Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

akateemisesta työttömyydestä ahdistusta

Vierailija
22.04.2009 |

Ottaa päähän. Valmistuin VTM:ksi viime lokakuussa. Opiskeluaikana olen tehnyt töitä opiskelun ohessa, kaupan kassalla ja toimistotyössä, vaikka missä. Olen ollut työttömänä marraskuusta, tein vuorotteluvapaan sijaisuutta ja se päättyi. Tämän jälkeen en ole uutta työtä saanut. En koulutusta vastaavaa enkä toimistohommia. Kaupan kassalle en ole kiinnostunut palaamaan:) Muutamaan haastatteluun olen päässyt, ei tärpännyt. Ahdistaa aivan suunnattomasti, talous kuralla ja koko ajan pelko, että miten mun työuran käy, kun en saa sitä alkuun ollenkaan. Minkä verran rekrytoijalta löytyy ymmärrystä, jos on valmistumisen jälkeen ollut vaikka vuoden työttömänä?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on sanonta "vakituinen väliaikaisuus". Se kertoo siitä, että juristit yms ovat hoitoapulaisina koko elämänsä, välillä ehkä matkustelevat tai opiskelevat jotain.

Nyt tuo porukka alkaa olla jo eläkeiässäkin ja menevät siis eläkkeelle tollaisesta elämästä.

Jos olette nättejä ja teillä on tiettyjä muita ominaisuuksia niin kohtalo olla saamatta kunnon töitä voi olla vielä vaikeampi. Jos lisäkouluttaudutte niin tilanteenne voi vain huonontua.

Olen tämän kokenut ja olisin selvinnyt paremmin pelkällä keskikoulupohjalla.

Mutta mähän olenkin se pähkähullu joka kirjoittaa aborteista ja mollamaijoista

blogissa kun ei ole muuta tekemistä.

Tulkaa seuraani - kirjoitan blogin alkuteksteissä näistä työasioista ja nuoren naisen elämästä.

Googleta blogi ja hakusana abortti, niin löydät blogini. Jotkut haukkuu, toiset ei. Kaikenlaista porukkaa on...tänne ei voi laittaa mitään linkkiä, koska se vasta mainostamista olisikin...

Vierailija
22/93 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat joko työttöminä tai sitten pätkätyössä ja kaikki ovat yli 30-vuotiaita. Kennelläkään ei ole missään vaiheessa ole ollut vakkarityötä.

Onneksi tein opetutkinnon, vaikka nämä ko. ihmiset nenän varttaan pitkin minua katsoivat ja pitivät luuserina. Nyt mielekäs työ aikuiskoulutuksessa, hyvä palkka ja pitkät lomat, eikä vituta yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää irrottautumaan tästä arjesta!

Viking Linella uusi laiva, päiväristeily 11.30.

(Stockalla on kanta-asiakkaille tarjouskin matka+buffet)

Vierailija
24/93 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut työttömyyskurssilla, jossa sinua kouluttavat henkilöt, joilla on vähemmän koulutusta ja pätevyyttä tuohon kouluttajan tehtävään kuin sinulla itselläsi.

Jotkut ovat ikuisia koululaisia ja näin pidetään töissä jotakin porukkaa opettajina...

Vierailija
25/93 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko harjoittelu sinulle todella tarpeellista vai käytettiinkö sinua vain hyväksi ilmaisena työvoimana?

Minulle ei löytynyt sitä harjoittelupaikkaa ollenkaan erään työttömyyskurssin yhteydessä...

Opiskelu oli pelkkää paskaa ja ihan muuta kuin mitä oli mainostettu...

Vierailija
26/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimia virkoja on vähän (tuottavuusohjelman takia) ja ne vähätkin menevät niille, jotka jo tunnetaan organisaation sisällä.

Toivottavasti kukaan ei pidä valtionhallintoa ykköstargettinaan.

että ne avoimet työt on jo tavallaan räätälöity jollekulle laitoksen sisällä tai muuten jo valmiiksi valitulle ihmisille, mutta se prosessi pitää kuitenkin käydä laillisuussyistä läpi.

Vierailija
27/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä kun aina olen halunnut "hienon" akateemisen tutkinnon. Nyt olen amk sairaanhoitaja ja kaipaan sitä akateemista tutkintoa. Meidän sukupolvi (alle 40v) on kasvatettu opiskelemaan pitkälle. Sitten kuitenkin niitä "tavisten" hommia on enemmistö töistä. Niinpä minulla töitä piisaa. On riittelevästi kuolevia ihmisiä ja lonkkamurtumia. Soitellaan ja lähetetään sähköpostia, että tulisitko sinne ja tänne.

Surullista meidän keikkien kannalta. Niin meidän duunareiden (ainakin itselläni on kokoajan ajatus, että pitäisi tehdä jotain "hienompaa" ja "siistimpää"), kuin akateemisten työttömienkin kannalta, joita vain on koulutettu liikaa. Lopputulos: kellään ei ole hyvä olla.

Vierailija
28/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vuosi sitten valmistunut maisteri, ja työttömänä siitä asti. Tässä on ollut hyvää aikaa miettiä, olisiko sittenkin kannattanut lukea AMK:sta joku varmasti työllistävä ammatti ja harrastaa sitten taidehistoriaa ja yleistä kirjallisuustiedettä vapaa-ajalla...

Jos tosissasi akateemista tutkintoa kaipaat, voithan mennä jatko-opiskelemaan hoitotiedettä.

Vierailija
29/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehkä se kannatikin joskus 50-luvulla, jolloin riitti kun oli akateeminen tutkinto, alasta viis, niin sai siistin ja arvostetun valkokaulushomman. Nyt pitäisi päivittää nämä uskomukset. Korkea koulutus, niin mielenkiintoista ja kehittävää kun onkaan, ei välttämättä takaa sitä, että pärjää yhteiskunnassa omillaan, ilman sossutukia tms.

Itse olen vanhasta akateemisesta suvusta, ja minut on kasvatettu siihen, että akateeminen tutkinto on itseisarvo. Lapselleni ei aio syöttää sitä puppua, vaan kannustaa ennenkaikkea opiskelemaan jotain konkreettista, jolla on työmarkkina-arvoa.

t. eräs VTM, joka on jumissa, mutta onneksi sentään vakivirassa

Vierailija
30/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten te olette päässeet töihin? Kysyy kesällä kortistoon näillä näkymin valmistuva valt.yo

Vierailija
31/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työelämätarinassa lapsi ja poistuminen Suomesta olleet suuria ongelmakohtia: On tosi surullista huomata, että on uskonut enemmän tai vähemmän sokeasti siihen koulutusmantraan, jota on kuullut koko elämänsä. Siihen, että hyvä koulutus takaa hyvät työt. Siihen, että jos näkee tarpeeksi vaivaa oman uransa eteen sekä teoriassa että käytännössä, kaikki järjestyy... Jos olisin tiennyt, että lapsensaanti ja ulkomailla työskentely voivat lähes katkaista hyvän urakehityksen ja melkeinpä tuhota koulutuksen arvon...

Opiskelujani en kadu hetkeäkään, sillä ne ovat kasvattaneet mua ihmisenä valtavasti. Olen saanut sellaista henkistä pääomaa, jota ei yksikään voi multa riistää. Katkeraksi mut tekee se, että yksi "väärä" liike voi olla niin vaarallinen työmarkkinoilla. Eli mulle on käynyt niin, että päätin lähteä valmistuttuani hyvään työpaikkaan ulkomaille. Rakastuin nykyiseen aviomieheeni ja saimme pienen pojan, jonka takia haluaisin palata Suomeen. Täkäläisillä työmarkkinoilla lapsi/lapset on aikamoinen punainen vaate uran kannalta. Nyt olisi sitten yli 10 vuoden jälkeen paluu Suomeen edessä, mutta ulkoa käsin on tosi vaikea päästä sisälle taas. Tuntuu kuin mun tutkinnolla, työkokemuksella ja kielitaidolla ei olisi mitään merkitystä. Mistä se johtuu, että Suomessa puhutaan niin hehkuttaen kansainvälisyydestä ja monikultuurisuudesta ja vaikka mistä, mutta kun siitä on oikeasti kysymys esim. työkokemuksen muodossa, se onkin niin hirveän negatiivista, kun muka sitten on yhtäkkiä ulkona Suomen käytännöistä ja kaikesta suomalaisesta?

Vierailija
32/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten te olette päässeet töihin? Kysyy kesällä kortistoon näillä näkymin valmistuva valt.yo

Mun työllistymisen kannalta oli kaikkein tärkeintä opiskeluaikana hankitut työsuhteet. Olisin päässyt kolmeenkin paikkaan ja siinä mielessä ihanassa asemassa, että sain valita. Siis olin valtion, kunnan ja yksityisen palveluksessa opiskeluaikanani. Ja mulla se kyllä ratkaisi ton työnsaannin, vaikka opiskelu venyi sitsemään vuoteen...

