70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on poistettu kommentit, joissa on kerrottu oman äidin huoritelleen omaa lastaan? Haluaako joku lakaista tuon maton alle, että sellaista ei ole koskaan tapahtunut?
No on olemassa päästään kipeitä ihmisiä, ketkä ovat itse syyllistyneet moniin asioihin joista tässä ketjussa yritetään puhua. Kuten jo tuhansissa viesteissä on moneen kertaan mainittu, niin noilla tuon ajan ihmisillä kenestä tämä ketju kertoo, ei ole kykyä myöntää mitään virheitään tai katsoa peiliin. Siksi heidän pitää käyttää kaikkia epärehellisiä, raukkamisia ja lapsekkaita keinoja totuuden välttelemiseksi. Kiistäminen, kieltäminen, valhetelu ja uhrin syyttäminen on niitä yleisempiä. Viestien poistattaminen kuuluu luonnollisesti kuvioon. Miksi edes kysyt, kun se on niin ilmeistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä on poistettu kommentit, joissa on kerrottu oman äidin huoritelleen omaa lastaan? Haluaako joku lakaista tuon maton alle, että sellaista ei ole koskaan tapahtunut?
Varmaan automaatin poisto, sana ei ole hyväksytty. On monia sanoja jolloin heti tulee ilmoitus, menee hyväksyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti, että tuo boomerista jauhaja hakeutuu hoitoon selvittämään harhojaan. Ei ole ihan tervettä kuvitella, että joku twerkkaava mummo vainoaa keskustelufoorumilla. Ilmeisesti on elänyt tämmöisessä luulossa jo vuosikaudet?
Itsehän kerroit, että ainoat käymäsi koulut ovat kansakoulu ja twerkkikoulu. 🍑🍑🍑
En ole kertonut. Nuo on sinun omia harhojasi.
Olen joskus käynyt twerk-tunnilla, mutta olen kokeillut myös monia muita tanssityylejä.
Onko sekin vanhempiesi köyhyyden syytä, että sulla jäi kaikki koulut kesken, mukaanlukien twerkkikoulu? 🍑🍑🍑
Miksi luulet, että kaikki eriävät mielipiteet ovat mummojen kirjoituksia?
Kerroit myös aikaisemmin, että ainoa joka täällä solvaa on boomermummo.
Unohditko nuo sinun omat herjaviestit, joissa nimittelet muita keskustelijoita tyhmiksi, ääliöiksi, luusereiksi, kyymummoiksi ja paskamummoiksi. Sä et kykene keskustelemaan ilman tuollaista lapsellista nimittelyä.Kysymyksesi sisältää virheellisen väittämän, kuten hyvin moni muukin "asiallinen" viestisi.
Sinä laitat aina sanoja suuhuni ja sitten ihmettelet niitä, kun olet itse ne paskasi minun suuhuni laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Niin jos viikon ajan täällä on systemaattisesti noin 4 ylänuolta kaikissa viesteissä, joissa hoetaan 70 lukulaisia huonoiksi äideiksi, ulisijoiksi, ja toistetaan samaa virttä, niin tarvitseeko normaaliälyisen kysäistä että miten niin häh!
Eli ei voi mitenkään olla neljää, jotka ajattelevat saman suuntaisesti?
Kerro nyt vain meille muillekin miten tuo monipeukus tehdään. Ilmeisesti osaat sen itse tehdä?
Ettekö te ymmärrä tuota poistosysteemiä, sen tekee pitkälti moderointiautomaatti. Esim ulkomaisten muuttamiseen liittyvät sanat, eräät sanat viime vuosien sairauteen jne.
Kirjoittakaa kiertoilmauksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa häirikkö on teinikieltä ja runsaasti hymiöitä käyttävä henkilökohtaisuuksiin menijä. "Boomereiden" kirjoitukset näyttävät olevan asiakieltä ja asiallisia, 80-luvun muistavien kirjoituksia.
Melkein tuo yhdestä boomerimummosta jankkaava on vielä pahempi kuin hymiötyyppi. Johan näiden viestien kirjoitusasustakin näkee, että kirjoittajia on useita.
Boomeriksi nimittelijä ja hymiötyyppi on sama 70-luvulla syntynyt henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos viikon ajan täällä on systemaattisesti noin 4 ylänuolta kaikissa viesteissä, joissa hoetaan 70 lukulaisia huonoiksi äideiksi, ulisijoiksi, ja toistetaan samaa virttä, niin tarvitseeko normaaliälyisen kysäistä että miten niin häh!
Eli ei voi mitenkään olla neljää, jotka ajattelevat saman suuntaisesti?
Kerro nyt vain meille muillekin miten tuo monipeukus tehdään. Ilmeisesti osaat sen itse tehdä?
Aattele että sää täällä kerrot muille ettei niillä ole elämää. Jatkat sitten kertomalla mitä 14.9.2015 päivätyssä viestissä sanotaan ja siitä tuli paha mieli nyyhnyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa häirikkö on teinikieltä ja runsaasti hymiöitä käyttävä henkilökohtaisuuksiin menijä. "Boomereiden" kirjoitukset näyttävät olevan asiakieltä ja asiallisia, 80-luvun muistavien kirjoituksia.
Melkein tuo yhdestä boomerimummosta jankkaava on vielä pahempi kuin hymiötyyppi. Johan näiden viestien kirjoitusasustakin näkee, että kirjoittajia on useita.
Pitäisköhän sun ostaa numeroa isommat twerkkishortsit kun nuo nykyiset tuntuu kovasti kiristävän?
Olette ehkä käyttäneet jotain oikolukuohjelmaa. Moderointi toimii samoin, se stoppaa tiettyihin sanoihin. En usko moderoinnin valvonnalla olevan suurta hinkua tarkastella koneen poustamia viestejä.
Voitte jotain kautta ottaa ylläpitoon yhtettä ja valittaa, vaatia uudelleen ohjelmointia moderointiohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan automaatin poisto, sana ei ole hyväksytty. On monia sanoja jolloin heti tulee ilmoitus, menee hyväksyttäväksi.
Eihän niitä jo julkaistuja kommentteja mikään automaatti poista. Minunkin kommentteja täällä on joku poistanut, ilmeisesti ilmoittanut asiattomaksi vaikka ovat olleet asiallisia. Ei vaan ole sopinut mielestään hänelle.
Trollimummo ihmettelee ja ihmettelee, mistä ihmiset voi hänet tunnistaa. No ihan vaan siitä, että olet viikon täällä päätäsi aukonut, ja kun muut eivät ole samanlaisia raukkamaisia ja inhottavia häiriköitä mitä sinä olet. Jos viestejä on ollut parisataa sivua ennen sinua, ja sitten sinä tänne parkkeeraat ryppyisen ahterisi kanssa esittämään "asiallista ja hyvää mummoa", niin kyllä ne sinun viestisi erottaa muista ihmisistä, kun et ostaa esittää useampaa ihmistä.
Ai mistä tietää, että äänestät omia viestejäsi? AI MISTÄ!
No systemaattisuudesta, ja siitä että ne noin 4 ylä-ääntä tuli kaikkiin sinun viesteihisi. Ei muihin.
Ai mistä tunnistaa sinun viestisi, AI MISTÄKÖHÄN!
No systemaattisuudesta, ja siitä että niiden AGENDA on aina sama 70 lukulaisten viha ja 70 lukulaiseksi kaikkien muidenkin syyttäminen (itse en ole 70 lukulainen, ja en ole jaksanut korjata, kun minua on kymmeniä kertoja sanottu 70 lukulaiseksi, trollimummon toimesta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä jo julkaistuja kommentteja mikään automaatti poista. Minunkin kommentteja täällä on joku poistanut, ilmeisesti ilmoittanut asiattomaksi vaikka ovat olleet asiallisia. Ei vaan ole sopinut mielestään hänelle.
No trollin keinovalikoimaan kuuluu kaikki raukkamaiset toimet.
Ei kukssn facebookissakaan ihmiset lue kaikkien päivityksiä. Kyllä sielläkin kone hakee ne jutut joista ihmisille tulee poustoja ja banneja. Noille erilaisille aatteiden julistajille. Ei minulle joka laitan mökkirannasta sorsan kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ymmärrä tuota poistosysteemiä, sen tekee pitkälti moderointiautomaatti. Esim ulkomaisten muuttamiseen liittyvät sanat, eräät sanat viime vuosien sairauteen jne.
Kirjoittakaa kiertoilmauksin.
Kielletyt sanat jäävät tarkitettavaksi viestiä lähetettäessä. Sanat, jotka näkyvät toisissa kommenteissa ja toiset hävivät, on ilmoitettu asiattomiksi. Palstalla näköjään on äiti, joka on käyttänyt h-sanaa omaa tytärtään vastaan. Taitaa omatunto kolkuttaa, ehkä anteeksipyyntöä tyttärelle kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa ei ole. Minä olen käyttänyt sanaa boomeri, mutta en yhtäkään hymiötä. En ole myöskään 70-luvulla syntynyt.
Ja sinä tietysti syytät muita siitä, kun he niputtaa kirjoittajia yhteen nippuun???
Ottakaa yhteys ylläpitoon. Olen boomeri mutta minulle teidän suunsoittonne ei merkitse niin paljon että viitsisin niitä edes ilmoitella.
Ihan yks lysti mitä tuntemattomat ihmiset kirjoittelee, katastelen vaan kuin moottoripyöräilijä laulussa (naisia) ihmisten elämän kurjuutta.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa siis aikuiset lapset tänä aamuna syyttelevät vanhempiaan vanhemmille mieluisista vapaa-ajan touhuista. Se on ollut pois lapsilta.
Muistakaa, teidän golfinne, kuntosalinne, mitä nyt harrastuksenne ovatkin, ovat pois lapsiltanne. He syyttävät teitä sitten joskus
Mä en tänne ole aiemmin kirjottanut, mutta mietin nyt lähinnä sitä että mikä on vanhemmille mieluista vapaa-ajan toimintaa saattaa lapselle olla kaikkea muuta. Sekään ei kuitenkaan vielä haittaa, jos sitä toimintaa tehdään lapsen ehdoilla. Itsekin kuitenkin kokenut sen, kun eka- tokaluokkalaisesta lähtien on pitänyt jaksaa vanhempien tahdissa tuntitolkulla jossain sienimetsässä tai hillasuolla. Pienelle lapselle se 10 litran ämpärin kerääminen täyteen mustikoita ja mukana kuljettaminen yli 5 kilometrin kävelymatkalla on vähän eri asia kuin aikuiselle poimurilla kerätä ja kantaa kaksi täyttä ämpäriä. Puhumattakaan siitä että kävelyvauhti olisi ollut lapselle sopiva, aikuisten vauhdissa piti pysyä. Minä en nyt aikuisena edes viitsisi raahata ämpäreitä kilometritolkulla mukanani kävellen, on ne täydet ämpärit ihan tarpeeksi raskaat kanniskella.
Meillä oli huima ero sienestysretkissä ja marjastuksessa. Sienestystä muistelen lämmöllä, lapsuuteni parhaita muistoja. Sinne lähdettiin rennosti, eväiden kanssa, rauhassa aarteita etsimään. Marjastus taas oli hirveää suorittamista jossa jokaisen piti suoriutua omasta osuudestaan vauvasta vaariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti, että tuo boomerista jauhaja hakeutuu hoitoon selvittämään harhojaan. Ei ole ihan tervettä kuvitella, että joku twerkkaava mummo vainoaa keskustelufoorumilla. Ilmeisesti on elänyt tämmöisessä luulossa jo vuosikaudet?
Itsehän kerroit, että ainoat käymäsi koulut ovat kansakoulu ja twerkkikoulu. 🍑🍑🍑
En ole kertonut. Nuo on sinun omia harhojasi.
Olen joskus käynyt twerk-tunnilla, mutta olen kokeillut myös monia muita tanssityylejä.Onko sekin vanhempiesi köyhyyden syytä, että sulla jäi kaikki koulut kesken, mukaanlukien twerkkikoulu? 🍑🍑🍑
Mä en ole syyttänyt vanhempiani täällä mistään. Sen on teidän 70-luvulla syntyneiden harrastus.
Mikä on twerkkikoulu?
Tykkään vaihdella tanssityylejä, joten olen käynyt eri tanssitunneilla.
Mutta sinua nyt jostain syystä ahdistaa kovasti tuo twerkkaus. Onko se jotenkin liian hurja laji viisikymppisen mielelle, ettet pääse siitäkään yli? 🙂
Miksi luulet, että kaikki eriävät mielipiteet ovat mummojen kirjoituksia?
Kerroit myös aikaisemmin, että ainoa joka täällä solvaa on boomermummo.
Unohditko nuo sinun omat herjaviestit, joissa nimittelet muita keskustelijoita tyhmiksi, ääliöiksi, luusereiksi, kyymummoiksi ja paskamummoiksi. Sä et kykene keskustelemaan ilman tuollaista lapsellista nimittelyä.