Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8042)

Vierailija
5461/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ketjun ja palstan kyymummolla on taitanut olla viikko sitten uusi pieni aivoinfarkti. Muuttunut palstaboomerilla jutut vielä entistäkin sairaammiksi ja entistäkin hyperseksuaalisemmiksi. Tamponit tamponit oi tamponit on tähän ketjuun löytyneet. Tänään ei ole sitä pedofiliasettiä tulla kuitenkaan. Aika winneri oli se ketju, jossa kyymummo kertoi ap:lle tämän yksitoistavuotiaan tyttären olevan prostituoitu, joka keräilee boomerisetiä asiakkaikseen harrastamiseen niiden kanssa suuseksiä. Kaikki negatiivinen palaute johtui vain siitä, että wanhat 70-lukulaiset mummelit olivat kateellisia kun boomerikikkelit ovat kiinnostuneita vain 11-vuotiaista eivätkä heistä. 

Oletpa kuka tahansa  juttusi eivöt ole ihan nyt asiallisia

Olen yksi boomeri.  Noita boomereita haukkuvissa ketjuissa on tullut monia vastaan joiden elämä on ollut samantapaista  ja ikä samoissa lukemissa.   Ihan olisin voinut kirjoittaa samoin.

Ei tänne moni uskalla tulla, sähisevien kuumista aalloista kärsivien muisteluketjuun.

Nuo pedofiilijutut yms nehän on jonkun miehen tai kenen lie kirjoittamia (ylilauta?)  mutta sitä ei sokaistunut mummo-addikti tajua.

Vierailija
5462/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjuun ilmaantunut lyttääjä muistuttaa kyllä kovasti omaa äitiäni. Toivottavasti ei ole, mutta en olisi yllättynytkään.

Sama tarve mitätöidä, hiljentää kaikki omaan maailmankuvaan sopimattomat mielipiteet ja kokemukset. Äitini vie ympäriltään kaiken tilan ja hapen. Kaikkeen pitää tarttua, kaikkea pitää sorkkia ja härkkiä. Kaikkea pitää kontrolloida ja koko universumin pitäisi taipua äidin tahtoon. Lapsuuteni oli kyllä lievästi ilmaistuna aika ahdistava.

Ehkä tuolle ketjun kolkolle tädille on käynyt niin kuin kävi äidilleni. Otin kunnolla etäisyyttä. Muita vaihtoehtoja ei ollut, jotta pystyisin hengittämään.

En minä ainakaan ole yrittänyt hiljentää sinua, olen vain yrittänyt kertoa, ettei onneksi kaikilla ole ollut yhtä kurjaa. Ei missään sukupolvessa. Olen todella pahoillani puolestasi, jos lapsuutesi on ollut niin kamala, ettet edes aikui

Kaikki tähän ketjuun kokemuksistaan kirjoittaneet kyllä tiedostavat sen, ettei kaikilla ole ollut yhtä kurjaa. Se, mikä toistuu viestistä toiseen on helpotus siitä, että ei sittenkään ole ainoa, joka näitä asioita on joutunut kokemaan. Suurin osa on siis elänyt siinä luulossa, että kenelläkään muulla ei ole yhtä kurjaa. Että onnelliset perheet ovat normi ja itse se ikävä poikkeus.

Haluan samalla kiittää kaikkia teitä, jotka olette tähän ketjuun kokemuksistanne kertoneet ja vertaistukea muille antaneet. Erityiskiitokset tietysti ketjun aloittajalle, jos vielä seuraat tätä keskustelua. Te teette uskomattoman tärkeää ja arvokasta työtä, jolla on ollut ja tulee varmasti olemaan iso rooli monen samaa kokeneen omassa toipumisprosessissa. Tämä ketju - niin ahdistava, järkyttävä ja turhauttava kuin onkin - on samalla myös hyvin puhdistava ja eheyttävä. Te kaikki olette pystyneet siihen, mihin moni virallinen auttajatahokaan ei kykene ikinä. Auttamaan muita tulemaan nähdyiksi, kuulluiksi, uskotuiksi ja hyväksytyiksi.

Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5463/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli eteisessä takkien ja hattujen seassa naulassa paksu ruskea nahkavyö, jossa tuhti metallisolki. Se oli pahamaineinen kurinpalautusremmi.

Vanhemmat uhkasivat meitä kolmea poikaa (s.1973, 76 ja 79) ja yhtä tytärtä (s.1978) säännöllisesti sen käytöllä mikäli yhtään pokkurointia tai vastalausetta tuli mihinkään heidän vaateeseensa.

Remmi jätti tosi hurjaa jälkeä ihoon riippuen kumpaa puolta isä tai äiti kurinpalautuksessa käytti.

Helpolla päästiin jos soljelta säästyimme.

Kamalaa väkivaltaa ja vielä kamalampaa, ettei tuota edes laki tuolloin kieltänyt!

Meitä on neljä sisarusta, vanhin syntynyt 1949, nuorimmat 60-luvulla. Kukaan meistä ei saanut koskaan selkäänsä. Ei edes sellaisista kolttosista, mistä jo lapsen oikeustajun mukaan olisi saattanut kuulua selkäsauna saada. Tuollaiseksi luen kun itse sytytin papereista nuotion olohuoneen lattialle. Onneksi talo ei palanut. Edelleen muistan kuinka muu perhe kokoontui suljettujen ovien taakse asiaa miettimään. Lopputuloksena minua pidettiin niin hölmönä, etten muka ollut tajunnut mitä tein. Tajusin kyllä täysin ettei niin saa tehdä kun paperit sytytin.

Vierailija
5464/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyymummi viittaa varmaan tuohon 40-luvulla syntyneeseen naiseen, joka vihaa 70-lukulaisia ja tekee tänne jatkuvasti 70-lukulaisia herjaavia aloituksia, joissa jatkuvasti joku pedofiili- tai pahoinpitelyteema.

Nyt joku palstan juniori taitaa sekoittaa usean kirjoittajan tekstit.

Nuo 70-luku- jutut ovat lyhyitä töksäytyksiä,  mummot kirjoittavat laveammin.  Naurattaa ajatus että noiden suunsoittoa joku ajattelee mummojen teksteinä.  Joku ylilauta?  koululaiset kesälomilla? 

Vierailija
5465/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku palstan pikkutyttö minun tamponitarinastani alkaa herjaa vääntää tämän enempää, niin laitan ehdottomasti asian eteenpäin, koska minulla ei ole täällä edes kymmentä kommenttia koko elämäni aikana kirjoitettuna, ei myöskään ainoatakaan aloitusta.

Yleisestikin pitäydyn hyvin kohtealiaassa kielenkäytössä.

Kyymummo tai mamma-tittelit meni nyt täysin väärälle henkilölle.

Toimin johtotehtävissä, olen arvostettu oman alani osaaja ja rakastava kolmen lapsen äiti.

Vierailija
5466/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän täällä kovasti on yleistetty 40-luvulla syntyneet kaikki väkivaltaisiksi tyhmiksi ihmisiksi jotka ei edes hygieniaopetusta ole pystyneet lapsilleen antamaan.  Karmeiksi hirviöiksi.

Vierailija
5467/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei tänne moni uskalla tulla, sähisevien kuumista aalloista kärsivien muisteluketjuun."

Sinä se et jätä yhtään tilaisuutta väliin päästäksesi tölväisemään tai pilkkaamaan toisia kirjoittajia. Onko tuo kirjoittamasi lause muka sinusta asiallinen?

Se kuvaa oikein hyvin tätä sähisevää vihaa.  Ja 70-lukulaiset elävät valitettavasti sitä  elämänsä taitetta kun siirrytään viimeiselle neljännekselle ruveten partaa kasvattamaan.

Vierailija
5468/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei tänne moni uskalla tulla, sähisevien kuumista aalloista kärsivien muisteluketjuun."

Sinä se et jätä yhtään tilaisuutta väliin päästäksesi tölväisemään tai pilkkaamaan toisia kirjoittajia. Onko tuo kirjoittamasi lause muka sinusta asiallinen?

Se kuvaa oikein hyvin tätä sähisevää vihaa.  Ja 70-lukulaiset elävät valitettavasti sitä  elämänsä taitetta kun siirrytään viimeiselle neljännekselle ruveten partaa kasvattamaan.

Ja pilkkaat lisää. Noinko sinä pilkkasit omia tyttäriäsikin sekä teininä että nyt viisikymppisenä?

Vierailija
5469/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku palstan pikkutyttö minun tamponitarinastani alkaa herjaa vääntää tämän enempää, niin laitan ehdottomasti asian eteenpäin, koska minulla ei ole täällä edes kymmentä kommenttia koko elämäni aikana kirjoitettuna, ei myöskään ainoatakaan aloitusta.

Toimin johtotehtävissä, olen arvostettu oman alani osaaja ja rakastava kolmen lapsen äiti.

Niin ja joku lääkärin tytär , 50 v , aloitti tuon tamponijutun, ei mikään Kyy-mummo.  Jotkut mummot kyllä kertoivat niitä olleen jo vuoskymmeniä.   Mutta kyy-mummoon addiktoitunut ei näe kuin kyymummon. 

Vierailija
5470/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pilkkaat lisää. Noinko sinä pilkkasit omia tyttäriäsikin sekä teininä että nyt viisikymppisenä?

Mitä sinä höpiset?  Tottakai täyspäinen 50-+ on kuullut vaihdevuosista ?   Ei kai enää voi syyttää ettei äiti kertonut?     Tyttäret jos tulevat äitiinsä  voivat olla vanhoina parrakkaita hekin.

Miten elämän tosiasiat ovat noin outoja ja raskaita?

Vierailija
5471/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä höpiset?  Tottakai täyspäinen 50-+ on kuullut vaihdevuosista ?   Ei

Onko sinusta vaihdevuodet pilkan aihe? Kyseessä on ihan normaali, naisen elämään kuuluva vaihe. Miksi siitä pitää vääntää vitsiä tai vittuilla? Pilkkasitko sinä myös omia tyttäriäsi, kun heillä alkoi kuukautiset?

Vierailija
5472/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä höpiset?  Tottakai täyspäi

Miten huonosti oikein voit jos elämän kiertokulku ottaa noin koville.  Tyttären kanssa puhuttu paljonkin vaihdevuosista, hänellä alkoi syöpähoitojen takia  nelikymppisenä.     Sinusta aihe on tabu jota ei saa mainita.  Miksi?  Normaali asia.    Ei se ole pilkkaamista.   Sinä pilkkaat täällä vanhoja ihmisiä etkä edes huomaa sitä. 

Samoin kuukautiset ja rintsikat oli ihan ok aihe ajallaan,  keskustelun  aloituskommenttiin viitaten.

Vierailija
5473/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä höpiset?  Tottakai täyspäi

Olen eri kirjoittaja, mutta olen ollut ymmärtävinäni, että juurikin iso ongelma on ollut monelle 70-luvulla syntyneelle tytölle, ettei kuukautisista yms. ole äitien taholta puhuttu. Nyt nämä samat daamit itse luettelevat asioita, mitkä heidän mielestään pitää pitää tabuina, tällaisia on siis ainakin kuukautiset,  tamponit ja vaihdevuodet. Ainakin minun kanssani saa vitsailla vaihdevuosista ja mielellään kirjoittaa kaikkineen nykyistä enemmän. On ollut aika silmiä avaavaa viime aikoina lukea, miten edes lääkärit eivät tunnista vaihdevuosioireita.

Vierailija
5474/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja joku lääkärin tytär , 50 v , aloitti tuon tamponijutun, ei mikään Kyy-mummo.  Jotkut mummot kyllä kertoivat niitä olleen jo vuoskymmeniä.   Mutta kyy-mummoon addiktoitunut ei näe kuin kyymummon. 

_

Niin, oman kertomansa mukaan oli/on työterveyshuollon erikoislääkärin tytär, joka erittäin hyvän kommentin meidän iloksemme kanssamme jakoi. 'Kyymummo' on 30 vuotta vanhempi, mikäli puhutaan eräästä häijystä 70'ies-hater

'vakiomummosta. '

Joku on nyt itse pahoin psykoottinen eikä erota henkilöitä toisistaan.

Vierailija
5475/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä jos täällä 70-luvulla syntyneet ovat keskustelijoina miten  he kokevat vaihdevuosista mainitsemisen pilkaksi?   Hys, hys, hiljaa , ei saa puhua, ei äitikään puhunut .

Jos joku pitää minua Kyy-mummona en ole pitään pedo tms kirjoittanut.   Ne ovat minun elämänpiirilleni outoja asioita ja rivoa kieltä en käytä.

Ehkä pitäisi tuon kyy-addiktin vähän rauhoittua.

Vierailija
5476/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli eteisessä takkien ja hattujen seassa naulassa paksu ruskea nahkavyö, jossa tuhti metallisolki. Se oli pahamaineinen kurinpalautusremmi.

Vanhemmat uhkasivat meitä kolmea poikaa (s.1973, 76 ja 79) ja yhtä tytärtä (s.1978) säännöllisesti sen käytöllä mikäli yhtään pokkurointia tai vastalausetta tuli mihinkään heidän vaateeseensa.

Remmi jätti tosi hurjaa jälkeä ihoon riippuen kumpaa puolta isä tai äiti kurinpalautuksessa käytti.

Helpolla päästiin jos soljelta säästyimme.

Tätä viestiä lukiessa tuli sellainen olo, että jos olisin ollut aikuinen tuohon aikaan, olisin tullut hakemaan kaikki teidät neljä pois. Ajankohdasta riippuen käynyt tekemässä myös rikosilmoituksen. Mutta ennen kaikkea pitänyt huolen siitä, että ketään teistä ei enää omassa kotona satutettaisi ja terrorisoitaisi tuolla tavalla.

Olen pahoillani siit

Jos olisit elänyt 40-50-luvuilla, niin kyllä sinulla olisi pitänyt kiirettä meidän hakattujen ja huonosti kohdeltujen lasten suojelussa. Sodan jälkeinen traumatisoitunut vanhempi sukupolvi kasvatti lapsia pelolla ja rankaisuilla. Ainakin monessa paikassa.

Vierailija
5477/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on pilkkaamista, jos alkaa väittää ketjuun kirjoittavien olevan vaihdevuosissa olevia, kuumissa aalloissa sähiseviä. Voinhan minäkin väittää, että te kirjoitatte kännipäissänne, koska vanhuksilla on nykyään alkoholiongelmia.

Jos on 1970 syntynyt ei vaihdevuodet nyt voi olla ainakaan kaukana edessäpäin.

Kovaahan se vanheneminen on.   Kipeää.  

Vierailija
5478/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen puhunut tänään tamponeista tämän ketjun alla, mutta en herra paratkoon koskaan missään muualla. En myöskään kommentoi kuin aniharvoin. Viimeksi olen kommentin jättänyt 2023 syksyllä. Nyt joku yrittää väittää minun olevan joku iäkäs kyymamma, joka kirjoittaa pedofiiliteemaposteja.

Sinä olet pahoin nyt erehtynyt. Minäkin olen nähnyt sen tietyn kiukkuisen boomerin aloituksia täällä, joku viha minun ikäisiäni vastaan näkyy olevan.

Mutta älä minuun liitä häntä.

Kaikki viestin lähettäjät voidaan varmasti selvittää jälkeenpäin, pidäthän tämän nyt mielessä, ennen kuin alat harhoissasi täällä asiallisia keskustelijoita herjata.

Nyt kyllä kaikkia ketjuun kirjoittavia jo pelottaa tuo raskas poliisitutkinta! Saa henkirikosten tutkinta mennä tauolle, kun poliisit tukkeuttavat myös oikeusjärjestelmämme pyytäes

Lopetatko tämän typeryyden ja liioittelut.

Voisiko yksi kerta olla fiksujen viisaiden tervehenkisten naisten rakentava keskustelun ilman ylilaudalta porttarin saaneita pikkusosiopaatte ja päänaukojia?

Kiitos ja mene pois, 2000.luvun riivattu lapsi!

Vierailija
5479/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on pilkkaamista, jos alkaa väittää ketjuun kirjoittavien olevan vaihdevuosissa olevia, kuumissa aalloissa sähiseviä. Voinhan minäkin väittää, että te kirjoitatte kännipäissänne, koska vanhuksilla on nykyään alkoholiongelmia.

Jos on 1970 syntynyt ei vaihdevuodet nyt voi olla ainakaan kaukana edessäpäin.

Kovaahan se vanheneminen on.   Kipeää.  

Ei ole kipeää. Onko sinulla?

Vierailija
5480/8042 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä näin se meni ainakin mun kohdalla: kuukautisten alkaminen oli pilkan ja pällistelyn aihe ja nyt keski-ikäistyminen on sitä taas.

Seitsemänkymppinen äitini muistaa aina mainita kuinka hyvin säilynyt ja nuorekas onkaan. Enhän mä oikeestaan edes vanhene! 

Mun osani olisi taas vanheta. Ai säkö pidät vieläkin tollasta tukkaa? Kyllä sä voit jo panna ne piilarit pois ja käyttää laseja niin kuin muutkin vanhat ihmiset. Sulla on jo aikuiset lapset, sit sä voitkin jo hoitaa mua. Kyllä se sussakin jo rupee ikä näkymään.

Sitten pitää ihmetellä ja ällitellä kun en jaksaisi tavata enkä soitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan