ärsyttää nuo lottovoittajat, "mikään ei muutu"...
Jos mikään ei muka muutu niin rahaa on jo entuudestaan tarpeeksi. Kyllä mulla ainakin muuttuisi, ei tarvitsisi kituuttaa työttömänä pienillä rahoilla! Kaikki vaan eivät tiedä köyhyydestä mitään.
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:42"]
Rupesin miettimään, mitä tekisin, jos voittaisin ison potin. Asuntoa en vaihtaisi, koska vasta pari vuotta sitten siirryimme omakotitalosta keskustakolmioon, joka on ihana. Mökkikin meillä on ja koska se on nuorena hartiapankilla hankittu ja jatkuvasti kohenneltu ja hyvin rakas, niin sitäkään en vaihtaisi. Työpaikkakin on mieluisa, en lähtisi pois.
Lapsille antaisin ennakkoperintöä ainakin sen verran, että voisivat maksaa talolainansa.
Eli se, mitä tekisin, olisi uusia vaatekaapin sisältöä, vaihtaa auton ja käyttää rahaa huolettomammin kuin ennen. Näin siis tavallisessa keskituloisessa suomalaisperheessä, jossa lapset ovat jo lentäneet pesästä.
[/quote]
Niinpä, suuri osa ikäisistäsi ihmisistä on siinä elämäntilanteessa että ainoa syy lotota on maksaa lasten talolainat, eli ei tarvisi edes sitä miljoonan voittoa, jos lapsia ei ole kovin isoa liutaa.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:32"]
No laskeekaa, paljonko kuukautta kohti jää vaikka miljoonan tai kahdenkin lottovoitosta, jos elää vielä 40 vuotta sen jälkeen. Ei itesasiassa mitään kovin ihmeellistä. Se on ihan sama kuin hyvä kuukausipalkka, sillä erotuksella, että eläkettä ei kerry. Ei mulla olisi vara jäädä töistä pois, koska olen ollu työttömänä niin pitkiä aikoja, ettei eläkekertymää ole. Sitten kun lapsille vielä vähän antaa ja sukulaisille, niin äkkiä se raha tuhlaamalla katoaa.
[/quote]
Ne rahat pitääkin sijoittaa. Esim. jos jää omistusasunnon ym. jälkeen miljoona euroa sijoitettavaksi ne voi laittaa pörssiosakkeisiin. Osinkojen avulla saa helposti keskimäärin yli 4%:n vuosituoton. Eli nettotuottoa voi irottaa helposti ainakin 2500€/kk. Koko raha on siis tuhlattavissa, sillä esim. omistusasunnon lainanhoitokulujahan ei ole. Lisäksi pääoma kasvaa vähitellen vuosien myötä, ja tietysti myös tuotot. Harvalla on sellaisia summia käytettävissä, jos ei ole joku lääkäri tai juristi. Ja eläkeläisenä sen juristinkin tulot saattavat tippua lottovoittajasijoittajan tuloja pienemmiksi.
[/quote]
Sijoittamalla voi myös menettää.
[/quote]
Oletko kuullut hajauttamisesta? Tietysti rahat voi menettää, koko kansantaloushan voi vaikka romahtaa. Se vain on äärettömän epätodennäköistä. Rahat pitää TIETYSTI sijoittaa. Tähän saakka historiaa suomalaiset esim. pohjois-amerikkalaiset pörssiosakkeet ovat vain kasvattaneet arvoaan ja osinkotuottoaan, keskimäärin.
Minä minä minä. Itse olen ajatellut myös auttaa tavalla tai toisella muita(hyväntekeväisyys, lähipiiri jne)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:44"]
Saattaa tulla myös yllätyksenä niille, jotka suunnittelevat antavansa lottovoitosta läheisilleen jonkin tasasumman, että lahjaverotuksen takia se ei ole järkevää.
[/quote]
Meinaat että lähisukulaisten on parempi olla kokonaan ilman? Sanoisin että olet enimmäkseen väärässä. Toki jos kaikki lähisukulaiset on sitä samaa suomalaisen lottovoittajan sarjaa jolle pari miljoonaa lisää käteistä ei tunnu missään niin ehkä sitten ei.
