70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Jos päivä menee siihen, että tarkkailee milloin ja kuinka jonkun random kirjoittajan viestejä peukutetaan, saa siitä itselleen pahan mielen, mitä itkee viikkokausia, olisi aiheellusta pitää pidempi nettitauko. Nettiriippuvuus on kääntynyt sairauden puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Trollimummo ihmettelee ja ihmettelee, mistä ihmiset voi hänet tunnistaa. No ihan vaan siitä, että olet viikon täällä päätäsi aukonut, ja kun muut eivät ole samanlaisia raukkamaisia ja inhottavia häiriköitä mitä sinä olet. Jos viestejä on ollut parisataa sivua ennen sinua, ja sitten sinä tänne parkkeeraat ryppyisen ahterisi kanssa esittämään "asiallista ja hyvää mummoa", niin kyllä ne sinun viestisi erottaa muista ihmisistä, kun et ostaa esittää useampaa ihmistä.
Ai mistä tietää, että äänestät omia viestejäsi? AI MISTÄ!
No systemaattisuudesta, ja siitä että ne noin 4 ylä-ääntä tuli kaikkiin sinun viesteihisi. Ei muihin.
Ai mistä tunnistaa sinun viestisi, AI MISTÄKÖHÄN!
No systemaattisuudesta, ja siitä että niiden AGENDA on aina sama 70 lukulaisten viha ja 70 lukulaiseksi kaikkien muidenkin syyttäminen (itse en ole 70 lukulainen, ja en ole jaksanut korjata, kun minua on kymmeniä kertoja sanottu
Mitäs sinä täällä edes teet jos et ole 70 lukulainen. Et ole kohderyhmää. Enkä ole trollimummo.
Vierailija kirjoitti:
Trollimummo ihmettelee ja ihmettelee, mistä ihmiset voi hänet tunnistaa. No ihan vaan siitä, että olet viikon täällä päätäsi aukonut, ja kun muut eivät ole samanlaisia raukkamaisia ja inhottavia häiriköitä mitä sinä olet. Jos viestejä on ollut parisataa sivua ennen sinua, ja sitten sinä tänne parkkeeraat ryppyisen ahterisi kanssa esittämään "asiallista ja hyvää mummoa", niin kyllä ne sinun viestisi erottaa muista ihmisistä, kun et ostaa esittää useampaa ihmistä.
Ai mistä tietää, että äänestät omia viestejäsi? AI MISTÄ!
No systemaattisuudesta, ja siitä että ne noin 4 ylä-ääntä tuli kaikkiin sinun viesteihisi. Ei muihin.
Ai mistä tunnistaa sinun viestisi, AI MISTÄKÖHÄN!
No systemaattisuudesta, ja siitä että niiden AGENDA on aina sama 70 lukulaisten viha ja 70 lukulaiseksi kaikkien muidenkin syyttäminen (itse en ole 70 lukulainen, ja en ole jaksanut korjata, kun minua on kymmeniä kertoja sanottu
Semmoset psykoosit siellä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinua nyt jostain syystä ahdistaa kovasti tuo twerkkaus. Onko se jotenkin liian hurja laji viisikymppisen mielelle, ettet pääse siitäkään yli? 🙂
Ei kun twerkkaavat boomerit ovat seksuaalinen fetissini. 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuo peukutuksesta valittava itse kokeilla peukuttaa useamman kerran samaa kommenttia? Sehän toisella kertaa poistaa sen annetun peukutuksen.
Tyhmä
No kokeile. Kokeilin just, peukutin, tuli 1 peukku. Peukutin uudestaan, peukut muuttui nollaksi. Ihan sama on facebookissa.
Olet kyllä oikeasti tyhmä.Täällä on sanottu moneen kertaan, että trollimummo äänestää itseään neljältä laitteelta, ja hänelle ilmestyy systemaattisesti hänen viesteihin ne neljä ylä-ääntä.
Miksi sössötät nyt jostain massiivisesta peukutuksesta, kuin olisit saanut muka paljonkin ääniä?
Et ole saanut paljon ääniä, vain omat mitä pystyt laittamaan.
Eikö hävetä olla noin typerä?
Ketju täyttänyt jo 10 vuotta! Onnea ja pitkää ikää. Paljon on ollut mielenkiintoista ja vertaistukevaa luettavaa, silloin kun ollaan pysytty asiassa. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa siis aikuiset lapset tänä aamuna syyttelevät vanhempiaan vanhemmille mieluisista vapaa-ajan touhuista. Se on ollut pois lapsilta.
