Muita jotka eivät jaksa "itsensä brändäämistä"?
Jotenkin tuo kertoo nyky-yhteiskunnasta kaiken: työnhakijan on brändättävä itsensä eli ts. tehtävä itsestään tuote. Sain eräässä työhaastattelussa kritiikkiä siitä, että mulla ei ollut omia nettisivuja, blogia, youtube-kanavaa, instaa, linkedinniä ja omaa logoa! Hain siis tekniikan alalle asiantuntijatehtävään.
Yrityksen kohdalla ymmärrän brändäämisen tärkeyden mutta että tavallinen maijameikäläinen... En. Muita jotka ovat aivan hukassa itsensä kanssa tässä maailmassa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kriteerillä mikään firma ei palkkaisi edes nykyisiä työntekijöitään.
No ei, tervetuloa nykyajan kolmikymppisten elämään... -ap
En tykkää yhtään. Koskee nykykään vähän kaikkea, että pitäisi olla esillä ja osata mainostaa itseään. Olen itse vähän sellainen varjoissa hiippaileva hyypiö, joka ei huomiota kaipaa. Vaikkakin palstalla olen suht näkyvä hahmo niin en siltikään pysty ajattelemaan, että omalla naamallani alkaisin "brändäämään" itseäni jossain instoissa sun muissa medioissa. Ei minusta esimerkiksi työntekijästä kerro helvetinkään vertaa se, että millainen instaprofiili on, koska moni muutenkin feikkaa somensa näyttääkseen paremmalta mitä on.
Terveisin Naispelko26
Mulla on pornhub tili. Brändänny mut tosi hyvin.
Mä taas en ymmärrä, miksi työnhakijan pitäisi olla jotain mitä muutkaan firmassa ei ole. Eikös yleensä haeta porukkaan sopivia ihmisiä. Onko kellään enää nykyaikana kotisivuja? Eihän nuoretkaan enää mitään fasea käytä.
Joo hyi v*ttu. En halua olla mikään tuote enkä olla olemassa vain työtä ja bisnestä varten.
Nykyisin on GBDR. Jotenkin tuo nettibrändääminen on ristiriidassa asian kanssa.
Joo en jaksa. Enkä myöskään jaksa tätä nykyajan kauheaa kilpailua edes lyhyen työpätkän vuoksi. Siksi olenkin masentunut ja syrjäytynyt pois yhteiskunnan pyöristä.
Suomalainen ilmiö joka on tod.näköisesti kopsattu jostain maasta (USA/Ruotsi?) jossa on jo todettu että täyttä paskaahan tuollainen käytäntö on eikä sellaista kannata pitää enää yllä.
Tietyissä piireissä ymmärrän esm. linkedin profiilin. Esm. lääketieteen alalla jne. mutta näissähän sitä ei sinänsä käytetä minään brändäämisen työkaluna.
Tämän lisäksi nykyisin pitäisi kauheasti kehittyä ja olemaan itsestänsä aina vain parempi versio.
Mä en halua mitään itsensä brändäystä tai itsensä kehittämistä paremmaksi versioksi.
Oletko arkkitehti? Minä stealthaan eikä vielä ole ollut ongelma.
Mitä ihmettä... kuulostaa huonolta työpaikalta.
Mä en osaa enkä jaksa vaikka periaatteessa tiedän ja osaan ja voisin vaikka brändätä muita työkseni. Mutta jos alan itseäni brändäämään tuntuu että esitän ja valehtelen enkä ole oma itseni vaan joku näyttelynukke joka ei ole aito. Siksi en osaa sitä itselleni tehdä. T.humanisti
Samaa mieltä, ihan skeidaa tollanen itsensä brändääminen. Pelkäsin jo, että en ikinä työllisty, kun ei ole LinkedIn-profiilia, Instaa jne. jne. Onneksi sain kuitenkin normaalin työpaikan (määräaikaisen tosin).
Tuo on kyllä taivaan tosi. Samoin ikääntyminen on sen suuruusluokan synti että moni kolmikymppinenkin on jo ulkona työmarkkinoilta ( jos siis ei ole sitä youtube-kanavaa, instaa, twitteriä, linkediniä jne. ja riittävää määrää "seuraajia".) Nelikymppisellä ei auta enää edes somen käyttö, auttamatta liian vanha. Oikeistolainen asennemaailma ja kapitalismi eivät ole hyväntekeväisyyttä, se on syytä jokaisen muistaa. Tavoitteena on tehdä rahaa, niin paljon kuin mahdollista ja keinoja kaihtamatta. Ei näitä firmoja haittaa se että yli kaksikymppiset tai vaikka liian rumat, näkymättömät, jäävät työttömiksi. Oikeistolaiset palvovat nuoruutta ja trendikkyyttä, etenkin nuoria miehiä. Eli jos saatavilla on edes yksi nuori mieshakija suoraan koulunpenkiltä, mielellään kovaäänistä ja itseensä rakastunutta tyyppiä, ei ole hankala arvata kuka saa paikan. Tärkeintä on ahneus, röyhkeys ja halu hyväksikäyttää muita.
Vähän samalla tavalla kun sanotaan että esim. Youtuben avulla rikastumiseen on samat mahdollisuudet kaikilla:) sopii koettaa onneaan kolmikymppisenä ja ei-unelmaulkonäöllä varustettuna. Toki yhtäläisiin menestymisen mahdollisuuksiin uskovien mielestä rumuus, köyhyys ja sairaus ovat kaikki ihmisen oma vika. Ikääntyminen samoin. Jos on ruma niin miksi ei mene kauneusleikkaukseen? Jos ei ole motivaatiota, miksei motivoi itseään? Miksei käytä hyväkseen muiden ihmisten heikkouksia, jos siihen tarjoutuu tilaisuus? Sellainen ihminenhän on tyhmä.
Näin ajattelee kapitalisti.
Joten tuo että vaaditaan "vahva henkilöbrändi" on vain pienenpieni murunen valtavasta kakusta. Ongelma on paljon isompi kuin se ettei pääse töihin jos ei ole työnantajan maailmankuvan mukainen "ihannehakija".
Surulliseksi on nykymaailma mennyt mutta mietin, koska tulee seinä vastaan. Riittääkö meille esim. Suomessa ainoaksi elämänarvoksi rahan palvonta?
- nainen 34v , jolla ei ole henkilöbrändiä eikä näe tarvetta sellaista rakentaa
Jostain syystä vaikuttaa siltä että miehissä nähdään vielä nykyäänkin (tai taas nykyään) enemmän "potentiaalia" kuin naisissa. Noita juttuja voisi tuntkia vähän tarkemminkin, laki on asiassa kuitenkin aika yksiselitteinen.
Mun pitäisi brändätä itseäni, mutta on vielä hakusessa. Kunhan saan tuotteet myyntikuntoon, alan panostaa tuohon brändäämiseen. Nimenomaan tuotteideni en itseni:) Tosin olen sellaisella alalla, että pitäisi olla olemukseltaan jo tuotteidensa kaltainen. Olen aika tavallinen, kukaan ei yleensä arvaa, mitä teen. Yleisimmät arvaukset ovat opettaja tai toimittaja.
Joo, tuo on ihan kauheaa ja oikeasti varmaan 95% ihmisistä inhoaa tuollaista itsensä brändäystä ja esittelyä somekanavissa. Ymmärtäisin sen haettaessa tehtäviin, joissa on vastuussa esimerkiksi firman viestinnästä, mutta nykyään tuota vaaditaan jopa tehtävissä, joissa noita taitoja ei tarvita mihinkään. Tulee mieleen se how I met your motherin jakso, jossa Barney teki Robinille video-cv:n possimpible-mainoslauseineen :D
Ole muotoilija / suunnittelija / taiteilija. Tällä alalla olisi tärkeää brändätä itsensä. Odotan kuitenkin, että olen omasta mielestäni tarpeeksi hyvä tässä, nii sitten voin brändätä itseni.
Tosiasia kuitenkin on, että eivät ihmiset ole tyhmiä. Pitää olla jotain hyvää tarjottavaa, eikä mikään koliseva tyhjä kello.
Perusosaaminen hanskassa ja silleen.
Tuolla kriteerillä mikään firma ei palkkaisi edes nykyisiä työntekijöitään.