Ehkä on niin, että he eivät halua kertoa suunnitelmistaan. Ihmiset ovat kateellisia. Viisas haluaa antaa ymmärtää, ettei raha ole se tärkeä juttu elämässä.
Jos itse voittaisin, toimisin varmaan samoin. Mutta mitä tekisin oikeasti: lopettaisin ansiotyöt, tekisin vapaa-ajastani sellaisen, josta olen aina haaveillut, antaisin osan sukulaisilleni, tutuilleni ja muille tarvitseville.
Noissa veikkauksen julkistamissa lausunnoissa kannattaa myös huomioida se vasta kohistu seikka, ettei laki salli voittotarinoita tyyliin "uhkapelaaminen ratkaisi rahahuolet" ja että juttu tulee tiedottajan 'siistimänä'. Vaikka todellisuudessa heittelis kärrynpyöriä ja haistattelis pomolle & työkavareille niin tiedottaja muotoilee sen niin, että: "keski-ikäinen rouva aikoo pitää matalaa profiilia ja suunnitella työkuviot ja harrastuksensa uudelleen".
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:47"]
Minä minä minä. Itse olen ajatellut myös auttaa tavalla tai toisella muita(hyväntekeväisyys, lähipiiri jne)
[/quote]
No lähipiirille antaa varmaan jokainen hiluja, sehän on itsestäänselvyys.
Parasta hyväntekeväisyyttä on kylläkin perustaa kannattava yritys ja työllistää ihmisiä.
Saattaa tulla myös yllätyksenä niille, jotka suunnittelevat antavansa lottovoitosta läheisilleen jonkin tasasumman, että lahjaverotuksen takia se ei ole järkevää.
[/quote]Ja menikö se niin että kun annat vaikka 30 000 niin lahjaveroa maksetaan 3000, joten eipä sitä kannata murehtia.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:50"]
[/quote]
Parasta hyväntekeväisyyttä on kylläkin perustaa kannattava yritys ja työllistää ihmisiä.
[/quote]Ja pistää itsensä takaisin työstressiin....hmmm....mutta tarkoitit varmaan yritystä jota ei tarvitse johtaa tai kehittää..
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:50"]
[/quote]
[/quote]
Näin minä tekisin, jos olisin työtön ja keksisin jonkun hyvän idean.
Ihan mukavaa hupia se on ja joskus joku muutaman euron voitto on ihan kiva, vaikka tappiolla mennäänkin. Tulee rahaa käytettyä moneen muuhunkin turhaan, mistä ei mitään saa takaisin. Ei se karkki ole kuin muutaman sekunnin ilo. Tai käyn juomassa kahvia kahvilassa, vaikka kotiin saisi samalla hinnalla koko paketin. Tai vaikkapa ennen aikaan käytin valtavasti rahaa työhakemuksiin, vaikka tuuripeliä sekin homma oli. Nykyään se on halvempaa, kun ei tartte enää todistuspinoja postiin lähettää ja ottaa kopioita.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:52"]
[/quote]Ja menikö se niin että kun annat vaikka 30 000 niin lahjaveroa maksetaan 3000, joten eipä sitä kannata murehtia.
[/quote]
Tuonkin voi kiertää monin tavoin laillisella verosuunnittelulla.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:32"]
No laskeekaa, paljonko kuukautta kohti jää vaikka miljoonan tai kahdenkin lottovoitosta, jos elää vielä 40 vuotta sen jälkeen. Ei itesasiassa mitään kovin ihmeellistä. Se on ihan sama kuin hyvä kuukausipalkka, sillä erotuksella, että eläkettä ei kerry. Ei mulla olisi vara jäädä töistä pois, koska olen ollu työttömänä niin pitkiä aikoja, ettei eläkekertymää ole. Sitten kun lapsille vielä vähän antaa ja sukulaisille, niin äkkiä se raha tuhlaamalla katoaa.
[/quote]
Tämä on kyllä totta mutta täytyy ottaa huomioon sekin että moni maksaa/maksaisi asuntolainansa pois. Ja kyllä sitä pienemmilläkin tuloilla tulee toimeen jos yht'äkkiä tonnin (enemmänkin) verran tipahtaisi kuukausittaisista menoista pois. Sillä tonnilla pystyisi sitten jotain puuhastelemaan, matkustelemaan jne.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Hyvä esimerkki taas siitä ahneudesta. Saadaan sukulaiselta 30 000 euroa, niin ensimmäinen päähän pälkähtävä ajatus on kuinka voi kiertää lahjaveron.
"Kun onhan se niin väärin, että saankin vaan 27 000 euroa, vaikken edes itse lottokuponkia täyttänyt enkä siihen penniäkään laittanut."
(52:n lisäys)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Hyvä esimerkki taas siitä ahneudesta. Saadaan sukulaiselta 30 000 euroa, niin ensimmäinen päähän pälkähtävä ajatus on kuinka voi kiertää lahjaveron.
[/quote]
Mikä vitun ahneus? Hyppää jo sillalta.
Lahjaveroprosentti riippuu sukulaissuhteen laadusta ja lahjoitettavasta summasta. Esim. sisarukset kuuluvat II-luokkaan. Kun täällä on puhuttu sisarusten asuntolainojen poismaksusta niin esimerkiksi 150 000 euroa lahjana siskolle aiheuttaa yli 44 000 euron lahjaveron. Ja se olisi kanssa kiva tietää mitkä ne lailliset helpot tavat kiertää verotusta ovat? Kun se aina heitetään ilmaan että näin voi niin helposti tehdä.. Kun eivät oikeat sijoitusneuvojatkaan tiedä.
Minä ainakin lopettaisin työt ja ostaisin talon jostain Karibialta. Viettäisin kaikki talvet siellä ja ehkä kesäisin voisin käydä Suomessa.
En todellakaan tajua, että mitä järkeä on lotota jos tarkoitus on kuitenkin elää ihan tavallista työ-ruokakauppa-koti- arkea vuodesta toiseen. Niin joo, sitten voi ostaa sitä kalliimpaa Tropicana-mehua ja ostaa himpun verran kalliimman auton. Siitä kai monen suomalaisen onni koostuu..
Niin ja taantuman aikaan niiden, joilla rahaa on, tulisi laittaa se kiertoon. Mutta kun ei. "Ostin uudet kumisaappaat ja nyt syön vähän parempaa lihaa"...huoh. Koko voitto menee periaatteessa aivan hukkaan.
Minä ainakin pistäisin ranttaliksi. Ollaan jo monesti suunniteltu miehen kanssa mitä tehtäisiin jos isompi potti osuisi kohdalle. Molemmat autot menisi vaihtoon ja pihaan tulisi öky-Bemari ja Audi. Asumme omakotitalossa, mutta haluaisimme hulppeamman minkä sisustussuunnittelija saisi sisustaa. Haaveilen matkasta esim. Dubaihin jonnekin luksus-hotelliin, missä ottaisin kaikki ihanat hoidot ja joisin shampanjaa uima-altaassa kelluen.
Elämä todellakin muuttuisi. Tosin olen itsekin sitä mieltä, että haluaisin pitää työpaikkani. Tykkään työstäni ja tarvitsen säännöllisyyttä elämääni. Ei sitä matkusteluakaan varmaan loputtomiin jaksaisi. Voisin pitää muutaman kuukauden vapaan ja jatkaa sitten töissä taas.
Haaveita, haaveita.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 10:07"]
Oikeasti köyhällä ei ole kyllä varaa lototakaan. Järkytyin, kun kuulin että täti pistää 10€/kerta lottoon ja lottoaa kai kerran viikkoon. Mulla perustuloisena ei olisi rahaa .. :o
[/quote]Eli sinulla ei ole varaa ostaa tupakka-askia tai kahta olut tölkkiä...karkkia...lehteä..mitään ylimääräistä 10 eurolla viikossa?
[/quote]
No ei ole mitään järkeä laittaa rahoja lottoon. Suuren voiton todennäköisyys on käytännössä mitätön. Käytännössä kaikki lottoon laitettu raha on rahanhukkaa. Karkista saa sentään vähän iloa elämään.
[/quote]Tuo täti saa sen saman ilon lottojännityksestä. Sinä karkista. Tällaisia me ollaan.