70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Tiedän muutaman vanhemman naisihmisen kenellä on tuo "mies mies mies mies" levy jäänyt päälle. Ovat jokainen sellaisia, miten sen nyt kauniisti sanoisi..vähän yksinkertaisempia ja heikompilahjaisia, ei kuitenkaan virallisesti ihan kehitysvammaisia. Hyvin yksinkertaiset ja helpot asiat ovat heille sellaisia, että vain mies tai poika voi ne ymmärtää ja osata. Tytön tai nuoremman naisen ei anneta edes koskea niihin "monimutkaisiin" laitteisiin, ettei mene sekaisin ja rikki, kun mies/poika pitää olla.
Kun heille itselleen joku tosi yksinkertainen juttu on tosi vaikea, niin he luulee että se on muillekin naisille ja tytöille mahdotonta.
Tuommoista varmasti on paljon. Mun äitini on kyllä ihan peruslahjakas ja maisteriksi lukenut. On vaan ihan suunnattoman laiska ja mukavuudenhaluinen, on aina ollut. Pitää sydäntautisen ihmisen rääkkäämisenä jos ehdottaa että puoli kilometriä kävelisi. Miehen pitää häntä käyttää kaikkialla niin, että auto ajetaan aina liikkeen eteen jne. Älykello sanoo että hyvänä päivänä äiti saa jopa 3000 askelta. Omalle lääkärilleen sanoo harrastavansa joko kotijoogaa tai kuntopyöräilyä joka päivä. 😁
Kova on kirjoittajilla kielto vaihdevuosia kohtaan. Tuleeko teille nyt yhtään ymmärrystä äitejänne kohtaan jotka kieltäytyivät puhumasta "naisten asioista " ja opettamatta vaikkapa naisellisen hygienian hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Kova on kirjoittajilla kielto vaihdevuosia kohtaan. Tuleeko teille nyt yhtään ymmärrystä äitejänne kohtaan jotka kieltäytyivät puhumasta "naisten asioista " ja opettamatta vaikkapa naisellisen hygienian hoidon.
Ei minulle vaihdevuodet ole mikään ongelma. En vaan tajua, miksi niistä pitää ruveta irvimään täällä tuntemattomille kirjoittajille. Miksi niin pitäisi tehdä? Pitäisikö minun heittää läppää jollekin minulle kommentoineelle, että taitaa siellä pidätyskyky pettää ja pisut olla lattialla? Mitä jos aloittaisitte vaihdevuosista ihan oman ketjun? Harvalla teinillä ne tulee puheeksi murrosiässä.
Kun omalle äidille kuukautiset ja kaikki niihin liittyvä oli hyihyi ja salassa pidettävä asia, niin on ihan selvää, että en ole hänen kanssaan vaihdevuosistakan puhunut. En edes keksi yhtään syytä, miksi pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle vaihdevuodet ole mikään ongelma. En vaan tajua, miksi niistä pitää ruveta irvimään täällä tuntemattomille kirjoittajille. Miksi niin pitäisi tehdä? Pitäisikö minun heittää läppää jollekin minulle kommentoineelle, että taitaa siellä pidätyskyky pettää ja pisut olla lattialla? Mitä jos aloittaisitte vaihdevuosista ihan oman ketjun? Harvalla teinillä ne tulee puheeksi murrosiässä.
Kun omalle äidille kuukautiset ja kaikki niihin liittyvä oli hyihyi ja salassa pidettävä asia, niin on ihan selvää, että en ole hänen kanssaan vaihdevuosistakan puhunut. En edes keksi yhtään syytä, miksi pitäisi.
Siis hyi ei! Äitini on rääkännyt minua koko elämäni hieromalla kaikkia genitaaliasioita naamaani, niin kai se on tuo virtsankarkailu seuraavana! 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei inkotenenssiongelmat ole mikään tabu sekään. Siellä ne on suojat kuukautissuojien vieressä. Mutta vaitonaisuuden ketju jatkuu siis tyttärissämme vielä.
"Ei inkotenenssiongelmat ole mikään tabu sekään. Siellä ne on suojat kuukautissuojien vieressä. Mutta vaitonaisuuden ketju jatkuu siis tyttärissämme vielä. "
No kiva kun olet löytänyt ne. Saat uuden puheenaiheen tyttäresi kanssa.
Miten tämä poika osasikaan varoittaa äitiään keskustelupalstoilla huvittelusta? Ymmärsikö äiti, mitä poika yritti nätisti sanoa?
Jos leikitään ajatusleikkinä että meillä 70-lukulaisilla naksahtaisi joskus vastaavalla tavalla, niin mitkä asiat meillä olisi tuossa yliseksuaalisessa menossa pinnalla?
Jos ne tulee jostain sellaisesta nuoruuden kokemuksista, niin veikkaisin jotain karvanpoistoa (vain huooorrraaat poistaa sieltä karvoja) ja lävistyksiä (tyyliin napalävistyksen ottaneet on ryhmäseksiä vailla). 😝
Vierailija kirjoitti:
Koska nainen on naisen pahin vihollinen.
