Harry Potter-kirjasarjan mysteerit
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
Kommentit (445)
Ron on homppeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neville Albus Pimento. kirjoitti:
Minusta Harryn ja Hermionen olisi pitänyt mennä naimisiin keskenään, koska he ovat paljon mahtavampia velhoja kuin Ron ja Ginny, koska he ovat kumpikin puhdasverisiä ja Weasleyt ovat taas jästisyntyisiä. Siksi Ron ja Ginny olisivat sopineet toisilleen paljon paremmin samoin kuin Harry ja Hermione, varsinkin kun Ginny tuntui olevan Ronille kuin oma sisar.
Menikö nyt vähän nimet sekaisin? Weasleyt eivät ole jästisyntyisiä vaan Hermione. Ja Ginny oli Ronin sisko, tuliko katkos? :D
Mielestäni Ginny ja Harry käyvät hyvin yhteen, aluksi en pitänyt Hermionesta ja Ronista parituksena, mutta tässä vuosien saatossa olen sopeutunut ja ovat ihan hyvä pari. Tosin paritukset kirjan lopussa oli muutenkin typeriä, esim Angelina? Ja George. (Piti käydä tarkistamassa kumpi kaksosista oikein kuolikaan :D)
Ei Ronilla ole siskoa, vaan vain aika monta velhoveljeä. Sitä paitsi niistä Wesleyn pojista Harry ja Ron ovat kaksoset, eivät Fred ja George. Tai sitten Harry, Ron, Fred ja George olivat neloset, en oikein muista kun olin niin pieni (jotain 6-8v) kun luin Harry Potteri-kirjat.
Okei, nyt viimeistään paljastui vitsiksi tämä homma :D
M22
Harry Potter on pallipeppu. kirjoitti:
Minua ihmetyttää, että kun ensimmäisen kirjan alussa Harry, Ron ja Hermione aluksi vihaavat toisiaan niin miksi ne yhtäkkiä ovatkin toistensa parhaita ystäviä vain siksi, että Harry ja Ron pelastivat Hermionen siltä tyttöjen vessassa olevalta jättiläiseltä? Miten sitä muka yllättäen aletaan pitämään toisistaan semmoisen teon jälkeen? Entä miten Hagdirin isä on voinut tehdä Hagdirin jättiläisen kanssa, kun ne jättiläiset ovat sellaisia rumia ja tylsämielisiä hirviöitä niin kuin siinä elokuvassa ja kirjassa ovat?
Entä miksi Harrya syytettiin siitä, kun Dobby taikoi siellä Harryn tädin perheen talossa eli jästitalossa? Jos kerran Taikaministeriö kerran havaitsi, että jästitalossa taiotaan, niin kai ne samalla olisivat saaneet selville, että kuka siellä taikoo.
Dumbledore sanoi muistaakseni kutoskirjassa, että jos talossa on monta taikavoimia omaavaa henkilöä ja jos joku niistä taikoo, niin sitä taian langettajaa ei saada selville. Näin ollen taikaministeriö luuli että harry taikoi vaikka se olikin Dobby. Jotain tällästä se selitti :D
Minä olen lukenut Harry Potter-kirjasarjasta vain neljä ensimmäistä kirjaa ja minua on jäänyt mietityttämään tällainen asia, että miten jästivanhemmat selittävät jästisukulaisilleen, että mitä koulua heidän lapsensa käy, jos tämä on Tylypahkassa? Harryn täti ja tämän mieshän selittivät sille tädin miehen siskolle, että Harry käy jotain häiriintyneille pojille tarkoitettua koulua tms. mutta miten esim. Hermionen vanhemmat? Jos vaikka joku heidän tuttunsa kysyy heiltä, että missä koulussa Hermione on, niin valehtelevatko he Hermionen olevan jossain jästikoulussa vai kertovatko he totuuden, mutta käskevät tuttujen pitää asia omana tietonaan? Luulisi jo Tylypahkan kokoisessa koulussa olleen vuosien varrella sen verran paljon jästisyntyisiä oppilaita, että naiden jästit vanhemmat eivät ole voineet kertoa totuutta kaikille sukulaisille, tutuille ja ystäville ilman, että ainakin huhuja taikamaailman olemassaolosta alkaisi levitä jästien joukossa. Meinaan kun olisi siinä sen verran iso joukko jästejä, jotka tietävät totuuden taikamaailmasta, mutta eivät saa kertoa siitä muille ettei ainakin joku alkaisi lavertelemaan tietojaa eteenpäin tyyliin "Minäpä tiedänkin pariskunnan, jotka väittävät lapsensa olevan jossain taikuuskoulussa".
