Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter-kirjasarjan mysteerit

Vierailija
31.08.2014 |

Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:

-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?

-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?

-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?

-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)

Kommentit (445)

Vierailija
261/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:12"]

167 jatkaa: Olipa harvinaisen sekava viesti, en ihmettele jos ette selityksestäni mitään ymmärtäneet. Pointti oli siis se, että Harryn ja Hermionen tekoset menneisyydessä olivat tavallaan tapahtunut jo. Sen sijaan Lilyn ja Jamesin pelastaminen, vaikka heti kuoleman jälkeen, olisi muuttanut kaiken.

[/quote]

Ei koska jos he olisivat kääntäneet aikaa taaksepäin siihen hetkeen kun James ja Lily eivät olisi vielä kuolleet ja pelastaneet heidät niin siksi tulevaisuudessa hekin olisivat jääneet kuolematta. Siihenhän sen taika perustuu, että koska sitä "on jo käytetty" tulevaisuus on toinen. Eli siis.. On menty niin kauas taaksepäin ajankääntäjällä että voi muuttaa tulevaisuuden jolloin taas myös reaali muuttuu. Tajuaako kukaan? 

[/quote]

mutta jos joku olis palannut menneisyteen estämän Jamesin ja Lilyn kuoleman, hänellä ei olisi enää tulevaisuudessa mitään syytä palata menneeseen. "Classic rookie time travel mistake", sanoi Sheldon The big bang theoryssa...

Vierailija
262/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:12"]

167 jatkaa: Olipa harvinaisen sekava viesti, en ihmettele jos ette selityksestäni mitään ymmärtäneet. Pointti oli siis se, että Harryn ja Hermionen tekoset menneisyydessä olivat tavallaan tapahtunut jo. Sen sijaan Lilyn ja Jamesin pelastaminen, vaikka heti kuoleman jälkeen, olisi muuttanut kaiken.

[/quote]

Ei koska jos he olisivat kääntäneet aikaa taaksepäin siihen hetkeen kun James ja Lily eivät olisi vielä kuolleet ja pelastaneet heidät niin siksi tulevaisuudessa hekin olisivat jääneet kuolematta. Siihenhän sen taika perustuu, että koska sitä "on jo käytetty" tulevaisuus on toinen. Eli siis.. On menty niin kauas taaksepäin ajankääntäjällä että voi muuttaa tulevaisuuden jolloin taas myös reaali muuttuu. Tajuaako kukaan? 
[/quote]

Mutta kun tulevaisuutta ei periaatteessa voi muuttaa. Kuten sanottu, Siriuksen ja Hiinokan tapauksessa Hermionen ja Harryn teot eivät muuttaneet tulevaa - kaikki oli jo oikeasti tapahtunut tulevaisuudessa. Ja kuten tuossa ylempänä joku fiksusti totesikin, jos Lily ja James olisi ajankääntäjällä pelastettu, ei tällä pelastajalla olisi ollut syytä alunperin tulevaisuudesta lähteäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:42"]"Harry olen pahoillani että vanhempasi ovat kuolleet, mutta mikään taika ei voi herättää kuolleista, tiedäthän sinä sen...?"  "Ainiin Ajankääntäjä, mutta herätimme mielummin sillä henkiin Hiinokan"  [/quote] Monet eivät tunnu ajankääntäjän toimintaa kolmannessa kirjassa ymmärtävän. Hiinokka ei koskaan edes kuollut, joten he eivät periaattessa muuttaneet tapahtumien kulkua. Jos Harryn vanhemmat pelastettaisiin ajankääntäjän avulla, se vaikuttaisi liian moneen asiaan tulevaisuudessa.

[/quote]

No ois käyttänyt sitä käännintä heti tuon murhan jälkeen, varoittanut Jamesia ja Lilya ja tappanut Voldemortin siihen paikkaan. Kenenkään ei olisi tarvinnut saada tietää/nähdä/traumatisoitua loppuelämäkseen vaan asia ois sillä hoidettu ja onnelinen ja rauhallinen velhomaailma 4-ever. Mut ei, käytetään sitä silleen että Hermione ehtii tunneille. 

[/quote]

Koska muuten sarjassa ei olisi mitään pointtia!

Vierailija
264/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapari on minusta harvinaisen luova ja pätevä kääntäjä, ja ihmettelen, että joku alaa oikeasti tunteva häntä noin mollaisi. t. itsekin kääntäjä, jopa valantehnyt sellainen

Vierailija
265/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan studioilla kermakaljassa ei ole alkoholia. Se on kuin limpparia.

Vierailija
266/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi monet jaksavat käännöksiä mollata. Monelleko suomalaiselle nimet Slughorn, McGonagall ja Aragog sanoisivat yhtään mitään?

Vierailija
267/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 15:30"]

Miten helvetissä esim. Arthur Weasly ei osannut puhua sähköstä oikealla nimellään ("söhkö)?? Jos velhoja kuitenkin oli niin vähän, että esim. Tylypahkassa oli se ~300 lasta vrt. miljoonat asukkaat Briteissä, niin luulisi jästimaailman olevan edes jotenkin tuttu. Joo ne osaa taikoa, mutta ei ne nyt NIIN erillään ole voineet jästeistä olla..

Samoin olen miettinyt Voldemortia, luulisi maailmassa olleen tarpeeksi velhoja kukistamaan yksi mahtivelho ja sen 20-40 seuraajaa (ei niitä ihan hirveästi lopulta tainnut olla), sen sijaan, että yksi kämäinen Feeniksin kilta (about 20-40 ihmistä siinäkin) koittaa nitistää sitä. Ja missä oli velhot kun Hitler touhusi Saksassa, ois sen nyt voinut ainakin avadakedavroida. 

[/quote]

Hahaha, tännekin saatiin Hitler mukaan, kiitos illan nauruista! :D

Vierailija
268/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun viisarini sai värähtämään Snape, ja varsinkin Rickmanin Snape. Oh la la.

Vierailija
269/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne käytti sulkaa ja mustetta kirjoittamiseen? Eikö taikamaailmassa ole tarvetta kehittyä lainkaan? Miten olisi ollut ihan tavallinen kynä ja kumi? Monessakin kirjassa ne musteet kaatuili pitkin pöytiä..

Vierailija
270/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustekyniä voi loitsia täyttymään itsekseen. Muistattehan Umbridgen erikoiskynän? Sitten kai voi pitää mustepullon korkin kiinni, ei kaatuile.

Minä olen aina miettinyt että eikö Harryä koskaan ihmetyttänyt kaikki oudot taikajutut, mitä hänelle tapahtui lapsena? Hiusten kasvu, itsensä levitoiminen piiloon kiusaajilta, lasin hävittäminen eläintarhassa...

OT: Minä olen aina pitänyt Siriuksen näyttelijästä. Erityisesti vitosleffassa, jolloin hän sai olla cool rock'n'roll setä, joka kannusti Harrya kavereineen kapinoimaan.

Vierailija
271/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 22:35"]

Miksi ne käytti sulkaa ja mustetta kirjoittamiseen? Eikö taikamaailmassa ole tarvetta kehittyä lainkaan? Miten olisi ollut ihan tavallinen kynä ja kumi? Monessakin kirjassa ne musteet kaatuili pitkin pöytiä..

[/quote]

Ja miksi tuhrattiin pergamentin kanssa? Onhan paperiakin sentään käytetty jo vuosisatoja, joten ei pitäisi olla liian modernia edes velhoille.

Vierailija
272/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylypahkan pikajuna. Miksi kerätä kaikki (?) Tylypahkan oppilaat tekemään pitkän koulumatkan junalla, kun matka sujuisi paljon nopeammin ja helpommin porttiavaimilla, hormipulverilla tai vaikka poimittaislinjalla? Entä ne oppilaat, joilla olisi kotoaan lyhyempi matka suoraan Tylypahkaan kuin Lontooseen, menevätkö hekin junalla?

Tätä olen miettinyt minäkin. :D Mitä jos asuu vaikka Tylyahossa? Onko silloinkin pakko mennä Lontoon kautta junalla vai saako kävellä kouluun. Kolmosluokalta lähtienhän kävelevät tuota väliä jatkuvasti. 