Boomereilla ehkä. Meidän sukupolvella kaikki omat siskomme taas ovat elämämme suurimpia voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä poika osasikaan varoittaa äitiään keskustelupalstoilla huvittelusta? Ymmärsikö äiti, mitä poika yritti nätisti sanoa?
Että varo äiskä hulluja, niitä on some täynnä. En kai nyt salaile asioitani, vai onko tämäkin joku häpeällinen tabu?
Lasteni mielestä olen ihan täysivaltainen ihminen vielä mutta onhan hyvä muistuttaa somen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä pojalla oli kokemusta hänen kanssaan elämisestä. Olisi vissiin halunnut säästää muita ihmisiä kiusaavalta äidiltään. Tietää kuinka vaikea ihminen on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereilla ehkä. Meidän sukupolvella kaikki omat siskomme taas ovat elämämme suurimpia voimavaroja.
Joo niikun Marin ja naispolitiikot ja julkisuuden naiset, niin naisystävällistä tekst voi naisilta lukea. Jennistä, susannesta, tarjasta. Työtovereista. Miehen siskoista tai veljen puolisoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sillä pojalla oli kokemusta hänen kanssaan elämisestä. Olisi vissiin halunnut säästää muita ihmisiä kiusaavalta äidiltään. Tietää kuinka vaikea ihminen on kyseessä.
Oletko se joka lähettelee mulle faceen ennustustarjouksia? Soita minulle, sinua uhkaa vaara, näen sen.
Selvänäkeminen on hyvä lahja, sillä voi tienata.
Vierailija kirjoitti:
Jos leikitään ajatusleikkinä että meillä 70-lukulaisilla naksahtaisi joskus vastaavalla tavalla, niin mitkä asiat meillä olisi tuossa yliseksuaalisessa menossa pinnalla?
Jos ne tulee jostain sellaisesta nuoruuden kokemuksista, niin veikkaisin jotain karvanpoistoa (vain huooorrraaat poistaa sieltä karvoja) ja lävistyksiä (tyyliin napalävistyksen ottaneet on ryhmäseksiä vailla). 😝
Boomerien yliseksualisoituminen on myös täysin heteroseksuaalista. Ehkä 70-lukulaiset sairastuessaan alkaisi jotain toistuvia homoiluviitteitä löytämään ympäristöstään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo niikun Marin ja naispolitiikot ja julkisuuden naiset, niin naisystävällistä tekst voi naisilta lukea. Jennistä, susannesta, tarjasta. Työtovereista. Miehen siskoista tai veljen puolisoista.
Et taida oikeasti olla nainen. Joku katkero ukko esittämässä mummelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko se joka lähettelee mulle faceen ennustustarjouksia? Soita minulle, sinua uhkaa vaara, näen sen.
Voisitko poistua pilaamasta ketjua, kun teet sitä ihan kiusallasi kuitenkin? Olet ilkeä ihminen.
-eri
Kai nyt saa kehua kun kirjoittajalla selvänäkemisen lahja millainen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarja nyt on maanpetturi ja boomeri. Kammottava esimies kuulemma. Oletin että Jenni on Vartiainen mutta kyllä se varmaan boomerin sanomana on sittenkin entisen presidentin vaimo 😁 1970-luvulla syntyneistä hän on kyllä äärimmäisen epäkiinnostava henkilö. Voisin kyllä kuvitella että boomerit tykkää häntä rääpiä kun on nuorempi nainen. Kyseessä niin hajuton, mauton ja korrekti ihminen, että ei kyllä herätä minussa minkäänlaista tunnereaktiota. Tarja-luopio kyllä herättää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FB on kyllä todellinen boomeripalsta. 😃 Niin ja Seura-lehti ja Apu-lehti. Viimeisessä on joka viikko Missä Jallu luuraa -visa, jossa voi etsiä että miltä lehden sivulta löytyy Jallun kuva. Vähän niin kuin Wheres Waldo? -kirjojen köyhä versio boomereille.
Ottaako joku vaihdevuosista puhumisen pilkaksi. Kyllä vaihdevuosista pitäisi puhua ja voi puhua myös huumorilla. Kyllä moni julkisuuden henkilökin heittää herjaa itsestään, miten muuttuu kiukkuiseksi ja miten hirveitä kuumat aallot voi olla. Jotkut eivät voi käyttää hormoneja kuten minä esimerkiksi. Kyllä puhumme asiasta ystävien kanssa ja pakko on heittää herjaa välillä, kun punoittaa kuin rapu, mutta kestettävä on, ei voi mitään.
Mutta tämä nyt ei liity mitenkään ketjun aiheeseen, mutta kun niistä täällä näköjään keskustellaan. Voitte puolestani jatkaa kurjan lapsuutenne käsittelyä. Ei häiritse minua.
En ole vuosia täällä edes ollut. Hillitkää nyt vähän tuota vainoharhaisuuttanne.