Rehellisesti; mitä ajattelet äidistä jolla kärryissä levykaupalla tuttelia tai nannia?
Niin, tietenkin sitä että vauvalle siinä menee ruokaa ja hyvä niin. Mutta entä muuta?
Kommentit (147)
Mistäköhän se johtuisi, varmaan vaan sattumaa jos tältä palstalta kysyy ;-)
-toivottavasti tuolla ei ole imetys mennyt pieleen yhtä huonon ohjauksen ja opastuksen takia kuin minulla, jos se edes olisi ollut mahdollista silläkään.
-onkohan täällä joku tarjous noista tai asuvatko kovin kaukana että ostavat paljon kerralla?
-toivottavasti hän nyt ei ajattele että kyttään ja katson pahasti kun oikeasti tunnen myötätuntoa kun ei omakaan imetys mennyt niinkuin toivoin kaikesta yrityksestä huolimatta.
Olen tätä palstaa silloin tällöin seuranneena huomannut, että ei-imettävillä äideillä on hirvittävä tarve selitellä korvikkeen antamista. Jos ihminen on täysin sinut valintansa kanssa, hän ei selittele. Ilmeisesti joku tässä korvikkeen antamisessa kuitenkin kaivelee...
lastenlääkärin päätös. Syön masennuslääkkeitä, eikä vauvaa haluttu enää raskausajan jälkeen altistaa lääkejäämille.
Köyhänä olisin toki käyttänyt sen 90€ kuukaudessa mieluummin vaikka kivoihin vauvanvaatteisiin, mutta kun ei lapsi vaatteista ravintoa saa.
Minä en ainakaan ota riskejä sen kiinteiden aloituksen kanssa, mutta joidenkin mielestä lapsen terveydellä näköjään kannattaa pelata rulettia.
Kun sinäkin pääset tuosta intoilusta ylitse (saat elämänkokemusta ja vähän lisää ikää) niin huomaat että on monta tapaa pitää hyvää huolta lapsesta.
yksinkertainen ihminen. Monenlaisia ajatuksia tulee mieleen nähdessäni korvikevuoren kärryissä - ajatuksia yhdistää vain se, että ne ovat poikkeuksetta negatiivisia.
Ööö, ehkä se kaivelee, että tällä palstalla ja neuvolassa ja monessa muussakin paikassa jatkuvasti piikitellään korvikkeen antajille. Aika usein näissä imetys/korvike-keskusteluissa puhutaan korvikkeesta myrkkynä ja äiti on tietysti huono, jos lapselleen moista antaa. Parempi antaa vaikka lapsen olla nälässä, kuin julmasti myrkyttää oma lapsensa. Ja miten usein on keskustelunavauksia aiheesta: "miten se maito muka yhtäkkiä loppuu?" Tottakai haluaa kertoa oman versionsa näille pässeille, jotka eivät millään tajua, miten jonkun toisen lapsi ja tilanne ylipäätään on erilainen, kuin oma tilanne.
Juu ja ei kolahtanut, täysimetetty on.
Olen tätä palstaa silloin tällöin seuranneena huomannut, että ei-imettävillä äideillä on hirvittävä tarve selitellä korvikkeen antamista. Jos ihminen on täysin sinut valintansa kanssa, hän ei selittele. Ilmeisesti joku tässä korvikkeen antamisessa kuitenkin kaivelee...
Nyt kun lapsi on vähän vanhempi niin totuus iskee päin naamaa.
Maito ei noussut oikeastaan missään vaiheessa eikä lapsi imenyt rintaa. Laitokselta tulin kotiin tissit tyhjinä ja aivan mustelmilla, hoitajat repi ja raastoi rintoja että johan on kumma kun ei maito nouse. Laitoksella antoivat paljon pullosta, yritin lypsää ja muutamia millejä sainkin. En nukkunut moneen yöhön, piti yrittää imettää ja lypsää. Itkin ja itkin kun ei maitoa tule. Aloin ihan vapisemaan pelosta kun imetysaika koitti.
Kotona yritin myös imettää mutta ei, ei ime eikä tule. Lypsin kaiken minkä sain talteen. Päivät meni siis itkiessä omaa huonouttaan ja lapsi itki nälkäänsä. En nukkunut kotonakaan, piti vain yrittää imettää ja lypsää kun lapsi nukkui.
Jossain vaiheessa mies teki stopin tähän ja alkoi antamaan pelkästään pullosta. Lapsi lopetti huutamisen ja vasta kun lapsi oli kuukauden ikäinen pystyin olemaan hänen kanssaan päivän etten itkenyt. Eikä itkenyt lapsikaan.
Valtava taakka putosi harteilta enkä olisi koskaan uskonut miten väärin olin tehnytkään, vasta nyt kun luen näitä juttuja....
kuinka paljon korvikkeet tulevat maksamaan sen ekan vuoden tai pari. Kuinka kauan niitä nyt lapselleen antaa. Ja en mitenkään arvostellen vaan uteliaisuudesta.
terveempi kuin oma TÄYSimetetty lapseni. Meillä siis imetys onnistui oikein hyvin, mutta lapsi mielettömässä korvatulehdus/infektiokierteessä aina 3 ikä-vuoteen saakka. Joten ei se imetys myöskään autuaaksi ja terveeksi ketään tee.
