Harry Potter-kirjasarjan mysteerit
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
Kommentit (445)
Ihana ketju, mennyt tässä yön pikkutunnit rattoisasti tätä lukiessa. <3
Jaana Kaparin suomennoksia arvostan minäkin. Alkuperäiset toimivat enkkuversiossa ja suomenkieliset suomiversiossa. Harmittaa sellaiset virheet kuin Hämäkäkin unohtaminen Aragogiksi myöhemmissä kirjoissa.
----------------------------------------------------
Noista kuolaamisista pakko sanoa:
Itse kuolaan Lucius Malfoyta. Jason Isaacs on muutenkin hottis esim. Kapteeni Koukkuna.. :D
Viimeksi pari vuotta sitten leffoja maratonia katsoessa huomasin myös, että Harry on Daniel Radcliffen esittämän jokseenkin hot sitten vähän vanhempana.. Vaikken nuorena pahemmin hahmosta piitannut, näin se miesmaku kehittyy... xD
Nuorempana tykkäsin Remus Lupinista, Kalkaroksesta ja Voldemortista. xD Minulla oli hienot fanitarinahahmotkin näille paritettuna, mutta vikat kirjat pilasivat fanitarinani ja se laski Potter-intoani aika tavalla.. :'D Sirius Mustasta minulla on aina ollut jotenkin karu ja ontto mielikuva, leffat toivat häneen vähän inhimillisyyttä, mutta ei, en ole koskaan tuntenut tähän hahmoon pienintäkään vetoa. Mulkku kiusaajapaska. Ja vielä raivostuttavampaa tuo hänen parittamisensa ihanaiselle ihmissusi Remus Lupinille, kaverit harrastivat sitä yläasteella ja se ärsytti. "Ei pariteta mun ihanaa Remustani millekään ällö-Siriukselleni, prkl!" >:S
...
Bellatrixilla vaikuttaisi kyllä olevan jotenkin kyseenalainen suhde Voldemortiin, tämä mietityttänyt usein itseäni. (Olen jopa kokenut jonkinasteista mustasukkaisuutta fanitarinahahmoni puolesta, murrrrr... XD) No enivei, itsekin arvuutellut, miten aseksuaalinen Voldemort loppupeleissä oli, vaikka tuskin hänellä mitään tunne-elämää olisi ollut, voihan ihmisellä silti himoja olla. Tosin, luultavasti telonut kroppansa paskaksi hirnyrkkejä tehdessään. Ja olihan tuo aika papparainenkin jo, seitsemänkymppinen.. :')
Minäkin olin muistavinani, että Bellatrixin mies olisi kuollut, mutta Wikipedia kertoo toista: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolonsy%C3%B6j%C3%A4t
Rodolphus Lestrange oli yksi pelättyjen kuolonsyöjien jäsenistä eli lordi Voldemortin vahva kannattaja. Myös hänen veljensä, Rabastan Lestrange on kuolonsyöjä. Rodolphuksen vaimo oli Bellatrix Lestrange, joka niin ikään kuuluu kuolonsyöjiin. Lestrange pakeni vaimonsa ja veljensä kanssa pahamaineisesta velho- ja noitavankilasta Azkabanista. Hän kuitenkin joutui veljensä kanssa uudelleen Azkabaniin kirjassa Harry Potter ja Feeniksin kilta.
Lestrange oli myös yksi niistä kuolonsyöjistä, jotka kidutuskirouksella kiduttivat mielipuoliksi ja elinikäiseen sairaalahoitoon Neville Longbottomin vanhemmat, Alice ja Frank Longbottomin, jotka olivat menestyneitä Taikaministeriön auroreita.
----------------
Tässä ketjussa muutama otti puheeksi myös nuo Hitler-pohdinnat ja tunnustan itsekin miettineeni joskus velhomaailman yhteyttä natseihin ja jästien sotiin muutenkin. Eritoten Grindewaldin kuolinvuosi käynnisti joskus kaikennäköistä pientä spekulaatiota pääkopassani. Ja kuolonsyöjäthän tavallaan olivat jonkinlaisia velhomaailman natseja - elokuvassa kuolonsyöjien asusta tulee mieleen Ku klux klaani.. XD Kävi mielessä myös, oisiko Hitler voinut olla velho. Myös tuo liittolaisuus Grindewaldin kanssa kuulosti jännältä ajatukselta.
