Tunnistaako huumeidenkäyttäjät oikeasti ulkoapäin?
Tätä olen miettinyt, kun kuulin maanantaina sattumalta kahden nuoremman työkaverin keskustelun. Puhuivat jostain mämmistä ja päättelin puheista, ettei nyt ollut kyse mistään pääsiäisherkusta. Toinen siis oli ilmeisesti antanut toiselle tätä mämmiä viikonlopuksi ja oli sitten ollut oikein hyvää mämmiä. Googletin asian ja käsittääkseni puhuivat ekstaasista.
Molemmat ihan normaalinoloisia, mukavia ihmisiä, jotka hoitavat työnsä hyvin. En olisi ikinä uskonut heistä. Jäin sitten pohtimaan, että täälläkin usein sanotaan, että kyllä huumeidenkäyttäjän tunnistaa, mutta onko se oikeasti näin?
Ja joo, salakuuntelin keskustelua joka ei selkeästi ollut minun korviin tarkoitettu. Saa kivittää, mutta se ei ole nyt varsinainen aihe tässä.
Kommentit (68)
Osan tunnistaa, osan ei. Ihan sama kuin alkoholin kanssa. Jos käyttö on rajua, niin tunnistaa, jos taas viikonloppuna kohtuuden rajoissa niin ei.
Samoin kuin kunnon denan tunnistaa, niin samoin tunnistaa kunnon nistin. Suurin osa on juuri näitä viihdekäyttäjiä, joista ei ikinä olisi uskonut...
Joo, mämmi on ekstaasia. Kirjainyhdistelmä MDMA on muuttunut suomalaisten suussa mämmiksi. Rakkaille lapsille keksitään useita nimiä.
Ja ei, ei tunnista käyttäjiä ulkoa päin, ellei sitten ole täysin rapanisti.
Kaipa joitain merkkejä on ja ne jotka käyttävät tunnistavat niitä merkkejä helpommin. Toisaalta minulle on tultu tarjoamaan huumeita ja muutaman kerran jopa kysytty olisiko minulla myydä huumeita, vaikken koskaan ole kokeillut muuta kuin alkoholia.
Et tunnista, ja yleisesti ottaen ei ole tarvettakaan tunnistaa. Viihdekäyttäjät on erilaisia kuin Traispottingin hahmot.
Viihdekäyttäjiä ei tunnista mistään, ellei nyt sitten satu törmäämään häneen juuri silloin kun on päihtyneenä ja aina silloinkaan ei välttämättä huomaa. Ongelmakäyttäjääkään ei välttämättä helposti tunnista, jos tosiaan ei ole mikään katunarkki.
Kai kerroit esimiehellesi, että hänen työntekijänsä ovat narkkeja?
Tampereen tullintori täynnä narkkareita!!
Osan saattaa tunnistaa ei kaikkia. Poliisilla olisi helppo työ muuten.
Työpaikoilla tyypit vetää huumeita että jaksaa painaa duunia. Vapaalla vetävät huumeita että saa nollattua.
Vierailija kirjoitti:
Samoin kuin kunnon denan tunnistaa, niin samoin tunnistaa kunnon nistin. Suurin osa on juuri näitä viihdekäyttäjiä, joista ei ikinä olisi uskonut...
Olen yllättynyt kun täällä on ihan oikeita vastauksia. Ongelmakäyttäjät voi tunnistaa mutta viihdekäyttöä ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai kerroit esimiehellesi, että hänen työntekijänsä ovat narkkeja?
En kertonut. Ei ole minun asiani, kun ei vaikutta minun työni tekoon mitenkään. Eikä ilmeisesti heidän itsensäkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osan tunnistaa, osan ei. Ihan sama kuin alkoholin kanssa. Jos käyttö on rajua, niin tunnistaa, jos taas viikonloppuna kohtuuden rajoissa niin ei.
Ei minusta kyllä huomannut mitenkään kun ennen join 120+ annosta viikossa alkoholia.
Kiinnostaisi itseäkin tietää, miten/ jos nämä tunnistaa.
Itse olen ihan pihalla näistä, 60+ ikäisenä ja maalta kotoisin, huumevalistustusta toki koulussa oli silloinkin, mutta eihän kukaan oikeasti tiennyt, mistä niitä edes saisi :) Ei tullut sitten vanhemmitenkaan enää tutustuttua, eikä missään nimessä ole aikomuskaan.
Työkavereissa kuitenkin välillä hiukan epäilyttää pienet omituisuudet, mahtaako olla kemiallista alkuperää...
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sitä on koulussa uskoteltu, että eka kerta jotain huumeeksi luokiteltua ainetta kokeilussa ja välittömästi katuojassa kodittomana nistinä. Oikeasti tilanne on sama kuin alkoholilla. Jos olet rapajuoppo, se näkee samoin vahvahti addiktoituneen huumeidenkäyttäjän. Hupikäyttäjät ovat asia erikseen. Ei se ole mitään niin vakavaa, koita avartaa maailmaasi ja hyväksyä, että sinulle on valehdeltu koulussa.
Ei sitä vahvasti addiktoitunuttakaan käyttäjää välttämättä tunnista. Väittäisin, että alkoholiongelman tunnistaa helpommin ulkoa päin kuin huumeongelman, mikäli jälkimmäinen ei tosiaan ole sillä katunarkkitasolla.
Ainakin paljon käyttävien silmistä näkee sen tyhjyyden ja apaattisuuden. Tietysti iho, hampaat, puhetyyli jne kertoo ainakin tutuille paljon. Eli muutokset noissa.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi itseäkin tietää, miten/ jos nämä tunnistaa.
Itse olen ihan pihalla näistä, 60+ ikäisenä ja maalta kotoisin, huumevalistustusta toki koulussa oli silloinkin, mutta eihän kukaan oikeasti tiennyt, mistä niitä edes saisi :) Ei tullut sitten vanhemmitenkaan enää tutustuttua, eikä missään nimessä ole aikomuskaan.
Työkavereissa kuitenkin välillä hiukan epäilyttää pienet omituisuudet, mahtaako olla kemiallista alkuperää...
Miksi sun tarttee tunnistaa? Ota itse selvää miltä tuntuu olla aineissa niin tiedät.
Kovin huumemyönteisiä täällä ollaan kirjoituksista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Kovin huumemyönteisiä täällä ollaan kirjoituksista päätellen.
Realismi ei ole myönteisyyttä vaan tosiasioiden tunnistamista.
Herskanvetäjän appelsiininkuori-iho on trademark.