Muistakaa, teidän golfinne, kuntosalinne, mitä nyt harrastuksenne ovatkin, ovat pois lapsiltanne. He syyttävät teitä sitten joskus
Mä en tänne ole aiemmin kirjottanut, mutta mietin nyt lähinnä sitä että mikä on vanhemmille mieluista vapaa-ajan toimintaa saattaa lapselle olla kaikkea muuta. Sekään ei kuitenkaan vielä haittaa, jos sitä toimintaa tehdään lapsen ehdoilla. Itsekin kuitenkin kokenut sen, kun eka- tokaluokkalaisesta lähtien on pitänyt jaksaa vanhempien tahdissa tuntitolkulla jossain sienimetsässä tai hillasuolla. Pienelle lapselle se 10 litran ämpärin kerääminen täyteen mustikoita ja mukana kuljettaminen yli 5 kilometrin kävelymatkalla on vähän eri asia kuin aikuiselle poimurilla kerätä ja kantaa k
Olen boomer. Äidilläni ei ollut lastenvahtia, niinpä hän meidät kaksi pienintä otti marjametsään. Meillä oli kolmen desin emalimukit, pidettiin kirjaa kuinka monta mukillista kumpikin keräsi. Saatiin keksiä leikit jos ei huvittanut kerätä. Äidillä oli nyytissä itelleen kahvitermos ja meille pullapitkon siivuja joku kotona keitetty mehupullollinen. Hyviä muistoja kuulaista syyspäivistä ja mustikkareissuistakin kangasmaastossa, ei hyttysiäkään kuten lehtometsissä.
Semmoset psykoosit siellä.
Ja sieltä ne tuli trollimummon psykoosit taas sadanteen kertaan hoettuna.
Hoe hoe!
Ei tainnut trollimummon nuoruudessa oltu kuultukaan noin hienoa sanaa, nyt kun trollimummo on oppinut noin hienon sanan, niin pitäähän sitä määkiä täällä sata sivua yhteen soittoon. Hyvä hyvä!
Opettele vielä joku toinen sana! Vaikka infantiili?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa häirikkö on teinikieltä ja runsaasti hymiöitä käyttävä henkilökohtaisuuksiin menijä. "Boomereiden" kirjoitukset näyttävät olevan asiakieltä ja asiallisia, 80-luvun muistavien kirjoituksia.
Melkein tuo yhdestä boomerimummosta jankkaava on vielä pahempi kuin hymiötyyppi. Johan näiden viestien kirjoitusasustakin näkee, että kirjoittajia on useita.
Boomeriksi nimittelijä ja hymiötyyppi on sama 70-luvulla syntynyt henkilö.
Pitäisköhän sun ostaa numeroa isommat twerkkishortsit kun nuo nykyiset tuntuu kovasti kiristävän?
Kylläpä se viisikymppistä palstahäirikköä harmittaa kun ei voi laittaa twerkkishortseja ryppyisen ahterinsa päälle.
Mitäs sinä täällä edes teet jos et ole 70 lukulainen. Et ole kohderyhmää. Enkä ole trollimummo
Olen kohderyhmää. Noista boomereista on kärsineet myös 80-lukulaisetkin ja vielä 90-lukulaisetkin ja liukumaa on varmasti myös 60-luvun puolelle.
Jos olisit vähänkään fiksu ja ajatteleva ihminen, niin ymmärtäisit, että nämä vuosiluvut on suuntaa antavia ja liukumaa on. Sen ymmärtää normaaliälyinen ihminen, eikä normaalilla ihmisellä ole tarvetta inttää jostain vuosista.
Ketju on tarkoitettu kaikille vertaistueksi ketkä on tuollaisista tunnekylmistä ja raukkamaisista boomeriäideistä kärsineet.
Kodinhoito ei ole harrastus, kaikesta keksitte vanhempianne syyttää. Jokapäiväisestä sapuskasta, marjoista. Paheksutte vanhempienne siisteyttä ja puutarha/marjastusharrasustakin. Vanhempien olisi pitänyt istua sohvalla silittelemässä teitä ja vakuuttamassa rakkauttaan eikä ladata itseään mieluisissa puuhissa.
Mua mietityttää nuo ns. harrastukset. Jos ne ovat harrastuksia, miksi meillä huudettiin, kirottiin, ja riehuttiin aina kun niitä piti tehdä? Miksi lapset pakotettiin mukaan tekemään pitkää päivää ruuatta jotta hommat saatiin tehtyä mahdollisimman nopeasti?