Kuhan mietin kirjoitti:
Minä olen lukenut Harry Potter-kirjasarjasta vain neljä ensimmäistä kirjaa ja minua on jäänyt mietityttämään tällainen asia, että miten jästivanhemmat selittävät jästisukulaisilleen, että mitä koulua heidän lapsensa käy, jos tämä on Tylypahkassa? Harryn täti ja tämän mieshän selittivät sille tädin miehen siskolle, että Harry käy jotain häiriintyneille pojille tarkoitettua koulua tms. mutta miten esim. Hermionen vanhemmat? Jos vaikka joku heidän tuttunsa kysyy heiltä, että missä koulussa Hermione on, niin valehtelevatko he Hermionen olevan jossain jästikoulussa vai kertovatko he totuuden, mutta käskevät tuttujen pitää asia omana tietonaan? Luulisi jo Tylypahkan kokoisessa koulussa olleen vuosien varrella sen verran paljon jästisyntyisiä oppilaita, että naiden jästit vanhemmat eivät ole voineet kertoa totuutta kaikille sukulaisille, tutuille ja ystäville ilman, että ainakin huhuja taikamaailman olemassaolosta alkaisi levitä jästien joukossa. Meinaan kun olisi siinä sen verran iso joukko jästejä, jotka tietävät totuuden taikamaailmasta, mutta eivät saa kertoa siitä muille ettei ainakin joku alkaisi lavertelemaan tietojaa eteenpäin tyyliin "Minäpä tiedänkin pariskunnan, jotka väittävät lapsensa olevan jossain taikuuskoulussa".
Varmaan kertovat lapsensa olevan jossain sisäoppilaitoksessa.
Minua ihmetyttää siinä ensimmäisessä kirjassa se, että kuinka siinä kuvataan Ginny sarjan alussa. Siinä kun Harry tapaa Weasleyn perheen äidin, osan perheen pojista ja Ginnyn, niin kirjassa lukee jotain siihen suuntaan, että Mollyn mukana oli neljä poikaa (Ron, kaksoset ja Percy) ja näiden lisäksi vielä pieni tyttö, joka jää itkemään, kun haluaisi mukaan Tylypahkaan, mutta ei pääse sinne, koska on vielä liian pieni. Ginny on kuitenkin vain noin vuoden tai reilun vuoden esimerkiksi Harrya nuorempi, mutta on kuitenkin ilmeisesti Harryn silmissä pelkkä itkevä pieni tyttö. Minulle ainakin jäi siitä kohtauksesta sellainen kuva, että Ginny todella olisi pieni (korkeintaan 3-4 vuotias) eikä suunnilleen 10v tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Kuhan mietin kirjoitti:
Niinhän Dursleyt väittivät Harrysta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuhan mietin kirjoitti:
Hups, sehän olikin jo ekassa viestissä.
Täällä ilmeisesti herättänyt ihmetystä se, miten Harry antoi Kalkarokselle kaiken anteeksi. Vastaus on yksinkertainen (jos on lukenut kirjat). Kalkaros "vihasi" Harrya kaikki ne vuodet, tunsi katkeruutta ja näin päin pois, koska näki Harryssa suuresti kävöimänsä Lilyn. Sen lisäksi Kalkaros alusta asti suojeli Harrya, se oli yksi iso suuri juoni, että hän on Harrylle ilkeä. Sen myötä Voldemort luottaisi Kalkarokseen 100% ja näin ollen Kalkaros voisi lopulta auttaa Harrya voittamaan Voldemortin. Eli Kalkaroksen täytyi olla se pahis jokaisen silmissä ollakseen lopulta hyvis. Muistaakseni Dumbledorekin oli tästä tietoinen. :-D Tästä syystä Harry nimesi myöhemmin poikansa Severukseksi.
Tuosta peruskoulutuksesta ennen Tylypahkaa. Eikö enkuissa kuiten aloiteta peruskoulu jo melko natiaisena, ja Tylypahka aloitetaan 11 vuoden iässä. Että totta ne käy ensin omaa lähikoulua ja oppii aakkoset, ja kun käsky käy velhoilemaan niin ite kenenki vanhemmat sitten selittää sen naapureille ja sukulaisille parhaaksi katsomallaan tavalla.
