Harry Potter-kirjasarjan mysteerit
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
Kommentit (445)
Hagrid lentaa moottoripyoralla joka on siriuksen vanha. Tylypahkan laulu lauletaan ainakin vitoskirjan alussa, tai siis hattu laulaa. Harry myos missaa lajittelun monta kertaa.
Oletteko te oikeasti edes lukeneet niita kirjoja?
Loistava ketju :)
Kuhnu-sarvio vs Kuhnus-arvio, minustakin tuo jälkimmäinen taipuu suuhun paremmin, mutta muistelisin että 6.kirjassa oli Kuhnukerho? :D Eli siinähän tuo taivutus sitten jo selviääkin.
Gary Oldman ei vastannut omia odotuksia Siriuksesta (ensinnäkin liian vanha, kun Siriuksen pitäisi olla 34-vuotias jos en ihan väärin muista) Azkabanin vangissa. Oldman on kyllä loistava näyttelijä muutoin.
Harrylle kummisetä oli hirvittävän tärkeä, koska vanhempansa olivat kuolleet. Harry saa oman kummipojan, jonka vanhemmat myös kuoli, mutta missään ei avata, mitä pojalle tapahtui! Miksei Harry adoptoinut häntä?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:16"]Kyllä tätä ketjua lukiessa tulee mieleen että onko suurin osa edes lukenut kaikkia kirjoja..? Suurin osa näistäkin kysymyksistä on kyllä täysin selviä asioita.
[/quote]
Ja monesta kysymyksestä paistaa läpi ettei olla edes luettu, katsottu vaan leffat
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 05:50"]
Harrylle kummisetä oli hirvittävän tärkeä, koska vanhempansa olivat kuolleet. Harry saa oman kummipojan, jonka vanhemmat myös kuoli, mutta missään ei avata, mitä pojalle tapahtui! Miksei Harry adoptoinut häntä?
[/quote]
Olihan siinä vikassa luvussa pieni välähdys, poika ilmeisesti kävi harryn perheen luona kyläsä monta kertaa viikossa ja oli menossa vielä tylypahkaan, ehkä viimeiselle vuodelle tai jotain. En jaksa laskea miten vanha tää poika oli siinä vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:10"]Ihmetyttää edelleen miten Azkabanissa Hermione leikkii ihmissutta ja Lupin-susi siihen reagoi. Aiemmin kerrottu että ihmissusi vastaa vaan toisen samanlaisen kutsuun. Odotin innoissani että Hermionesta paljastuisi kans ihmissusi!
[/quote]
eikös tää ollut vaan leffassa?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 21:29"]
Mun mielestä Gary Oldman oli ihan nappivalinta Siriukseksi. Ja ah, niin hyvännäköinen. Mutta makunsa kullakin. :) Sen sijaan olen ihmetellyt että miksi Pimennon näyttelijä on niin tavallisen näköinen? Olisin toivonut jotain oikeesti "rumaa" ihmistä tollasen tavallisen sossutantan sijaan. :/
[/quote]
Mun mielestä Pimennon näyttelijä oli just täydellinen valinta. Herttaisen kukkahattutädin näköinen mutta se luonne... Veemäinen kiduttaja.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 23:46"]Kuinka vanha on yksi niistä OWL-kokeiden (5. luokalla) valvojista? Marchbanks on nimi alkuperäisversiossa. Hän muisteli Umbridgelle (Pimento?) valvoneensa Dumbledoren OWL-kokeita. Onkohan hän ottanut Viisasten Kiven taikajuomaa..?
[/quote]
En tiedä ikää, mutta velhothan voivat elää noissa kirjoissa tosi vanhaksi. Eikös dumbledore ollu jotain yli 120 vuotias ainakin, joten ehkä valvoja voisi olla vaikka 150-vuotias? En muista muriel-tädinkään ikää, mutta hänhän oli tosi vanha mutta hyvissä voimissa vielä!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 03:38"]Nonnih, kiitokset nyt sitten kaikille. Pakko mennä huomenna kirjastoon ja lainata kaikki Potterit.. :) [/quote] Mulla heräsi samat ajatukset. Kaikki kirjat toki luettu, mutta ei niistä enää juuri mitään muista. :-) [/quote][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:00"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 01:26"] Miksei Harry käskenyt viimeisessä kirjassa Oljoa hakemaan kaikkia jäljellä olevia hirnyrkkejä? Aiemmin oli tehty selväksi, että kotitonttujen taikavoimat erosivat velhoista, ja Oljo pystyi lähtemään sieltä luolasta Siriuksen veljen kuoltua, joten eikö olisi ollut helpompaa käskeä kotitonttua, jonka on pakko totella, eikä pyöriä kuukausitolkulla teltassa? [/quote] No heidänhän olisi pitänyt tietää, missä hirnyrkit ovat ja miltä ne näyttävät. Ja veikkaan että Irveta ainakin olisi suojattu niin, että edes kotitonttu ei voi sinne ilmestyä ryöstöretkelle, muutenhan kuka tahansa velho jolla on kotitonttu voisi lähettää sen puolestaan tyhjentelemään muiden holveja kullasta. [/quote] Joo taitaa olla pakko lähteä verkkokellariin penkomaan...
