Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuistteko tällaisesta? Ystäväni sanoi lapseni ulkonäöstä

Vierailija
21.02.2009 |

Sitä en osaa arvioida, mitä tyyppi ajoi takaa kun tuon sanoi. Ehkä vaan hölötti, jos on sellainen. Mutta kyllä äidit herkästi pahottaa mielensä, kun omasta lapsesta sanotaan jotain arveluttavaa ja se äideille suotakoon. Itse en ehkä sanoisi tyypille mitään, yrittäisin antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos sua kuitenkin vaivaa, niin voithan vähän vihjaista, ettei tuntunut kauhean kivalta, vaikkei olis mitään pahaa tarkoittanutkaan.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän tyylliin: jännää kun "Sannalla" on noin iso pää, kenenkähän tullut kun sä itse olet niin siro ja pienipäinen. Pidin tuota hieman loukkavana, mutta en ole ihan varma onko pään sanominen isoksi haukkumista?

No ei tässä vielä mitään, mutta viikkoja myöhemmin kun olin jo lähes unohtanut jutun samainen kaveri sanoi eräästä julkkikisest, että mitenköhän tuota pidetään hyvännäköisenä kun on tuollainen iso pääkin? Oliko mielestänne tahallista ilkeilyä vai olikohan jo unohtanut sanoneensa lapseni päätä isoksi, kaveri on siis sellainen puhelias hölösuu. Olistteko sanoneet jotain? Ja onko siis haukkumista pään koon arvioiminen?

Vierailija
2/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi puolituttu äiti päivitteli esikoiseni pään kokoa. (mun ja neuvolan käyrien mukaan pää oli - ja on - ihan taviskamaa). Sanoi, että: "Pysyitkö sä todella alakautta X:n synnyttämään, kun toi sen pää on niiiiiiiin iso". Nauratti. Sanoin, että olihan se pää sillon neljä vuotta sitten muistaakseni pikkuisen pienempi.

Myöhemmin tajusin, että tällä naisella on itsellään tosi iso pää. En siis yleensäkään kiinnitä sellaisiin asioihin huomiota vieraissa ihmisissä. Kaipa sillä oli joku trauma omasta päästään. En tiedä.

Kyllä noita epähienoja lausahduksia maailmaan mahtuu. Älä loukkaannu, vaikka kyllä kaverisi kieltämättä ajattelematon oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkkuni tuli meille kylään, ja ensimmäisenä vauvan nähdessään hihkaisi: "Ihana paksu pää!" Olin siinä ihan sanattomana.:) No joo, onhan meidän tytöllä aikamoiset posket, mutta silti. Mutta tunnen serkkuni ja tiedän että hän ei ensinnäkään pidä lapsista ja toisekseen kuulosti lähinnä ihastuneelta vauvan "paksuun päähän", joten en loukkaantunut.

Mutta ymmärrän ap:ta, kyllä voisin kuvitella loukkaantuvani joistain kommenteista. Ei se, että on vauva, oikeuta ihmisiä laukomaan mitä tahansa. Itse loukkaannuin neuvolan terkalle, kun sanoi heti kärkeen vauvasta että "näkee, että on ollut ruoka-aikaan kotona." (Sanoi siis tämän aika ikävään sävyyn). Olisi varmaan pitänyt sanoa, että "näkee, että on sullekin suklaa maistunut!".

Miksi esim. vauvan koon arvostelu pitää aloittaa heti? Meidän vauva on ihan normaaleissa rajoissa, vaikka painaakin hieman enemmän kuin jotkut samanikäiset vauvat. Miksi vauva ei saa olla rauhassa, vaan koon taivastelu pitää aloittaa jo nyt?:(

Vierailija
4/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ts pidetäänkö kauneusihanteiden vastaisena jos on iso pää?

Vierailija
5/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ehkei tuo nyt ollut kaikkein imsrtelevin ja mairittelevin kommentti, mutta jos et edes ole varma, pitäisikö tai voisiko asiasta loukkaantua, miksi hakemalla haet loukkaantumiselle perusteita? Tuskin kukaan ystävä haluaa tahallaan loukata ystäväänsä tai haukkua tämän lasta...Näin ollen ystväsi ei varmasti ainakaan tarkoittanut asiaa pahalla. Kyseessä on siis pahimmillaankin vain huolimaton suusta päässyt sammakko.

Itse en ymmärrä, miten iso pää olisi jotenkin loukkaava ilmaus, Varsinkaan vauvasta puhuttaessa. oletko, ap, huomannut, että vauvojen kohdalla ei muutenkaan ihan päse yleiset kauneuskriteerit? Ihan hyvin voi sanoa vauvasta tai taaperosta, että hän on niin suloisen pullea ja makkarainen, mutta sitten sama aikuisen naisen kohdalla voisi hyvinkin päätyä muotoon "En ymmärrä, miksi häntäkin pidetään kaunisvartaloisena, hänhän on tosi pullea ja makkarainen"...Get the point?