Oikeesti en kyllä ajattelisi mitään, koska en ennen tätä ketjua ole tajunnut tsekata mitä muut kaupasta ostaa.
että mahtaakohan ko. äiti nyt luulla että arvostelen epäonnistunutta imetystä kun katson. Harmi, että tämä imetys on näin herkkä ja helposti syyllistävä asia.
135
Olen pahoillani, että imetyksestä jäi niin huonot muistot, mutta alkuaikana imetys on usein juuri tuollaista. Itse en esimerkiksi saanut herumaan pulloon milliäkään ja tissit oli kuin tyhjät pussit, olin varma ettei lapsi saa maitoa ollenkaan ja itkin kipeitä tissejäni, mutta muutamien viikkojen kuluessa tilanne tasoittui ja täysimetin tyhjillä tisuillani vauvani kahdeksan kiloiseksi :-)
Minusta imetyksen tukemiseksi äitejä pitäisi ohjeistaa enemmän. Itse olin ihan hukassa imetyksen kanssa, ei kukaan ollut etukäteen kertonut millaista se on ja että se sattuukin, ei ollut puhetta rintaraivareista eikä liioin rintatulehduksista, kaikki jouduin kuitenkin kokemaan ja itse oli tietoa lisää etsittävä.
Ööö, ehkä se kaivelee, että tällä palstalla ja neuvolassa ja monessa muussakin paikassa jatkuvasti piikitellään korvikkeen antajille. Aika usein näissä imetys/korvike-keskusteluissa puhutaan korvikkeesta myrkkynä ja äiti on tietysti huono, jos lapselleen moista antaa. Parempi antaa vaikka lapsen olla nälässä, kuin julmasti myrkyttää oma lapsensa. Ja miten usein on keskustelunavauksia aiheesta: "miten se maito muka yhtäkkiä loppuu?" Tottakai haluaa kertoa oman versionsa näille pässeille, jotka eivät millään tajua, miten jonkun toisen lapsi ja tilanne ylipäätään on erilainen, kuin oma tilanne.
Juu ja ei kolahtanut, täysimetetty on.
entäpä jos kärryä työntävällä äidillä onkin sairas lapsi joka ei osaa tai jaksa imeä rintaa ja saakin ruokansa sen vuoksi esim nenämahaletkusta ja pullosta. näin oli meillä kunnes vasta kolmen kuukauden iässä sitkeän harjoittelun jälkeen lapsi oppi imemään myös rintaa.
näitä ketjuja ei vaan pitäisi lukea kun alkaa keittää välittömästi nuo kommentit!
Tosin jotkut tälläkin palstalla kirjoittelevat aktivistit haluaisivat ns. totalitaarisen valtion mallin, jossa kaikki kyttäävät toisiaan ja jopa lastenruokien käytöstä täytyy kysyä keskuskomitealta lupaa. :(
kun asiat ei vaan aina mene niin kuin toivoisi. Meillä on korviketta kannettu kaupasta kotiin niska limassa. Imettää en voinut, koska sairastuin raskauden aikana vakavasti ja lääkitys esti imettämisen. Onneksi olemme hyvin toimeentuleva perhe, joten mitään taloudellista ahdistusta korvikkeen ostaminen ei tuottanut. Toisaalta kyllä uskon, että varattomampanakin olisin kyllä pystynyt priorisoimaan muut menoni ja talouteni niin, että korvikkeisiin olisi taatusti riittänyt rahaa.
Menkääpä kotiin kasvamaan, te korvikeäitien tuomitsijat. Kun ikää ja viisautta karttuu, ehkäpä tekin ymmärrätte, että korvikkeita käytetään monasti PAKOSTA, ei siksi että oltaiisiin laiskoja/tyhmiä/juoppoja/hulluja bilettäjiä tms.
Ja vain siksi, että on äiti. Siihen ei tutteli tai nanni vaikuta.
En mitään todellakaan. Eikä se korvike niin kovin kallista ole. Kyllä sen rahan johonkin turhempaan voi kuluttaa kuin oman lapsen hyvinvointiin. Ja itse asun maalla ja kun pääsee esim.Prismaan niin varmasti ostetaan kärryllinen ja tuodaan itselle ja muille tarvitseville.
vanhempaa imetin mut nuorempaa en jaksanut kun söi tunnin välein tissiä ja yölläkin saattoi yli 2 tuntia olla tissillä:/ sit kun annoin korviketta niin jo alkoi nukkumaan yöt hyvin ja äiti ja koko muukin perhe jaksoi taas olla pirteä ja hyväntuulinen:) ja ennen kaikkea vauva oli hyväntuulinen kun oli masu täynnä :)
vielä taaperonakin joutuvat juomaan noita korvikkeita... joten ei kyse edes ole välttämättä imettämisestä/imettämättä jättämisestä.
Joka tapauksessa tuollaisen arvostelu ei ole minun asiani ollenkaan, eikä kenenkään muunkaan ulkopuolisen.