(En muuten tiedä missä iässä tuolla ollaan koulussa "ala-asteella", "yläasteella" tai "lukiossa/muussa vastaavassa". Voisko tuo 11v. jopa olla joku looginen ikä aloittaa eri koulussa?)
Vierailija kirjoitti:
Rowling on selittänyt tuon thestralien näkemisen sillä, että kuolemaa todistaneiden tulee todella sisäistää kuolema ennen kuin voivat nähdä thestralit. Harry oli äitinsä kuoleman todistaessaan niin pieni, ettei siitä jäänyt todellista muistijälkeä. Ja vaikka Harry ei suoranaisesti nähnytkään, kun kirous osui Cedriciin, hän kuitenkin oli paikalla todistamassa hänen kuolemansa (kuuli kuinka ruumis tömähti maahan, avatessaan silmänsä näki elämän kadonneen Cedricin silmistä jne). Lukuvuoden lopulla Cedricin kuolema ei ollut vielä todella uponnut Harryn tajuntaan, joten siksi hän näki thestralit vasta viidennen vuoden alussa.
Miksei Neville nähnyt thestraleja? Vai oliko kans liian nuori vai eikö ollut paikalla tmv?
ja ah! nostetaan tämä ketju takaisin!
Minne Sirius Mustan ruumis häviää Feeniksin killassa, kun Bellatrix tappaa hänet?
Käyttäjä3975 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rowling on selittänyt tuon thestralien näkemisen sillä, että kuolemaa todistaneiden tulee todella sisäistää kuolema ennen kuin voivat nähdä thestralit. Harry oli äitinsä kuoleman todistaessaan niin pieni, ettei siitä jäänyt todellista muistijälkeä. Ja vaikka Harry ei suoranaisesti nähnytkään, kun kirous osui Cedriciin, hän kuitenkin oli paikalla todistamassa hänen kuolemansa (kuuli kuinka ruumis tömähti maahan, avatessaan silmänsä näki elämän kadonneen Cedricin silmistä jne). Lukuvuoden lopulla Cedricin kuolema ei ollut vielä todella uponnut Harryn tajuntaan, joten siksi hän näki thestralit vasta viidennen vuoden alussa.
Miksei Neville nähnyt thestraleja? Vai oliko kans liian nuori vai eikö ollut paikalla tmv?
Miksi Neville olisi nähnyt ne? Tietääkseni hän ei ole nähnyt kenenkään kuolevan. Nevillen vanhemmat ovat menettämeet tyystin järkensä kidutuskirouksen uhreina ja ovat pysyvästi St. Mungon taikasairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3975 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Neville olisi nähnyt ne? Tietääkseni hän ei ole nähnyt kenenkään kuolevan. Nevillen vanhemmat ovat menettämeet tyystin järkensä kidutuskirouksen uhreina ja ovat pysyvästi St. Mungon taikasairaalassa.
Näkihän se ne, mainitsi Pimennolle henkilönkin jonka oli nähnyt kuolleen.
Käyttäjä3713 kirjoitti:
Minne Sirius Mustan ruumis häviää Feeniksin killassa, kun Bellatrix tappaa hänet?
Tipahtaa verhon taakse, eikä sitä voi hakea koska silloin kuolee itsekin. Eli kai se verho on jotenkin oikotie "taivaaseen" - mä ainakin käsitän ne viittaukset edesmenneistä velhoista ja noidista siten, että Rowlingin mielestä taikamaailman jälkeen on joku taivas tms. Oletan, että Siriuksen ruumis katoaa jäljettömiin.
Mua on mietityttänyt myös Hagridin vanhempien yhteiselämä. Onko Rowling selittänyt tätä mitenkään missään? Miten seksi VOI olla mahdollista niin eri kokoisten kesken... 😬 🙊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuhan mietin kirjoitti:
Dursleyt siis väittivät Harryn olevan Pyhän Dummuksen poikakodissa parantumattomasti sairaille rikollisille.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä3975 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feeniksin killassa Neville kylläkin näkee ne thestralit Hagridin oppitunnilla. Neville oli nähnyt isovanhempansa kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
Madeye ei näe viitan läpi, mutta hänellä on terävät aistit. Näkymättömyysviitta ei estä ihmistä kuulumasta, haisemasta jne. Pienistä tekijöistä on mahdollista erottaa myös kyseessä oleva henkilö, tai tehdä ainakin hyvä arvaus. Taikasilmällä katsominen tulee tottumuksesta, vaikka mitään näkyvää ei olisikaan.
No kannattaisko lukea uudestaan, kun on noin hatarat tiedot...