Mitä kätilö sanoo jos vauvalla on down syndrooma?
Kun vauva tulee ulos ja kätilö nostaa sen äidin rinnalle, mitä hän sanoo äidille jos näkee, että vauvalla on down syndrooma? Mitä teille on opetettu kätilöt/opiskelijat?
Kommentit (72)
oli juuri juttu teistä kiusaajaäideistä.
Anna lapsellesi/lapsillesi parempi tulevaisuus.
Kiitos.
"Voi voi kun kaikki ei oikein osaa".
*ystävällinen hymy päälle*
Musta huumori on taitolaji, ja tää oli hyvä!Sä et varmaan muutenkaan kauheesti naura ettei taivaan isä hermostu. takas virisä veisaamaan kukkahattu!
Musta ei ole yhtä kuin mauton tai huono.
Ei siinä mitään ihmeellistä. Usein kutsutaan lastenlääkäri heti paikalle katsomaan vauvaa, jos huomataan down- kasvonmpiirteitä. Nehän ovat usein tosi selvät sellaiselle, joka on nähnyt paljon vastasyntyneitä vauvoja. Lastenlääkäri varmaan sanoo sitten, että piirteet sopisivat ehkä downiin ja tehdään tarvittavat tutkimukset. Kyllähän sen sitten aika nopeasti vanhemmatkin näkevät ensijärkytykseltä.
Hei, minulla on Down Syndromaa sairastava ihana tyttö, (trisomia 21). Porissa lastenlääkäri Rantanen aikoinaan sanoi, ettei sellaista mongoloidi sanaa saa edes käyttää. Onpa epämielyttävä kätilö, ei hänellä olisi ollut edes lupaa kommentoida lapsen mahdollista sairautta, vain lääkäri kertoo lapsen terveyteen viittaavista epäilyksista ja tutkimusten jälkeen toteaa sairauden.
Lapsen täti kävi sairaalassa tervehtimässä meitä ja totesi: "Jumala kosti isien pahat teot aina neljänteen sukupolveen." Että sellainen "onnittelu" uuden perheenjäsenen kohdalla meitä kohtasi. En koskaan voi unohtaa sitä enkä anteeksi sanomista anna. Lapsi on Jumalan lahja, ei kosto kenenkään tekemisistä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2011 klo 10:13"]
Emme tienneet downista ennen synnytystä.
Vauva syntyi ja sain hänet normaalisti rinnalleni. Mies ei ollut huomannut vauvassa mitään erikoista, itselläni muistaakseni jossain vaiheessa kävi ajatus, että ihan kuin vauvalla olisi down. Loppujenlopuksi piirteet olivat hyvin selvät.
Kun vauva oli ollut jonkin aikaa rinnallani, kätilö sanoi hakevansa paikalle lääkärin. Siinä vaiheessa arvasin, että jotain on pielessä.
Lääkäri tuli nopeasti, sanoi rauhoittavalla äänellä vain katsovansa vauvan. Tutki hetken ja kysyi sitten, mitä tiedämme downin oireyhtymästä. Siitä sitten keskustelu lähti käyntiin ja varmuus tuli 5vrk iässä.
Asia ei ollut minulle kauhean iso shokki, koska olen työssäni vammaisten kanssa suht paljon tekemisissä.
[/quote]
Lapsen sukupuoli on eri, muuten olisin luullut että olet työkaverini :) Hänelle kävi suunnilleen samoin, raskauden aikana tutkittiin äidin iän takia kyllä lapsivedestä down, tulos negatiivinen, np-ultra normaali. Synnytyssalissa kätilö piti lasta hetken, kunnes antoi äidille ja sitten kertoi, että lapsessa on jotain, lääkäri saa katsoa.
Lääkäri tuli, ja totesi, että juu, downin piirteitä (eivät tosin olleet selkeät, luomissa vain vähän epänormaalia). Geenitesti vahvisti mosaikismi-down -diagnoosin. Downiksi terve, nyt 10 v poika. Sydämessä oli vähän vikaa, korjattu. Aikaisemmin oli kehityksessä lähes normaalilla tasolla, mutta sitten iski leukemia. Syöpähoidot taannutti, nyt muuten taas terve.
Tiedän tapauksen, jossa kätilö oli suoraan sanonut, että vauva on varmaan down. Ei ollut urpo tajunnut, että toinen lapsen vanhemmista on aasialainen. Ja tapahtui pari vuotta sitten.
Saako kehitysvammisen lapsen laittaa adoptioon jos siitä ei ole ennen synnytystä puhunut? Entä imetys, onko pakko antaa tissiä, vai voiko sanoa, että mennään korvikkeella kun en tuota lasta halua?
Äitini kun odotti minua niin ultrassa epäiltiin jotain häiriötä. Ultraaja sitten sanoi, että down lapsi tulee ja tiedäthän että ne saattavat elää melko vanhoiksikin. Abortti vois olla vielä mahdollinen. Äiti sanoi että down tai ei niin hänen lapsi ja hän kyllä rakastaa lastaan. No, ei tullut aborttia ja mitään vikaa ei ollut kun synnyin eikä vielä näin reilun 20 vuoden jälkeenkään. Todella idioottimaista käytöstä.
Down ei ole sairaus, mutta siihen voi kuulua sairauksia.
Nauran kyllä hyvälle ja jopa mustallekin huumorille, huonolle ja mauttomalle en.