Harry Potter-kirjasarjan mysteerit
Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:
-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?
-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?
-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?
-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)
Kommentit (445)
Ilahduin, kun sain tietää palstalta opettajien lomista. Hyvä, että he pääsivät välillä rentoutumaan.
Olisiko ollut viimeisessä(?) kirjassa, kun Hermione selittää Ronille, että ruokaa ei voi taikoa tyhjästä, se oli yksi niistä joistain kolmesta laista, ja kolmikko rehaa siellä teltassa nälkäisenä, mutta aiemmissa kirjoissa Molly Weasley taikoo kastiketta taikasauvansa päästä.. Että mites..?
Miksei Harry käskenyt viimeisessä kirjassa Oljoa hakemaan kaikkia jäljellä olevia hirnyrkkejä? Aiemmin oli tehty selväksi, että kotitonttujen taikavoimat erosivat velhoista, ja Oljo pystyi lähtemään sieltä luolasta Siriuksen veljen kuoltua, joten eikö olisi ollut helpompaa käskeä kotitonttua, jonka on pakko totella, eikä pyöriä kuukausitolkulla teltassa?
Nonnih, kiitokset nyt sitten kaikille. Pakko mennä huomenna kirjastoon ja lainata kaikki Potterit.. :)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:17"]
Oliko Lilyllä ja Severuksella missään vaiheessa suhdetta vai olivatko he pelkästään ystäviä?
[/quote]
Olivat pelkkiä ystäviä. Severus oli toki rakastunut Lilyyn, mutta tunne ei ollut molemminpuolinen.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:51"]
-Oliko kuolonsyöjissä kaksi Avery-nimistä jäsentä? Siis kun kutosessahan Kuhnusarvion muistossa esiintyi Voldemortin koulukaveri Avery ja seiskassa mainittiin myös Severuksella olleen sen niminen ystävä. Voldemorthan on aika reilusti vanhempi kuin Severuksen, Lilyn ja Kelmien ikäluokka, joten onkohan kyseessä esim. isä ja poika vai onko Rowlingille sattunut vain moka aikajanassa?
-Palasiko Severus lopulta hyvin puolelle vain siksi, että Lily kuoli? Olisiko hän ilman sitä jatkanut kuolonsyöjänä?
-Tarkoittiko Severus siinä yhdessä muistossa näyttäessään Dumbledorelle naarashirvi-suojeliuksensa, että on viimeinkin oppinut välittämään Harrysta vai että välittää edelleen vain Lilystä, ei tippaakaan Harrysta?
[/quote]
Ensimmäiseen en osaa sanoa mitään.
Severus palasi hyvisten puolelle siinä vaiheessa kun tajusi että Voldemort on Harryn vanhempien perässä, Lilyn kuoleman jälkeen päätös oli varma.
Naarashirvi-suojeliuksesta: Mä veikkaan että tarkoitti näyttää sillä että on oppinu välittämään Harrysta siksi koska oli rakastamansa naisen poika. Eli vähän molempia...
Taipuuko Kuhnusarvion nimi Kuhnu-sarvio vai Kuhnus-arvio? On jäänyt hieman epäselväksi.
Miksei kukaan kertonut Harrylle jo aiemmin, että hänen äitinsä ja Severus olivat ystäviä?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:18"]
Bellatrix oli leski.
[/quote]
Ei tiedetä. Aviomies Rodolfus Lestrange joko kuoli tai joutui Azkabaniin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:59"]Ainoa mikä minua jäi kirjasarjassa häiritsemään oli Snapen kuolema. Miksei Voldemort vain tappanu sitä itse yhdellä taialla? Mikä pointti oli antaa sen käärmeen purra ja jättää kaveri kitumaan? Ei sovi edes siihen logiikkaan sen mahtisauvan siirtymisen kanssa, koska jotta sauva tunnistaisi uuden herran, tulee se riistää toiselta henkilökohtaisesti. Jos minun selitys käy järkeen.
[/quote]
Odotan edelleen muiden näkemyksiä tähän asiaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:32"]
Oliko Voldemortilla ainuttakaan ystävää?
[/quote]
Ei ollut, eikä hän sellaisia kaivannutkaan. Hän ei arvostanut eikä ymmärtänyt sellaisia asioita kuin "rakkaus" tai "ystävyys", hän arvosti ihmisiä vain sen perusteella, että kuinka paljon heistä oli hyötyä hänen omia päämääriään varten.
[/quote]
Puhdas narsisti. Oikea oppikirjaesimerkki.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:02"]
Taipuuko Kuhnusarvion nimi Kuhnu-sarvio vai Kuhnus-arvio? On jäänyt hieman epäselväksi.
[/quote]
Enkunkielinen nimi on Slughorn (eli siis slug horn) eli Kuhnu-sarvio.
slug olisi kait etana ja horn joko torvi tai sarvi. Luulin, että slughorn olisi joku instrumentti mutta ei se näemmä ole.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:59"]Ainoa mikä minua jäi kirjasarjassa häiritsemään oli Snapen kuolema. Miksei Voldemort vain tappanu sitä itse yhdellä taialla? Mikä pointti oli antaa sen käärmeen purra ja jättää kaveri kitumaan? Ei sovi edes siihen logiikkaan sen mahtisauvan siirtymisen kanssa, koska jotta sauva tunnistaisi uuden herran, tulee se riistää toiselta henkilökohtaisesti. Jos minun selitys käy järkeen. [/quote] Odotan edelleen muiden näkemyksiä tähän asiaan.
[/quote]
Tätäkään ei voi kuin arvailla, mutta Voldemorthan piti Kalkarosta/Snapea uskollisena palvelijanaan, joka oli hoitanut hommansa hyvin, hänet nyt vaan piti tappaa sen sauvan takia. Vaikka varmasti olisi pystynyt tappaa hänet henkilökohtaisestikin, tunnontuskat kun olivat hänelle vieras käsite, ehkä se oli Voldemortilta pieni nyökkäys ja arvostuksen osoitus Kalkarosta kohtaan antaa käärmeen tehdä se likainen työ. Sauvan omistajuuden kannalta ristiriitaa ei kai pitäisi olla, koska ko. käärme eli Nagini oli Voldemortin Hirnyrkki. Tavallaan hän siis kuitenkin osallistui siihen murhaan.
Kaipa sekin periaatteessa lasketaan tappamiseksi/murhaamiseksi, jos usuttaa käärmeen kimppuun. Tekihän Voldemort esim. Murjottavan Myrtin kuoleman avulla päiväkirja-hirnyrkkinsä, vaikkei itse "liannut käsiään", vaan käski basiliskin tappaa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:34"]
Kaipa sekin periaatteessa lasketaan tappamiseksi/murhaamiseksi, jos usuttaa käärmeen kimppuun. Tekihän Voldemort esim. Murjottavan Myrtin kuoleman avulla päiväkirja-hirnyrkkinsä, vaikkei itse "liannut käsiään", vaan käski basiliskin tappaa.
[/quote]
Mutta Nagini ei ollut mikä tahansa käärme, siinä oli pala Voldemortin sielua. Se käärme oli tavallaan myös Voldemort.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:19"]
Mua aina mietitytti olisiko Voldemortilla ja Bellatrixillä jotakin? Voldemorthan ei kyennyt rakkauteen mutta Bellatrix suroastaan palvoi voldemortia..olikohan niillä seksisuhde?
[/quote]
Älkää pitäkö outona, mutta musta Bellatrix on ollu aina älyttömän seksikäs :D. Siis leffoissa. Semmonen sotkunen, likanen, pörröpäinen hullu nainen. Jep, olen itsekin nainen....
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 00:06"]ensimmäinen harry potterhan on ilmestynyt 1997, eivätkä tietokoneet olleet silloin vielä jokapäiväinen asia. onhan se toki epäloogista että kaikki tehdään vaikeimman kautta, läksyt musteella ja posti pöllöillä, mutta sarja ei olisi puoliksikaan yhtä suosittu ilman satumaista velhomaailmaa. mikä antikliimaksi tavalliset A4 paperiarkit olisivatkaan!
omia kysymyksiäni ovat 1) mistä tylypahka saa rahansa esim oppilaiden ruokaan ja 2) mursiko hermione koskaan taikaa jonka takia hänen vanhempansa luulevat ettei häntä ole olemassakaan?
[/quote]
Niin, käytettiinkö rahaa ruokaan laisinkaan? Joskus ainakin molly laitteli ruokaa siten, että kastiketta vaan suihkusi taikasauvan päästä. Millaisessa muodossa ruoka oli kaupoissa, miten sitä ostettiin ja mitä pystyi taikomaan "tyhjästä"?