Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
5661/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Aiheutat muissa pahaa mieltä. Ymmärrätkö sen? Voisitko poistua ketjusta. 

Miksi käytät hommaforumin väkästä?   Sehän on heidän salakieltään.

Voi herrajumala nyt. Täällä ei lainaus toimi, jotakin on pakko käyttää sen tilalla.

Yleensä ihmiset ovat perhepiirissä täysin omia itsejään, hyvässä ja pahassa. Koska ulosantisi on jo täällä noin järkyttävää, se on luultavasti perhepiirissäkin sitä. Ellei pahempaakin. Olen ihan todella pahoillani heidän puolestaan, vaikken heitä tunne.

Tuo  pieni väkänen ^ hänen tekstinsä edessä ei ole lainauksen merkkim

Vierailija
5662/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt taidetaan olla asian ytimessä. Ketjun pääteema ainakin alun mukaan on ollut tabut naisen elämästä; 70-lukulaisten äidit eivät puhuneet tarpeeksi/nätisti/ollenkaan kuukautisista ja rintaliiveistä. Tamponit kiellettiin ja siitä jäi traumoja. Vaihdevuosia ei välttis edes ollut kun naiset kuolivat nuorempina. Nyt nämä samat 70-lukulaiset haluavat rajata yleisen keskustelun ulkopuolelle kuukautiset, tamponit ja vaihdevuodet. Ovat siis vähintään yhtä rajoittuneita kun äitinsä aikoinaan. Luultavasti ne äidit ovat kuitenkin oppineet tässä välissä puhumaan noista asioista, nuoremmat eivät.

Oletpa tyhmä. Ainakin tahallaan heittäydyt sellaiseksi.

Tiedät kyllä itsekin, että mistä tahansa saa puhua, mutta sillä on väliä miten.

Jos et osaa puhua asiallisesti, vaan sinun pitää joka asiasta puhua mitätöiden, vähätellen ja toista ihmistä epäinhimillistäen niin pidä se leipäläpesi kokonaan um

Mikä tuossa edellä oli mitätöintiä, vähättelyä tai epäinhimillistämistä? Totesin ainoastaan tosiasian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5663/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsailkaa vaan omista vaihdevuosistanne, jos haluatte, mutta älkää vitsailko toisten. Ei ainakaan niin, kuten täällä on tehty, että ihan summamutikassa päätellään jollain kirjoittajalla olevan kuumat aallot päällä. Se on rumaa käytöstä. Luulisi teidän tajuavan edes sen.

Tämä 70-luvulla syntynyt sukupolvi on nyt iältään 45 - 54-vuotiaita. Siis vaihdevuosi-iässä jo. Vanhemmalle ikäpolvelle asia on tietysti vielä tutumpi. Voi luoja tuota teidän tosikkomaisuuttanne! Mistä ihmeestä sinä päättelet, ettei kuumista aalloista kirjoittaneella ole vaikka oma kuuma aalto juuri menossa?

Ja yleisestihän joku kirjoitti, kenellekään kohdistamatta,  kuumista aalloista.    Mutta kun minä itte suuttuu.  

Vierailija
5664/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun tuo lainaaminen ei toimi, niin jokainen voisi alkaa taas kertoa niitä omia kokemuksiaan.

Vierailija
5665/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää olko noin harhaisia jos ei ole varhaista alzheimeriä.

Mun boomeriäitini versio tästä on se, että minä olen niin herkkis ettei kestä mitään sanoa. Vastavuoroisesti hän ei tietenkään ole herkkis, vaan minä olen niin kauhea ja ilkeä ja etenkin valheita oikoessani kaivelen menneitä. 

Siis äitini voi valehdella että siskonsa kuoli miehenpuutteeseen, ja tämä on ihan normaalia keskustelua. Jos siihen sanoo että ei kun täti kuoli toistuviin aivoinfarkteihin, minä kaivelen ikävästi menneitä hyshys ja siellä se vainaja nyt pyörii haudassaan kun minä häntä rienaan ja aina olen ollut tuommoinen kamala ja haluan olla ilkeä. 

Lisäperusteluina äidilläni on toki oikeus sanoa minusta ihan mitä tahansa, sillä hänhän on minun äitini. 

Tuo on super turhauttavaa ja henkisesti erittäin raskasta, kun läheinen ihminen on tuollainen. Siis juuri tuo että toista syytetään juuri siitä mitä itse p*rseillään. Se on ikään kuin kaksinkertainen vääryys. Ensin pitää sietää toisen inhottava käytös ja sen jälkeen vielä se, että sairas ihminen kääntää asian väärin päin sinun syyksesi. On todella raskasta joutua aiheettoman syytöksen kohteeksi omalta vanhemmalta, ja vielä raskaampaa se on kun se asia on sellainen mitä hän itse teki.

Oman vanhemman raukkamainen käytös. Ei sitä voi noin vaan ohittaa ja antaa mennä toisesta korvasta ulos, kyllä se tuntuu pahalta ja siinä on tosi voimaton.

Saati jos tuollaista joutuu pienenä lapsena kokemaan.

Vierailija
5666/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa edellä oli mitätöintiä, vähättelyä tai epäinhimillistämistä? Totesin ainoastaan tosiasian

Tiedät kyllä itsekin mikä on mitätöintiä, vähättelyä ja epäinhimillistämistä. Tiedät tasan tarkkaan mikä on asiallista keskustelua, kunhan haluat vain tapella ja vänkyttää. Taidat olla aika yksinäinen ihminen. Eikö lapsesi ja miniäsi käy lastenlasten kanssa sinun luona?

Vierailija
5667/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kenelläkään muulla mielipidettä tai kokemusta tuosta uudesta "Lapsuuden kehityksellinen trauma" -kirjasta. Kuulimme tähän mennessä boomerin mielipiteen Seura-lehden artikkelin luettuaan:

- Psykoterapeuttien kassa kilisee

- 50-vuotiasta ei saa enää 1-vuotiaaksi

- Kirjoittaja on pappi

- Lapselle pitäisi antaa tissi suuhun heti, kun vähänkin vinkaisee

Oliko muita kokemuksia, arvosteluja? Itseäni kiinnostaisi lukea, mutta kirjastossa on tällä hetkellä 60 lainaajan jono. Ilmeisesti aihe, joka koskettaa tällä hetkellä monia.

Vierailija
5668/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko te kaikki oikeasti kaikki keskustelut joita olette lukeneet.  Onko teille oikeasti sydänverellä kirjoitettu kaikki anoppi/miniäjutut,  äitien rojut jne.    Muistatte mitä kukakin on kirjoittanut?  Jaksatte muistuttaa jonkun kommenteista ihan ketä tahansa jonka teksti ei miellytä?

Tästä poikani juuri varoitti,  sinä huvittelet, jollekin muulle  keskustelusivut on ainoa kontakti  ajatustenvaihtoon.

Vierailija
5669/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko te kaikki oikeasti kaikki keskustelut joita olette lukeneet.  Onko teille oikeasti sydänverellä kirjoitettu kaikki anoppi/miniäjutut,  äitien rojut jne.    Muistatte mitä kukakin on kirjoittanut?  Jaksatte muistuttaa jonkun kommenteista ihan ketä tahansa jonka teksti ei miellytä?

Tästä poikani juuri varoitti,  sinä huvittelet, jollekin muulle  keskustelusivut on ainoa kontakti  ajatustenvaihtoon.

No sieltä se tuli. Sinä huvittelet. Nautit siis tästä asioiden härkkimisestä, ilkeiden kommenttien aikaansaamasta kuhinasta, anonyymistä piikittelystä. No nyt ymmärrän taas vähän enemmän. 

Vierailija
5670/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että mua ällöttää tuo irstailu ja pilkka ja seksualisointi kaikista naisen elämän hormonaalisista asioista. 

Mulla alkoi menkat 13-vuotiaana, ja jo 10-vuotiaana piti aiheesta kuulla ilkeilyä. Kaikki negatiivinen tunneilmaisu johtui aina siitä että minulla taitaa olla kuukautiset tulossa. Ihan sama että olin surullinen koska tallin lempiponi myytiin tai olin satuttanut itseäni, jostain kuului se pilkalliseen äänensävyyn kuuluva taitaa olla kuukautiset alkamassa. Samoin jos ei siivonnut niin sehän oli riittävä syy perhevä*ivaltaan, taas jos oma-aloitteisesti siivosi niin sai kuulla siivoamisen olevan naisilla yleinen PMS-oire. 

Sitten on tietysti raskaaksi tuleminen, raskaana oleminen ja hähhähhää, pääset sinäkin näkemään millaista hel*ettiä se synnyttäminen on. 

Tämän jälkeen jatketaan juurikin tällä neljännesvuosisadan jatkuvalla peri-/esi-/väli-vaihdevuosi-menopaussilla, joka tuntuu aiheuttavan kaikenlaisia oireita ihottumista joukkom*rhien suunnitteluun. 🙄

Siis joo. En ymmärrä tuota(kaan) jatkuvaa showta ja miten voikin elämä pyöriä omituisten asioiden ympärillä ja hirveänä draamana. 

Ei toki sovi kieltää toisten kokemuksia, mutta minulla ei eläessäni ole ollut mitään menkka- tai gynekologisia vaivoja ja synnyttäminen ei mielestäni ole kamalaa. Ei ole ensimmäistäkään merkkiä vaihdevuosista ja jos ja kun sellaiset jostain saapuvat, laitan tyytyväisenä hormonikorvauslaastarin pyllyyni asiaa isommin pohtimatta. Elämäni on aina ollut tosi tasaista, menkkaturvotusta lukuunottamatta ei ole ollut edes niitä PMS-vaivoja. 

Vierailija
5671/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitsailkaa vaan omista vaihdevuosistanne, jos haluatte, mutta älkää vitsailko toisten. Ei ainakaan niin, kuten täällä on tehty, että ihan summamutikassa päätellään jollain kirjoittajalla olevan kuumat aallot päällä. Se on rumaa käytöstä. Luulisi teidän tajuavan edes sen.

Tämä 70-luvulla syntynyt sukupolvi on nyt iältään 45 - 54-vuotiaita. Siis vaihdevuosi-iässä jo. Vanhemmalle ikäpolvelle asia on tietysti vielä tutumpi. Voi luoja tuota teidän tosikkomaisuuttanne! Mistä ihmeestä sinä päättelet, ettei kuumista aalloista kirjoittaneella ole vaikka oma kuuma aalto juuri menossa?

Sitten voikin kirjoittaa kommentin minä-muodossa eikä niin, että jonkun toisen oletetut kuumat aallot naurattaa.

Voisinhan minäkin vääntää vitsiä siitä, miten sinun lapsilla on jokaisella eri isät eikä miehesi tiedä asiasta mitään vaan luulee niitä omikseen. Hahhah, miten hauka juttu, eikö?

Vierailija
5672/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini on ottanut sellaisen käytännön, että kaikki miehettömille naisille johtuvat ikävät asiat johtuvat siitä, että näillä ei ole miestä. Tätä sitten hoetaan ja hierotaan kaiken aikaa miehettömän siskoni naamaan. 

Tiedän muutaman vanhemman naisihmisen kenellä on tuo "mies mies mies mies" levy jäänyt päälle. Ovat jokainen sellaisia, miten sen nyt kauniisti sanoisi..vähän yksinkertaisempia ja heikompilahjaisia, ei kuitenkaan virallisesti ihan kehitysvammaisia. Hyvin yksinkertaiset ja helpot asiat ovat heille sellaisia, että vain mies tai poika voi ne ymmärtää ja osata. Tytön tai nuoremman naisen ei anneta edes koskea niihin "monimutkaisiin" laitteisiin, ettei mene sekaisin ja rikki, kun mies/poika pitää olla.

Kun heille itselleen joku tosi yksinkertainen juttu on tosi vaikea, niin he luulee että se on muillekin naisille ja tytöille mahdotonta.

Kyseessä saattaa olla joku niin simppeli asia, että te nauraisitte jos kertoisin. Ette uskoisi oikeasti minua, vaan syyttäisitte trolliksi.

Vierailija
5673/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Aiheutat muissa pahaa mieltä. Ymmärrätkö sen? Voisitko poistua ketjusta. 

Miksi käytät hommaforumin väkästä?   Sehän on heidän salakieltään.

Voi apua mitä mä just luin 🤣🤣🤣

Hän luulee vihreäksi tai muualta tulleeksi kirjoittajaa jota käskee pois.  Siksi väkänen.

Nyt on vaino ja harha päässeet kylään. 

Vierailija
5674/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huvittelet?" On kyllä todella outo käsitys huvittelusta, ottaen huomioon kaikki ilkeilysi ihan vuosien ajalta tällä palstalla. Sitten pitäisi olla kuin ei muistaisikaan. Toisille kai ilkeily on sitä huvittelua. 

Vierailija
5675/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sieltä se tuli. Sinä huvittelet. Nautit siis tästä asioiden härkkimisestä, ilkeiden kommenttien aikaansaamasta kuhinasta, anonyymistä piikittelystä. No nyt ymmärrän taas vähän enemmän. 

Oikea kauhumummo ilmeisesti. Ei ole kaikki mummot lempeitä, jotkut ovat hirviöitä. 

Vierailija
5676/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan mikä ihme juttu on tuo kuumille aalloille lällättely? 😝

Tiedoksi, että nykyisin ei enää tarvitse kärsiä. Menkkakipuihin saa särkylääkettä, liian runsaisiin vuotoihin saa pillerit tai hormonikierukan ja vaihdevuosioireisiin saa hormonikorvaushoidon. 

Ei tarvitse enää kärsiä, ei eletä enää mitään boomeriaikakautta. Vaikka pointti ei kai se ollutkaan vaan hokea noita pildejuttuja jälleen uudessa muodossa. 🙄

Vierailija
5677/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kenelläkään muulla mielipidettä tai kokemusta tuosta uudesta "Lapsuuden kehityksellinen trauma" -kirjasta. Kuulimme tähän mennessä boomerin mielipiteen Seura-lehden artikkelin luettuaan:

- Psykoterapeuttien kassa kilisee

- 50-vuotiasta ei saa enää 1-vuotiaaksi

- Kirjoittaja on pappi

- Lapselle pitäisi antaa tissi suuhun heti, kun vähänkin vinkaisee

Oliko muita kokemuksia, arvosteluja? Itseäni kiinnostaisi lukea, mutta kirjastossa on tällä hetkellä 60 lainaajan jono. Ilmeisesti aihe, joka koskettaa tällä hetkellä monia.

Mitä tuolla "psykoterapeuttien kassa kilisee" jutulla haluttiin sanoa? Että ei saa mennä terapiaan? Saako sitä lasta imettää vai ei? En vaan saa kiinni tuon kakaraboomerin logiikasta.

Vierailija
5678/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei varmasti ylläty siitä, että tarinan viisas varoittaja on viisas poika eikä suinkaan typerä tytär. 🤣

Vierailija
5679/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nainen on naisen pahin vihollinen. 

Vierailija
5680/8042 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt - 71 ja täytyy sanoa, että aloittajan teksti on kaukana omasta kokemuksestani. On puhuttu asioista, kannustettu, kunnioitettu ja autettu, sekä toimittu niiden sääntöjen mukaan, mitä kukin on pyytänyt (näin lyhykäisesti kirjoitettuna).