----------------------
- Velhojen opiskelut ennen Tylypahkaa ja sen jälkeen, tähän asiaan haluaisin todella selvyyden! Ja myös tuohon sopeutumiseen jästimaailmaan, jos vaikka menee jästin kanssa naimisiin, tms. Entä mitä muita ammattivaihtoehtoja olisi kuin taikaministeriön aurori tai joku muu osasto, Tylypahkan opettaja tai kauppias tai baarin pitäjä jossain Viistokujalla tai Tylyahossa?
..
- Myös ulkomaiden velhoyhteisöt ja velhokoulut kiinnostaisivat. Esim. onko Suomessa oma velhokoulu vai lähtevätkö kaikki suomalaisvelhot jonnekin Durmstrangiin? Jotenkin voisi kuvitella, että jossain Lapissa tms. olisi joku maaginen koulu. :D Tosin sisäoppilaitos ei oikein sopisi Suomen tyyliin, ennemmin täällä pitäisi olla jonkunnäköinen velhokoulu vähän joka pitäjässä ja velho-oppilaat sieltä illalla kotiin... Entä onko Briteissä muita kouluja kuin Tylypahka? (Omissa fanfickeissäni oli sellainen noitien sisäoppilaitos Skotlannissa, jota tämä Voldemortin kanssa jossain epämääräisessä sairaassa seksisuhteessa ollut kuolonsyöjä-fanitarinahahmoni oli nuorena käynyt.. XD)
Mutta hei: Miettikää nyt oikeasti joku Suomen taikaministeri ilmaantumassa jonnekin Juha Sipilän työhuoneeseen iltasella kertomaan, että velhoja elää yhteiskunnassamme... :'D Oikeasti hieno maailma, minkä Rowling on luonut, mutta aika hauskoja juttuja saa, kun vertaa tosielämään.
- Unhoitutettiinkos muuten väistyviltä pääministereiltä tuo tieto velhomaailman olemassaolosta? Muutenhan täällä olisi aika monta ihmistä, jotka tietävät velhojen olemassaolosta.. Mm. Paavo Lipponen, Matti Vanhanen, Jyrki Katainen... XD
- Olenko muuten ainoa, jota häiritsee, että taikaministeri on virassaan iät ja ajat ja häntä ei ilmeisestikään valita vaaleilla tms.?
- Entä pystyisikö sähkölaitteita ja tietotekniikkaa taikomaan? Voisiko jästimaailmasta perillä oleva velho ryhtyä vaikka taitavaksi tietokonehakkeriksi, murtautua jonnekin tietokantoihin, sun muuta jännää? Vaikka Irvetan ryöstäminen olisi hankalaa, jästien pankeissa olisi velhoille aika helppoa rahaa, jos olisi epärehellinen kaveri...
- Velhojen evoluutio. Milloin ihmisen historiassa alkoi esiintyä ihmisiä, jotka kykenivät taikomaan. Osasiko esim. osa luolamiehistä taikoa? Eläimetkin voivat olla maagisia, kenties se on aina ollut jonkinlaisena kykynä ihmisen kehittyessä?
- Miksei Tylypahkaan saa tuoda koiraa? :( Kauhea kissaihmisten koulu! Entä pöllöt? Varmaan kauheita salmonella-epidemioita.
-----------------------------
Elokuvissa häiritsee:
- Riesu jätettiin pois! Oisi tehnyt leffoista niin paljon värikkäämpiä ja humoristisempia! (Olisin niiiiiin halunnut nähdä, kun Riesu kaataa säkillisen tarantelloja suureen saliin ja kiusaa Pimentoa)
- Harrylla ja Voldemortilla on samanväriset silmät. Odotin koko ajan Star Wars -tyylistä loppukohtausta: "Join me Harry and live..." "Never! You killed my father!" "No, Harry.. I AM your father!" XD Jossei piilolinssit pysyneet niin tietokonemanipulaatio ja photoshop on keksitty. Leffoihin tehty paljon erikoisempiakin tehosteita kuin silmien väri...