Vierailija
6/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvoillahan aina onkin isot päät suhteessa vartaloon. Lapseni ei myöskään ole laiha, että sen vuoksi näyttäisi pää isolta, ei kyllä ole pulleakaan vaan normaali.

ap

Vierailija
7/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulin pahalle mielelle, kun miespuolinen ystävä näki vauvamme ekaa kertaa ja sanoi: Dumbo! Noilla korvillahan vois vaikka lentää! Ja siinä siis ainoa kommentti esikoistytöstämme. En odota ihmisiltä kehuja, mutta kyllä harmitti. Pienellä suloisella vauvallamme oli hörökorvat ja mietin, että voiko aikuinen ihminen olla niin ajattelematon, että laukoo moisia typeryyksiä. Olen aika herkkänahkainen, koska mua pienenä haukuttiin, hörökorvien ja pyöreyden takia... Oon sitä mieltä, et jos ei keksi mitään kivaa sanottavaa, voi olla hiljaa.

Vierailija
8/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta pahinta on pienipäisyys: se näyttää oudolta, eikä pieneen päähän mahdu isot aivot. Ihan oikeasti kaikilla lapsilla on suhteessa iso pää, ne pienipäiset aikuset, jotka tunnen on vähän simppeleitä. Ota tämä siis kohteliaisuutena, vaikka selkeästi ystäväsi kyllä sen muuksi tarkoitti....Jos ihminen on superlaiha näytää pää suhteessa suuremmalta.

Vierailija
9/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, mä oon möläytellyt vaikka mitä mun kaverin lasten ulkoisista olemuksista, oonko mä nyt loukannu sitä...

Esim. sanoin että hänen 3kk ikäinen vauva on aika "reitevä". Eli siis reisissä riittää paksuutta. Mutta en tarkoittanut todellakaan loukata, mun mielestä vauvoissa saa ja pitääkin olla pulleutta. Tuon kommentin sanoin vain kun tein heille kestovaippoja, reisien ympärys nyt on olennaista huomioida siinä..eli että ei käy välttämättä samanlainen vaippa kuin meidän hoikalle tikkujalalle.

Hänen isommasta lapsestaan olen sanonut ainakin että onpa isot kädet ja jalat..! En tiedä voiko tuostakin loukkaantua, mä vaan lähinnä ihmettelin ja ihastelin miten iso tyttö se jo on.

Mulla on näköjään just tapana möläytellä kaikkea ääneen, loukata en todellakaan halua.

Vierailija
10/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti ystäväsi haluaa sinua tölviä, niin kyllä se käy niin selväksi, että ei tarvitse arvailla. Eli oleta, että on vähän hölösuu, koska ei tosiaan ole kivaa tulla kuvailluksi "isopäiseksi" tai "pienipäiseksi".

Tälle toiselle herkkähipiäiselle: mitä ihmettä teille saa puhua? Minä otin kehuina, että vauva on syönyt hyvin - vauva ei voi olla lihava.

Miksi esim. vauvan koon arvostelu pitää aloittaa heti? Meidän vauva on ihan normaaleissa rajoissa, vaikka painaakin hieman enemmän kuin jotkut samanikäiset vauvat. Miksi vauva ei saa olla rauhassa, vaan koon taivastelu pitää aloittaa jo nyt?:(

Vierailija
11/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoa! Pidän itse sellaista piiloilkeilynä!

Vierailija
12/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka taivaan tosi on että kaikki vauvat on pirun rumia.

Kyllä, myös omani olivat.

Vierailija
13/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, mä luulen, että ihan oikeasti päästäisiin paljon helpommalla jos ei oltaisi niin herkkänahkaisia ja valmiita tulkitsemaan jokaista sanaa kettuiluksi, ihan oikeesti. Ei se Dumbo-korvamieskään varmasti mitään pahaa tarkoittanut.

vaikka taivaan tosi on että kaikki vauvat on pirun rumia.

Kyllä, myös omani olivat.

Vierailija
14/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vauvan pulleat reidet, reilu piano tai edes hörökorvat kerro mitään tulevasta. Itse asiassa taitaa olla niin, että hoikat vauvat ovat suuremassa riskissä lihoa aikuisiällä.

Kyllä me ainakin ollaan itsekin heitetty aika reilua vitsiä vauvojen ulkonäöstä. Eri asia sitten kun vauvasta tulee taapero ja se alkaa ymmärtää puhetta.

Itse tulin pahalle mielelle, kun miespuolinen ystävä näki vauvamme ekaa kertaa ja sanoi: Dumbo! Noilla korvillahan vois vaikka lentää! Ja siinä siis ainoa kommentti esikoistytöstämme. En odota ihmisiltä kehuja, mutta kyllä harmitti. Pienellä suloisella vauvallamme oli hörökorvat ja mietin, että voiko aikuinen ihminen olla niin ajattelematon, että laukoo moisia typeryyksiä. Olen aika herkkänahkainen, koska mua pienenä haukuttiin, hörökorvien ja pyöreyden takia... Oon sitä mieltä, et jos ei keksi mitään kivaa sanottavaa, voi olla hiljaa.

Vierailija
15/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosikymmen sitten sain itse kuulla vastaavanlaisia kommentteja pääni koosta ja ns. lihavuudestani muutamalta aikuiselta sukulaiselta ja kyllä tuo sattui kovasti :( Aikuisikään saakka tämä pään koko oli minulle todella arka paikka ja lapsena koin todella ahdistusta kun jouduimme näitä sukulaisia kohtaamaan. Olenkin aikuisena ja äitinä miettinyt, minkälaiset ihmiset näitä ikäviä kommentteja lasten ulkonäöstä lausuvat. Tulihan se jo aiemmissa kirjoituksissa esille että tällaisen käytöksen ymmärtäviä ja sen hyväksyiä on paljon. Ne aikuiset jotka lausuvat lapsista, heidän ulkonäöstään kommentteja, oletteko koskaan ajatelleet joukkaavanne vanhempien lisäksi juuri lasta. Lapsella ei ole kykyä ajatella aikuisen lailla vaan lapsi on lapsi! No tämä tästä, mutta itse en ikinä lausuisi lapsesta ulkonäköön liittyviä kommentteja koskaan enkä kyllä edes sellaisia ajattele. Valitettavan usein näitä keskusteluja joutuu todistamaan, mutta olen kyllä asiasta aina huomauttanut lasten kuulumattomissa.

Kiusaamista on monenlaista ja tämä on mielestäni jo eskari-ikäistä lastasi kohtaan todella ajattelematonta käytöstä ns. aikuiselta. Kommenotikoot aikuset toisiaan ja ns. hölösuut, jotka ovat ottaneet oikeudekseen laukoa toisille mitä vaan, harjoitelkoot käytöstapoja myös.

Vierailija
16/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä jotkut voivat niin tehdä ilman että tarkottaisivat mitään pahaa! Mä ainakin oon ihan vilpittömästi sitä mieltä että pulleat vauvat, oli ne sit tyttöjä tai poikia, on paljon hellyyttävämmän näköisiä kuin laihat. Ja tähän ei todellakaan sisälly mitään "piiloilkeilyä" Itseäni ei haittaa pätkääkään jos ja kun joku kommentoi lapseni pulleita reisiä tai pyöreätä masua.

[8: on todellakin moukkaimaista "ihastellla" tyttölasten isoa

i]kokoa! Pidän itse sellaista piiloilkeilynä!

[/quote]

Vierailija
17/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla on seka tytolla etta minulla iso paanymparys, ei niinkaan herata ihmisten huomiota mutta esim. hattuja ei voi ostaa ns. ian mukaan vaan pitaa oikeasti katsoa etta mahtuvat paahan, synnytys oli vaikea (toisin kuin pienempipaisen veljensa kohdalla). Itse olen ekana toteamassa etta meilla on isot paat. ;-) Tietysti on vahan eri asia sanoa etta toisella on iso paa kuin todeta se itsestaan, mutta silti en hatkahtaisi jos joku muukin sen sanoisi kun sen itsekin tiedan.

Vierailija
18/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen poimuisuudella kylläkin, mutta se ei näy päällepäin.

minusta pahinta on pienipäisyys: se näyttää oudolta, eikä pieneen päähän mahdu isot aivot. Ihan oikeasti kaikilla lapsilla on suhteessa iso pää, ne pienipäiset aikuset, jotka tunnen on vähän simppeleitä. Ota tämä siis kohteliaisuutena, vaikka selkeästi ystäväsi kyllä sen muuksi tarkoitti....Jos ihminen on superlaiha näytää pää suhteessa suuremmalta.

Vierailija
19/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan todennut asian ääneen että sulla on pieni pää ja lapsella iso pää.

Kaverin tytöllä on aivan järkyn rumat hörökorvat. Toinen kaveri kerran sanoi niistä jotain ja tytön äiti veti herneen nenuun. Kaveri ei siis edes rumasti sanonut jotain vaan totesi hörökorvista. Mun mielestä tytön äiti suuttu ihan turhaan, kai se nyt oli itsekin huomannut ne korvat? ihmeellistä jos asiasta ei saa mainita mitään, ne korvat on höröllään ja pysyy vaikka niistä ei puhuisi, ei puhumattomuus muuta asiaa mitenkään.

Vierailija
20/46 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen poimuisuudella kylläkin, mutta se ei näy päällepäin.

aikuista, joilla pää on todella kuin lipputangonnuppi, suhteessa vartaloon. Ja molemmat ovat älyllisesti ihan lapsen tasolla ja asuvat tuetusti, eivät pysty käymään missään työssä jne. En tiedä onko heillä joku kromosimivika vai mikä. Mutta heillä päät ei kyllä ole missään narmaalivaihtelun rajoissa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän