Rehellisesti; mitä ajattelet äidistä jolla kärryissä levykaupalla tuttelia tai nannia?
Niin, tietenkin sitä että vauvalle siinä menee ruokaa ja hyvä niin. Mutta entä muuta?
Kommentit (147)
samoin muita kiinteitä. Lukekaas piruuttanne vanhoja neuvolakortteja ja niiden ohjeita. Silti suurin osa noista tuolloisista vauvoista on ihan terveitä? Tai muuten meidän 4-50 vuotiaat olis ihan allergisia ja sairaita ja suurin osa poikkeuksetta diabetes-vaivaisia. Hieman tervettä maalaisjärkeä kehiin pliis.
Jos kysytään, että mitä tulee mieleen kun jotain näkee, niin kai siihen saa vastata rehellisesti. Jos mieleen tulee jotain negatiivista niin sitten tulee. Ei se tarkoita, että menee ihmisiä päin naamaa haukkumaan, tai että tuomitsee kaikki ne, jotka ei imetä. Kyllä jokainen ymmärtää jos on jokin erityinen syy imettämättömyyteen. Mutta loput voisivat vaan myöntää ettei imetys kiinnosta. Se olisi paljon parempi selitys kuin kaiken maailman tekosyyt. Mulla ainakin tulee päivän mittaan paljon julkaisukelvottomia ajatuksia monistakin asioista. Ja nythän kysyttiin vaan ENSIajatusta kun näkee Tutteliröykkiön jonkun kärryissä. Ketä se haittaa vaikka ajatus olisi, että mä haluan itse syödä nuo tai että varastimpa kerran tollasen lapsena. Ei ajatukset ketään satuta!
ajattelen, että henkilö on luovuttaja ja heikkoluonteinen ja itsekäs. Ja toisaalta rohkea.
Itse imetin, vaikka se oli kamalaa, hankalaa ja vittumaista puuhaa. Ajattelin vain ja ainoastaan lapsen etua. Olenkin tosi tosi sisukas luonteeltani. Ymmärrän kyllä hyvin, jos ihmiset eivät imetä! Kovin moni ei jaksa taistella, jos vaikeuksia tulee. Se on inhimillistä.
Itselläni ainakin on levykaupalla nannia ostoskärryissä, koska olen kaksosten äiti. Ja jos näen jollakin muulla samanlaisen lastin, niin saatan epäillä hänen olevan yhtä etuoikeutettu :). Tsemppiä kaikille nannilaisille ;).
Ei voi kun sanoa, että koska osa naisista on niin äärettömän urpoja, niin ei mikään kumma, vaikka ihmiset alkaisivat karttaa imetystä, jottei heitä samaisteta tuohon porukkaan.
Itse menetin synnytyksessä verta siinä määrin, että maidon tulo ei sairaala-aikana edes käynnistynyt. Joten lapsi sai ensimmäisen viikon korviketta. Sitten imetys toimi. Tosin lapsi vetäisi hetkessä vatsansa täyteen rintamaitoa (imetyskerta kesti ehkä 15 min.) joten esim. kälylle on jäänyt mielikuva, ettei lastamme imetetty, vaikka 8 kk ikään saakka imetin. Toisin kuin hän, en lojunut siis sohvalla kaikkia iltoja imettämässä. Olen vielä pienirintainen, niin oletuksenansa oli, ettei sellaisilta mitään maitoa edes tule.
Hoitakaahan vain jokainen omat lapsenne. Tai oikeestaan olisi aika hupaisaa jos joku naikkonen tulisi laukomaan viisauksiansa esim. ostaessani hedelmäsoseita (tai tulevalle vauvalle varalle tuttelia tms.).
Ja noista hedelmä/marjasoseista vielä. Meillä niitä toisinaan syön minä ja 4 v. lapsi. Olen syönyt koko aikuisikäni. Enkä jaksa tehdä tällä hetkellä mitään marjasoseita tms. itse, joten jos rahojani valmispurkkeihin syydän, niin omathan ovat rahani. Ai niin! Paitsi että silläkin summalla olisin voinut jäädä vaikka kk pidempään hoitamaan lastani kotiin....
Mitä se mulle kuuluu, mitä toisilla on kärryissä?
minulla esikoisen kanssa aikoinaan, onneksi toisella kerralla säästyin tuolta purkkisirkukselta"
Että meilläkin se on edessä toikin taas hetken päästä, kun imetys loppuu (omia lapsia on imetetty 7-9kk ikään asti, sitten ovat vieroittaneet itsensä irti)...
samoin muita kiinteitä. Lukekaas piruuttanne vanhoja neuvolakortteja ja niiden ohjeita. Silti suurin osa noista tuolloisista vauvoista on ihan terveitä? Tai muuten meidän 4-50 vuotiaat olis ihan allergisia ja sairaita ja suurin osa poikkeuksetta diabetes-vaivaisia. Hieman tervettä maalaisjärkeä kehiin pliis.
Tähän on pakko laittaa väliin mainintoja muutamista neuvolakorteista, ensimmäinen vuodelta -69: 2 viikoa vanhalle lapselle lusikalla tuoreesta applesiinista pusristettua mehua, 2 kk vanhalle porkkanaraastetta ( älkää kysykö millä se on ysötetty, mutta syönyt kuulema oli!) Tuloksena täysin terve ja normaali aikuinen mies : )
Toinen tapaus on vuodelta -71:
1 kk vanhalle neuvolankortin ohjeen mukaan velliä seuraavasti: 2 rkl vehnäjauhoa, puoli litraa maitoa, pari lusikallista sokeria ja ihan elävä ja normaali se on tuonkin sörsselin syönyt vielä tänä päivänäkin.
Hienosti se on tämä Kätilöopiston Haikaranpesä-mentaliteetti saatu Suomalaiseen kaaliinkin upotettua. Mutta silti, järki ohoi... Jos siulla ei kaupassa ole muuta tekemistä kuin tuijotella toisten ostoksia niin hanki elämä ; ) Se helpottaa kummasti, KAIKKIA muitakin !
en ajattele sellaisesta äidistä yhtään mitään. Tuskin edes kiinnittäisin huomiota koko asiaan.
Hän oli eilen kaupassa ja osti KOKONAISEN LEVYLLISEN Nannia!!!!
Raukka on saanut siellä varmaan murhaavia katseita osakseen. :D
Kiitos mammat kuitenkin, ettette kynsineet häntä elävältä!
Et kai tosissasi kuvittele, että pari lasta kertoo totuuden? Ei kai kukaan ole väittänytkään, että äidinmaidolla ruokitut lapset ovat sataprosenttisen terveitä ja korvikkeilla ruokitut lapset koko ajan kipeitä? Kyse on todennäköisyyksistä!
---
Minä en ainakaan ota riskejä sen kiinteiden aloituksen kanssa, mutta joidenkin mielestä lapsen terveydellä näköjään kannattaa pelata rulettia.
Tiesitkö, että negatiivinen, kyttäävä ja muita tuomitseva asenne lisää joidenkin sairauksien riskiä?
Normaalit tartuntataudin sairastaneet kuten vesirokon. hyvin harvoin saavat edes flunssaa päiväkodista. Ei korvatulehduksia, allergioita tai muita sairauksia.
Että silleen..
Hän oli eilen kaupassa ja osti KOKONAISEN LEVYLLISEN Nannia!!!!
Raukka on saanut siellä varmaan murhaavia katseita osakseen. :D
Kiitos mammat kuitenkin, ettette kynsineet häntä elävältä!
kehtasi ostaa niitä puolen litran purkkeja peräti 10 kpl.. Hyvä että pääsi hänkin hengissa kotiin =)
Meillä lapsi joutui juomaan nania lähes syntymästään saakka. Hän syntyi keskosena ja itse olin niin huonossa kunnossa parin kuukauden sairaalajakson vuoksi (raskausmyrkytys), ettei imetyksestä ikävä kyllä tullut mitään. Joskus käy näinkin, vaikka tavoitteet olivatkin aivan erilaiset imetyksen suhteen.
Suurin harmi asiassa on se, että tiedän korvikkeen käytön lisäävän merkittävästi diabetes1-riskiä. Toivottavasti kuulun siihen 80% suomalaisista, joilla ei tätä geneettistä riskiä ole, sillä pelkkä korvike ei aiheuta vielä diabetestä, vaan siihen tarvitaan liäksi geneettinen alttius sekä entero-virusinfektio.
Pätee täydellisesti tähän keskusteluun..
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Pätee täydellisesti tähän keskusteluun..
En olisi ikinä keksinyt, että ihmiset kyttäilevät kaupassa muiden ostoskärryjen sisältöä ja uimahalleissa alapäitä.
Noh, oppia ikä kaikki :-D
että nainen voi olla myös allerginen imetyshormoonille ja sen vuoksi ei voi imettää? Että aivan senkin vuoksi voi joutua kantamaan kotiinsa levykaupalla tuttelia tai nania..
Et kai tosissasi kuvittele, että pari lasta kertoo totuuden? Ei kai kukaan ole väittänytkään, että äidinmaidolla ruokitut lapset ovat sataprosenttisen terveitä ja korvikkeilla ruokitut lapset koko ajan kipeitä? Kyse on todennäköisyyksistä!
Ja niiden kiinteiden aloituksesta:
"Myös varhaisen ravitsemuksen vaikutukset voivat olla hyvin merkittäviä, koska silloin lapsen immuunijärjestelmä ja suolistobakteerit kehittyvät. Jos pienen lapsen elimistö saa kiinteää ruokaa liian varhain, tämä voi mahdollisesti lisätä tyypin 1 diabeteksen riskiä.
Erityisesti lehmänmaitoa ja viljatuotteita on epäilty tyypin 1 diabeteksen laukaisijoiksi. Mediuutisten mukaan nyt myös kasvisten epäillään laukaisevan tyypin 1 diabeteksen. Jo aiemman suomalaistutkimuksen mukaan marjojen ja juuresten syöminen alle neljän kuukauden iässä voi kaksinkertaistaa diabetesriskin.
- Kasviksissa on paljon hajoamattomia polysakkaridikuituja, selluloosaa, pektiiniä ja ksylaania, jotka voivat ärsyttää suolistoa, kliinisen mikrobiologian erikoislääkäri Arno Hänninen toteaa Mediuutisissa. Ne saattavat aktivoida paksusuolessa tulehdussoluja ja synnyttää immuunivasteen."
http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2008_02_26_varha…
Minä en ainakaan ota riskejä sen kiinteiden aloituksen kanssa, mutta joidenkin mielestä lapsen terveydellä näköjään kannattaa pelata rulettia.