Vierailija
33/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(yhteiskunnallinen ala) ja enpä taida edes villeimmissä unelmissani haaveilla Suomen työmarkkinoille pääsystä. aikalailla on saanut kuulla ulkomailla opiskelleiden kokemuksia Suomen työmarkkinoista ja juuri tota ettei ulkomailla hankittua kokemusta,koulutusta tai kielitaitoa arvosteta juurikaan.

Vierailija
34/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuminmamma on tietty pressa Haloska! Muut kun sossut syrjitty pois!

Eräs juristi sanoi, että oikeustieteelliseen otetaan sellaisia (jo joitakin aikoja sitten kuitenkin), jotka voidaan lähinnä aivopestä, "tuntemattomien" lapsia. He sitten säätävät sellaisia lakeja, että sossujen tavoitteet toteutuvat. Ja Haloska itsekin taitaa olla oikeustieteilijä. Joskus on kuulunut väite että ei olisi koskaan suorittanut opintojaan loppuun, mutta onko se oikein, I do not know...

Olisiko siis niin, että "tuntemattomien" muksujen on ollut helpompi päästä eteenpäin näinä vuosina kun sossut ovat hoitaneet asioita...

Kun isäni serkku oli aikoinaan OIKEISTON pressakandina, niin elämä oli helvettiä, jos tiedettiin, että itsekin kuului oikeistoon - kantoi sellaisen suvun leimaa...Mutta eiköhän Niinistöllä ole nyt asiat helpommin! Mutta maailma on muuttunut. Puolueet ovat sekaisin. Tiedän eräänkin rikosoikeuden proffan, joka oli kommunisti, mutta muutti nimensä ja ryhtyi oikeistolaiseksi...ja hän valitsi valintakokeiden perusteella muksuja oikeustieteelliseen opiskelemaan...Onpas käväissyt mielessä, että valintakokeilla voidaan valita pois tietyt porukat...ja onpas käynyt mielessä, että pakollinen ilmoittautuminen työvoimatoimistoon - siis rekisteröityminen - voi olla sitäkin, että jotkut "pidetään" työelämän ulkopuolella...työvoimatoimisto totesi kerran, että tällaista tapausta ei ole ennen nähty...mene työsuojelupiiriin...voi olla salakavalaa syrjintää...

Mikäköhän tämä maailma oikein on, jossa ja jota elämme...

_____

Niin, siis Muuminmamma on tietty pressa Haloska! Käyköhän koskaan krokiissa eli piirtämässä alastonmallia esimerkiksi taidehallissa, koska tuo rouva esittelee maalausharrastustaan ja maalauksiaan? Tuskinpa!

Mitä piditte tuon nykypäivän yläluokan rouvan maalauksista? Maalaamista ei entisaikaan kukaan alemman luokan rouva varmaan ehtinyt harrastaa sitä paitsi se ei ole mikään halpa harrastus, jos on todella hyvä ja tuottelias. Ja siihen tarvitaan suuret tilat. Missään kaksiossa ei tehdä isoja maalauksia.

Piirrä ihminen, niin nähdään osaatko todella jotakin! Onko kukaan nähnyt Haloskan piirtämää ihmistä?

Vierailija
35/93 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/93 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää nyt ihmeessä päiväristeilylle 5.5.2009 Tallinnaan Viking Linen uudella laivalla!

Vierailija
37/93 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää nyt ihmeessä päiväristeilylle Tallinnaan 5.5.2009 klo 1130 Viking Linen uudella laivalla!

Vierailija
38/93 |
28.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelu tällä kuolleella palstalla. Oli, kunnes pikku myy ja tämä päiväristeilytyyppi (lienevätkö yksi ja sama henkilö?) tulivat tänne meuhkaamaan...

Vierailija
39/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen pitäisi lähtökohtaisesti olla hyvä asia, että haluaa kehittää itseään ja asiantuntemustaan? Voimia gradun tekemiseen, olet kyllä uskomaton tarmonpesä kun jaksat lasten ja työn keskellä sitä painaa. Multa ei olisi onnistunut, nostan hattua.

Vierailija
40/93 |
25.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut töitä puoli vuotta ja hakijoita on ollut joka paikkaan 50-200. Erotu siinä sitten joukosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi