Kerätään tähän virheitä laulujen sanoissa
Aloita Anssi Kelan Puistossa kappaleella...
"...valot siniset välähtää vaatien pysähtymään.."
Eihän sininen vaadi pysähtymää, vaan punainen.
Kommentit (261)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 08:37"]
Rauli Somerjoki. "missä lienee koittaa huomen" Kieliopillisesti täysin väärin.
[/quote]
Tosin oli Kirka, mutta anyways.
[/quote] Ei muuten ollut Kirka, vaan veljensä Sammy.
[/quote] Turhaan totuutta alapeukutat
ei ole virhe, mutta tää perinteinen "istuimme kahden tanssilavan luona, emmekä voineet auttaa toisiamme". Jaa kaksi tanssilavaa?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:03"]Runoudessa, mitä laulujen tekstit ovat, pitää ymmärtää kuvakieltä. Eivät ne mitään käyttöohjeita tai vastaaia ole.
Muuten, se "Missä lienee koittaa huomen ..." oli Sami Babitsinin hitistä.
[/quote] Sammy Babizin
Tää on tavallinen talo viiskytluvulta
Jossa ruoka tuoksuu kotiovelta
Oisko jollain reseptiä tuohon kotioven tuoksuiseen ruokaan :)
Suvi Teräsniska laulaa Hei mummo -biisissä: "Vie mökkiin polku iljakas ja jäinen, jossa mummo yksin asustaa". Ei kai se mummo siinä polulla asusta?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 09:03"]Runoudessa, mitä laulujen tekstit ovat, pitää ymmärtää kuvakieltä. Eivät ne mitään käyttöohjeita tai vastaaia ole. Muuten, se "Missä lienee koittaa huomen ..." oli Sami Babitsinin hitistä. [/quote] Sammy Babizin
[/quote]
Sammy Babitzin
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 14:53"]
Itseäni häiritsee aina vain yhtä paljon, kun Cheekin Parempi mies -biisissä sanotaan, että "syyllisyyttä tunnen potevani". Syyllisyyttähän podetaan tai vaihtoehtoisesti tunnetaan, mutta....
[/quote]
Cheekillä noita mokia riittää, kun pitää saada jotkut lauseet rimmaamaan väkisin. Mutta hänhän ei mikään sanoittajanero olekaan.
[/quote]
Mulla ärsyttää yli kaiken Cheekiltä mm.Sokka irti biisin:Vedän shotin päähän,Kurt Cobain
joo ymmärrän että toi shotti päähän on sanaleikkiä ja viittaa Cobainin itsemurhaan mutta tuossa yhteydessä ja tuolla tavalla vaan peräkkäin lueteltuna kuulostaa tosi typerältä.
[/quote]
Mun mielestä tuo "vedän shotin päähän" on jätetty niin, että lauseen molemmat merkitykset tulee esiin, toiseen merkitykseen viitataan jatkolla "Kurt Cobain".
Tuon laulun sanoituksen merkityksestä oli joskus muistaakseni juttua Nyt-liitteessä, kritiikkiä juhlimisesta ja juomisesta missä unohtuu työt ja muut.
[/quote]
Kyllä, kaikki tajusivat sen kaksoismerkityksen. Tässä nyt kritisoitiin tuota muotoilua, jonka johdosta se toinen merkitys ei ole oikein mitään kieltä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:06"]
Emma Salokosken veden alla: Kuuletko kun veden alla mä huudan.... Ei veden alla voi huutaa.
[/quote]
Miksei voisi? Oletko koskaan kokeillut? Itse ainakin voin ihan hyvin. Ja ehkä biisissä on käytetty vertauskuvia, eikä tarkoitettu että kirjaimellisesti olisi veden alla.
[/quote]
Veden alla voi huutaa, mutta lähinnä se on ilman päästämistä suusta, joten mitään kovin kummoista huutoa ei oikein saa aikaiseksi. Minusta tuo biisi on tosi kaunis ja ajattelisin sen kuvainnollisesti.
En jaksanut kelata koko ketjua läpi, mutta ainakin Ingalsin Laurassa on ajatusvirhe: Pieni talo Preerialla-sarjan Laura Ingalls ei nimenomaan ollut se kiltti tyttö, johon Maija Vilkkumaan biisissä viitataan.
Anssi Kelalla on paljon hassuja sanoituksia, jotka vähän ärsyttää kun niitä alkaa miettimään. Jokin ei täsmää, vaikka hyvä ajatus onkin taustalla. Haluaisin selvyyttä esim. siihen, mitä tarkoittaa "Kristian kerran teki jumalan luokan kattoon nuuskallaan...." Miten voi tehdä jumalan? Siis nuuskamälli, joka näyttää jumalalta? Miltä jumala näyttää? En tajuu.
Toinen on Mikan faijan BMW. Hyvä tarina joo, mutta ihmettelen, että kun sanotaan "Mika ajaa tietenkin
se on sen faijan auto" ja sitten myöhemmin todetaan että "Lauri on nyt liikemies, tekee miljoonia, kukaties
ei ennen juonut tippaakaan, nyt ekana meistä sammaltaa." Tässä ei periaatteessa ole asiavirhettä, mutta hieman ihmetyttää, miksei Lauri aikanaan ajanut Mikan faijan autoa, että Mikakin olisi voinut ottaa häppää. Noh, ehkä mietin liikoja, voihan se olla, että neljästä nuoresta kaveruksesta vain kaksi juo, mutta hiukan epätodennäköistä kuitenkin. Ehkä Mikan faija oli tarkka mies, mutta antoi kuitenkin Bemarinsa nuorten käyttöön.
Yhden hitin ihme, Plus-bändi raapusti joskus biisiinsä Yhteen yöhön käsittämättömän linen:
"Yhteen yöhön tää, romanssi saada jää
Yhteen yöhön jää, en tahdo enempää"
Mitäköhän lie kynäilijä ajatellut, kun kuitenkin suomeksi sanotaan että saa jäädä eikä jää saada. :D
Mä olen aina ajatellut keltaisen toukokuun viittaavan nimen omaan siihen valoon.
Hämmästyneenä totean ettei tätä oltu vielä laitettu: "Are we human, or are we dancer?"
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 16:06"]
Emma Salokosken veden alla: Kuuletko kun veden alla mä huudan.... Ei veden alla voi huutaa.
[/quote]
Miksei voisi? Oletko koskaan kokeillut? Itse ainakin voin ihan hyvin. Ja ehkä biisissä on käytetty vertauskuvia, eikä tarkoitettu että kirjaimellisesti olisi veden alla.
[/quote]
Veden alla voi huutaa, mutta lähinnä se on ilman päästämistä suusta, joten mitään kovin kummoista huutoa ei oikein saa aikaiseksi. Minusta tuo biisi on tosi kaunis ja ajattelisin sen kuvainnollisesti.
[/quote]
Veden alla voi tosiaankin huutaa, ja siitä lähtee kyllä ääntä, mutta se kuuluu vain toiselle veden alla olijalle.
Tässä ei kyllä varmaankaan haettu kielioppivirheitä, koska niitähän on sanoitukset pullollaan.
Hyvin tunnettu piisi (jonka nimeä en nyt muista) jossa lauletaan "kaiken sen minkä pitää mä päätän se mulle myös jää" on tietenkin kieliopillisesti päin helvettiä.
Toinen joka ainakin yleisesti kuullaan/lauletaan väärin on J.Karjalaisen "me ollaan sankareita kaikki kun oikein silmIIN katsotaan" jossa ei ole mitään järkeä tuolla tavalla sanottuna. Sen täytyy olla "oikein SILMIN katsotaan" jotta siinä olisi mitään mieltä.
Sinänsä hyvin älytöntä etsiä tällaisia virheitä lauluista joiden sanoja joudutaan rukkailemaan jotta ne sopisi sävellykseen ja riimityksiin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 12:39"]
Biisissä "Marraskuu" lauletaan "dinosauriin luu". HÄH?
[/quote]
Samassa biisissä lauletaan myös mandoliinipuusta... Mikä ikinä se onkaan?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:09"]Tässä ei kyllä varmaankaan haettu kielioppivirheitä, koska niitähän on sanoitukset pullollaan.
Hyvin tunnettu piisi (jonka nimeä en nyt muista) jossa lauletaan "kaiken sen minkä pitää mä päätän se mulle myös jää" on tietenkin kieliopillisesti päin helvettiä.
Toinen joka ainakin yleisesti kuullaan/lauletaan väärin on J.Karjalaisen "me ollaan sankareita kaikki kun oikein silmIIN katsotaan" jossa ei ole mitään järkeä tuolla tavalla sanottuna. Sen täytyy olla "oikein SILMIN katsotaan" jotta siinä olisi mitään mieltä.
Sinänsä hyvin älytöntä etsiä tällaisia virheitä lauluista joiden sanoja joudutaan rukkailemaan jotta ne sopisi sävellykseen ja riimityksiin.
[/quote]
Siis kaikki on sankareita kun katsotaan silmiin. Silmät on niin sanotusti sielun peili ja niistä näkee että jokainen meistä on omalla tavallaan sankari.
"Kun oikein silmiin katsotaan" = katsotaan syvälle silmiin.
Näin minä olen sen ymmärtänyt.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:09"]Toinen joka ainakin yleisesti kuullaan/lauletaan väärin on J.Karjalaisen "me ollaan sankareita kaikki kun oikein silmIIN katsotaan" jossa ei ole mitään järkeä tuolla tavalla sanottuna. Sen täytyy olla "oikein SILMIN katsotaan" jotta siinä olisi mitään mieltä.[/quote]
Mä olen aina ajatellut tuon silmiin katsotaan -version niin, että kun oikeasti kohdataan ihminen, katsotaan silmiin, nähdään kuoren taa, niin me ollaan kaikki sankareita. :)
Yksi biisi, joka lauletaan 99% väärin, on Maamme.
Sanat menee "Oi maamme, Suomi, synnyinmaa / soi, sana kultainen"
Suomessa tulee imperatiivin jälkeen konsonanttikahdennos, eli tuo loppuosa pitäisi laulaa "soissana kultainen", niin että siellä kuuluu tuplaässä. Tätä ei juuri koskaan lauleta niin, vaan "soisana kultainen".
Ja sen tunnistaa imperatiiviksi siitä, että tekstissä sen soi-sanan perässä on pilkku. Siinä siis käsketään kultaista sanaa soimaan sen sijaan, että vain todetaan kultaisen sanan soivan.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:01"]Hämmästyneenä totean ettei tätä oltu vielä laitettu: "Are we human, or are we dancer?"
[/quote]
Tämä!! :-)
"Järveksi ajattelen uima-altaan, sinut pojaksi vuoden takaa. Jos suljen silmäni, on tässä ihan hyvä makaa."
(Ultra Bra - Poika vuoden takaa)
"Pensaiden kaikki laulavat linnut aamulla ennen seitsemää"
(Ultra Bra - Sinä lähdit pois)
Ekassa virhe on kauhealta kuulostava slangiväännös maata-sanasta. Jos tuo kuulostaa jonkun mielestä kieliopillisesti oikealta, voi yhtä hyvin sanoa "Tässä on hyvä tekee/ menee/ panee"
Toisessa esimerkissä pielessä on suomen kielen sanajärjestys. Siis vastaavasti voisi sanoa "Laulaa lintu aamulla, löysi madon koska."
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 17:01"]Hämmästyneenä totean ettei tätä oltu vielä laitettu: "Are we human, or are we dancer?" [/quote] Tämä!! :-)
[/quote]
Tää on tosi kummallinen! Mitä ihmettä siinä on ajateltu, kun dancer on yksikössä? Tietääkseni dancer-sanalla ei oo muita merkityksiä kuin tanssija. Mä oon itse asiassa luullu, että se on dancers, mutta eipä se kauheen järkevältä kuulostais siltikään. Miksi ihmisenä oleminen ja tanssijuus ei sovi yhteen? Eikö tanssijat oo ihmisiä?
J. Karjalainen: "Hän lienee saanut Kristianin kohtalon, levymyyntiä vauhdittaakseen lavastanut hukkumiskuolon."
Muuten hyvä, mutta 70-luvulla tapahtuneen vale-hukkumisen lavasti Salomon.
Kristian ja Salomon olivat siis molemmat aikansa teini-idoleita, Kristianilla ei ollut tapaukseen mitään osaa.
Biisissä "Marraskuu" lauletaan "dinosauriin luu". HÄH?