Mun isä harrasti keilausta. Äiti harrasti.. seurakunnassa käyntiä? Marjastukset ja sienestykset ja kasvimaat oli koska niin jostakin syystä kuului olla. Yhtään ei ketään huvittanut tai kiinnostanut, mutta koska niin ihmisen kuuluu elää niin pakkohan se oli. En minä paheksu vanhempieni harrastuksia yhtään. Minä paheksun sitä, että lapsia käytettiin ilmaisena pakkotyövoimana turhissa hommissa mitä vanhemmat piti pakollisina pelkästään tavan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinua nyt jostain syystä ahdistaa kovasti tuo twerkkaus. Onko se jotenkin liian hurja laji viisikymppisen mielelle, ettet pääse siitäkään yli? 🙂
En tunne ketään yli viisikymppistä twerkkaajaa. Kai niitäkin maailmalta löytyy. Meidän tunneilla kävijät on suurimmaksi osaksi 20-30 vuotiaita.
Onko tämä enää aikuisten keskustelu? Ei, lapsellista kuin rippikoululeirillä. Kohta toisten kimpussa että tarvitsee poliisit ja ambulanssit.
Minulla on tämä vanha kännykkä jolla käyn missä sattuu. Laitteella jolla käyn pankissa en käy kuin tunnistautumista vaativilla sivuilla.
Kuitenkin kaikkien nettiyhteys s toaman modeemin kautta. Kotona myös kännykkä wifillä.
harvoin edes muistan peukuttaa yhTään ketään, hyökkään suoraan kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään yli viisikymppistä twerkkaajaa. Kai niitäkin maailmalta löytyy. Meidän tunneilla kävijät on suurimmaksi osaksi 20-30 vuotiaita.
Tämä palstaboomerimme on 78-vuotias twerkkaaja. Oisko Onlyfansia tai saisiko muuten yhteyden? 😋
Vierailija kirjoitti:
Jos päivä menee siihen, että tarkkailee milloin ja kuinka jonkun random kirjoittajan viestejä peukutetaan, saa siitä itselleen pahan mielen, mitä itkee viikkokausia, olisi aiheellusta pitää pidempi nettitauko. Nettiriippuvuus on kääntynyt sairauden puolelle.
Ei siihen mitään sen kummempaa tarkkailua tarvita, kyllä sen huomaa ilman suurempia ponnisteluita jos vähänkään normaaliälyinen.
Jos se on systemaattista ja toistuu ja toistuu, niin kyllähän sen huomaa ilman kyttäämistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä enää aikuisten keskustelu? Ei, lapsellista kuin rippikoululeirillä. Kohta toisten kimpussa että tarvitsee poliisit ja ambulanssit.
Minulla on tämä vanha kännykkä jolla käyn missä sattuu. Laitteella jolla käyn pankissa en käy kuin tunnistautumista vaativilla sivuilla.
Kuitenkin kaikkien nettiyhteys s toaman modeemin kautta. Kotona myös kännykkä wifillä.
harvoin edes muistan peukuttaa yhTään ketään, hyökkään suoraan kommentoimaan.
No niinpä näytät hyökkäävän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palstaboomerimme on 78-vuotias twerkkaaja. Oisko Onlyfansia tai saisiko muuten yhteyden? 😋
Väärin meni taas arvauksesi.
Olen boomer. Äidilläni ei ollut lastenvahtia, niinpä hän meidät kaksi pienintä otti marjametsään. Meillä oli kolmen desin emalimukit, pidettiin kirjaa kuinka monta mukillista kumpikin keräsi. Saatiin keksiä leikit jos ei huvittanut kerätä. Äidillä oli nyytissä itelleen kahvitermos ja meille pullapitkon siivuja joku kotona keitetty mehupullollinen. Hyviä muistoja kuulaista syyspäivistä ja mustikkareissuistakin kangasmaastossa, ei hyttysiäkään kuten lehtometsissä.
Tuollaista meilläkin oli sienestäessä. Marjastus oli tosiaan toinen tarina. Marjoja piti joka syksy saada kaksi isoa arkkupakastinta täyteen. Mutta tuollainen kuvailemasi kaltainen reissu olisi ihan ok lapsenkin näkökulmasta vaikka lasta ei juuri marjastus huvittaisikaan.
Se järjetön suorittaminen oli se ongelma, kenelläkään ei ollut kivaa. Edes niillä vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinitonkka vajenee tänäkin lauantaina. Jos kaivellaan muita keskusteluja muista yhden 78-vuotiaan puolustaneen rollaattorin käyttöä kun joku vastusti äitinsä rollaattoria. Jossain vanhukset on pahoja ja laiskoja keskustelussa.
Tyhmä mummo. Älä esitä, ettet muka peukuttaisi itseäsi kaikilta laitteiltasi ja et nyt muka ymmärrä mitä väärää olet tehnyt, ja miten nyt olet voinut jäädä kiinni.