- Monta muuta mukavaa poisjäänyttä mielenkiintoista juttua ja yksityiskohtaa.
- Pimento ei näyttänyt sammakolta. :D
--------------------------------------------------
Loppuun pakko sanoa, että surettaa, että Kalkaroksen näyttelijä kuoli.
R.I.P Alan Rickman. <3
:'(
Yksi mahtavimmista tietämistäni näyttelijöistä. Niin ihana, monipuolinen ja lahjakas. Ei ole maailma enää entisensä.
Minulle isoin mysteeri koko kirjasarjassa on se, että miten Harry päätyi kaiken tapahtuneen jälkeen siihen, että Kalkaros olikin ihan hyvä tyyppi. Niin hyvä jopa, että Harry antoi myöhemmin omalle pojalleen toisen nimen Severus?!?
Mietitäänpä asiaa Lilyn, Kalkaroksen "suuren rakkauden" näkökulmasta:
"Olimme ystäviä lapsina. Mutta sinä siirryit pimeän voimien puolelle. Aloit kannattaa ja seurata suuruudenhullua psykopaattia, joka tappoi satoja, ehkä tuhansia viattomia. Mukaanlukien minut, mieheni ja melkein myös ainoan poikani. Mitä sinä teit kun kuulit kohtalostamme? Kävelit taloomme, tuskin edes huomasit rakastamani miehen, poikani isän ruumista. Jätit myös huomiotta pelokkaan, yksin jääneen itkevän yksivuotiaani. Näit vain minun ruumiini, jonka ympärille kiedoit kätesi voidaksesi itkeä minua vasten. Väitit rakastavasi minua, mutta käyttäydyit vuosien ajan orvoksi jäänyttä ainoaa lastani kohtaan kuin pahainen koulukiusaaja. Paitsi että opettajana, auktoriteettina ja aikuisena sinulla oli valta paljon pahempaan kuin tavallisella koulukiusaajalla. Kostit vuosikausia viattomalle pojalleni sitä, miten hänen isänsä kohteli sinua koulussa, ja miten hänen isänsä voitti sydämeni, etkä sinä. Ja viimeisenä tekonasi annoit poikani taakaksi muistot, joista käy ilmi pakkomielteesi minua kohtaan, ja kenties ajattelet tämän vielä tekevän valinnoistasi hyväksyttäviä hänen silmissään."
Ja Harry kuittaa tämän kaiken sillä, että jalo mieshän se oli, kun rakasti äitiäni (naista, jota kaikki muutenkin tuntuivat muistelevan lämmöllä, ja jota ilmeisesti kukaan ikinä ei pystynyt vihaamaan, paitsi ehkä hänen katkera siskonsa). Mitä helkkaria Harry?!?
Miten Dennis menee tylyahoon vitosessa se on siina kakosella
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:15"]
Mun mielestä Kapari olisi saanut jättää suomentamatta nuo henkilöiden nimet. Se ei ole tapana Suomessa kuin vain pikkulasten kirjoissa. Potterit ei sivumääränsäkään takia nyt vain ole ihan pikkulasten kirjoja.
Minusta tuntuu, että joitain käännösmokia sattui. Hagridin huolehtima jättihämähäkki oli ensin nimetty Hämäkäkiksi, mutta myöhemmässä kirjasarjan osassa käytettiinkin alkuperäistä nimeä Aragog. Siksikin kannattaa olla kääntämättä nimiä. ~*~Itselläni on jäänyt mieleen, että kuka ihme muka nimeää lapsensa Dudley Dursleyksi? Eikö se olisi aika sama kuin Mikki Mikkola?
Mun muistaakseni kirjassa Hämäkäk oli koko ajan Hämäkäk, mutta vikoissa leffoissa (Puoliverisessä Prinssissä ainakin) ei oltu suomennettu Aragogia? Voin kyllä olla väärässäkin.
Jonkun myöhemmän kirjan jossain painoksessa ainakin oli jäänyt kääntämättä. Muistan kun ärsytti silloin lukiessa. Tämä voi tietty olla korjattu myöhempiin painoksiin tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:15"]
Mun mielestä Kapari olisi saanut jättää suomentamatta nuo henkilöiden nimet. Se ei ole tapana Suomessa kuin vain pikkulasten kirjoissa. Potterit ei sivumääränsäkään takia nyt vain ole ihan pikkulasten kirjoja.Minusta tuntuu, että joitain käännösmokia sattui. Hagridin huolehtima jättihämähäkki oli ensin nimetty Hämäkäkiksi, mutta myöhemmässä kirjasarjan osassa käytettiinkin alkuperäistä nimeä Aragog. Siksikin kannattaa olla kääntämättä nimiä. ~*~Itselläni on jäänyt mieleen, että kuka ihme muka nimeää lapsensa Dudley Dursleyksi? Eikö se olisi aika sama kuin Mikki Mikkola?
Mun muistaakseni kirjassa Hämäkäk oli koko ajan Hämäkäk, mutta vikoissa leffoissa (Puoliverisessä Prinssissä ainakin) ei oltu suomennettu Aragogia? Voin kyllä olla väärässäkin.
Jonkun myöhemmän kirjan jossain painoksessa ainakin oli jäänyt kääntämättä. Muistan kun ärsytti silloin lukiessa. Tämä voi tietty olla korjattu myöhempiin painoksiin tai jotain?
Vitoskirjassa sanottiin Aragog, kutosessa taas Hämäkäk.
Vierailija kirjoitti:
Harrylle kummisetä oli hirvittävän tärkeä, koska vanhempansa olivat kuolleet. Harry saa oman kummipojan, jonka vanhemmat myös kuoli, mutta missään ei avata, mitä pojalle tapahtui! Miksei Harry adoptoinut häntä?
Harryn kummipojan kasvatti tämän isöäiti Tonksin äiti. Tonksin isähän kuoli myös kirjasarjassa. Poika lomaili Harryn ja Ginnyn luona.
Täällä on arvuuteltu ettå onko kermakaljassa alkoholia: kyllähän siinä jonkun verran täytyy olla, sillä Hermione hoiperteli Ronin ja Harryn välissä 6. leffassa. Tylyahon baareihinkin on joku ikäraja, kun olisko ollut 3. leffassa kun kolme päätä huusi ettei alaikäisiä velhoja sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on arvuuteltu ettå onko kermakaljassa alkoholia: kyllähän siinä jonkun verran täytyy olla, sillä Hermione hoiperteli Ronin ja Harryn välissä 6. leffassa. Tylyahon baareihinkin on joku ikäraja, kun olisko ollut 3. leffassa kun kolme päätä huusi ettei alaikäisiä velhoja sisälle.
Leffat nyt onkin vaan leffoja, tässä ketjussa on kyse kirjoista. Mitä kermakaljaan tulee, niin olisikohan sen vahvuus jotain kotikaljan tai siman luokkaa, eli vahvaa kotitontulle mutta ei vaikuta ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli, eikö olisi kätevämpää ilmiintyä tai mennä poimittaislinjalla tai hormipulverilla tylypahkaan. Mutta Tylypahkaanhan ei voinut näillä konstein mennä, se oli estetty suojataioin. Poimittaislinja taas - no miksei, ainakin lähistölle.
Lentävällä autolla sinne kuitenkin pääsee, ja thestraleilla. Ehkä junamatka on perinne, ja junaan mahtuu monta samaan kyytiin. Luulisin myös, että kaukana Lontoosta asuvat tulisivat muilla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:51"]
-Oliko kuolonsyöjissä kaksi Avery-nimistä jäsentä? Siis kun kutosessahan Kuhnusarvion muistossa esiintyi Voldemortin koulukaveri Avery ja seiskassa mainittiin myös Severuksella olleen sen niminen ystävä. Voldemorthan on aika reilusti vanhempi kuin Severuksen, Lilyn ja Kelmien ikäluokka, joten onkohan kyseessä esim. isä ja poika vai onko Rowlingille sattunut vain moka aikajanassa?
Todennäköisesti kyseessä ovat juuri isä ja poika tai sitten jotenkin muuten sukulaisia. Voihan kuolonsyöjiä hyvinkin olla useampi sukupolvi. Vaikka Rowling onkin sanonut, ettei matematiikka ole hänen vahvinta alaansa, niin enpä jaksa uskoa, että hän sentään yli 30:n vuoden virhettä tekee jonkun iässä.
