Mitä kätilö sanoo jos vauvalla on down syndrooma?
Kun vauva tulee ulos ja kätilö nostaa sen äidin rinnalle, mitä hän sanoo äidille jos näkee, että vauvalla on down syndrooma? Mitä teille on opetettu kätilöt/opiskelijat?
Kommentit (72)
kätilö ei diagnosoi
jos lapsi ei ole kunnossa, siinä aletaan viedä lasta tutkimuksiin pitkin sairaalaa tuota pikaa. ja asiat selviävät tulevien päivien aikana (jos helposti diagnosoitavissa)
t. genettisesti sairaan lpasen äiti
Alkuun annetaan perheen rauhassa iloita syntymästä. Sitten kerrotaan että lastenlääkäri tulee tutkimaan vauvan, sanotaan että vauvan ulkonäössä on piirteitä, joiden takia tarvitsee tutkia. Korostetaan että kyse on vain epäilystä. Tietysti Down-vauvalla saattaa olla esim. sydänvika, jonka takia saatetaan joutua viemään heti tutkittavaski tai jopa elvytettävälksi; silloin toimitaan tilanteen mukaan.
Alkuun annetaan perheen rauhassa iloita syntymästä. Sitten kerrotaan että lastenlääkäri tulee tutkimaan vauvan, sanotaan että vauvan ulkonäössä on piirteitä, joiden takia tarvitsee tutkia. Korostetaan että kyse on vain epäilystä. Tietysti Down-vauvalla saattaa olla esim. sydänvika, jonka takia saatetaan joutua viemään heti tutkittavaski tai jopa elvytettävälksi; silloin toimitaan tilanteen mukaan.
t 2
ei siis välttämättä down, vaan pahempi, trisomia 18. eikä KUKAAN synnärillä sanonut että hänellä ON jotain ennen kuin kromosomitutkimukset valmistui.
Ne oli muuten puhtaat.
Lapselta löytyi sitten muuta, jatkuvien, pari vuotta kestäneiden tutkimusten jälkeen (fyysinen sairaus, ei kehitysvammaa).
Lapsella voi olla tyypilliset downin piirteet ilman downia ja vasta kromosomien tutkiminen selventää asian.
on satoja muitakin sairauksia tai vammoja, osa niistä hengenvaarallisia tai syvää kehitysvammaa sekä vaikeita liikuntavammoja sisältäviä. miksi ajattelet että juuri down on se johon pitää varautua?
Emme tienneet downista ennen synnytystä.
Vauva syntyi ja sain hänet normaalisti rinnalleni. Mies ei ollut huomannut vauvassa mitään erikoista, itselläni muistaakseni jossain vaiheessa kävi ajatus, että ihan kuin vauvalla olisi down. Loppujenlopuksi piirteet olivat hyvin selvät.
Kun vauva oli ollut jonkin aikaa rinnallani, kätilö sanoi hakevansa paikalle lääkärin. Siinä vaiheessa arvasin, että jotain on pielessä.
Lääkäri tuli nopeasti, sanoi rauhoittavalla äänellä vain katsovansa vauvan. Tutki hetken ja kysyi sitten, mitä tiedämme downin oireyhtymästä. Siitä sitten keskustelu lähti käyntiin ja varmuus tuli 5vrk iässä.
Asia ei ollut minulle kauhean iso shokki, koska olen työssäni vammaisten kanssa suht paljon tekemisissä.
Eikö se kätilö yleensä sano että onnea, tuli poika/tyttö ja heittää vauvan äidin päälle.
Jos se on tosi epämuodostunut tms. erikoinen niin ei anna äidille vaan sanoo jotain kauniisti että noh, täytyy vähän imeä tuota limaa ja kiikuttaa sen äkkiä toiseen huoneeseen.
Kun vauva tulee ulos ja kätilö nostaa sen äidin rinnalle, mitä hän sanoo äidille jos näkee, että vauvalla on down syndrooma? Mitä teille on opetettu kätilöt/opiskelijat?
mitään diagnoosia, sitähän ei varmuudella edes aina tiedetä heti.
Kätilö voi sanoa vauvan tutkittuaan, että vauvalla on hieman erikoisia piirteitä, että lastenlääkäri tutkii vauvan.
lääkäri voi kertoa sitten vauvan tutkittuaan epäilyksensä, vasta verinäyt antaa lopullisen diagnoosin,
usein toki down vauvalla on ominaispiirteet, jotka kokenut kätilö ja lastenlääkäri kyllä näkee.
olen kyllä nähnyt vauvoja, joilla ei ole heti huomattu mitään erityisr¨piirteitä , vaan vasta kotiinlähtötakastuksessa tai päivän parin sisään on havaittu nuo down piirteet
joillakin vauvoilla on esim vinot silmät esim turvotus tekee sen, tai toisella vanhemmalla on hieman erikopiset silmät, aina siis tärkeää nähdä molemmat vanhemmat
Heti lapsen pestyään (tapahtui synnytyssalissa heti lapsen syntymän jälkeen) kätilö totesi: "Tää näyttää ihan mongoloidilta, haen lääkärin katsomaan."
Kyllä, Down lapsi oli kuin olikin. Selkeät piirteet jo heti syntymän jälkeen. Mutta olisi sen voinut kauniimminkin sanoa.
Heti lapsen pestyään (tapahtui synnytyssalissa heti lapsen syntymän jälkeen) kätilö totesi: "Tää näyttää ihan mongoloidilta, haen lääkärin katsomaan."
Kyllä, Down lapsi oli kuin olikin. Selkeät piirteet jo heti syntymän jälkeen. Mutta olisi sen voinut kauniimminkin sanoa.
vaan, että eipä tuota mongoloidi-sanaa nykyisin paljon käytetä, eikä ole kyllä käytetty ensisijaisena nimityksenä vuosikausiin. Vanhemman polven hoitsut sen sijaan käyttävät, koska heille on aikanaan niin sh-koulutuksessa opetettu.
mutta osallistun keskusteluun, meillä kun on myös vähän erilainen lapsi.
Raskauden aikana kaikki oli normaalia ja odotimme siis tervettä lasta. Kun mitat otettiin syntymän jälkeen, sanottiin että noh, sejase mitta on vähän pieni.
Lastenlääkäri kävi normaalilla kierroksellaan tarkastamassa lapsen, kun olimme osastolla. Kätilö huomautti senjasen koosta, ja lääkäri sanoi, että otetaan siitäjasiitä vielä ultra jolla varmistetaan, että kaikki on ok.
Tässä vaiheessa oli toki tullut selväksi meille vanhemmille, että ihan normaalista tilanteesta ei ollut kyse ja olimme odottavalla, joskin jännittyneellä, mielellä. Ultran jälkeen ei tullut mainittavaa lisäinfoa, mutta papereihin tuli merkintä siitäjasiitä, ja meille sanottiin, että lastenlääkäri sitten miettii jatkotoimenpiteet.
Se siitä. Nyt lapsi on kymmenvuotias, on ADDta ja ylivilkkautta ja kehitysviivettä.
Kätilö, joka käytti mongoloidi-sanaa, oli jotakuinkin 50-55v
Eikö se kätilö yleensä sano että onnea, tuli poika/tyttö ja heittää vauvan äidin päälle.
Jos se on tosi epämuodostunut tms. erikoinen niin ei anna äidille vaan sanoo jotain kauniisti että noh, täytyy vähän imeä tuota limaa ja kiikuttaa sen äkkiä toiseen huoneeseen.
"Voi voi kun kaikki ei oikein osaa".
*ystävällinen hymy päälle*
...ku aattelee jotenki nii julmasti. kuopuksella todettiin ultras niskaturvotusta, ja kätilö/sh (en tiiä minkä tittelin eukko omas) hermostu ihan täysin! mittas monta kertaa uudestaan ja höpötti jtn et viel kerkeis tehä abortin.... >:( lähin menee ja sanoin et ihan sama ku ei noi luotettavii koskaan oo ja kappas terve poika synty ;) nyt menee kouluun
"Voi voi kun kaikki ei oikein osaa".
*ystävällinen hymy päälle*
"Voi voi kun kaikki ei oikein osaa".
*ystävällinen hymy päälle*
Musta huumori on taitolaji, ja tää oli hyvä!Sä et varmaan muutenkaan kauheesti naura ettei taivaan isä hermostu. takas virisä veisaamaan kukkahattu!
lääkäri tekee ja kertoo diagnoosit