Entä millainen sokki Tylypahkaan lähteminen on jästilapsille? Jästikavereille pitää vaan yhtäkkiä sanoa, ettei jatkakaan samassa koulussa ja yhteyttä on varmasti hankalaa pitää ilman puhelimia/tietokoneita/tavallista postia. Melko nopeasti siinä myös jää ihan ulkopuoliseksi kaikista jästimaailman tapahtumista ja alkaa vaikuttaa melko oudolta, kun ei tiedä mitään uusista televisiosarjoista, musiikista, twitteristä, facebookista ym. 

Tai miten jästien keskellä asuminen? Iso osa velhoista tuntui asuvan omissa yhteisöissään, mutta eikö ainakin Percy muuttanut ihan Lontooseen ja paljon oli jästien ja velhojen välisiä parisuhteita. Palkka maksetaan velhorahana, jota voi toki vaihtaa punniksi, mutta velhoilla ei tunnu olevan mitään käsitystä tietokoneista, joten verkkopankkitunnukset ja muut jästimaailman välttämättömyydet on poissa laskuista. Vaan ehkä halukkaille sitten järjestetään jotain "sopeutumis-ja informaatiokursseja". 

Vierailija
273/445 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä minua jäi kirjasarjassa häiritsemään oli Snapen kuolema. Miksei Voldemort vain tappanu sitä itse yhdellä taialla? Mikä pointti oli antaa sen käärmeen purra ja jättää kaveri kitumaan? Ei sovi edes siihen logiikkaan sen mahtisauvan siirtymisen kanssa, koska jotta sauva tunnistaisi uuden herran, tulee se riistää toiselta henkilökohtaisesti. Jos minun selitys käy järkeen.

Vierailija
274/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen harry potterhan on ilmestynyt 1997, eivätkä tietokoneet olleet silloin vielä jokapäiväinen asia. onhan se toki epäloogista että kaikki tehdään vaikeimman kautta, läksyt musteella ja posti pöllöillä, mutta sarja ei olisi puoliksikaan yhtä suosittu ilman satumaista velhomaailmaa. mikä antikliimaksi tavalliset A4 paperiarkit olisivatkaan!

omia kysymyksiäni ovat 1) mistä tylypahka saa rahansa esim oppilaiden ruokaan ja 2) mursiko hermione koskaan taikaa jonka takia hänen vanhempansa luulevat ettei häntä ole olemassakaan?

Vierailija
275/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee ERITTÄIN paljon se että kirjoissa korostetaan monta monituista kertaa kuinka kauniit viherät silmät potter on perinyt äidiltään, ja leffoissa ne on säihkyvän SINISET!

Vierailija
276/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:09"]Minua häiritsee ERITTÄIN paljon se että kirjoissa korostetaan monta monituista kertaa kuinka kauniit viherät silmät potter on perinyt äidiltään, ja leffoissa ne on säihkyvän SINISET!
[/quote]ja kaiken kukkuraksi lilyn lapsinäyttelijällä oli tummanruskeat silmät :D haluan itkeä

Vierailija
277/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:06"]

Mursiko hermione koskaan taikaa jonka takia hänen vanhempansa luulevat ettei häntä ole olemassakaan?

[/quote]

No varmasti, kun vaaraa ei enää ollut. Mitä itse olisit tehnyt?

Vierailija
278/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että viimeisessä leffassa, siinä kohtauksessa jos harry valmistautuu voldemortin kohtaamiseen ja jättää ronin ja hermionen, on uskomattoman kaunis musiikki..ihana!

Vierailija
279/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:06"]

Mursiko hermione koskaan taikaa jonka takia hänen vanhempansa luulevat ettei häntä ole olemassakaan?

[/quote]

No varmasti, kun vaaraa ei enää ollut. Mitä itse olisit tehnyt?
[/quote]mutta jos asiasta ei ole ollut mainintaa tai vihjaisuakaan, mistä voi tietää? muistiloitsut ovat voimakkaita ja vaikeita loitsuja, eikä niiden purkaminen ole mikään piece of cake.

Vierailija
280/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:09"]Minua häiritsee ERITTÄIN paljon se että kirjoissa korostetaan monta monituista kertaa kuinka kauniit viherät silmät potter on perinyt äidiltään, ja leffoissa ne on säihkyvän SINISET!
[/quote]

Tämä johtuu tietääkseni siitä että Daniel ei saanut piilareita laitettua ensimmäisen leffan kuvauksissa:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä