70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?
Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.
Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus.
Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa!
Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.
Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani.
Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...
Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.
Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.
Kommentit (8042)
Vierailija kirjoitti:
Koska nainen on naisen pahin vihollinen.
NO ei muuten varmasti ole. Kyllä miehet aiheuttaa naiselle satakertaisesti tuskaa, pelkoa ja kuolemaa kuin toiset naiset. Yksilöitä toki molemmissa, mutta pääsääntöisesti näin.
Katsoin, että palsta on ollut mykkänä yli puoli vuotta ja nyt tuli niin kova tungos, että kehoitetaan jo joitain kirjoittajia kohteliaasti poistumaan. Ja kaunis heinäkuu parhaimmillaan. Auringonpistos?
Pompsahti siis eteeni lehteä lukiessa.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun idea on hieman kadonnut siinä vaiheessa, kun tänne on pesiytynyt boomer, joka ei ymmärrä asiaa ja käyttäytyy kuin pikkulapsi. Hän kokee tekevänsä hyvää työtä häiriköidessään ja sabotoidessan tätä keskustelua ja kokemuksien jakamista. Ironista keskustelussa, jossa puhutaan tunne-elämän kehittymättömyydestä.
Olet vainoharhainen kun näät boomereita joka puolella. Käyttäydyt kuin uhmaikäinen pikkulapsi. Luulet tekeväsi hyvää työtä märehtimällä lapsuuttasi ja syyttämällä muita ongelmistasi.
Todella noloa käytöstä viiskymppiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin, että palsta on ollut mykkänä yli puoli vuotta ja nyt tuli niin kova tungos, että kehoitetaan jo joitain kirjoittajia kohteliaasti poistumaan. Ja kaunis heinäkuu parhaimmillaan. Auringonpistos?
Ei joitakin, vaan yhtä. Ei yhdellä pitäisi olla oikeutta tulla pilaamaan kaikkien muiden oikeutta keskusteluun siten, että kiusaa ja vähättelee minkä ehtii.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntyneiden käytös on täysin narsistin oppikirjasta. Eiköhän se näy muussakin kanssakäymisessä. Sääliksi käy läheisiään, varmasti on ollut kestämistä.
Narsistille on tyypillistä katkeroitua ja uhriutua. Vellovat kaunoissaan vaikka vuosikymmeniä. Tästä ketjusta hyvin näkee 70-luvulla syntyneiden narsistisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa edellä oli mitätöintiä, vähättelyä tai epäinhimillistämistä? Totesin ainoastaan tosiasian
Tiedät kyllä itsekin mikä on mitätöintiä, vähättelyä ja epäinhimillistämistä. Tiedät tasan tarkkaan mikä on asiallista keskustelua, kunhan haluat vain tapella ja vänkyttää. Taidat olla aika yksinäinen ihminen. Eikö lapsesi ja miniäsi käy lastenlasten kanssa sinun luona?
Kiitos kysymästä, miniäni ja lapseni olivat juuri viime viikolla kylässä. Et siis edes pysty kertomaan mikä viestissäni oli väärin, yrität vain olkiukkoilla aiheetta.
He toivovat ymmärrystä lapsuudessa kokemiinsa vääryyksiin. Siigen se sitten loppuu, naisten keskinäinen solidaarisuus, äitejään eivät tahdo ymmärtää vielä aikuisenakaan. Ja äitien ikätoverit käsketään pois, pannaan kädet korville eikä tahdota kuulla 50-luvusta mitään ja tyttöjen elämästä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntyneiden käytös on täysin narsistin oppikirjasta. Eiköhän se näy muussakin kanssakäymisessä. Sääliksi käy läheisiään, varmasti on ollut kestämistä.
Narsistille on tyypillistä katkeroitua ja uhriutua. Vellovat kaunoissaan vaikka vuosikymmeniä. Tästä ketjusta hyvin näkee 70-luvulla syntyneiden narsistisuuden.
Mahtavaa projektiota! Kerro lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joitakin, vaan yhtä. Ei yhdellä pitäisi olla oikeutta tulla pilaamaan kaikkien muiden oikeutta keskusteluun siten, että kiusaa ja vähättelee minkä ehtii.
Kyllä erimieltä saa olla. Et sinä voi määrätä toisia poistumaan vaan siksi, että eivät ajattele samoin.
Jännä, että sinä itse kuitenkin vähättelet ja kiusaat muita kun joku ei myötäile sanomisiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun idea on hieman kadonnut siinä vaiheessa, kun tänne on pesiytynyt boomer, joka ei ymmärrä asiaa ja käyttäytyy kuin pikkulapsi. Hän kokee tekevänsä hyvää työtä häiriköidessään ja sabotoidessan tätä keskustelua ja kokemuksien jakamista. Ironista keskustelussa, jossa puhutaan tunne-elämän kehittymättömyydestä.
Olet vainoharhainen kun näät boomereita joka puolella. Käyttäydyt kuin uhmaikäinen pikkulapsi. Luulet tekeväsi hyvää työtä märehtimällä lapsuuttasi ja syyttämällä muita ongelmistasi.
Todella noloa käytöstä viiskymppiseltä.
Äitikö se siellä? "Aina sinua saa hävetä" oli yksi äitini lempilauseista. Älä huoli, muutama vuosi, niin tuokin ongelmasi poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan mikä ihme juttu on tuo kuumille aalloille lällättely? 😝
Tiedoksi, että nykyisin ei enää tarvitse kärsiä. Menkkakipuihin saa särkylääkettä, liian runsaisiin vuotoihin saa pillerit tai hormonikierukan ja vaihdevuosioireisiin saa hormonikorvaushoidon.
Ei tarvitse enää kärsiä, ei eletä enää mitään boomeriaikakautta. Vaikka pointti ei kai se ollutkaan vaan hokea noita pildejuttuja jälleen uudessa muodossa. 🙄
Ja tuohon vastaus ihan todellisesta elämästä ei sadusta, ei saa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella noloa käytöstä viiskymppiseltä.Kiva, lisää esimerkkejä!
"Olet vainoharhainen kun näät boomereita joka puolella." = Kokemaasi asiaa ei ole tapahtunut. Olet vainoharhainen. Niin tuttua.
"
Tahallasi et ymmärtänyt? Useampi kirjoittaja on ihmetellyt vainoharhaisuutta tavassanne syytellä kommentoijia jonkun muun keskustelun kommenteista, joka vuosien takaa. Pitäen kaikkia boomereita samana henkilönä.
Siis kommentoijiin kohdistunut "vainoamisenne" vaikuttaa vainoharhaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ovat kuin uhma-ikäisen pikkulapsen tasolle jääneitä kiukuttelijoita. Juuri niin kuin tämän ketjun 70-luvulla syntynyt. Märehtii menneitä ja vika on aina muissa. Itsehän on maailman napa.
Ei kukaan normaali ihminen mieti jotain tampooneja vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella noloa käytöstä viiskymppiseltä.Äitikö se siellä? "Aina sinua saa hävetä" oli yksi äitini lempilauseista. Älä huoli, muutama vuosi, niin tuokin ongelmasi poistuu.
Kyllä minua hävettäisi jos 50+- lapseni käyttäisivät teinikieltä ja puhuisivat kuin teini vaikka isotätinsä synttäreillä. " Boomerit on semmosia ja jotain jatkoksi.
Antakaa heidän keskustella keskenään jos tämä auttaa heidän ongelmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ovat kuin uhma-ikäisen pikkulapsen tasolle jääneitä kiukuttelijoita. Juuri niin kuin tämän ketjun 70-luvulla syntynyt. Märehtii menneitä ja vika on aina muissa. Itsehän on maailman napa.
Ei kukaan normaali ihminen mieti jotain tampooneja vuosikymmeniä.
Nyt minä putosin kyllä tuolilta. Siis olet todellakin sitä mieltä, että tämän ketjun on kirjoittanut YKSI 70-luvulla syntynyt, joka on keksinyt kaikkivoipaisuudessaan kaikki nämä jutut? Ja väität häntä vainohathaiseksi narsistiksi? Paras viesti tänään.
Minuakin tuo yksi kaheli on nimitellyt boomeriksi vaikka olen häntä paljon nuorempi. Kertoo vainoharhoista. Olen aika varma, että narsismin lisäksi sillä on jonkin sortin skitsofrenia.
Täällähän se yksi palstajankkeri on muissa ketjuissa kertonut sairastavansa skitsoaffektiivista häiriöitä. Näissä on paljon samaa. Kenties ovat yksi ja sama henkilökin.
Yritän muistella ajan kuvan muuttumista 50-luvusta, jolloin itse olin teini, 80-lukuun ja 90-luvun alkupuoleen jolloin tytär oli teini. Ja siitä nykyaikaan kun lapsenlapsi on teinityttö.
Enpä jaarittele mitään, viiskymppiset pani jo sormet korvin ja huutaa kovaa lällälällää.
Joko ottaa pumpusta? Alkaa vähän käydä kovilla kierroksilla tämä "keskustelu". Missä on tytöttely? Sitä ei ole käytetty vielä ollenkaan! No, pian tulee kehiin isot kirjaimet, koska nettikeskustelussa on niin vaikea huutaa ja raivota.
Politiikkonaisetkin täällä pilkataan 😃 Minä ainakin äänestin 1970-luvulla syntynyttä naista viimeisimmissä vaaleissa. Ja katso vaan, siellä se on mitättömyyksien mitättömyys eli 1970-syntynyt koulutettu nainen Henna Virkkunen Suomen EU-komissaarina. Ja edeltäväkin 70-luvun mitättömyys eli Jutta Urpilainen on mielestäni ollut loistava komissaarina.
Mielestäni parhaat pääministeritkin eli Katainen ja Orpo ovat näitä 1970-luvun mitättömyyksiä (no okei, Orpo on kuukauden liian vanha 70-lukulaiseksi). Kyllähän ne boomerit ovat niitä maanpetturipoliitikkoja Tarjoine ja Tuomiojineen.