[/quote]
Lisäksi Harry ei halunnut asettaa ketään vaaraan puolestaan, ei edes kotitonttua. Harryhan oli Lujahaan mukaan "erikoinen velho" koska Harry hautasi kotitonttu Dobbyn paljain käsin, ilman taikaa.
[/quote]
Muistakaa myös ennustus, Dumbledore tiesi, että juuri Harryn tulee tehdä loppu Voldemortista. Vuosien aikana Harry sai eväät Volden kukistamiseen omalla työllään, Dumbledoren auttaessa juuri sen verran, että lopullinen työ on Harryn. Eihän Harrylla olisi ollut mitään mahiksia pärjätä, jos Dumbledore olisi hoidellut Voldemortin joka kerta ja kun tämä oli lopulta vahvimmillaan vuosikausiin, Harryn olisi yhtäkkiä pitänyt kokemattomana ja kylmiltään peitota Voldemort.
Eihän tämäkin ketju mene siihen fani henkilö/henkilö paritukseen.. Bellatrix ja Voldemort? Toinen on naimisissa, toinen naimisissa itsensä kanssa. Voldemortillehan oli tärkeintä vain ja ainoastaan hän. Eli olisi kyllä uhrannut Bellankin silmäänsä räpäyttämättä. Taisi myös jossain kohdassa "olla välittämättä tai vähätellä Bellaa Luciuksen ja Dracon takia" Josta tämä mielipuoli tietenkin siis vain innostui..
Öh nöy. ALUNPERIN siis tulin tänne sanomaan kuinka mahtavaa työtä Jaana Kapari-Jatta on tehnyt Pottereitten kanssa.
Paljon on ollut valitusta siitä, kuinka nimet pitäisi jättää suomentamatta ym. ym. Mutta jos alunperin kysessä on ollut lasten kirja niin.. Ja itseasiassa ne nimet on aivan mahtavia. Moniko on Pottereita lukenut aivan englanninkielestä tietämättömänä kakarana. Kääntämättömänä olisi varmasti menettetty lukijoita muilta kirjoilta todella paljon. Itsellä suomennoksessa parasta oli juurikin se selkeys. Koko suomennoksen selkeys, jonka päälle voi vielä heittää ne nimet ym. johon on aivan varmasti käytetty aikaa... Ja ne on AIVAN HUIKEITA. :D Mun päähän ei vain mene nuo ihmiset "englanniksi parempi" joo, englannnkielisille. Ja aika harva ylä-astelainenkaan osaa noita nimiä suomentaa. Miksei huikea kirja kokemus voi olla yhtä huikea erikielillä.
T: En koko hommasta välittäisi jos englanniksi. Sori
Youtubesta löytyy Harry Potter kirjat äänikirjoina, jos ei itse jaksa aloittaa niiden lukemista! :)
Nimien kääntämisestä. Eihän Harry Potterinkaan nimeä ole käännetty suomeksi, eikä Hermionen, Ronin perheen, Dumbledoren, Dursleyn, Malfoyt... Ainoastaan ne nimet on käännetty mitkä JK Rowling on englannin kielessäkin keksinyt. Tai niin minä ainakin luulen että tuskin Snape (Kalkaros) nimeä on oikeasti englanniksi olemassa. Samoin McGarmiwa ym.
Ihmetyttää edelleen miten Azkabanissa Hermione leikkii ihmissutta ja Lupin-susi siihen reagoi. Aiemmin kerrottu että ihmissusi vastaa vaan toisen samanlaisen kutsuun. Odotin innoissani että Hermionesta paljastuisi kans ihmissusi!
Kyllä Snape on englantilainen nimi. Käännetyistä nimistä minua ärsytti Taikaministeriön virkailija Kissimyyr, englanniksi Cattermole, joka sekin on oikea nimi.
