Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäitiys niin helppoa verrattuna oikeeseen työhön!

Vierailija
15.03.2009 |

Tätä mieltä olen, tällä hetkellä kotona kahden lapsen kanssa eikä mun mielestäni kotiäitiyttä voi verrata mihinkään työhön (niin kuin jotkut tekevät). Saa olla kotona, tehdä mitä lystää (lasten aikataululla tietty) eikä stressistä voi puhuakaan. Joo, tietysti joskus voi olla rasittavaa kun lapsi kipeenä jne, mutta oikeesti on tämä kotiäitys todella paljon helpompaa kun työelämässä oleminen. Toisaalta, vaikka nautinkin kotiäitiydestä todella paljon, en voisi kuvitellakaan jääväni kotiin moneksi vuodeksi. Nyt olen ollut kotona 1.5 vuotta, mutta kesän jälkeen varmasti menen takaisin töihin. Vaikka kotona on kivaa ja leppoisaa, niin tarvitsen jotain tekmistä johon ikeasti tarvitsee myös aivoja(kuten työni). Aivoja ei hirveästi kotona tarvitse kun lasten kanssa leikkii...tekee ruokaa, pesee pyykkiä...

Halusin tuoda esiin tämän mielipiteeni siksi, että niin monta kertaa olen saanut kuulla miten raskasta kotona oleminen on, se on oikea "työ" jne. Noh, mun mielestä tämä nyt ei todellakaan pidä paikkaansa. Ainoa asia mikä varmasti voi olla haastavaa, on yhdistää työelämä niin, että perheelle jää riittävästi aikaa.

Kommentit (199)

Vierailija
101/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöritä videoita...

Laittavatko töissäkäyvät äidit useinkin edellisyön oksentaneet lapsensa hoitoon aamulla?

Voihan se lapsi valvoa yön ilman, että on kipeä. Silloin se viedään aamulla hoitoon, eikös vaan? Ja itse joudut töihin aamulla.

Vierailija
102/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen typerä kommentti tuo "ihan omaa tyhmyyttä".... Isommat lapsethan ne vasta harrastaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään vaiheessa sanonut, että voileivän tekeminen olisi mitenkään raskasta tai leikkiminen tai satujen lukeminen? Edelleenkin kommentoin vain viestiä, jossa sanottiin, että työssäkäyvä tekee työpäivänsä jälkeen kaikki samat asiat mitä kotiäiti tekee koko päivän aikana!! Opetelkaa lukemaan!!

Ja mitäs päiväkodissa ne hoitajat tekevät? Lukevatko satuja ja leikkivätkö? Mitä erityistä hoitamista on vaipattomassa terveessä leikki-ikäisessä? Eihän päiväkodeissa hoitajia tarvita. Eihän lapsia tarvitse hoitaa, sinne vaan keskenään leikkimään. Niin tai mikset sinä ota niitä sinne töihin mukaan, eihän ne työtäsikään siinä tapauksessa häiritse.

Tai leikkiminen? Tai satujen lukeminen? Mitä erityistä hoitamista on vaipattomassa terveessä leikki-ikäisessä? Väittääkö joku kotiäippä todella aktiivisesti hoitavansa ja leikkivänsä lastensa kanssa 12 tuntia päivässä?

Kyllä koiriakin pitää ulkoiluttaa työpäivän jälkeen sekä illalla, ei sen puoleen.

Teetkö/tarjoatko lapsille 4 ateriaa, kun tulet töistä? Hoidatko lapsia ja leikit heidän kanssaan 10-12 tuntia, kun tulet töistä? Ulkoiletkin vielä pariin otteeseen, kun tulet töistä?

Miksi kotiäidit aina haluaa luoda sellaisen kuvan että kotiäitiys on NIIN rankkaa? Kotiäideillä koko päivä aikaa tehdä niitä juttuja mitä työssäkäyvän on tehtävä illalla.

t. kolmen lapsen äiti, kotona ollut nyt taas töissä - kotiäitiys oli ihanaa, helppoa aikaa vaikka kaksi lapsistani hyvin vaativia.

Vierailija
104/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten istuvat kotona lasten kanssa käymättä missään! Kyllä sitä aikuista seuraa saa kerhoista, perhekahviloista jne. Melkein joka kylässä on esim srk kerhot, joista löytää uusia tuttavuuksia. Ja jos ei ole, voi netin keskustelupalstoilta löytää mammaryhmiä, joiden kanssa tavataan. Kaikki on vaan viitseliäisyydestä kiinni.

Ja poikkeuksena sitten ne 7 lapsiset perheet, joiden kanssa voi oikeasti olla hankala liikkua. Mutta monet valittajat on just sellaisia, joilla on 1-3 lasta.

Vierailija
105/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen typerä kommentti tuo "ihan omaa tyhmyyttä".... Isommat lapsethan ne vasta harrastaakin.

Vierailija
106/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko se tosiaan masokismi?

Vierailija
107/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja töihin sitä on työssäkäyvän äidin aamulla mentävä.

Vierailija
108/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täytyy sanoa, että jäisin heti takaisin kotiin, jos se suinkin olisi mahdollista. Ja kyse ei ole masokismista, vaan ihan perheen normaalista elatuksesta. Pienet lapsethan ei kuluta mitään, mutta isompien elatukseen tarvitaan jo rahaakin.

Vierailija
109/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöritä videoita...

mutta sehän on jokaisen oma valinta, haluaako laittaa itsensä 100% likoon, jos takana on huonosti nukuttu yö... Itse en laita, koska kotona ollessa ei ole pakko. Oksutaudissa oleva lapseni voi ihan hyvin katsoa aamulla parit muumit, kun äiti haluaa levätä. Ehkä se sitten tekee minusta huonon kotiäidin, voi harmi.

Vierailija
110/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi,eläkää ihmiset omaa elämäänne ja antakaa muiden elää... =)

Vierailija
111/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä niin, että kotiäitiys on helppoa verrattuna siihen, että käyt töissä, teet työsi hyvin ja lisäksi olet hyvä ja osallistuva äiti, jaksat aamuhässäkän ja iltapäivärumban, saat kotihommat hoidettua ja aikaa lapsille työpäivän jälkeen.

Vierailija
112/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin eihän sen elämän lastenkaan kanssa tarvitse olla pelkkiä rutiineja. Itse pyrin kotiäitivuosinani järkkäämään lähes joka päiväksi jotain kyläilyä tms... En yksinkertaisesti jaksa sellaista sängystä ylös-aamupesu-aamiainen-leikkipuisto-lounas-päiväuni-välipala jne.... rytmiä päivästä toiseen.

Vierailija
113/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kotitöitä ei arvosteta pätkääkään. naiset ei arvosta niitä itsekään.

Miettikää kuka mies tai töissäkäyvä nainen suostuisi siihen, että työkoneet tai esimerkiksi tietokone ovat vähä jotain sinnepäin? että aamulla pitää odottaa vartti että joku toimii? Mutta kun kyse on kodinkoneista tms niin ei ole rahaa....

Oikeasti mua joskus niin nyppii että naiset on niin tossukoita.

Vierailija
114/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä niin, että kotiäitiys on helppoa verrattuna siihen, että käyt töissä, teet työsi hyvin ja lisäksi olet hyvä ja osallistuva äiti, jaksat aamuhässäkän ja iltapäivärumban, saat kotihommat hoidettua ja aikaa lapsille työpäivän jälkeen.

En olis itte osannu paremmin sanoa ;)

Vierailija
115/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuitenkaan tosissasi voi väittää, että pari tuntia viikossa/pari kertaa viikossa muiden mammojen kanssa muksuja samalla vahtien on ihan sama asia kuin 8h päivässä pelkkien duunikaverien kanssa lapsettomassa ympäristössä :)

Vierailija
116/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotiäidit usein valittavat että on rankkaa ja että kotiäityis on rankempaa kuin työssäkäyminen jne. Kuten vastauksista huomaa, näin ei monenkaan mielestä ole. Useat kotiäidit jotka ovat olleet jo vuosia kotona vertaavat kotonaolemisen työssäkäymiseen ja mun mielestä se nyt vaan ei ole sama asia. Kotona voi tehdä mitä haluaa koska kullekin sopii. Näin ei voi käyttäytyä työpaikalla.

Miksi monet sitten lähtevät työelämään jos se kerran on niin rankkaa? Noh, ensiksikin siksi, että kaikesta huolimatta työnteko voi olla kivaa ja haastaavaa. Saa myös olla aikuisten seurassa päivittäin ja on ns. omaakin elämää. Ei äidin tarvitse 24 h olla lapsen kanssa, sitä omaa elämää ei saa unohtaa (normaali minustakin on tullut vaikka oma äiti laittoi minut hoitoon kun olin 8 kk!).

Vierailija
117/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteita on niin erilaisia, musta taaperoikäisten ja siitä vanhempien lasten kanssa kotona on aika rentoakin mutta kun on vauva siinä lisäksi niin on tosi rankkaa, kokemusta on koska viides syntyi viime kesänä ja joka kerta vauva-aikaan kotonaolo on kyllä ollut työtä rankempaa kunnes vauva on tullut noin vuoden, puolentoista ikään. Meillä kaikki lapset ovat pieninä nukkuneet tosi huonosti. Riippuu myös siitä mitä kotona tekee, me ulkoillaan 2xpv 1,5-2tuntia liki poikkeuksetta jos ei ole muuta menoa,tästä johtuen pienempien päiväuniaikaan en tosiaankaan lepäile vaan laitan jo päiväruokaa valmiiksi että ehditään iltapäivällä ulos ja päästään ulkoilun jälkeen heti syömään, päiväuniaikaan myös askartelen isompien kanssa enkä tosiaankaan laita vain telkkaria katsomaan. Ja mulla on vertailukohtana vuorotyöni vammaistenhoitajana ja kotona on siis ainakin nyt nuorimman ollessa 9kk raskaampaa kun töissä. Vauva-arjen ja väsymyksen ulkopuolella on ollut yhtä raskasta hommaa molemmat.Tietenkin se lapsiluku, väsymys, lasteniät ym. Vaikuttaa,ei kaikki mene yks yhteen.

Vierailija
118/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottavat, että mies tulee kotiin ja lähdetään yhdessä kauppoihin, eivätkä tee mitään lasten kanssa päivisin, koska ovat yleensä alle 3v.

Kyllä työäiti pääsee helpommalle kun kotiäiti, jos parisuhde on tasavertainen ja molemmat työssäläyvät vanhemmat hoitavat lapset ja kotityöt yhdessä. (Jos kotiäiti pitää kotonaoloaan työnä, hänelle kuuluu myös kotityöt).

Lisäksi työäidiltä jää pois lapsen kasvatus n 9-10.ksi tunniksi/pv, mikä on työtä kotiäidille.

Vierailija
119/199 |
15.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko monellakin teistä kovinkin rankka tai vaativa työ?

Itse olen siinä kuvitelmassa, että irl aika moni työ aikalailla samaa rutiinia vuodesta toiseen, aivot narikassa jne.

Vierailija
120/199 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä taas on hyvä esimerkki siitä, että kaikkimullehetinytmillähinnallahyvänsä! -asenne on nykypäivää. Mielestäni liesi on ihan hyvä ja käyttökelpoinen, vaikka sen lämpiämistä vähän joutuisikin odottamaankin. Nämä nykyvempaimet ovat luksusta, joita ilmankin pärjää ihan hyvin.

Näin vähän taas asian vierestä...

miten kotitöitä ei arvosteta pätkääkään. naiset ei arvosta niitä itsekään.

Miettikää kuka mies tai töissäkäyvä nainen suostuisi siihen, että työkoneet tai esimerkiksi tietokone ovat vähä jotain sinnepäin? että aamulla pitää odottaa vartti että joku toimii? Mutta kun kyse on kodinkoneista tms niin ei ole rahaa....

Oikeasti mua joskus niin nyppii että naiset on niin tossukoita.