Onko täällä muita verenpainetautia sairastavia? Minkä ikäinen olet ja miten tauti huomattiin?
Itse sain juuri diagnoosin. Ikää 42. Parin vuoden armoton stressi sairastuttanut ja lääkäriin hakeutuessani olin lopen uupunut raato. Verenpaineet oli yli 200.
Kommentit (13)
Siis onko sulla koko ajan yläpaine 200? Se on vaarallista. Entä alapaine? Minkä lääkkeen jatkoohjeet sait?
Menin työterveyslääkärille muissa asioissa. Pyysin mittaamaan verenpaineen, koska itsellä vanha ja epäluotettava mittari. Paineet oli 208/128. Siitä sydänfilmiin päivystykseen ja lääkkeiden aloitus.
No raskauden jälkeen jo kehotettiin seurantaan, 33-vuotiaana, mutta en silloin asiaa hoitanut.
36v kun olin työkyvyn arviossa ja siellä nyt pyöri niitä mittareita niin hoitaja alkoi mittailla, havaittiin korkeat paineet ja leposykekin jotain 120, joten sain beetasalpaajat.
Jossain vaiheessa resepti jäi uusimatta ja olin vuosia ilman lääkkeitä.
Viisikymppisenä huono olo pakotti hommaamaan uudestaan, yläpaine oli yli sen 200 lääkärikäynnillä, huonon olon ja outojen kipujen vuoksi pelkäsin jo sydänkohtauksen olevan tuloillaan.
jo 30-40 iässä kannattaa ruveta mittaan paineet,korkea verenpaine on yleensä oireeton ja voi aiheuttaa isoja terveysongelmia.myös laihat ihmiset voi olla verenpaine ongelmaisia.
Olin 50. Oli pitkään jatkunut stressi ja elämäntilanne ollut silloin kaikin puolin hanurista noin vuoden.
Mulla todettiin 32-vuotiaana. Samaan syssyyn tuli burnout, että stressi ja raatous oli siinäkin mukana. Mun serkuilla on samassa ikäluokassa muillakin verenpainetauti. Kovia paineita ollut meillä kaikilla, luokkaa 200/130 pahimmillaan diagnosoinnin aikaan. Itselläni on sartan, beetasalpaaja ja amlodipiini käytössä. Raskausaikana selvisin ihmeen kaupalla pelkällä beetasalpaajalla.
Onhan nämä kovat tropit, mutta kovat on paineetkin ilman troppeja. En ole kokenut mitään sivuvaikutuksia ja mieluummin elän normaalin mittaisen elämän kuin himmailen lääkkeiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
jo 30-40 iässä kannattaa ruveta mittaan paineet,korkea verenpaine on yleensä oireeton ja voi aiheuttaa isoja terveysongelmia.myös laihat ihmiset voi olla verenpaine ongelmaisia.
Kyllä se tuntuu jos vp on yli 160/100.
Totta on, että kannattaa mitata vaikkei oli oireitakaan.
Ei ole suuri vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sulla koko ajan yläpaine 200? Se on vaarallista. Entä alapaine? Minkä lääkkeen jatkoohjeet sait?
En tiedä kuinka kauan paineet ovat olleet noin korkeat. Parin vuoden aikana olo huononi hiljalleen stressin takia.
Sydänfilmi katsottiin ja se oli onneksi ok. Paineet ovat menossa pikkuhiljaa alaspäin lääkityksen ansiosta. Viikon päästä kontrollikäynti. Pitäisi saada paineet tasolle 140/80.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka kauan paineet ovat olleet noin korkeat. Parin vuoden aikana olo huononi hiljalleen stressin takia.
Sydänfilmi katsottiin ja se oli onneksi ok. Paineet ovat menossa pikkuhiljaa alaspäin lääkityksen ansiosta. Viikon päästä kontrollikäynti. Pitäisi saada paineet tasolle 140/80.
Ap
Just sitä tarkoitin, että seuraathan tilannetta. Hyvä kuulla, että se on mennyt parempaan suuntaan.
Kohonnut vp on kyllä elämäntilanteen tarkistamisen paikka.
Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just sitä tarkoitin, että seuraathan tilannetta. Hyvä kuulla, että se on mennyt parempaan suuntaan.
Kohonnut vp on kyllä elämäntilanteen tarkistamisen paikka.
Tsemppiä
Kiitos paljon. Oli kyllä melkoinen järkytys, ja sai arvioimaan esimerkiksi työn merkitystä uudelleen. Työnantaja ei tule haudalle haravoimaan.
Ap
21-vuotiaana sain verenpainelääkkeet. Verenpaineet huiteli jossain 170/120. Sukurasitteena verenpainetauti.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, minäkin olin vielä tuolloin 36-vuotiaana 49kg/174cm, joten ei se vain ylipainoisten ongelma ole.
4
mittaamalla sen huomaa. Tosin vierastan sanaa tauti.
Kun stressistä pääsee, tilanne korjaantuu.