Avery on sukunimi, ei etunimi. Tämä selkiyttänee asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä minua jäi kirjasarjassa häiritsemään oli Snapen kuolema. Miksei Voldemort vain tappanu sitä itse yhdellä taialla? Mikä pointti oli antaa sen käärmeen purra ja jättää kaveri kitumaan? Ei sovi edes siihen logiikkaan sen mahtisauvan siirtymisen kanssa, koska jotta sauva tunnistaisi uuden herran, tulee se riistää toiselta henkilökohtaisesti. Jos minun selitys käy järkeen.
Nagini on Voldemortin hirnyrkki, joten käärmeen käyttäminen tappamiseen oli ihan pätevä metodi riistää sauva. Sitä en tiedä miksi Severus piti tappaa, mutta voi olla että Voldemort jollain tasolla epäili hänen luotettavuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Gary Oldman oli ihan nappivalinta Siriukseksi. Ja ah, niin hyvännäköinen. Mutta makunsa kullakin. :)
Sen sijaan olen ihmetellyt että miksi Pimennon näyttelijä on niin tavallisen näköinen? Olisin toivonut jotain oikeesti "rumaa" ihmistä tollasen tavallisen sossutantan sijaan. :/
Mielikuvissani Umbridge näyttää Timo Soinilta peruukki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä minua jäi kirjasarjassa häiritsemään oli Snapen kuolema. Miksei Voldemort vain tappanu sitä itse yhdellä taialla? Mikä pointti oli antaa sen käärmeen purra ja jättää kaveri kitumaan? Ei sovi edes siihen logiikkaan sen mahtisauvan siirtymisen kanssa, koska jotta sauva tunnistaisi uuden herran, tulee se riistää toiselta henkilökohtaisesti. Jos minun selitys käy järkeen.
Nagini on Voldemortin hirnyrkki, joten käärmeen käyttäminen tappamiseen oli ihan pätevä metodi riistää sauva. Sitä en tiedä miksi Severus piti tappaa, mutta voi olla että Voldemort jollain tasolla epäili hänen luotettavuuttaan.
Siks se piti tappaa kun Voldemort käsitti Severuksen Dumbledoren tappajana olevan Seljasauvan isäntä. Näinhän asia ei kuitenkaan oikeasti ollut.
M22
Minua ihmetyttää, että kun ensimmäisen kirjan alussa Harry, Ron ja Hermione aluksi vihaavat toisiaan niin miksi ne yhtäkkiä ovatkin toistensa parhaita ystäviä vain siksi, että Harry ja Ron pelastivat Hermionen siltä tyttöjen vessassa olevalta jättiläiseltä? Miten sitä muka yllättäen aletaan pitämään toisistaan semmoisen teon jälkeen? Entä miten Hagdirin isä on voinut tehdä Hagdirin jättiläisen kanssa, kun ne jättiläiset ovat sellaisia rumia ja tylsämielisiä hirviöitä niin kuin siinä elokuvassa ja kirjassa ovat?
Entä miksi Harrya syytettiin siitä, kun Dobby taikoi siellä Harryn tädin perheen talossa eli jästitalossa? Jos kerran Taikaministeriö kerran havaitsi, että jästitalossa taiotaan, niin kai ne samalla olisivat saaneet selville, että kuka siellä taikoo.
Miksi se kirjasarja päättyy siten, että Harry menee naimisiin Ginnyn kanssa ja Ron Hermionen kanssa? Minusta Harryn ja Hermionen olisi pitänyt mennä naimisiin keskenään, koska he ovat paljon mahtavampia velhoja kuin Ron ja Ginny, koska he ovat kumpikin puhdasverisiä ja Weasleyt ovat taas jästisyntyisiä. Siksi Ron ja Ginny olisivat sopineet toisilleen paljon paremmin samoin kuin Harry ja Hermione, varsinkin kun Ginny tuntui olevan Ronille kuin oma sisar. Mutta ehkä Harryn kaltainen puhdasverinen velho ei huolinut Hermionen kaltaisesta saastaisesta kuraverestä itselleen vaimoa.
Neville Albus Pimento. kirjoitti:
Miksi se kirjasarja päättyy siten, että Harry menee naimisiin Ginnyn kanssa ja Ron Hermionen kanssa? Minusta Harryn ja Hermionen olisi pitänyt mennä naimisiin keskenään, koska he ovat paljon mahtavampia velhoja kuin Ron ja Ginny, koska he ovat kumpikin puhdasverisiä ja Weasleyt ovat taas jästisyntyisiä. Siksi Ron ja Ginny olisivat sopineet toisilleen paljon paremmin samoin kuin Harry ja Hermione, varsinkin kun Ginny tuntui olevan Ronille kuin oma sisar. Mutta ehkä Harryn kaltainen puhdasverinen velho ei huolinut Hermionen kaltaisesta saastaisesta kuraverestä itselleen vaimoa.
Häh? Kirjoititko tarkoituksella päin metsiä?
Minusta Harryn ja Hermionen olisi pitänyt mennä naimisiin keskenään, koska he ovat paljon mahtavampia velhoja kuin Ron ja Ginny, koska he ovat kumpikin puhdasverisiä ja Weasleyt ovat taas jästisyntyisiä. Siksi Ron ja Ginny olisivat sopineet toisilleen paljon paremmin samoin kuin Harry ja Hermione, varsinkin kun Ginny tuntui olevan Ronille kuin oma sisar.
Menikö nyt vähän nimet sekaisin? Weasleyt eivät ole jästisyntyisiä vaan Hermione. Ja Ginny oli Ronin sisko, tuliko katkos? :D
Mielestäni Ginny ja Harry käyvät hyvin yhteen, aluksi en pitänyt Hermionesta ja Ronista parituksena, mutta tässä vuosien saatossa olen sopeutunut ja ovat ihan hyvä pari. Tosin paritukset kirjan lopussa oli muutenkin typeriä, esim Angelina? Ja George. (Piti käydä tarkistamassa kumpi kaksosista oikein kuolikaan :D)
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee ERITTÄIN paljon se että kirjoissa korostetaan monta monituista kertaa kuinka kauniit viherät silmät potter on perinyt äidiltään, ja leffoissa ne on säihkyvän SINISET!
Se johtui siitä että Daniel Radcliffe ei pystynyt käyttämään piilolinssejä, vaan hänen silmänsä olivat punaiset ja vuotivat. Luin jostain että hän ei edes sanonut kenellekään mitään, piti vain linssejä kunnes joku huomasi että poikaparka on ihan tuskissaan :D
Vierailija kirjoitti:
Minusta Harryn ja Hermionen olisi pitänyt mennä naimisiin keskenään, koska he ovat paljon mahtavampia velhoja kuin Ron ja Ginny, koska he ovat kumpikin puhdasverisiä ja Weasleyt ovat taas jästisyntyisiä. Siksi Ron ja Ginny olisivat sopineet toisilleen paljon paremmin samoin kuin Harry ja Hermione, varsinkin kun Ginny tuntui olevan Ronille kuin oma sisar.
Menikö nyt vähän nimet sekaisin? Weasleyt eivät ole jästisyntyisiä vaan Hermione. Ja Ginny oli Ronin sisko, tuliko katkos? :D
Mielestäni Ginny ja Harry käyvät hyvin yhteen, aluksi en pitänyt Hermionesta ja Ronista parituksena, mutta tässä vuosien saatossa olen sopeutunut ja ovat ihan hyvä pari. Tosin paritukset kirjan lopussa oli muutenkin typeriä, esim Angelina? Ja George. (Piti käydä tarkistamassa kumpi kaksosista oikein kuolikaan :D)
Ei Ronilla ole siskoa, vaan vain aika monta velhoveljeä. Sitä paitsi niistä Wesleyn pojista Harry ja Ron ovat kaksoset, eivät Fred ja George. Tai sitten Harry, Ron, Fred ja George olivat neloset, en oikein muista kun olin niin pieni (jotain 6-8v) kun luin Harry Potteri-kirjat.
Koska feeniksin kyyneeleet ovat Basiliskin myrkyn vastalääke