Tänään itsekin aloin nostalgisoida Harry Pottereita, lapsuudessani lueskelin varmaan 10 vuotiaana noita ekan kerran ja yhdessä yössä peiton alla oli pakko saada ahmia lähes koko kirja heti kun sen olin käsiini saanut. Mä ainakin annan ison peukun noille nimien suomentamiselle, kyllä siinä olis mun ikäsellä ollut "sit ne meni sinne Hogwardsiin ja sit se Crazy Eyes tuli sinne ja sit Slughorn kans"... Ihanan mielikuvituksellista työtä suomentajalta ja suomennetut nimet antoivat ihan oman säväytyksensä. Voisi olla, etten pienenä olisi nauttinut kirjoista puoliksikaan yhtä paljon, jos nimet ja paikat olisivat olleet englanniksi - sen ikäiselle olisi ollut vaikea pysyä perässä.
Tuosta ajankääntäjästä vielä. Hiinokka ei koskaan kuollut, ja kun kolmikko kuuli viikatteen äänen McNair iski sen kurpitsaan. Eli periaatteessa he olivat pelastaneet hevoskotkan jo. Samoin kun Harry näki itsensä karkoittavan sata ankeuttajaa, asiat olivat jo tapahtuneet. He eivät muuttaneet tulevaa mitenkään, koska kaikki oli jo tapahtunut. Sen sijaan jos Harry olisi rynnännyt Piskuilanin perään tulevaisuus olisi muuttunut. Ettekö ymmärrä eroa? Harry ja Hermione pelastivat Siriuksen hengen ENNEN kuin häntä oli suudeltu ja siinä on ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
31.08.2014 klo 17:01
Minua on mietityttänyt, että ketkä kaikki tietävät sen, että Voldemortin oikea nimi on Tom Lomen Valedro? Dumbledore ainakin ja pääkolmikko sekä Ginny, mutta ketkä muut?
Hagrid ja Kuhnusarvio ilmeisesti ainakin, olettaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut, että kermakaljassa ei ole alkoholia tai sitä on hyvin vähän, tai ainakin jossain kirjassa kotitonttu winky dokailee sitä, ja on ihan kännissä. Muut tontut ovat kauhuissaan winkyn dokailuista mutta harry sanoo, ettei se mitään kovin vahvaa ainetta ole. Olen siis aina ajatellut, että se on vähän niin kuin kotikaljaa....
On se varmaan kotitontulle vahvaa, vaikkei ihmisvelho ole moksiskaan. onhan ihminen monin verroin isompi.
Mä veikkaan, että Dumbledore korjasi Hagridin sauvan Elder Wandilla (en muista suomennosta, olikohan seljasauva?). Kun Ronilta katkesi kakkoskirjassa sauva, niin muistaakseni oli puhetta, ettei sitä saanut taikakeinoin korjattua. Dumbledoren kuolemanvarjelus-sauva oli kuitenkin niin vahva, maailman paras sauva, että niin pystyi tekemään. Ja eikös Harrykin korjannut sillä lopuksi oman katkenneen sauvansa, ennen kuin katkaisi elder wandin? Näin ainakin itse päättelin Hagridin kohdalla.
Ja toinen kommentti tähän keskusteluun liittyen tuohon, että miten jästit eivät havainneet taikamaailman läsnäoloa. Niin minusta useammassa kirjassa selitettiin sitä, kuinka jästit elävät niin kiireistä elämää, etteivät huomaa ympärillään tapahtuvaa taikaa. He eivät vain tajua katsoa, kun usein taika oli naamioitu johonkin ränsistyneeseen esineeseen/paikkaan, esim. rikkinäinen puhelinkoppi, hylätty kauppa (sairaala). Lisäksi jästit selittivät outoja tapahtumia oman järkensä mukaan; esim. Arthur Weasley joskus selitti avaimista, jotka kutistuivat ja jästit vain kuvittelivat hävittääneensä ne. Ja jos joku jästi todisti taikuutta (esim lentävä auto), niin hänet taiottiin unohtamaan.
Toki jästien joukossa oli myös henkilöitä, jotka olivat tietoisia taikuudesta (Dursleyt, jästisyntyisten noitien/velhojen vanhemmat). He varmasti havaitsivat ympärillään taikuutta, koska tiesivät sen olevan faktaa ja osasivat selittää tapahtumat sillä. :)