomisemmin... Tämä voidaan toteuttaa älysuojalasien, visiirien, korvasuojainten jne. avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
kokeile laittaa tekoälyrobotti erityisluokkaan ja katsotaan montako minuuttia se on ehjä
Robotteja ei voi tuomita väkivallasta ja kun robotti antaa muutaman litsarin päin näköä, rauhoittuu siinä pahempikin erityisluokkalainen.
missäs se virkavastuu sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Suomessa on noin 700 000 julkiselle työskenteevää ja siitä noin 500 000 on tyhjäntoimittajia eli byrokraatteja. Ne voi korvata tekoälyllä vaikka heti. Hyvä puoli on myös se, että nyt nämä 700 00 ovat naisvaltaisia vasemmistoliberaaleja. Tekoäly ei saa äänestää ja näin ollen saamme vähän järkeä tähän woketusyhteiskuntaan.
kokeile laittaa tekoälyrobotti erityisluokkaan ja katsotaan montako minuuttia se on ehjä
Robotteja ei voi tuomita väkivallasta ja kun robotti antaa muutaman litsarin päin näköä, rauhoittuu siinä pahempikin erityisluokkalainen.
missäs se virkavastuu sitten on?
Miksi roboteilla pitäisi olla virkavastuu? Jos tehtävänä on opettaa ja saada oppi perille, tekoäly tietää varmasti mikä on paras tapa. Jos lapsen rauhoittaminen edellyttää väkivaltaa (kuten ennen), silloin robotti voi sitä käyttää sopivissa rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.
Olettaen, että tekoäly edes toimii. Nyt on ainakin vielä niin lapsen kengissä. Jokaikisessä paikassa on se palvelubotti, jota pyydät kutsumaan asiakaspalvelijan chattiin heti aluksi, mitä se ei tietenkään tee, ja sitten tappelet sen kanssa sen 10 minuuttia vähintään, ennen kuin se tajuaa sanoa "En osaa auttaa, kutsunko asiakaspalvelijan chattiin". Lisäksi olen useasti ollut tilanteessa, jossa se botti on antanut täysin väärää tietoa, joka on tullut ilmi vasta sitten, kun olet keskustellut oikean ihmisen kanssa. Aika tärkeää kuitenkin esim. pankkiasioinnissa, että saat oikeaa tietoa. Käytän omassa työssä jonkin verran tekoälyä kun se on johdon mielestä niin nopea ja hyvä työkalu, mutta kukaan heistä ei ole tajunnut sitä, että minulta menee tupla-aika sen tekoälyn vastausten tarkastamiseen, koska se ei todellakaan anna joka kerralla oikeaa tietoa. Ja kaikkihan tietää, mikä on tulos kun yrität saada jonkun järjestelmän nopeasti toimimaan: se on ihan juosten kustu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaarallisinta on, että typerät poliitikot uskovat tuon ja kohta ei toimi enää mikään julkinen palvelu.
Varmaankin tarkoitus ja selvää säästöä kun ei pysty hakemaan mitään palvelua tai tukea . Tosin tekoälykin maksaa koneineen mutta niitä ei huomioida kuten ilmastotoimissa on huomattu , ei puhuta mitä tavan kansalaisille elämän muodossa kustantaa
Tekoäly ei ole looginen eikä objektiivinen. Tutkimuksissa havaittiin näin, sekä se, että tekoälyllä on tapana miellyttää käyttäjäänsä. Tulokset eräässä konsultointiyrityksessä laskivat niillä työntekijöillä, jotka käyttivät tekoälyä 23%. Tekoälyfirmat ovat tappiollisia, datakeskukset kuluttavat järjettömän määrän vettä ja sähköä ja itse veikkaan, että tuo kupla tulee puhkeamaan, toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen. Työttömyys prosentti 2029 on Suomessa 25%
Voi hyvin olla yli myös yli 30%. Ei ole yritystä, joka ei tekoälyn myötä panisi porukkaa pihalle.
Kokoomuksen märkä uni: valtaosa ihmisistä on köyhiä ja tulottomia, loputtomasti hyppyytettäviä ihmisiä vailla mitään autonomiaa. Toki voi kalahtaa omaan nilkkaan monella kokoomuksen äänestäjälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri joku valitteli, että Kelasta puuttuu inhimillisyyttä aikuistuvan opiskelijan tukien käsittelyssä. Jatkossahan nämä tukipäätökset tekee puhtaasti kone, ja silloin ei tosiaan lipsuta asetetuista rajoista / ohjeista inhimillisen harkinnan nimissä.
Olettaen, että tekoäly edes toimii. Nyt on ainakin vielä niin lapsen kengissä. Jokaikisessä paikassa on se palvelubotti, jota pyydät kutsumaan asiakaspalvelijan chattiin heti aluksi, mitä se ei tietenkään tee, ja sitten tappelet sen kanssa sen 10 minuuttia vähintään, ennen kuin se tajuaa sanoa "En osaa auttaa, kutsunko asiakaspalvelijan chattiin". Lisäksi olen useasti ollut tilanteessa, jossa se botti on antanut täysin väärää tietoa, joka on tullut ilmi vasta sitten, kun olet keskustellut oikean ihmisen kanssa. Aika tärkeää kuitenkin esim. pankkiasioinnissa, että saat oikeaa tietoa. Käytän omassa työssä jonkin verran tekoälyä kun se on johdon mielestä niin nopea ja hyvä työkalu, mutta kukaan heistä ei ole tajunnut sitä, että minulta menee tupla-aika sen tekoälyn vastausten tarkastamiseen, koska se ei todellakaan anna joka kerralla oikeaa tietoa. Ja kaikkihan tietää, mikä on tulos kun yrität saada jonkun järjestelmän nopeasti toimimaan: se on ihan juosten kustu.
Hakkaat sinne useamman epämääräisen merkkijonon, niin pääset asiakaspalvelijalle.
Ihme, ettei datakeskuksia ole vielä räjäytelty yms. Eiköhän vastarinta ala pian. Jos kehitys siis oikeasti on niin nopeaa eikä vain markkinointiin kuuluvaa rinkirunkkausta.
Voi hyvin olla yli myös yli 30%. Ei ole yritystä, joka ei tekoälyn myötä panisi porukkaa pihalle.